«Δυστοπία, Οὐτοπία, Εὐτοπία - νεανικὲς καὶ ἐφηβικὲς ἐκρήξεις»
«Δυστοπία, Οὐτοπία, Εὐτοπία• ἀνάλυση τῶν νεανικῶν καὶ ἐφηβικῶν ἐκρήξεων» ἦταν τὸ θέμα ποὺ ἀνέλυσε ὁ Μητροπολίτης κ. Ἰερόθεος κατὰ τὴν συνάντηση ποὺ εἶχε μὲ τοὺς Φοιτητές-Αποφοίτους τῆς Ἐπαρχίας μας μὲ τὴν εὐκαιρία τῆς κοπῆς της Βασιλόπιττας ποὺ διοργανώνει κάθε χρόνο ἡ Ἱερὰ Μητρόπολη τὴν δεύτερη ἡμέρα τοῦ νέου ἔτους. Ἡ ἐκδήλωση περιλαμβάνει κοπὴ βασιλόπιττας, ὁμιλία τοῦ Σεβασμιωτάτου, συζήτηση μὲ τοὺς φοιτητές, κλήρωση δώρων καὶ δεξίωση.
Ὁ Σεβασμιώτατος στὴν ἀρχὴ ἑρμήνευσε τὶς νεανικὲς καὶ ἐφηβικὲς ἐκρήξεις, τὰ αἴτια καὶ τὶς ἐκδηλώσεις τους ἀπὸ ψυχολογική, βιολογική, κοινωνικὴ καὶ φιλοσοφικὴ πλευρά, ἀναφερόμενος κυρίως στὶς ἀπόψεις τοῦ νομπελίστα Κόνραν Λόρεντς καὶ τοῦ ἀρχαίου φιλοσόφου Ἡρακλείτου. Στὴν συνέχεια ἀνέλυσε τὶς ἔννοιες οὐτοπία, δυστοπία καὶ εὐτοπία, οἱ ὁποῖες ἐμπεριέχονται σὲ κάθε ἐπαναστατικὴ καὶ ἀνατρεπτικὴ τοῦ κοινωνικοῦ κατεστημένου κίνηση. Κατὰ τὴν ἀνάλυσή του στηρίχθηκε σὲ σύγχρονους δυτικοὺς κοινωνιολόγους. Ἔπειτα παρουσίασε συγκεκριμένα οὐτοπικὰ παραδείγματα κάνοντας μιὰ ἀναδρομὴ ἀπὸ τὴν ἀρχαιότητα (Πλάτων, Ἀριστοτέλης, Σόλων) καὶ περνῶντας ἀπὸ τὸν Μεσαίωνα καὶ τὴν Ἀναγέννηση ἔφθασε σὲ οὐτοπικὰ παραδείγματα κατὰ τὴν περίοδο τοῦ Διαφωτισμοῦ μέχρι καὶ τὴν ἐποχή μας. Ἔπειτα παρουσίασε τὶς διαφορὲς μεταξὺ τῶν οὐτοπικῶν κινημάτων καὶ τοῦ Χριστιανισμοῦ καὶ ἐξήγησε τὶς τέσσερεις κοινωνίες τὶς ὁποῖες ἔχει ὑπ' ὄψη του ὁ Χριστιανισμὸς (παραδείσια, μεταπτωτική, ἐκκλησιαστική, ἐσχατολογικὴ) ποὺ δὲν ἀφήνουν τὸ χριστιανικὸ κήρυγμα νὰ γίνη οὐτοπία, διότι καὶ ἀποβλέπει τὴν τέλεια ὁλοκληρωμένη κοινωνία, ἀλλὰ καὶ θεραπεύει τὴν ἁμαρτία καὶ τὶς ἀστοχίες. Τέλος παρουσίασε το πὼς ὁ Χριστιανὸς μπορεῖ νὰ βιώση μιὰ μορφὴ ἀναρχίας μέσα ἀπὸ τὴν ἀγάπη καὶ τὴν ἐλευθερία καὶ πὼς μπορεῖ ζῶντας στὴν ἱστορία νὰ σέβεται τοὺς θεσμοὺς ἀλλὰ μὲ τὴν ἐν Χριστῷ ζωῇ του νὰ τοὺς ὑπερβαίνη.
Ὁ Σεβασμιώτατος ἔκλεισε τὴν ὁμιλία του ὡς ἑξῆς:
«Οἱ κοινωνίες μας σήμερα ἐκφράζουν την δύσ-τοπία. Ὑπάρχει ἀδικία, ἀνισότητα, ἀπουσία νοήματος γιὰ τὴν ζωή. Πρέπει νὰ ἔχουμε ὅραμα γιὰ τὴν εὖ-τοπία. Ἀλλὰ χρειάζεται προσωπικὸς ἀγῶνας γιὰ νὰ καθαρίσουμε τὰ πάθη καὶ νὰ ἀσκήσουμε βία ἐσωτερικά. Ὁ μεγαλύτερος πόλεμος γίνεται μέσα στὴν καρδιά. Ὁ Χριστὸς εἶπε, «ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ βιάζεται, καὶ οἱ βιαστὲς ἁρπάζουσιν αὐτήν». Ὁ Χριστὸς δὲν ἦλθε γιὰ νὰ φέρη ἕνα λίπασμα γιὰ νὰ συντηρῇ τὸν ἀνθρωποκεντρικὸ θεσμό, ἀλλὰ ἐξῆλθε ὡς βόμβα («πῦρ ἦλθον βαλεῖν εἰς τὴν γῆν») γιὰ νὰ ἀνατινάξη τὸν ἀνθρωποκεντρικὸ πολιτισμὸ καὶ νὰ τὸν κάνη Ἐκκλησία.
Αὐτὸ ὅμως δὲν γίνεται μὲ μολότοφ, καὶ σπάσιμο βιτρινῶν, ἀλλὰ μὲ τὸ πῦρ μέσα στὴν καρδιὰ καὶ τὸ σπάσιμο τῆς βιτρίνας τῆς ὑποκρισίας τοῦ ἑαυτοῦ μας. Ὄχι λοιπὸν οὐτοπία, ἀλλὰ ἀγῶνας μὲ ἐλευθερία καὶ ἀγάπη γιὰ νὰ μετατρέψουμε τὴν δυστοπία σὲ εὐτοπία».
Ἦταν μιὰ προσφορὰ λόγου ποὺ ὀφείλουν οἱ Ποιμένες νὰ καταθέτουν γιὰ τοὺς νέους• λόγου ποὺ δὲν ἀκούγεται εὔκολα στὶς συντροφιὲς τῶν νέων, στὰ Μέσα Μαζικῆς Ἐνημέρωσης καὶ ἴσως οὔτε στὶς αἴθουσες διδασκαλίας.
Τὸ θέμα ἦταν ἐπίκαιρο, ἡ ἀνάλυση διεξοδικὴ καὶ κίνησε τὸ ἐνδιαφέρον τῶν νέων ποὺ ἐκδηλώθηκε μὲ πολλὲς ἐρωτήσεις καὶ τοποθετήσεις ποὺ σὲ μερικὲς περιπτώσεις θύμιζαν «νεανικὲς ἐκρήξεις». Ἡ συζήτηση ἦταν ἐξίσου ἐνδιαφέρουσα καὶ σὲ καλὸ ἐπίπεδο καὶ δὲν φαίνεται νὰ τελείωνε, ἂν δὲν ὑπῆρχε χρονικὸ ὅριο.
Ἀκολούθησε τὸ μοίρασμα τῆς Βασιλόπιττας, ἡ ὁποία περιεῖχε ἕνα φλουρὶ κωνσταντινάτο (προφορὰ τῆς κ. Αἰκατερίνης Λόη) ποὺ συνοδευόταν μὲ δύο βιβλία καὶ τὸ ποσὸν τῶν 200 εὐρώ. Ἔπειτα ἔγινε κλήρωση γιὰ τέσσερεις ἀπὸ τοὺς παρόντες, οἱ ὁποῖοι ἔλαβαν οἱ δύο πρῶτοι ἀπὸ ἕναν φορητὸ ὑπολογιστὴ σύγχρονης τεχνολογίας καὶ βιβλία, καὶ οἱ δύο ἑπόμενοι ἀπὸ 200 εὐρὼ καὶ βιβλία ἐπίσης. Ἀκολούθησε ἡ δεξίωση ποὺ προσέφεραν κυρίες τῶν Συνδέσμων Ἀγάπης τῶν Ἐνοριῶν της Ναυπάκτου. Στὴν ἐκδήλωση συμμετεῖχε καὶ ὁμάδα φοιτητριῶν ἀπὸ τὴν Θεσσαλονίκη, οἱ ὁποῖες μετὰ τὴν ἐκδήλωση τραγούδησαν μὲ μουσικὴ συνοδεία καὶ ἔψαλαν κάλαντα γιὰ τοὺς συμφοιτητές τους.
Στὴν κατάμεστη ἀπὸ φοιτητὲς αἴθουσα τοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως παρευρέθησαν ἐπίσης καὶ οἱ Διευθυντὲς καὶ οἱ Θεολόγοι Καθηγητὲς τῶν Λυκείων καὶ Γυμνασίων τῆς Πόλεώς μας ποὺ κλήθηκαν ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Μητρόπολη γιὰ νὰ συμμετάσχουν στὴν ἑορταστικὴ καὶ ὠφέλιμη αὐτὴ ἐκδήλωση γιὰ τοὺς παλαιοὺς μαθητές τους.–
Α.Κ.
- Προβολές: 3017