Skip to main content

Εἰδήσεις Φεβρουαρίου 2010

Πρόγραμμα Ὁμιλιῶν Τεσσαρακοστῆς 2010

Κατὰ τὴν εὐλογημένη περίοδο τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς πραγματοποιοῦνται στὴν Ναύπακτο καὶ οἱ ὁμιλίες τῶν Κατανυκτικῶν Ἑσπερινῶν τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, στὸν Ἱερὸ Μητροπολιτικὸ Ναὸ τοῦ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου, ὥρα 5-6 μ.μ., κατὰ τὸ ἀκόλουθο πρόγραμμα, καὶ οἱ ἀπογευματινὲς ὁμιλίες τοῦ Μητροπολίτου κ. Ἱεροθέου κάθε Δευτέρα ἀπόγευμα, ὥρα 7:00 μ.μ. Φέτος ὁ Σεβασμιώτατος συνεχίζει τὴν σφαιρικὴ παρουσίαση καὶ ἀνάλυση τῶν Ἐπιστολῶν τοῦ Ἀποστόλου Παύλου.

  • Κυριακὴ τῆς Τυρινής - Μητροπολίτης Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. ΙΕΡΟΘΕΟΣ: Πρόσωπο καὶ προσωπεῖο.
  • Α' Κυριακὴ Νηστειῶν - Ὀρθοδοξίας - Πρωτοπρ. π. Γεώργιος Παπαβαρνάβας, Ἐφημέριος Ι.Ν. Ἁγίας Παρασκευῆς: Ἡ Ἀχειροποίητη Εἰκόνα.
  • Β' Κυριακὴ Νηστειῶν - Ἁγίου Γρηγορίου Παλαμᾶ - Πρωτοπρ. π. Θωμᾶς Βαμβίνης, Ἐφημέριος Ι.Ν. Ἁγίου Δημητρίου: Ἡ αἴσθηση τοῦ φόβου καὶ ἡ ἐλευθερία.
  • Γ' Κυριακὴ Νηστειῶν - Σταυροπροσκυνήσεως - Ἀρχιμ. π. Καλλίνικος Γεωργάτος, Ἱεροκήρυκας: Χωρὶς Σταυρό;
  • Δ' Κυριακὴ Νηστειῶν, Ἁγίου Ἰωάννου τῆς Κλίμακος - Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπος Παστρωμάς, Ἡγούμενος Ἱερὰς Μονῆς Ἀμπελακιωτίσσης: Ἔχοντες καὶ κατέχοντες ἢ προσφέροντες καὶ προσφερόμενοι;
  • Ε' Κυριακὴ Νηστειῶν, Ἁγίας Μαρίας Αἰγυπτίας - Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπος Θεοφάνης Ἐφημέριος Μαμουλάδας - Ἱεροκήρυκας: «Ἡ ἐποχὴ τῶν πολλῶν εὐκολιῶν, ἴσον τῶν μεγάλων δυσκολιῶν».

 ***

«Θὰ κλείσω μὲ δυὸ δηλώσεις ποὺ θεωρῶ ὅτι πρέπει νὰ τὶς ἐξάρει κανείς. Ἡ πρώτη εἶναι τοῦ Ἰερόθεου Ναυπάκτου ποὺ λέει: "Ἡ ἀνωτερότητα ἀποδεικνύεται ἀπὸ τὸ κατὰ πόσον ἔχει τὴ δυνατότητα νὰ ἀφομοιώνει δημιουργικὰ ἄλλους πολιτισμοὺς καὶ παραδόσεις, χωρὶς νὰ ἀλλοιώνεται καὶ νὰ ἀπό-ἐκπολιτίζεται ὁ ἴδιος. Συχνὰ ὑποστηρίζουμε μὲ ἐπιχειρήματα ὅτι ὁ ἑλληνικὸς πολιτισμὸς ἔχει μεγάλη δύναμη, γονιμοποίησε ἄλλες παραδόσεις, ὅπως τὴν ρωμαϊκή, ἄντεξε σὲ Τουρκοκρατία, Φραγκοκρατία κλπ. Οἱ ἐνδεχόμενες φοβίες δείχνουν ὅτι ἀμφιβάλλουμε γιὰ τὴν δύναμη καὶ τὴν γονιμότητα τοῦ πολιτισμοῦ μας"» (Ἀπὸ τὴν Δευτερολογία τοῦ Πρωθυπουργοῦ Γεωργίου Παπανδρέου στὴν πρὸ Ἡμερησίας Διατάξεως Συζήτηση στὴν Βουλὴ τῶν Ἑλλήνων σὲ ἐπίπεδο Ἀρχηγῶν Κομμάτων, μὲ θέμα τὴν παραχώρηση δυνατότητας ἀπόκτησης ἑλληνικῆς ἰθαγένειας καθὼς καὶ δικαιώματος ἐκλέγειν καὶ ἐκλέγεσθαι σὲ ἀλλοδαπούς, ἀλλὰ καί, ἐν γένει, τὴν μεταναστευτικὴ πολιτικὴ τῆς χώρας).

Πανηγυρική θεία Λειτουργία στό Καθολικό τής Ιεράς Μονής Πεντέλης, επί τή μνήμη τού Μεγάλου Φωτίου Προστάτου τής Ιεράς Συνόδου***

Στὴν πανηγυρικὴ θεία Λειτουργία στὸ Καθολικὸ τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Πεντέλης, ἐπὶ τὴ μνήμη τοῦ Μεγάλου Φωτίου Προστάτου τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, προεξῆρχε ὁ Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπος κ. Ἱερώνυμος καὶ συλλειτούργησαν οἱ Μητροπολῖτες Λήμνου κ. Ἰερόθεος καὶ Ναυπάκτου κ. Ἰερόθεος. Στὴν κοινὴ Σύσκεψη τῶν μελῶν τῆς Ἱερᾶς Συνόδου μὲ τοὺς Καθηγητὲς στὶς Θεολογικὲς Σχολὲς τῶν Πανεπιστημίων Ἀθηνῶν καὶ Θεσσαλονίκης μίλησε ὁ Πρόεδρος τοῦ Τμήματος Κοινωνικῆς Θεολογίας τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν Θεοφ. Ἐπίσκοπος Ἀβύδου κ. Κύριλλος μὲ θέμα «Ὁ ἱερὸς Φώτιος καὶ τὸ πρωτεῖον τοῦ ἐπισκόπου Ρώμης».

***

Ἡ Κοινοβουλευτικὴ Συνέλευση τοῦ Συμβουλίου τῆς Εὐρώπης (ΚΣΣΕ), ἐνέκρινε τὸ ψήφισμα τῆς Ἐπιτροπῆς τῶν Νομικῶν Ὑποθέσεων καὶ Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων μὲ τίτλο: «Θρησκευτικὴ ἐλευθερία καὶ ἀνθρώπινα δικαιώματα τῶν μὴ μουσουλμανικῶν μειονοτήτων στὴν Τουρκία καὶ τὴν μουσουλμανικὴ μειονότητα στὴν Θράκη». Τὴν σχετικὴ ἔκθεση εἰσηγήθηκε ὁ γάλλος βουλευτὴς Μισὲλ Ὑνὸ (Michel Hunault), ἀπὸ τὴν ὁμάδα τῶν Εὐρωπαίων Δημοκρατῶν. Ἡ ΚΣΣΕ καλεῖ τὴν Ἑλλάδα καὶ τὴν Τουρκία νὰ ἀντιμετωπίζουν ὅλους τοὺς πολῖτες χωρὶς διακρίσεις καὶ χωρὶς νὰ ἐπηρεάζωνται ἀπὸ τὸν τρόπο ποῦ ἡ ἄλλη χώρα ἀντιμετωπίζει τοὺς δικούς της πολῖτες. «Ἡ συνεχὴς προσφυγὴ τῶν δύο αὐτῶν χωρῶν στὴν ἔννοια τῆς ἀμοιβαιότητας, προκειμένου νὰ ἀρνηθοῦν στὶς μειονότητές τους τὰ δικαιώματα ποῦ τοὺς ἐξασφαλίζει ἡ Συνθήκη τῆς Λωζάνης, εἶναι ἀναχρονιστικὴ καὶ μπορεῖ νὰ ζημιώση τὴν ἐθνικὴ ἑνότητα τῆς κάθε χώρας στὶς ἀρχὲς αὐτὲς τοῦ 21ου αἰῶνα», ὑποστηρίζουν οἱ βουλευτὲς μὲ τὸ ψήφισμα. Ζητοῦν ἡ ἀντιμετώπιση τῶν μειονοτήτων νὰ γίνεται πλέον ἀπὸ κάθε χώρα, βάσει τῆς Εὐρωπαϊκῆς Συνθήκης τῶν Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων. Καλοῦν τὶς δυὸ χῶρες νὰ πάρουν μέτρα ὑπὲρ τῶν θρησκευτικῶν μειονοτήτων, στὰ θέματα ἐκπαίδευσης καὶ ἰδιοκτησίας καὶ νὰ συμβάλλουν ὥστε ἡ πλειοψηφία νὰ μὴν ἀντιμετωπίζη τὶς μειοψηφίες αὐτὲς ὡς νὰ εἶναι ξένες στὴν χώρα τους. Μὲ τροπολογίες ποῦ ἐγκρίθηκαν καὶ ποῦ εἶχαν ὑποβληθεῖ κυρίως μὲ τὴν πρωτοβουλία Βουλγάρων βουλευτῶν, ἀναγνωρίσθηκε τὸ νομικὸ πρόσωπο τοῦ Πατριαρχείου τῆς Κωνσταντινούπολης, ἡ δὲ ὀνομασία «Ἑλληνικὸ Ὀρθόδοξο Πατριαρχεῖο», ἀντικαταστάθηκε μὲ τὴν ὀνομασία «Οἰκουμενικὸ Ὀρθόδοξο Πατριαρχεῖο». Ἀναγνωρίσθηκε ἐπίσης ὅτι «ἡ Ὀρθόδοξη Βουλγαρικὴ κοινότητα ἐντάσσεται στὸ Οἰκουμενικὸ Ὀρθόδοξο Πατριαρχεῖο» καὶ ἀπορρίφθηκε ἡ ἔκφραση «Βουλγαρικὴ Ὀρθόδοξη Ἐξαρχεία». Σχετικὰ μὲ τὴν Σχολὴ τῆς Χάλκης, οἱ βουλευτὲς ζητοῦν τὴν ἐπαναλειτουργία της καὶ τὴν ἀναγνώρισή της ὡς παράρτημα τῆς θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Γαλατᾶ Σαράϊ. Μὲ τροπολογία ποῦ ἀπορρίφθηκε εἶχε ζητηθεῖ νὰ μετονομασθῇ ἡ «Ἑλληνορθόδοξη Θεολογικὴ Σχολὴ τῆς Χάλκης» σὲ «Ἀνώτατο Θεολογικὸ Ἰνστιτοῦτο ἀνῆκον στὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο». Οἱ βουλευτὲς ζητοῦν ἐπίσης νὰ ξεκαθαρισθῇ πλήρως τὸ θέμα τῶν ἰδιοκτησιῶν ποῦ ἀνῆκαν στὰ θρησκευτικὰ ἱδρύματα καὶ τὰ ὁποῖα κατασχέθηκαν τὸ 1974. Ἐπίσης, νὰ ὑλοποιηθοῦν οἱ ἀποφάσεις ποῦ πῆρε ἡ ΚΣΣΕ τὸ 2008 γιὰ τὴν Ἴμβρο καὶ τὴν Τένεδο, μὲ στόχο τὴν διατήρηση τοῦ διπλοῦ πολιτιστικοῦ χαρακτῆρα τῶν δυὸ νήσων, οἱ ὁποῖες θὰ μποροῦσαν νὰ μετατραποῦν σὲ σύμβολο τῆς ἑλληνο-τουρκικῆς συνεργασίας. (ΑΠΕ)

***

«Ἐπανειλημμένως τὸ ἔχω πεὶ ὅτι γιὰ μένα προσωπικὰ οἱ βυζαντινὲς Ἐκκλησίες πρέπει νὰ βρεθῇ ἕνας τρόπος, ὥστε νὰ λειτουργοῦνται. Ἔγιναν γιὰ νὰ λειτουργοῦνται καὶ ὡς τέτοια μνημεῖα θὰ πρέπει νὰ ἐξακολουθήσουν νὰ κρατοῦν τὸν χαρακτῆρα τους. Δὲν ἐννοῶ καθόλου νὰ γίνουν ἐνοριακὲς Ἐκκλησίες. Ὁρισμένες ἀπ' αὐτές, ἄλλωστε, δὲν χτίστηκαν γιὰ τὸν σκοπὸ αὐτό. Ἄλλο αὐτὸ ὅμως κι ἄλλο νὰ μὴ λειτουργοῦνται καθόλου καὶ νὰ μετατρέπωνται σ’ ἕνα χῶρο μιᾶς στεγνῆς θὰ χαρακτήριζα αἰσθητικῆς, ὡς ἕνα μόνο αἰσθητικὸ μνημεῖο. Γιατί ὁ χαρακτῆρας του ὡς τέτοιου μνημείου, ἐμπεριέχει κι ἄλλα πράγματα. Θέλω νὰ πὼ δηλαδή, ὅτι ἡ μυρωδιὰ ἀπὸ τὸ λιβάνι εἶναι ἀναπόσπαστο κομμάτι τοῦ ἴδιου τοῦ μνημείου. Χωρὶς αὐτὸ δὲν ὁλοκληρώνεται. Νὰ σᾶς φέρω ἕνα παράδειγμα: φανταστεῖτε τὴν παλιὰ πόλη τῆς Ρόδου, χωρὶς τοὺς κατοίκους... Ἔτσι λοιπὸν καὶ στὶς βυζαντινὲς Ἐκκλησίες ἡ λειτουργία πρέπει νὰ γίνεται δυό-τρεὶς φορὲς μέσα στὸν χρόνο, ὥστε νὰ εἶναι πράγματι Ἐκκλησία. Πῶς θὰ γίνη αὐτό, νομίζω ὅτι μπορεῖ νὰ βρεθῇ μιὰ φόρμουλα» (ἀπὸ τὴν τελευταία συνέντευξη τοῦ ἀειμνήστου διευθυντῆ τοῦ Βυζαντινοῦ καὶ Χριστιανικοῦ Μουσείου Δημήτρη Κωνστάντιου στὸ διαδικτυακὸ πολιτιστικὸ κέντρο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος artopos).

***

Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἀχρίδος καὶ Μητροπολίτης Σκοπίων κ. Ἰωάννης, μετὰ τὴν ἀναίρεση τῆς προφυλακίσεως, μετὰ ἀπὸ σχεδὸν δυὸ χρόνια ἀπουσίας ἐπέστρεψε πίσω στὴν πατρίδα του. Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος κ. Ἰωάννης ζήτησε τὴν ἀναίρεση τῆς προφυλακίσεως κατὰ τὴν διάρκεια τῆς διαδικασίας, ἀλλὰ ἐπειδὴ αὐτὸ δὲν ἔγινε, ἀναγκάστηκε νὰ βρίσκεται ἐκτὸς τῆς ΠΓΔΜ. Μετὰ τὴν ἀναίρεση τῆς προφυλακίσεως, ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἰωάννης ἐπέστρεψε στοὺς πιστοὺς τῆς κανονικῆς Ἐκκλησίας τῆς ΠΓΔΜ. Ἐν τὼ μεταξύ, πολλοὶ σχετικοὶ θεσμοὶ (ἡ Πρεσβεία τῶν ΗΠΑ στὴν ΠΓΔΜ, ἡ Πρεσβεία τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης στὴν ΠΓΔΜ, τὸ Freedom House), ἔδωσαν σαφὲς σημεῖο ὅτι ἡ ΠΓΔΜ στερεῖται ἐφαρμογῆς τῶν νόμων ποῦ ἐξασφαλίζουν τὴν θρησκευτικὴ ἐλευθερία γιὰ ὅλους τοὺς πολῖτες ἰσότιμα, δίνοντας ἔμφαση στὶς δικαστικὲς διώξεις ποῦ πραγματοποιοῦνται κατὰ τοῦ Ἀρχιεπισκόπου κ. Ἰωάννη. Τὸ Πρωτοβάθμιο Δικαστήριο καθόρισε ὅτι δὲν ὑπάρχουν τὰ ἀποδεικτικὰ στοιχεῖα καὶ ἀποφάσισε δυὸ φορὲς ἀπελευθέρωση γιὰ τὸν Ἀρχιεπίσκοπο Ἰωάννη, ἀλλὰ τὸ Ἐφετεῖο συνεχῶς ἐπέστρεφε τὴν ὑπόθεση μέχρι νὰ ὑπάρξη καταδίκη ἡ ὁποία εἶναι εὐνοϊκὴ γιὰ τὴν σχισματική, λεγομένη «Μακεδονικὴ Ἐκκλησία». (Romfea.gr)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

  • Προβολές: 3097