Στήν Ἐκκλησιαστική Ἀκαδημία Βελλάς
Τὴν Τετάρτη 25 Φεβρουαρίου ἐ.ἔ. ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἰερόθεος ἐπισκέφθηκε τὴν Ἐκκλησιαστικὴ Ἀκαδημία Βελλὰς Ἰωαννίνων, προσκεκλημένος τοῦ Διευθυντοῦ της Ἄρχιμ. π. Δημητρίου Ἀργυροῦ καὶ μὲ τὴν εὐλογία τοῦ Σέβ. Μητροπολίτου Ἰωαννίνων κ. Θεοκλήτου, προκειμένου νὰ ὀμιλήση στὴν Σχολὴ σχετικὰ μὲ τὰ οἰκολογικὰ προβλήματα μέσα ἀπὸ τὴν ὀρθόδοξη θεολογία. Ἡ ὁμιλία-διάλεξη ἔγινε στὴν κεντρικὴ αἴθουσα τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἀκαδημίας, ἐνώπιον ὅλων τῶν φοιτητῶν καὶ τῶν Καθηγητῶν.
Ὁ Σεβασμιώτατος, ἀφοῦ εὐχαρίστησε τὸν π. Δημήτριο καὶ τὸν Σύλλογο τῶν Καθηγητῶν, καὶ ἔκανε μιὰ σύντομη εἰσαγωγὴ περὶ τῆς ὀρθοδόξου θεολογίας, ἀνέπτυξε τὴν ἔννοια τῆς οἰκολογίας ἀπὸ ὀρθοδόξου πλευρᾶς ἀναφέρθηκε στὴν διδασκαλία τῶν ἁγίων Γρηγορίου τοῦ Σιναΐτου καὶ Συμεὼν τοῦ νέου Θεολόγου περὶ δημιουργίας καὶ παραδείσου, πρὸ τῆς πτώσεως καὶ μετὰ ἀπὸ αὐτήν. Ἡ πτώση προξένησε τὴν ἀλλαγὴ στὸν ὅλο προσανατολισμὸ τοῦ ἀνθρώπου. Ἐνῷ πρὸ τῆς πτώσεως ἡ θεία Χάρη ἔτρεφε τὴν ψυχή, ἡ ψυχὴ τὸ σῶμα καὶ αὐτὴ ἡ δοξασμένη ζωὴ ἀντινοβολοῦσε στὴν φύση, ὅμως μετὰ τὴν πτώση ἡ ψυχὴ ἔπαυσε νὰ τρέφεται ἀπὸ τὴν θεία Χάρη καὶ ἄρχισε νὰ ἀπομυζᾶ ἐνέργεια ἀπὸ τὸ σῶμα καὶ τὸ σῶμα νὰ ἀναζητᾶ ἐνέργεια ἀπὸ τὸ περιβάλλον, καὶ ἔτσι δημιουργήθηκαν τὰ ψυχικὰ καὶ σωματικὰ πάθη καὶ βασίλευσε ἡ φθορά.
Στὴν Ἐκκλησία μὲ τὴν ἀσκητική, τὰ μυστήρια καὶ τὸν ὅλο εὐχαριστιακὸ τρόπο ζωῆς προσπαθοῦμε νὰ ἑλκύσουμε τὴν θεία Χάρη στὴν ψυχὴ καὶ ἀποκαθίστανται οἱ σχέσεις μεταξὺ ψυχῆς, σώματος καὶ περιβάλλοντος.
Αὐτὸς ὁ πτωτικὸς τρόπος τροφῆς σὲ συνδυασμὸ μὲ πάθη ποῦ ἀναπτύχθηκαν δημιουργεῖ καὶ τὸ οἰκολογικὸ πρόβλημα, τὸ ὁποῖο ὁ Σεβασμιώτατος τὸ ἐντόπισε κυρίως στὸν γενετικὸ μολυσμό, τὴν διαταραχὴ τῆς ἰσορροπίας τῶν οἰκοσυστημάτων, τὴν ρύπανση τοῦ περιβάλλοντος, τὴν τρῦπα τοῦ ὄζοντος καὶ τὴν ἀλλαγὴ τοῦ κλίματος, καὶ μίλησε γιὰ τὴν κάθε μία ἀπὸ τὶς ἐκφράσεις αὐτὲς τοῦ οἰκολογικοῦ προβλήματος, ἀναλύοντας ἔννοιες ὅπως οἰκοσύστημα, βιοτικὸ καὶ ἀβιοτικὸ οἰκοσύστημα, ὀργανισμοὶ παραγωγοί, καταναλωτὲς καὶ ἀποικοδομητές, τροφικὲς ἁλυσίδες, μεταφορὰ ἐνέργειας, ἀγροτική, βιομηχανική, τεχνολογικὴ καὶ γενετικὴ ἐπανάσταση κλπ.
Τέλος ἀναφέρθηκε στὶς προσπάθειες τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου καὶ ἰδιαιτέρως τοῦ Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου γιὰ τὴν ἀντιμετώπιση τοῦ σοβαροῦ αὐτοῦ ζητήματος ποῦ ἀφορᾶ ὅλη τὴν ἀνθρωπότητα.
Ὁ Σεβασμιώτατος τόνισε κυρίως τὴν ἀτομικὴ καὶ κοινωνικὴ εὐθύνη ποῦ ἔχουμε ὅλοι μας καὶ συμπερασματικὰ ὑπογράμμισε ὁρισμένες θέσεις-προτάσεις: –Ἡ μόλυνση τοῦ περιβάλλοντος εἶναι ἁμαρτία, –νὰ προσπαθήσουμε νὰ ἐπηρεάσουμε τὰ κέντρα λήψεως ἀποφάσεων γιὰ πιὸ οἰκολογικὴ πολιτική, –χρειάζεται ἡ προσωπική μας οἰκολογικὴ συνείδηση καὶ ὁ τρόπος ζωῆς, –πῶς νοεῖται ἡ νέα κτίση στὴν Ἐκκλησία, –νὰ ἀναμένουμε τὴν τελεία ἀλλαγὴ τῆς δημιουργίας κατὰ τὴν Δευτέρα Παρουσία καὶ νὰ προσπαθοῦμε νὰ συνηθίζουμε σὲ αὐτὸ τὸ ἀνακαινισμένο περιβάλλον καὶ τὸ ἀνακαινισμένο ἀναστημένο σῶμα μὲ τὴν βίωση τῆς ἀσκητικῆς ζωῆς καί –νὰ θεραπεύουμε τὰ πάθη μας, τὰ ὁποῖα καὶ ἐπαυξάνουν τὸ πρόβλημα. Γενικὰ ἀντιμετώπισε τὸ θέμα ἀπὸ πλευρᾶς θεολογικῆς, ἐκκλησιολογικῆς, σύγχρονης ἐπιστήμης, καὶ πρακτικῆς.
Ὅπως ἦταν ἀναμενόμενο, ἐπειδὴ τὸ ἀκροατήριο ἀποτελεῖτο ἀπὸ ἀνθρώπους ποῦ ἀσχολοῦνται ἢ θὰ ἀσχοληθοῦν ἐπιστημονικά, κατὰ τὸ δυνατόν, μὲ τὸν ἄνθρωπο καὶ τὰ προβλήματά του, ἀκολούθησε ἐνδιαφέρουσα συζήτηση μὲ ἐρωτήσεις, ὅπως –περὶ τῆς δημιουργίας τοῦ Ἀδὰμ καὶ τῆς Εὔας, –ποιά εἶναι ἡ στάση τῆς ὀρθόδοξης θεολογίας ἔναντι τῆς θεωρίας τῆς ἐξελίξεως καὶ τῆς θεωρίας τοῦ εὐφυοῦς σχεδιασμοῦ, –πῶς ἀντιμετωπίζεται ὁ ἔλεγχος τῆς ὑπεργεννητικότητος καὶ ἂν μποροῦμε νὰ μιλήσουμε γιὰ θεῖο σχέδιο γιὰ τὸν ἔλεγχο αὐτό, κλπ.
Μετὰ τὸ πέρας τῆς διάλεξης καὶ τὶς συζητήσεις ποῦ διήρκησε δυόμιση ὧρες, ἀκολούθησε γεῦμα στὴν τράπεζα τῆς Σχολῆς καὶ συζήτηση τοῦ Σεβασμιωτάτου μὲ τοὺς Καθηγητὲς στὸ γραφεῖο. Τὸ ἀπόγευμα καὶ τὴν ἄλλη ἡμέρα ὁ Σεβασμιώτατος ἐπισκέφθηκε τὸν ἑορτάζοντα Μητροπολίτη Ἰωαννίνων καὶ ἔλαβε μέρος στὸν Ἑσπερινὸ καὶ τὴν θεία Λειτουργία καθὼς καὶ στὴν ἑορταστικὴ τράπεζα, στὴν ὁποῖα παρακάθισε καὶ ὁ Μακαρ. Ἀρχιεπίσκοπος κ. Ἱερώνυμος.
Α.Κ.
- Προβολές: 3102