Εἰδήσεις Νοεμβρίου 2007
Χαιρετισμὸς Μητροπολίτου κ. Ἱεροθέου στὸ Συνέδριο τῆς Τοπικῆς Ἑνώσεως Δήμων καὶ Κοινοτήτων
«Στὴν Τοπικὴ Αὐτοδιοίκηση» - Χαιρετισμὸς τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου στὸ Συνέδριο τῆς Τοπικῆς Ἑνώσεως Δήμων καὶ Κοινοτήτων, στὸ Μεσολόγγι, 20 Ὀκτωβρίου 2007
Ἀγαπητὲ κύριε Πρόεδρε, Ἀγαπητοὶ Σύνεδροι,
Λόγῳ τῆς ἀπουσίας μου ἀπὸ τὴν Ναύπακτο γιὰ τὴν συμμετοχή μου σὲ ἕνα Συνέδριο ὅπου εἶμαι εἰσηγητής, δὲν μπορῶ νὰ παραστῶ στὸ Συνέδριό σας, ἂν καὶ τὸ ἐπιθυμοῦσα πολύ, καὶ γι’ αὐτὸ δεχθεῖτε τὶς θερμές μου εὐχὲς γιὰ τὴν ἐπιτυχία τοῦ Συνεδρίου σας. Ὡς Μητροπολίτης μιᾶς ἀπὸ τὶς δύο Μητροπόλεις ποὺ ὑπάρχουν στὸν Νομό μας, χαίρομαι γιὰ τὸ Συνέδριό σας, στὸ ὁποῖο θὰ συζητήσετε σοβαρὰ θέματα ποὺ μᾶς ἀπασχολοῦν.
Ἡ Τοπικὴ Αὐτοδιοίκηση εἶναι σημαντική, διότι εὑρίσκεται πλησιέστερα στὰ προβλήματα τοῦ πολίτη καὶ ἔχει τὴν δυνατότητα νὰ τὸν βοηθᾶ στὸ νὰ ἀντιμετωπίζη πιὸ ἀνθρώπινα τὰ προβλήματά του. Ἡ ἀνθρώπινη θεώρηση τῶν προβλημάτων προσφέρει ἀνάπαυση στὸν σύγχρονο πονεμένο ἄνθρωπο. Στὴν ἀρχαία Ἑλλάδα ἡ Ἐκκλησία τοῦ Δήμου ἔδινε τὴν δυνατότητα νὰ ἀκούγονται ὅλες οἱ ἀπόψεις καὶ νὰ δίνονται ἀποτελεσματικὲς λύσεις.
Ἔχει ἐπισημανθῇ ὅτι στὴν Δύση κυριαρχεῖ ἡ ἀτομοκρατία, στὴν Ἄπω Ἀνατολὴ παρατηρεῖται ὁ κολεκτιβισμός, ἐνῷ στὴν Ἑλλάδα, μὲ τὴν ἐπίδραση τοῦ Ἑλληνισμοῦ καὶ τοῦ Χριστιανισμοῦ, ἐπικρατεῖ τὸ πρόσωπο, ποὺ ἐκφράζεται ὡς ἀγάπη καὶ ἐλευθερία. Αὐτὸ σημαίνει ὅτι δὲν καταστρατηγεῖται ἡ προσωπικὴ ἐλευθερία, λόγῳ τῆς ἀγάπης, ἀλλὰ οὔτε ἐξαφανίζεται ἡ ἀγάπη ἐν ὀνόματι τῆς προσωπικῆς ἐλευθερίας, ὁπότε τὸ ἀνθρώπινο πρόσωπο οὔτε μαζοποιεῖται, οὔτε αὐτονομεῖται. Αὐτὸ βιώνεται κατὰ τὸν καλύτερο τρόπο στὴν Τοπικὴ Αὐτοδιοίκηση.
Πέραν αὐτῶν, ἡ ἐξουσία πρέπει νὰ ἀσκῆται καλῶς. Ὁ γνωστὸς ψυχολόγος καὶ κοινωνιολόγος Ἔριχ Φρὸμ ἔχει ὑποστηρίξει ὅτι παρατηροῦνται δύο τρόποι ὑπάρξεως ὡς πρὸς τὴν ἐξάσκηση τῆς ἐξουσίας. Ὁ ἕνας εἶναι τὸ «ἔχειν», ποὺ συνδέεται μὲ τὴν βία, τὴν ἐπιθετικότητα, τὶς δολοπλοκίες κλπ. καὶ ὁ ἄλλος εἶναι το «εἶναι», ποὺ συνδέεται μὲ τὴν ὁλοκληρωμένη προσωπικότητα, ἡ ὁποία δὲν ἐπιδιώκει νὰ κυριαρχήση μὲ ἀνέντιμα μέσα καὶ διαταγές, ἀλλὰ μὲ τὴν ἀκτινοβολία της. Φυσικὰ αὐτὸς ὁ δεύτερος τρόπος ἐξάσκησης τῆς ἐξουσίας εἶναι ὁλοκληρωμένος.
Βεβαίως, μιὰ τέτοια θεώρηση τῆς ἐξουσίας εἶναι συνάρτηση τῆς παιδείας ἡ ὁποία καλλιεργεῖ τὴν προσωπικότητα τοῦ ἀνθρώπου καὶ μέσα σὲ αὐτὴν τὴν προοπτικὴ ἔχει ρόλο καὶ ἡ Ἐκκλησία μὲ ὅλη της τὴν παράδοση, ἡ ὁποία σέβεται τὸν ἄνθρωπο καὶ τὸν βοηθᾶ νὰ ὁλοκληρώνεται σὲ ὅλα τὰ ἐπίπεδα ζωῆς. Ὁπότε κεντρικὸ σημεῖο τῆς ἀναβάθμισης τοῦ τόπου στὸν ὁποῖον ζοῦμε εἶναι ἡ βελτίωση τῶν ὅρων τῆς βιολογικῆς ζωῆς, ἀλλὰ καὶ ἡ ἀνύψωση τοῦ πολιτισμοῦ καὶ τῶν ἀνθρωπίνων σχέσεων. Μιὰ ἀναβάθμιση μόνον τῶν ἐξωτερικῶν χώρων, τῶν ἐξωτερικῶν στοιχείων, χωρὶς τὴν πολιτιστικὴ καὶ ἐσωτερικὴ πνευματικὴ καλλιέργεια ἀφήνει τὸν ἄνθρωπο σὲ ἕνα ὑπαρξιακὸ κενό.
Σέβομαι τὸ ἔργο ὅλων σας καὶ εὔχομαι ὁ Θεὸς νὰ σᾶς δίνη δύναμη, ὑπομονή, καρτερία γιὰ τὴν ἀντιμετώπιση τῶν καθημερινῶν πιέσεων ποὺ δέχεσθε, ἐπειδὴ τὰ προβλήματα τῆς διοίκησης εἶναι πολλά, ἀλλὰ καὶ νὰ σᾶς ἐμπνέη σὲ δημιουργικὲς σκέψεις καὶ πρωτοβουλίες γιὰ τὴν προσφορὰ στοὺς συνανθρώπους μας μιᾶς ζωῆς μὲ ποιότητα καὶ πληρότητα.
Καλὴ ἐπιτυχία.
Ὁ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΚΑΙ ΑΓΙΟΥ ΒΛΑΣΙΟΥ ΙΕΡΟΘΕΟΣ
Χαιρετισμὸς Μητροπολίτου Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου στοὺς Ὁμογενεῖς μας τῆς Ἀμερικῆς,
διὰ τῆς Μικτῆς Χορωδίας Ναυπάκτου, κατὰ τὸ πρόσφατο ταξίδι της ἐκεῖ, τὸ ὁποῖο ἐστέφθη μὲ μεγάλη ἐπιτυχία.
Μὲ τὴν ἔλευση στὴν Ἀμερική, ὕστερα ἀπὸ δική σας πρόσκληση, τῆς Μικτῆς Χορωδίας Ναυπάκτου, σᾶς ἀποστέλλω τοὺς θερμότατους χαιρετισμούς μου, τὶς εὐχὲς καὶ τὴν ἀγάπη μου. Αἰσθανόμαστε ὅλοι ἰδιαίτερη τιμὴ καὶ ἐθνικὴ ὑπερηφάνεια ποὺ πληροφορούμαστε τὴν πρόοδό σας σὲ ὅλους τοὺς τομεῖς, καὶ τὴν κοινωνικὴ καὶ ἐπιστημονικὴ καταξίωσή σας στὴν ἀμερικανικὴ κοινωνία, ἡ ὁποία διακρίνεται γιὰ τὴν δημοκρατία καὶ τὸν σεβασμὸ τῶν ἐλευθεριῶν, ἀφοῦ δίνει δυνατότητα σὲ ὅλους τοὺς πολῖτες νὰ ἐκφράσουν τὰ χαρίσματά τους καὶ νὰ ἀναδειχθοῦν εὐεργετικοὶ στὴν κοινωνία καὶ τοὺς συνανθρώπους τους.
Ἀπὸ τὶς πολλὲς ἐπισκέψεις μου στὴν Ἀμερικὴ γνωρίζω τὴν ἀγάπη σας πρὸς τὴν Ἐκκλησία καὶ τὴν Πατρίδα, ἀλλὰ καὶ τὶς ἐπιτυχίες σας σὲ ὅλους τοὺς τομεῖς στοὺς ὁποίους δραστηριοποιεῖσθε. Καὶ γι' αὐτὸ τὸν λόγο ὡς Μητροπολίτης τῆς ἱστορικῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου σᾶς συγχαίρω ὁλοκαρδίως καὶ εὔχομαι στὸν Θεὸ νὰ σᾶς ἐνδυναμώνη, νὰ σᾶς ἐνισχύη στὸ ἔργο σας, ὥστε νὰ ἐπαυξάνετε τὴν προσφορά σας πρὸς τοὺς συνανθρώπους μας.
Ὁ Πρόεδρος καὶ τὰ μέλη τῆς Μικτῆς Χορωδίας Ναυπάκτου θὰ σᾶς μεταφέρουν προσωπικῶς τὴν ἐκτίμηση καὶ τὴν ἀγάπη μας. Ὀφείλω νὰ ὁμολογήσω ὅτι εἶναι ὅλοι τους ἐκλεκτὰ μέλη τῆς Ναυπακτιακῆς κοινωνίας, προσφέρουν τὸ χάρισμα τῆς φωνῆς τους ἀνιδιοτελῶς καὶ ἀποτελοῦν ἕνα κόσμημα τῆς πόλεώς μας, εἶναι πρεσβευτές της στὸν πολιτιστικὸ τομέα. Σᾶς εὐχαριστῶ γιὰ τὴν ἀγάπη ποὺ τοὺς ἔχετε δείξει. Θὰ τοὺς συνόδευα καὶ ἐγὼ στὴν πολιτιστική τους πορεία στὴν Ἀμερική, ἐὰν δὲν εἶχα κληθῇ πρὶν ἕνα μῆνα σχεδὸν στὸ Σικάγο καὶ τὴν Τακόμα τοῦ Σιατλ σὲ Συνέδρια μὲ σχετικὲς εἰσηγήσεις. Ὁ Θεὸς νὰ εἶναι μαζί σας.
Μὲ θερμὲς εὐχές
Ὁ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΚΑΙ ΑΓΙΟΥ ΒΛΑΣΙΟΥ ΙΕΡΟΘΕΟΣ
Ἡ γιορτή τοῦ πολιούχου τῆς Ναυπάκτου
Ἡ Ναύπακτος γιόρτασε τὸν πολιοῦχο της προστάτη, ἅγιο Δημήτριο, μὲ πανηγυρικὲς λατρευτικὲς ἐκδηλώσεις, πάνδημη λιτανεία καὶ ἑσπερίδα τοῦ Συνδέσμου Ἀγάπης. Ἡ φωτογραφία εἶναι ἀπὸ τὴν ἀπόλυση τῆς λιτανείας στὰ σκαλιά του «Ἀϊ-Δημήτρη»
Συνάντηση Κατηχητῶν
Πραγματοποιήθηκε τὴν Τετάρτη 14 Νοεμβρίου στὴν Αἴθουσα ἐκδηλώσεων τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Δημητρίου ἡ ἐτήσια Συνάντηση τῶν Κατηχητῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως. Ἡ συνάντηση περιελάμβανε εἰσαγωγὴ ἀπὸ τὸν Ἄρχιμ. Καλλίνικο Γεωργάτο, ὑπεύθυνο Νεότητος τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, εἰσήγηση ἀπὸ τὸν Πρωτοπρ. π. Παναγιώτη Σαβελώνα, Ἐφημέριο Ἀντιρρίου, μὲ θέμα «Ἡ Ἐνορία ὡς οἰκογένεια καὶ ἡ θέση τῶν παιδιῶν-νέων σὲ αὐτή», συζήτηση ἐπὶ τῆς εἰσηγήσεως, συζήτηση γιὰ τὸ θεματολόγιο τῆς φετινῆς κατήχησης, γιὰ τοὺς βοηθητικοὺς σχηματισμοὺς (τὸ Πνευματικὸ Κέντρο, τὴν Σχολὴ Βυζαντινῆς Μουσικῆς, τὴν Χορωδία, τὶς ἐγκαταστάσεις τῶν Κατασκηνώσεων) καὶ τὸ βοηθητικὸ ὑλικό. Τέλος ὁ π. Θωμᾶς Βαμβίνης παρουσίασε τὸ σχέδιο τῆς φετινῆς χριστουγεννιάτικης ἑορτῆς.
Ἱερατικὴ Σύναξη Νοεμβρίου - «Ἐσωτερισμός»
Κατὰ τὴν Ἱερατικὴ Σύναξη τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας γιὰ τὸ μῆνα Νοέμβριο ὁ Σεβασμιώτατος λαμβάνοντας ἀφορμὴ ἀπὸ τὴν ἑορτὴ τῶν Εἰσοδίων τῆς Παναγίας στὸν Ναὸ καὶ τὴν θεολογική της ἑρμηνεία, μίλησε γιὰ τὴν ὀρθόδοξη πνευματικότητα καὶ τὴν ὀρθόδοξη λειτουργική. Αὐτὸ ἦταν μιὰ εἰσαγωγὴ γιὰ τὸ κύριο μέρος τῆς Συνάξεως ποὺ ἦταν ἡ ἐνημέρωση τῶν Ἱερέων ἀπὸ τοὺς ἐντεταλμένους τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως στὸ Ἀντιαιρετικὸ καὶ στὸ Λειτουργικὸ Συνέδριο, τὰ ὁποῖα διοργάνωσε ἡ Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, καὶ ἡ συζήτηση γιὰ τὰ θέματα αὐτά. Ἔτσι, ὁ Πρωτοπρ. π. Ἰωάννης Σπυρόπουλος ἐνημέρωσε τοὺς Ἱερεῖς γιὰ τὰ ὅσα ἐλέχθησαν στὴν ΙΘ' Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη Ἐντεταλμένων Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν καὶ Ἱερῶν Μητροπόλεων γιὰ θέματα αἱρέσεων καὶ παραθρησκείας ποὺ εἶχε γενικὸ θέμα «Ἐσωτερισμός». Ὁ π. Ἰωάννης ἀνέφερε τὶς περιλήψεις τῶν εἰσηγήσεων ποὺ ἔγιναν καθὼς καὶ τὰ πορίσματα τοῦ Συνεδρίου. Στὴν συνέχεια ὁ Σεβασμιώτατος ἔδωσε ἐπεξηγήσεις, συμβουλὲς καὶ σημαντικὲς προεκτάσεις καὶ ἔγινε συζήτηση, ἡ ὁποία τελικὰ κάλυψε ὅλο τὸν διαθέσιμο χρόνο τῆς Συνάξεως καὶ μετατέθηκε τὸ δεύτερο θέμα γιὰ τὴν ἑπόμενη Σύναξη.
Φιλολογικὴ Ἑσπερίδα τοῦ Συνδέσμου Ἀγάπης Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου
Τὴν Κυριακὴ 28 Ὀκτωβρίου 2007, στὶς 7 μ.μ., πραγματοποιήθηκε στὴν αἴθουσα τοῦ Ἐνοριακοῦ Κέντρου τοῦ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου ἡ καθιερωμένη πλέον φιλολογική-θεολογικὴ ἑσπερίδα, ποὺ ὀργανώνει κάθε χρόνο τέτοιο καιρὸ ὁ Σύνδεσμος Ἀγάπης τῆς Ἐνορίας. Ἡ ἑσπερίδα αὐτὴ εἶναι ἐνταγμένη μέσα στὰ πλαίσια τοῦ ἑορτασμοῦ τοῦ πολιούχου τῆς Ναυπάκτου ἁγίου Δημητρίου. Τὸ θέμα τῆς φετινῆς ἑσπερίδας ἦταν: «Ἀπόγνωση, ἀπελπισία καὶ ἐλπίδα στὴν κοσμικὴ καὶ τὴν ἐκκλησιαστικὴ ποίηση». Τὴν ἐκδήλωση τίμησε μὲ τὴν παρουσία του ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἰερόθεος. Τὴν παρακολούθησαν ἐπίσης ὁ Προϊστάμενος τοῦ Ι. Ναοῦ π. Ἀθανάσιος Λαουρδέκης, οἱ Ἱεροκήρυκες π. Ἀντώνιος Βαζούρας καὶ π. Καλλίνικος Γεωργᾶτος, ἱερεῖς, οἱ ἐκκλησιαστικοὶ σύμβουλοι τοῦ Ι. Ναοῦ, ἐκπρόσωποι τῶν ἄλλων Συνδέσμων Ἀγάπης της Ναυπάκτου καὶ πλῆθος κόσμου.
Τὴν ἐκδήλωση προλόγισε ὁ ἐπόπτης τοῦ Συνδέσμου π. Θωμᾶς Βαμβίνης, ὁ ὁποῖος ἀναφέρθηκε ἐν ὀλίγοις στὴν ἐπιλογὴ τοῦ τίτλου καὶ στὴ δομὴ τοῦ προγράμματος ποὺ ἐπρόκειτο νὰ ἀκολουθήση, καθὼς καὶ στὰ πρόσωπα ποὺ ἐργάσθηκαν γιὰ τὴν ἑτοιμασία του. Τὸ ὅλο πρόγραμμα ἑτοιμάσθηκε καὶ παρουσιάσθηκε ἀπὸ φιλολόγους ποὺ δραστηριοποιοῦνται στὸν Σύνδεσμο Ἀγάπης, πλαισιωμένες ἀπὸ κυρίες ποὺ συμμετεῖχαν στὴν παρουσίαση. Ἡ ἔναρξη ἔγινε ἀπὸ τὴν φιλόλογο κ. Κ. Γλαβίνου-Αργυρού, ἡ ὁποία παρουσίασε τὴν ἀπελπισία καὶ τὴν ἀπόγνωση, ὅπως ἐκφράζονται κυρίως μέσα στὸ ποιητικὸ ἔργο τοῦ Κ. Καρυωτάκη καὶ τοῦ Κ. Καβάφη. Στὴν συνέχεια ἡ φιλόλογος κ. Χρ. Καρανικόλα-Σχοινά παρουσίασε τὴν διέξοδο στὴν ἐλπίδα, σὲ ἀνθρωποκεντρικὰ ἐν πολλοῖς πλαίσια, μέσα ἀπὸ ἐπιλεγμένα ποιήματα τῶν ποιητῶν Ζ. Καρέλλη, Ν. Βρεττάκου, Κ. Παλαμᾶ, Ἄγγ. Σικελιανοῦ, Γ. Σεφέρη, Ὀδ. Ἐλύτη, καὶ Ν. Καρούζου. Τέλος ἡ φιλόλογος κ. Μ. Κουτούση-Σύψα ἀναφέρθηκε στὴν ἐλπίδα, ὅπως ἐκφράζεται μέσα σὲ σταχυολογημένους στίχους ἀπὸ τοὺς ψαλμούς του Δαβὶδ καὶ τὴν ὑμνολογία τῆς Ἐκκλησίας μας, μὲ τὴν μορφὴ τῆς μετάνοιας καὶ τῆς ταπείνωσης, γιὰ νὰ φθάση ἀκολούθως στὴν ἐκρηκτικὴ χαρὰ καὶ τὴν βέβαιη ἐλπίδα ποὺ πηγάζει ἀπὸ τοὺς ἀναστάσιμους ὕμνους. Κατάληξη καὶ ἀποκορύφωμα ὅλων ἦταν ὁ 16ος Ὕμνος τοῦ ἁγίου Συμεὼν τοῦ Νέου Θεολόγου, ὅπου ἐκφράζεται ἡ πληρότητα τῆς χαρᾶς καὶ τῆς ἀγάπης, οἱ συνέπειες τῆς Ἀνάστασης καὶ τῆς Πεντηκοστῆς, μὲ τὴν ἐμπειρία τῆς θέωσης τοῦ ὑμνολόγου ἁγίου.
Οἱ ἀπαγγελίες τῶν ποιημάτων καὶ τῶν ὕμνων ἔγιναν ἀπὸ τὶς κυρίες: Ἑλένη Κοτρώνη, ἠθοποιό, Βασιλικὴ Παυλοχρήστου-Λαουρδέκη, δασκάλα καὶ Εὐαγγελία Κορκοντζέλου-Λαουρδέκη, τραπεζικό. Τὶς ἀπαγγελίες συνόδεψε μὲ τὴν κιθάρα ἡ μουσικὸς Εὐθυμία Μόσχου. Ὁ ποιητικὸς λόγος, οἱ ὕμνοι, οἱ ὡραῖες ἀπαγγελίες, ἡ μουσικὴ ἐπένδυση μὲ τοὺς ἤχους τῆς «ζωντανῆς» κιθάρας συνέθεσαν ἕνα ἀποτέλεσμα ὑψηλῆς αἰσθητικῆς, ποὺ χάρηκαν καὶ ἀπόλαυσαν ὅλοι οἱ παρευρισκόμενοι. Τὴν ἐκδήλωση ἔκλεισε ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἰερόθεος, ὁ ὁποῖος, ἀφοῦ συνεχάρη τὸν Σύνδεσμο καὶ τοὺς Ἱερεῖς γιὰ τὴν ὡραία γιορτή, ἔστρεψε τὴν προσοχὴ ὅλων στὸ τελευταῖο ποίημα τοῦ ἁγίου Συμεών, ποὺ πρέπει νὰ μᾶς ἐμπνέη ὅλους, ἀφοῦ μέσα σ’ αὐτὸ ἐκφράζεται ἡ ὑπέρβαση τῆς ἀπόγνωσης, τῆς ἀπελπισίας, ἀλλὰ καὶ τοῦ θανάτου. Στὴν συνάφεια αὐτὴ ἀναφέρθηκε σὲ ἕνα σύγχρονο βραβευμένο ρωσικὸ κινηματογραφικὸ ἔργο, ποὺ παρουσιάζει τὴν ζωὴ ἑνὸς «διὰ Χριστὸν σαλοῦ», ὁ ὁποῖος στὸ τέλος τοῦ ἔργου μπαίνει μόνος του στὸ φέρετρο καὶ φεύγει ἀπὸ τὸν κόσμο αὐτόν. Θύμισε ἐπίσης παρόμοιες ἱστορίες ἁγιορειτῶν γεροντάδων, γιὰ νὰ τελειώση μὲ τὴν προτροπὴ νὰ μὴ χάνουν, οἱ Χριστιανοί, μὲ τίποτε τὸν Ὄρθρο καὶ τὴν Θ. Λειτουργία τῆς Κυριακῆς, γιατί ἐκεῖ ἀναβαπτίζονται στὴ χαρὰ καὶ τὴν εὐφροσύνη, ποὺ ἐκπέμπει ἡ Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ. Κατόπιν προσφέρθηκαν σὲ ὅλους τσάϊ, καφὲς καὶ γλυκίσματα ἀπὸ τὶς κυρίες τοῦ Συνδέσμου Ἀγάπης.
Χ.Κ.Σ.
Μὲ τοὺς Ἰατρούς, Νομικοὺς καὶ Μηχανικούς-Αρχιτέκτονες
Πραγματοποιήθηκε τὴν Δευτέρα 5 Νοεμβρίου, ἀπὸ τὶς 8:00 ἕως τὶς 10:00 μ.μ., στὸ Πνευματικὸ Κέντρο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως στὴν Ναύπακτο ἡ καθιερωμένη –ἀπὸ τὸ 1999– συνάντηση τοῦ Μητροπολίτου κ. Ἱεροθέου μὲ τοὺς Ἰατρούς, Νομικοὺς καὶ Μηχανικούς-Αρχιτέκτονας τῆς Ἐπαρχίας μας. Ἡ συνάντηση πραγματοποιεῖται στὰ πλαίσια τοῦ ἑορτασμοῦ τῶν προστατῶν τῶν Ἰατρῶν (ἁγίων Ἀναργύρων, 1 Νοεμβρίου) καὶ τῶν Νομικῶν (ἁγίου Διονυσίου τοῦ Ἀρεοπαγίτου). Τὸ θέμα ποὺ ἀνέπτυξε φέτος ὁ Σεβασμιώτατος ἦταν εὐρύτερου ἐνδιαφέροντος καὶ ἀναφερόταν στὸ φλέγον ζήτημα τοῦ περιβάλλοντος: «Σεβασμὸς στὸ περιβάλλον» ἦταν τὸ θέμα, καὶ ἀφοροῦσε καὶ τὶς τρεῖς ἐπιστῆμες-ἐπαγγέλματα τῶν καλεσμένων.
Ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέλυσε τοὺς ὅρους περιβάλλον καὶ οἰκολογία, παρουσίασε τὴν θεολογικὴ ἄποψη γιὰ τὸ θέμα, καὶ δὲν ἔμεινε μόνον σὲ αὐτή, ἀλλὰ τόνισε ὅτι τὸ θέμα εἶναι πολιτικὸ καὶ διακρατικό-παγκόσμιο. Συνέχισε παρουσιάζοντας τὸ οἰκολογικὸ πρόβλημα ἀπο τέσσερεις ἀπόψεις-διαστάσεις: α) Ἀπὸ ἄποψη φυσικῆς, τεχνολογίας καὶ βιομηχανίας, ἀναφερόμενος κυρίως στὴν μόλυνση τοῦ περιβάλλοντος, τὴν καταστροφὴ τοῦ ὄζοντος καὶ τὸ φαινόμενο τοῦ θερμοκηπίου. β) Ἀπὸ ἰατρικὴ ἄποψη, μιλῶντας γιὰ γενετικὸ μολυσμό. γ) Ἀπὸ ἄποψη ἀρχιτεκτονικῆς, ἀναφερόμενος στὸν τρόπο κατασκευῆς τῶν οἰκιῶν καὶ τὸν οἰκολογικὸ σχεδιασμό τους, καθὼς καὶ τὸν σχεδιασμὸ τῶν πόλεων. δ) Τὴν νομικὴ ἄποψη, δηλαδὴ τὴν ἀνάγκη ἐφαρμογῆς τῶν διεθνῶν συνθηκῶν γιὰ τὴν προστασία τοῦ περιβάλλοντος καὶ τὴν προσαρμογὴ τοῦ νομικοῦ πλαισίου τῆς πατρίδας μας στὴν παγκόσμια οἰκολογικὴ συνείδηση.
Τέλος ἀναφέρθηκε στοὺς τρεῖς τρόπους, τὰ τρία σενάρια, ἀντιμετωπίσεως τοῦ οἰκολογικοῦ προβλήματος: τὸ ἐσχατολογικό, ποὺ περιλαμβάνει «προφητεῖες» ἀποκαλυπτικῶν καταστροφῶν, τὸ ὀπορτουνιστικὸ (εὐκαιριακό), ποὺ ἐκφράζει τὸν ἀτομισμὸ καὶ τὴν ἀνευθυνότητα, καὶ τὸ οὐμανιστικό-ἀνθρωπιστικὸ ποὺ ἐκφράζει τὴν ὑπευθυνότητα καὶ τὴν συλλογικότητα στὴν ἀντιμετώπιση τοῦ προβλήματος. Καὶ κατέληξε:
«Δυστυχῶς, οἱ περισσότεροι ἄνθρωποι ἐπιλέγουν τὸ ὀπορτουνιστικὸ σενάριο. Πέραν ἀπὸ τὸ παγκόσμιον ἐνδιαφέρον πρέπει νὰ ἀντιμετωπίσουμε τὸ θέμα καὶ προσωπικά, ἀπὸ τὴν πλευρά του ὁ καθένας. Ἐκεῖνο ποὺ μποροῦμε νὰ κάνουμε εἶναι νὰ ζοῦμε ἀσκητικά, χωρὶς νὰ βιάζουμε τὴν φύση, νὰ μειώσουμε τὴν ὑπερκατανάλωση καὶ νὰ ἀγαποῦμε τὴν φύση ὡς δημιούργημα τοῦ Θεοῦ. Σεβασμὸς στὸ περιβάλλον σημαίνει σεβασμὸ στὸν ἑαυτό μας καὶ σεβασμὸ στὸν Θεὸ ποὺ δημιούργησε τὴν κτίση».
Μετὰ ἀπὸ τὴν εἰσήγηση ἐπακολούθησε συζήτηση, ὅπου τέθηκε ἐντονότερα τὸ θέμα τῶν συλλογικῶν εὐθυνῶν καὶ τῆς ἀνάγκης δυναμικῶν παρεμβάσεων στὰ κέντρα λήψεως ἀποφάσεων. Ἡ αἴθουσα τοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου γέμισε ἀπὸ ἐπιστήμονες τῶν τριῶν αὐτῶν ἐπιστημῶν, ποὺ παρακολούθησαν τὴν διάλεξη καὶ συμμετεῖχαν στὴν συζήτηση. Ἐπίσης, παρέστησαν οἱ Ἀντιδήμαρχοι Ναυπάκτου Χρ. Σικώλας, Δ. Παπαναστασόπουλος καὶ ὁ Πρόεδρος τῆς ΑΝ.ΝΑ Νίκ. Κούμπιος. Τὸν χαιρετισμό του στὴν ἐκδήλωση ἀπηύθυνε, διὰ τοῦ Μητροπολίτου, καὶ ὁ Νομάρχης Αἰτωλοακαρνανίας κ. Εὔθ. Σῶκος. Μετὰ τὴν ὁμιλία ἡ Ἱερὰ Μητρόπολη προσέφερε δεξίωση στοὺς καλεσμένους ἐπιστήμονες γιὰ τὴν ὁποία μερίμνησαν οἱ Κυρίες τῶν Συνδέσμων Ἀγάπης τῶν Ἐνοριῶν της Ναυπάκτου.–
***
Ἐκσκαφικὰ μηχανήματα τῆς τουρκικῆς δασικῆς ὑπηρεσίας προκάλεσαν σοβαρότητες ζημιὲς στὸ παρεκκλήσι τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς Χάλκης στὰ Πριγκιπόνησα Κωνσταντινούπολης. Οἱ ὑπάλληλοι τῆς ὑπηρεσίας εἶχαν σκοπὸ νὰ κατεδαφίσουν τὸ κτίριο, χωρὶς νὰ ἐνημερώσουν προηγουμένως οὔτε τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο, οὔτε τὸν Διευθυντὴ τῆς Σχολῆς. Τὸ παρεκκλήσι γλίτωσε, βαρειὰ πληγωμένο, τὴν κατεδάφιση μετὰ ἀπὸ ἔντονο διάβημα τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη πρὸς τὶς τουρκικὲς ἀρχές. Λίγα εἰκοσιτετράωρα ἀργότερα, νεαροὶ Τοῦρκοι ἐθνικιστὲς ἐπιτέθηκαν σὲ δύο Ἐκκλησίες τῆς Πόλης, προκαλῶντας ζημιὲς καὶ ἀπειλῶντας τοὺς Ρωμηοὺς καὶ τοὺς Χριστιανούς.
***
Τὴν ἀπαγόρευση κάθε εἴδους θρησκευτικῆς δραστηριότητας κατὰ τὴν διάρκεια τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων ἀποφάσισε ἡ Ὀργανωτικὴ Ἐπιτροπὴ τῶν Ἀγώνων τοῦ Πεκίνου. Ὅπως ἀποκάλυψε ὁ Ἕλληνας Εὐρωβουλευτὴς κ. Μανώλης Μαυρομμάτης, τὸ Πεκῖνο ἀπαγορεύει ἀκόμα καὶ τοὺς σταυροὺς στὸ λαιμὸ καθὼς καὶ ἱερὰ βιβλία ὅπως ἡ Βίβλος καὶ τὸ Κοράνι. Παρέμβαση γιὰ τὸ θέμα ἔχει γίνει στὴ Διεθνῆ Ὀλυμπιακὴ Ἐπιτροπὴ καὶ στὸ Εὐρωπαϊκὸ Κοινοβούλιο.
***
Ὁ Ἐσωτερισμὸς ἔχει βάσεις παγανιστικὲς καὶ παρουσιάζεται σὰν μιὰ μυστικὴ γνώση, μὴ κοινοποιήσιμη στοὺς ἀμυήτους ποὺ ἀποκτᾶται μὲ διαδοχικὲς μυήσεις, μὲ αὐτονομημένες τεχνικές, ποὺ ἀναζητοῦν κρυμμένες ἐσωτερικὲς δυνάμεις τοῦ ἀνθρώπου. Εἶναι συγκρητιστικός, ἀρνεῖται τὴν μοναδικὴ αὐθεντία μιᾶς συγκεκριμένης θρησκείας καὶ καλλιεργεῖ τὴν πίστη ἡ ὅτι ὅλες οἱ θρησκεῖες ὁδηγοῦν στὴν ἴδια «Ἐσώτερη Ἀλήθεια» ἡ ὅτι ὁ Ἐσωτερισμὸς ἀποτελεῖ ὑπέρβαση ὅλων τῶν θρησκειῶν. Στὴν χώρα μας δρᾶ μὲ πλῆθος ἐξωχριστιανικῶν ὁμάδων, ὅπως ὁ Τεκτονισμός, ἡ Θεοσοφία, ἡ Ἀνθρωποσοφία, καὶ μὲ ἐξευρωπαϊσμένες μορφὲς τῶν ἀνατολικῶν θρησκειῶν καὶ τῶν πρακτικῶν τους (Γιόγκα, Διαλογισμός, Ρέϊκι, Ρεφλεξολογία, Τάϊ Τσί, ἐνεργειακὲς μορφὲς τύπου Τσί, πολεμικὲς τέχνες τῆς Ἀνατολῆς κλπ.), ποὺ ἀπὸ τοὺς ἀγνοοῦντες γίνονται δεκτὲς σὰν πρακτικὲς ὑγείας καὶ εὐεξίας. Αὐτὰ ἦταν μερικὰ ἀπὸ τὰ πορίσματα τῆς ΙΘ' Πανορθόδοξης Συνδιάσκεψης Ἐντεταλμένων Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν καὶ Ἱερῶν Μητροπόλεων ποὺ διοργάνωσε ἡ Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.
***
Κυρίαρχο δόγμα του Ἐσωτερισμοῦ εἶναι ὅτι ὁ Θεός, οὐράνια, ἐπίγεια, ὅλα στὸν κόσμο εἶναι ὁμοούσια. Τὰ πάντα εἶναι «Ἕνα», μία «Παγκόσμια Συμπαντικὴ Ἐνέργεια». Ὅλα ἀπορρέουν ἀπὸ αὐτήν. Ὅλα εἶναι προβολὲς αὐτῆς τῆς Συμπαντικῆς Ἐνέργειας. Δὲν ὑπάρχει δημιουργία. Ὅλα Θεὸς καὶ ὕλη εἶναι ἐξ ἴσου ἄχρονα καὶ ἀΐδια. Ὁ Ἐσωτερισμὸς δὲν δέχεται διάκριση τῆς θείας οὐσίας ἀπὸ τὴν οὐσία τῶν κτιστῶν ὄντων. Βασικὴ τεχνική του εἶναι ὁ Διαλογισμὸς καὶ σημαντικὸς δίαυλος στὴ σύγχρονη κοινωνία εἶναι καὶ ὁ Νεοπαγανισμός.
***
Μιὰ σημαντικὴ μαρτυρία ποὺ κατατέθηκε ἐπίσης στὴν ΙΘ' Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη εἶναι ὅτι πληθώρα μαρτυριῶν τῶν νεωτέρων παγανιστὼν τῆς σύγχρονής μας νεοειδωλολατρίας τονίζουν ὅτι οἱ ὅποιες τελετὲς μαγείας, ἡ γενικὰ λατρείας τους, παρακωλύονται ἀπὸ τὴν πλησίον ὕπαρξη χριστιανικῶν Ἐκκλησιῶν. Τέτοιες μαρτυρίες μας ἔρχονται καὶ ἀπὸ τὴν μακραίωνη ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας μας.
***
Προχωροῦν οἱ προετοιμασίες γιὰ τὴν δημιουργία καὶ τὴν λειτουργία τοῦ Πατριαρχικοῦ Σκευοφυλακείου στοὺς ὑπόγειους χώρους τοῦ Πατριαρχικοῦ Μεγάρου Ἀλεξανδρείας, ὀπου ὑπάρχει μεγάλη «κατακόμβη» τῆς Πτολεμαϊκῆς περιόδου ἡ χρήση τῆς ὁποίας ἦταν ἡ συλλογὴ τῶν ὀμβρίων ὑδάτων. Ὁ χῶρος θὰ διαμορφωθῇ κατάλληλα, σύμφωνα μὲ τὶς ἀρχὲς τῆς σύγχρονης Μουσειολογίας, προκειμένου νὰ ἀποτελέση τὸ Πατριαρχικὸ Σκευοφυλάκειο.
***
Διαθρησκειακὸ διάλογο γιὰ τὸ ζήτημα τοῦ Κοσόβου ζήτησε ὁ Πατριάρχης Μόσχας κ. Ἀλέξιος στὴν ὁμιλία τοῦ ἐνώπιον τῆς ὁλομέλειας τῆς Κοινουβουλευτικῆς Συνέλευσης τοῦ Συμβουλίου τῆς Εὐρώπης. «Ὁ καθένας προσπαθεῖ νὰ ἐπιβάλλη τὰ δικά του συμφέροντα, ποὺ δὲν ἔχουν καμμία σχέση μὲ τὶς προσδοκίες καὶ τὶς ἐλπίδες τῶν ἀνθρώπων ποὺ ζοῦν σὲ αὐτὸ τὸ κομμάτι τῆς Εὐρώπης. Ὅταν ἕνας διαθρησκευτικὸς διάλογος ἀποκτήσει μεγάλη σημασία τότε θὰ δράσουμε πραγματικὰ ὑπὲρ τῆς λύσεως τοῦ προβλήματος» ὅπως τόνισε.
***
«Ἐκκλησιολόγος» λέγεται μιὰ νέα ἑβδομαδιαία Ἐφημερίδα ποὺ κυκλοφόρησε φέτος στὴν Πάτρα. Τὸ ἰδιαίτερο τοῦ Ἐκκλησιολόγου εἶναι ὅτι ἀσχολεῖται ἀποκλειστικὰ μὲ ἐκκλησιαστικὰ θέματα καὶ τὸ κάνει αὐτὸ μὲ θετικὸ τρόπο, δηλαδὴ λείπουν παντελῶς ἀπὸ τὶς γραμμές του ὁ ἀρνητικὸς σχολιασμός, ἡ παρασκηνιολογία καὶ ἡ συνωμοσιολογία ποὺ ἐκφράζονται μερικὲς φορὲς σὲ ἄλλα «ἐκκλησιαστικὰ» ἔντυπα ποὺ ὅμως ἀντιμετωπίζουν τὴν Ἐκκλησία μὲ κοσμικὰ κριτήρια. Ἡ Ἐφημερίδα αὐτὴ φαίνεται νὰ διαπνέεται ἀπὸ τὴν εὐλάβεια τοῦ ἐκδότου της γιὰ τὴν Ἐκκλησία καὶ τὴν τιμὴ γιὰ τὸ ράσο. Ἔτσι, στὶς σελίδες του γίνονται εἰδήσεις οἱ ἀκολουθίες, οἱ ποιμαντικὲς ἐπισκέψεις, τὰ μυστήρια, ἡ λατρεία καὶ γενικὰ ὅλη ἡ ποιμαντικὴ καὶ πνευματικὴ κίνηση τῆς Τοπικῆς Ἐκκλησίας τῶν Πατρῶν, τῶν γειτονικῶν Μητροπόλεων καὶ γενικὰ τῆς Ἐκκλησίας.
***
Στὴν Ἰεράπετρα τῆς Κρήτης διοργανώνονται μὲ ἐπιτυχία κάθε ἔτος, στὶς 27 Ὀκτωβρίου, ἀθλητικοὶ ἀγῶνες ἐπωνομαζόμενοι Νεστόρεια, πρὸς τιμὴν τοῦ ἁγίου Νέστορος ποὺ τιμᾶται ὡς προστάτης τῶν ἀθλητῶν (ὅπως καὶ ὁ ἅγιος Νεκτάριος ὡς προστάτης τῶν Γυμναστῶν). Λαμβάνουν μέρος ἀθλητὲς ἀπὸ Σωματεῖα τῆς Κρήτης καὶ ἀπὸ τὰ Σχολεῖα τοῦ Νομοῦ Λασιθίου. Τὰ Νεστόρεια γίνονται γιὰ ὄγδοη συνεχῆ χρονιὰ φέτος καὶ ἡ συμμετοχὴ τῶν νέων ἦταν μεγαλύτερη ἀπὸ κάθε ἄλλη χρονιά. Τὸν ἁγιασμὸ τέλεσε ὁ Μητροπολίτης Ἰεραπύτνης κ. Εὐγένιος, ὁ ὁποῖος καὶ κήρυξε τὴν ἔναρξη τῶν ἀγώνων, μιλῶντας κατάλληλα στοὺς ἀθλητές.
***
Τὰ λείψανα ἁγίου Λουκᾶ Κριμαίας μετέφεραν καὶ συνόδευσαν στὰ Νοσοκομεῖα καὶ στὸ Στρατόπεδο Πατρῶν Ἱερεῖς τῆς πόλεως γιὰ προσκύνηση. Ἔγιναν δεκτὰ μὲ εὐλάβεια ἀπὸ τοὺς νοσηλευομένους καὶ τοὺς συγγενεῖς τους, καθὼς καὶ ἀπὸ τοὺς στρατιῶτες καὶ ἀξιωματικοὺς τοῦ ΚΕΤΧ Πατρῶν.
- Προβολές: 2686