Skip to main content

Εἰδήσεις Ἀπρίλιου 2011

Κατασκηνώσεις Ἱερᾶς Μητροπόλεως Καλοκαῖρι 2011

Ἐφέτος οἱ Κατασκηνώσεις τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας στὸν Ἅγιο Παντελεήμονα Ἀντιρρίου θὰ λειτουργήσουν σύμφωνα μὲ τὸ παρακάτω πρόγραμμα:

Περίοδος Κοριτσιῶν: 7 - 19 Ἰουλίου

Περίοδος Ἀγοριῶν: 21 Ἰουλίου – 1 Αὐγούστου

Καλοῦνται οἱ νέοι καὶ τὰ παιδιὰ νὰ συμμετάσχουν σὲ αὐτὴ τὴν θερινὴ νεανική, δημιουργικὴ καὶ κοινωνικὴ δραστηριότητα μὲ τὴν φροντίδα, τὴν μέριμνα καὶ ὑπὸ τὴν σκέπη τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως.

Οἱ ἐγγραφὲς θὰ γίνονται στὶς Ἐνορίες καὶ στὰ Γραφεῖα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως (τήλ. 26340 22980 καὶ 23258, e-mail: Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.).

ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΞΗ ΑΠΡΙΛΙΟΥ

Κατὰ τὴν Ἱερατικὴ Σύναξη τοῦ Ἀπριλίου, ὁ Σεβασμιώτατος εἰσαγωγικὰ ἀνέπτυξε στοὺς Ἱερεῖς τὸ νόημα τῆς πασχαλινῆς Ἐγκυκλίου περὶ τῆς πρώτης καὶ δευτέρας ἀναστάσεως καὶ μίλησε γιὰ τὸν τρόπο προετοιμασίας καὶ ἐκφορᾶς τοῦ θείου κηρύγματος. Στὴν συνέχεια ὁ π. Ἰωάννης Δένδιας, ἐφημέριος Ἀμπελίων καὶ καθηγητὴς Μέσης Ἐκπαίδευσης, ἀνέπτυξε τὸ θέμα τοῦ περὶ μετανοίας καὶ ἐξομολογήσεως, συνδέοντας τὶς «παρεξηγημένες» καὶ «καταφρονεμένες» σήμερα αὐτὲς ἔννοιες μὲ τὴν θεία Οἰκονομία καὶ τὸ ἀπολυτρωτικὸ ἔργο τοῦ Χριστοῦ. Ἔφερε διαχρονικὰ παραδείγματα μετανοίας, ἀνέλυσε τὴν εὐχὴ ποῦ λέγει ὁ Ἀρχιερεὺς στὴν προχείριση τοῦ Πνευματικοῦ, ἀναφέρθηκε στὴν ἰαματικὴ δύναμη τοῦ μυστηρίου, στὶς παρεκτροπὲς ποῦ παρατηροῦνται κατὰ τὴν ἄσκηση τῆς ὑπεύθυνης αὐτῆς ἱερατικῆς διακονίας, καὶ στὸν χαρακτῆρα τῶν ἐπιτιμίων, καὶ τόνισε τὴν ἀνάγκη νὰ ἐξομολογῆται καὶ ὁ ἐξομολόγος, γιὰ νὰ μπορῇ νὰ βοηθήση τὸν ἐξομολογούμενο κατὰ τὴν λεπτὴ καὶ λυτρωτικὴ ὥρα τοῦ μυστηρίου.

Στὴν συνέχεια ὁ π. Παναγιώτης Σαβελώνας, ἐφημέριος Ἀντιρρίου καὶ πτυχιοῦχος Βυζαντινῆς Ἀρχαιολογίας, μίλησε στοὺς Ἱερεῖς γιὰ τὸν Ἱερὸ Ναό, γιὰ τὴν ἐξέλιξή του, γιὰ τὴν διακόσμηση καὶ ἁγιογράφησή του, γιὰ τὰ λατρευτικὰ τυπικὰ καὶ τὴν θεολογία του, ποῦ δημιούργησαν τοὺς διάφορους ρυθμοὺς τῆς ὀρθόδοξης ναοδομίας καὶ τὰ διάφορα μέρη του. Σύγκρινε τὸν εἰδωλολατρικό, τὸν ἰουδαϊκὸ καὶ τὸν χριστιανικὸ Ναό, ἀναφέρθηκε στὰ παγκόσμια μνημεῖα τῆς Ὀρθοδοξίας, ἀλλὰ καὶ στὰ μνημεῖα τῆς περιοχῆς μας, τονίζοντας τὴν ἀνάγκη τῆς φιλότεχνης καὶ φιλίστορης συνείδησης στοὺς Ἱερεῖς, διότι πέρα ἀπὸ τὸ σημαντικὸ ποιμαντικὸ ἔργο τους, ἔχουν νὰ ἐπιτελέσουν καὶ τὸ ἔργο τῆς συντήρησης καὶ διάσωσης τῶν ἐκκλησιαστικῶν μνημείων καὶ ἔργων τέχνης. Στὸ τέλος ὁ Σεβασμιώτατος συνόψισε τὶς δύο εἰσηγήσεις, ὑπογράμμισε τὴν ἀνάγκη νὰ φροντίζουμε καὶ νὰ ἀγαπᾶμε τὸν Ἱερὸ Ναὸ καλύτερα ἀπὸ τὸ σπίτι μας, καὶ εὐχήθηκε στοὺς Ἱερεῖς καταλλήλως γιὰ τὶς μεγάλες ἑορτὲς τοῦ Πάσχα.

Α.Κ.

ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΒΕΛΛΑΣ

Στὴν Ἐκκλησιαστικὴ Ἀκαδημία Βελλὰς Ἰωαννίνων μίλησε ὁ Μητροπολίτης κ. Ἰερόθεος, προσκεκλημένος ἀπὸ τὸν Διευθυντὴ τῆς Σχολῆς Πανοσ. Ἀρχιμ. π. Δημήτριο Ἀργυρό, ὁ ὁποῖος καὶ παρουσίασε τὸν Σεβασμιώτατο στοὺς φοιτητὲς καὶ τοὺς Καθηγητὲς τῆς Σχολῆς. Βεβαίως, ὁ ὁμιλητὴς ἦταν γνωστὸς στὴν Σχολὴ καὶ ἀπὸ τὰ μαθήματα ποῦ παραδίδει κάθε χρόνο, μετὰ ἀπὸ πρόσκληση, καὶ ἀπὸ τὰ βιβλία του ποῦ διδάσκονται στὴν Σχολή, ἀλλὰ ὁ π. Δημήτριος ἀναφέρθηκε εἰδικὰ στὶς γνώσεις τοῦ στὴν πατρολογία καὶ τὴν δογματικὴ καὶ τὴν σχέση τοῦ μὲ τοὺς Καθηγητὲς Παναγιώτη Χρήστου καὶ π. Ἰωάννη Ρωμανίδη, ἀφοῦ σχετικὸ θὰ ἦταν τὸ θέμα ποῦ θὰ ἀνέπτυσσε.

Ὁ Σεβασμιώτατος, ἀφοῦ εὐχαρίστησε τὸν π. Δημήτριο καὶ εὐχήθηκε ἡ Ἐκκλησία νὰ ἀναγνωρίση τὴν προσφορά του, μίλησε ἐπὶ ἕνα δίωρο μὲ θέμα τὴν Ἐμπειρικὴ Δογματικὴ τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη. Ὁ Σεβασμιώτατος μίλησε γιὰ τὴν γνωριμία του μὲ τὸν πατερικὸ λόγο καὶ ἀργότερα μὲ τὸν π. Ἰωάννη Ρωμανίδη ποῦ ἐξέφραζε αὐτὸν τὸν πατερικὸ λόγο, καθὼς καὶ γιὰ τὸν τρόπο συγκέντρωσης τοῦ ὑλικοῦ καὶ συγγραφῆς τοῦ συγκεκριμένου βιβλίου.

Στὸ κύριο θέμα του ἀναφέρθηκε μὲ ἐνάργεια καὶ τεκμηρίωση στὴν πορεία καὶ ἐξέλιξη τῆς θεολογικῆς σκέψεως τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη, δηλαδὴ στὶς σπουδές του σὲ σημαντικὰ θεολογικὰ κέντρα καὶ στὶς σημαντικὲς καὶ χαρακτηριστικὲς αὐτῆς τῆς ἐξέλιξης μελέτες ποῦ ἐκπόνησε κατὰ τὴν διάρκεια τῶν σπουδῶν του, ποῦ ἀπέβησαν σταθμοὶ στὰ σύγχρονα θεολογικὰ γράμματα.

Μετὰ τὴν εἰσήγηση ἀκολούθησε συζήτηση μὲ πολλὰ ἐρωτήματα φοιτητῶν, λαϊκῶν καὶ ἱερέων, σχετικὰ μὲ τὸν ὅρο «μεταπατερικὴ θεολογία», τὸν πανσλαυισμὸ καὶ τὴν χρησιμοποίηση τῆς θεολογίας ἀπὸ τὴν διπλωματία καὶ τὴν ἐξωτερικὴ πολιτικὴ κάποιων χωρῶν, ἀλλὰ καὶ γιὰ θέματα γενικότερου ἐνδιαφέροντος, ὅπως ἡ κάρτα τοῦ πολίτη καὶ οἱ μεταμοσχεύσεις. Τὸ μεσημέρι ὁ Σεβασμιώτατος εὐλόγησε τὴν κοινὴ «μοναστηριακὴ» τράπεζα τῆς Σχολῆς καὶ εἶχε συζήτηση μὲ τοὺς Καθηγητὲς τῆς Σχολῆς.

Α.Κ.

***

Σὲ δηλώσεις του στὴν Ἐφημερίδα τῆς Κύπρου «Φιλελεύθερος» (ΑΠΕ-ΜΠΕ), ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος ἀναφέρθηκε στὸ ἀδιέξοδο ποῦ προέκυψε πρόσφατα στὴν Διορθόδοξη Προπαρασκευαστικὴ Ἐπιτροπή, ποῦ ἔγινε στὴν Γενεύη, γιὰ τὴν σύγκληση τῆς Ἁγίας καὶ μεγάλης Συνόδου τῆς Ὀρθοδοξίας. Μεταξὺ τῶν ἄλλων ὁ Ἀρχιεπίσκοπος εἶπε: «Τὸ μοιραῖο σφάλμα εἶναι ὅτι σκεπτόμαστε ἐθνικὰ καὶ ἔχουμε μετατρέψει τὶς Ἐκκλησίες μας σὲ ἐθνικές, ἐνῷ πρέπει πρῶτα νὰ εἴμεθα ὀρθόδοξοι καὶ μετὰ Ρῶσοι, Ἕλληνες, Βούλγαροι, Σέρβοι κλπ. Δυστυχῶς βάζουμε πρῶτα τὴν ἐθνικότητά μας καὶ ἔπειτα τὴν Ὀρθοδοξία καὶ αὐτὸ εἶναι πολὺ ἀρνητικό. Πιστεύω ὅτι δὲ θὰ ὑπερπηδηθοῦν οἱ δυσκολίες, ἂν δὲν ἀλλάξουμε ἐμεῖς οἱ ἴδιοι ἀπόψεις καὶ νοοτροπία... Πρόσφατα, ὅταν πῆγα στὴ Μόσχα, τὸ εἶπα αὐτὸ δημόσια. Δηλαδή, ὅτι πρέπει νὰ παύσουμε νὰ συμπεριφερόμαστε ὡς ἐθνικὲς Ἐκκλησίες. Χρειάζεται ταπείνωση καὶ ἀγάπη». Ἐπίσης, ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος ὑπογράμμισε ὅτι μετὰ τὰ τέσσερα πρεσβυγενῆ Πατριαρχεῖα (Κωνσταντινουπόλεως, Ἀλεξάνδρειας, Ἀντιόχειας καὶ Ἱεροσολύμων), πέμπτη στὴν σειρὰ πρέπει νὰ εἶναι ἡ Ἐκκλησία Κύπρου, γιατί εἶναι Ἀποστολικὴ Ἐκκλησία καὶ ἔχει τὸ Αὐτοκέφαλό της κατοχυρωμένο ἀπὸ τὴν Γ' Οἰκουμενικὴ Σύνοδο, ἐνῷ παρατήρησε ὅτι στὴν συνάντηση τῆς Γενεύης οἱ περισσότεροι δὲν συμπεριφέρθηκαν ὅπως θὰ ἔπρεπε. Ἐπίσης, μεταξὺ ἄλλων ἀνέφερε καὶ ὅτι: -Ἀρκετὲς Ἐκκλησίες μᾶς ὑποστήριξαν ἀλλὰ ὑπάρχουν ἀντιδράσεις καὶ ἀπὸ τὴν Μόσχα καὶ ἀπὸ ἄλλες Ἐκκλησίες. -Τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο βλέπει μὲ συμπάθεια τὴν Ἐκκλησία Κύπρου, ἀλλὰ οἱ ἀποφάσεις στὴν Προπαρασκευαστικὴ Ἐπιτροπὴ λαμβάνονται μὲ ὁμοφωνία. -Ἂν θέλουμε πράγματι νὰ φθάσουμε στὴν σύγκληση τῆς Ἁγίας καὶ Μεγάλης Συνόδου θὰ πρέπει οἱ ἀποφάσεις στὸ ἑξῆς νὰ λαμβάνονται μὲ πλειοψηφία καὶ ὄχι ὁμοφώνως. -Ἐξέφρασε τὴν πίστη του ὅτι ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης Βαρθολομαῖος διακρίνεται γιὰ τὴν σοφία καὶ τὴν εὐελιξία του καὶ θὰ ἀποφασίση ποιό εἶναι τὸ ὀρθότερο γιὰ τὴν περαιτέρω πορεία. -Στὸ θέμα τῆς αὐτοκεφαλίας, ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης δέχεται τὸ αὐτοκέφαλο νὰ ἐκχωρῆται στὸ μέλλον καὶ νὰ συνυπογράφεται καὶ ἀπὸ τοὺς ἄλλους προκαθημένους. Δὲ μπορεῖ νὰ ἀμφισβητηθῇ ἡ πρωτοκαθεδρία τοῦ Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.

***

Ἡ Μείζων Σύνθεση τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Δικαστηρίου Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων δημοσίευσε τὴν Παρασκευὴ 18.3.2011, μὲ δέκα πέντε ψήφους ὑπὲρ (μὲ συγκλίνουσα γνώμη καὶ τοῦ Ἕλληνα δικαστὴ) καὶ δυὸ ψήφους κατά, τὴν κρίση ὅτι ἡ παρουσία τοῦ Σταυροῦ στὶς σχολικὲς αἴθουσες τῆς Ἰταλίας δὲν συνιστᾶ παραβίαση τοῦ δικαιώματος τῶν γονέων νὰ μορφώνουν τὰ τέκνα τους μὲ βάση τὶς θρησκευτικὲς καὶ φιλοσοφικές τους πεποιθήσεις κατὰ τὸ ἄρθρο 2 τοῦ 1ου Πρωτοκόλλου τῆς Εὐρωπαϊκῆς Συμβάσεως τῶν Δικαιωμάτων τοῦ Ἀνθρώπου (ΕΣΔΑ). Στὴν σχετικὴ δίκη εἶχε παρέμβη μὲ ἐπιχειρήματα ὑπὲρ τῆς παρουσίας τοῦ Τιμίου Σταυροῦ στὶς σχολικὲς αἴθουσες, μεταξὺ ἄλλων κρατῶν, καὶ ἡ Ἑλληνικὴ Κυβέρνηση.

***

Οἱ Βοιωτικοὶ θρησκευτικοὶ θησαυροὶ φιλοξενοῦνται καὶ φυλάσσονται στὸν νέο ψηφιακὸ ἐκθεσιακὸ χῶρο στὴν Ἀλίαρτο. Συγκεκριμένα, ἄρχισε τὴν λειτουργία του ὁ "Ψηφιακὸς Διαδραστικὸς Ἐκθεσιακὸς Χῶρος Χριστιανικῆς Βοιωτίας" τῆς Ἱερᾶς Μητρόπολης Θηβῶν & Λεβαδείας, σὲ κτήριο τῆς κεντρικῆς πλατείας τῆς Ἀλιάρτου, ὅπου παλαιότερα λειτουργοῦσαν οἱ ἀποθῆκες τοῦ Ὀργανισμοῦ Κωπαΐδας. Τοποθετήθηκαν πολλὲς ὀθόνες, οἱ ὁποῖες συνδέονται μὲ βάση δεδομένων, μὲ πλῆθος φωτογραφιῶν ὑψηλῆς ἀνάλυσης ἀπὸ χώρους-μνημεῖα καὶ κειμήλια τῆς Βοιωτίας, καθὼς καὶ μιὰ γιγαντοθόνη μὲ τρισδιάστατο ντοκυμαντέρ, ποῦ μπορεῖ ὁ ὁποιοσδήποτε νὰ δὴ ὅλα τὰ μνημεῖα τῆς Βοιωτικῆς Ἐκκλησίας. «Τὸ πρόγραμμα ἦταν δρομολογημένο ἀπὸ τὸν Mακαριώτατο Ἀρχιεπίσκοπο καὶ πνευματικό μας πατέρα κ.κ. Ἱερώνυμο καὶ ὁ χῶρος θὰ δίνη τὴν δυνατότητα σὲ ὅλους νὰ ἐνημερώνωνται γιὰ τὸ τί ὑπάρχει στὴν ζωὴ τῆς Βοιωτικῆς Ἐκκλησίας, τὴν παράδοση, τοὺς θησαυρούς, τοὺς ναοὺς καὶ τὰ μοναστήρια μας», ὑπογράμμισε ὁ Μητροπολίτης Θηβῶν & Λεβαδείας κ. Γεώργιος. Κατὰ τὰ ἐγκαίνια τῆς ἔκθεσης-μουσείου ὁ Μακαριώτατος ἀνακηρύχθηκε ἐπίτιμος δημότης Ἀλιάρτου.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

  • Προβολές: 2866