Γεγονότα καὶ Σχόλια: Κείμενα ἀφυπνιστικά - Ἠλεκτρονικὴ καταβόθρα
Κείμενα ἀφυπνιστικά
Οἱ σωματικὲς αἰσθήσεις εἶναι τὰ παράθυρα ἀπὸ τὰ ὁποῖα ἐπικοινωνεῖ ἡ ψυχὴ μὲ τὸν αἰσθητὸ κόσμο. Καὶ ἐπειδὴ ἡ δούλωση στὰ αἰσθητὰ πράγματα εἶναι θάνατος τῆς ψυχῆς, γι’ αὐτὸ οἱ αἰσθήσεις πρέπει νὰ φυλάσσονται. Φύλακάς τους, λοιπόν, εἶναι ὁ λόγος, μιὰ ἐνέργεια τῆς ψυχῆς ποῦ ἀποτελεῖ, σύμφωνα μὲ τὸν ἅγιο Μάξιμο, τὸ πρακτικὸ συστατικὸ τῆς νοερᾶς δυνάμεώς της.
Στὴν ἀνατομία τῆς ψυχῆς ποῦ ἐπιχειρεῖ ὁ ἅγιος Μάξιμος στὸ ἔργο του Μυσταγωγία, περιγράφοντας σὲ ἰδιαίτερη ἑνότητα τὸ πῶς καὶ μὲ ποιό τρόπο ἡ ἁγία τοῦ Θεοῦ Ἐκκλησία εἶναι εἰκόνα καὶ τύπος «τῆς ψυχῆς καθ’ ἑαυτὴν νοουμένης», συνδέει τὴν ἀνθρωπολογία μὲ τὴν θεολογία, τὴν ἄσκηση μὲ τὴν Θεία Λειτουργία, τὰ βάθη τῆς ἀνθρώπινης ψυχῆς μὲ τοὺς δημιουργικοὺς καὶ προνοητικοὺς λόγους τοῦ σύμπαντος κόσμου. Ὁ ἄνθρωπος εἶναι συνδεδεμένος μὲ ὅλον τὸν ὁρατὸ καὶ ἀόρατο κόσμο καὶ ταυτόχρονα βρίσκεται σὲ πορεία ἀπελευθέρωσης ἀπὸ ὅλες τὶς δεσμευτικὲς σχέσεις μὲ τὰ κτίσματα, πορευόμενος μὲ τὸν νοῦ καὶ τὸν λόγο πρὸς τὴν ἀλήθεια καὶ τὸ ἀγαθό, ποῦ ταυτίζονται μὲ τὸν Θεὸ ὡς οὐσία καὶ ἐνέργεια. Στὴν πορεία αὐτὴ ὁ νοὺς κινεῖ τὴν νοερὰ δύναμη τῆς ψυχῆς καὶ ὁ λόγος διοικεῖ μὲ σωφροσύνη τὴν ζωτική της δύναμη τὴν ὁποῖα ἑνώνει μὲ τὸν νοῦ.
Ὡραῖα κείμενα, ποῦ ξυπνοῦν τὸν νοῦ ἀπὸ τὸν λήθαργο καὶ τοῦ δείχνουν ὅτι ὑπάρχει πίσω ἀπὸ τὶς αἰσθήσεις, καὶ μέσα στὸ σῶμα, ἕνας ἀπέραντος κόσμος ―ἀληθινός, ὄχι φανταστικὸς― στὸν ὁποῖο συναντιέται ἡ κτίση μὲ τὸν Θεὸ καὶ ὁ θνητὸς ἄνθρωπος δέχεται τὶς δωρεὲς τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Υἱοῦ καὶ Λόγου τοῦ Θεοῦ, τοῦ πάθους καὶ τῆς ἀναστάσεώς Του. Αὐτὸς ὅμως ὁ θαυμαστὸς κόσμος χάνεται, ὅταν «διὰ τῶν θυρίδων» τῶν αἰσθήσεων ἡ ψυχὴ σεργιανὰ μονίμως στὸν κόσμο ὅταν μὲ τὴν φιλαυτία ὑποτάσση τὸν νοῦ καὶ τὸν λόγο στὶς ἐμπειρίες τῶν αἰσθήσεων.
Ἠλεκτρονικὴ καταβόθρα
Τὰ παραπάνω γράφηκαν ὡς ἀσπίδα στὸν καταιγισμὸ τῶν εἰδήσεων γιὰ ἐξελίξεις τῆς πληροφορικῆς, οἱ ὁποῖες πιστεύουμε ὅτι πρόκειται νὰ φυλακίσουν πολλοὺς χρῆστες τοῦ διαδικτύου στὸν ψεύτικο κόσμο τῶν ἠλεκτρονικῶν ἀπολαύσεων.
Γράφηκε ὅτι στὴν χρήση τοῦ ὑπολογιστῆ δὲν θὰ συμμετέχουν πλέον μόνο ἡ ὅραση καὶ ἡ ἀκοή, ἀλλὰ καὶ οἱ πέντε σωματικὲς αἰσθήσεις. Ἔτσι ἡ εἰκονικὴ πραγματικότητα τῆς ὀθόνης τοῦ ὑπολογιστῆ θὰ φαίνεται πιὸ πραγματική, μὲ συνέπεια ἡ ἐνημέρωση, ἡ διαφήμιση, ἀλλὰ καὶ τὸ μάθημα νὰ ἔχουν καλύτερα ἀποτελέσματα, χωρὶς νὰ ἀγνοοῦμε ὅμως ὅτι καὶ ἡ ἀπορρόφηση τῶν νεαρῶν κυρίως χρηστῶν τοῦ διαδικτύου ἀπὸ τὴν καταβόθρα τῶν ποικίλων ἠλεκτρονικῶν μηνυμάτων θὰ εἶναι εὐκολότερη καὶ πιὸ καταστροφική.
Βέβαια μιὰ τέτοια ἐξέλιξη, ὅπως ἤδη σημειώσαμε, θὰ ἔχη πολὺ θετικὲς ἐπιπτώσεις στὴν σύγχρονη ἐκπαίδευση. Οἱ μαθητὲς μέσῳ τοῦ ὑπολογιστῆ θὰ ἔχουν πληρέστερη γνώση τῶν ἀντικειμένων ποῦ θὰ διδάσκονται.Ὅμως, ποιός θὰ φυλάξη πλέον τὸν νοῦ τῶν παιδιῶν ―καὶ τῶν μεγάλων― ἀπὸ τὸ σεργιάνι στὸν κόσμο τῶν ἠλεκρονικῶν παραδείσων, ποῦ θὰ ἐνεργοποιοῦν ὅλες τὶς αἰσθήσεις τοῦ σώματος;
π.Θ.Α.Β.
- Προβολές: 2937