Γραπτά Κηρύγματα: «Ὅσοι εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε, Χριστὸν ἐνεδύσασθε» (Γαλ. γ', 27)
Κυριακὴ 7 Ἰουλίου
Στὸ κήρυγμα κάθε Κυριακῆς τῶν δύο καλοκαιρινῶν μηνῶν ἐφέτος θὰ ἑρμηνεύσουμε μερικὲς φράσεις τῶν ἀποστολικῶν ἀναγνωσμάτων ποῦ διαβάζονται στὴν θεία Λειτουργία. Πρόκειται γιὰ ἀναγνώσματα ἀπὸ τὶς Ἐπιστολὲς τοῦ Ἀποστόλου Παύλου στοὺς Χριστιανοὺς διαφόρων Ἐκκλησιῶν ποῦ εἶχε ἱδρύσει, καὶ ἀπέβλεπαν στὴν ἐπίλυση προβλημάτων καὶ τὴν καθοδήγησή τους στὴν ἐν Χριστῷ ζωῇ.
Σήμερα θὰ ἑρμηνευθῇ τὸ χωρίο ἀπὸ τὴν πρὸς Γαλάτας Ἐπιστολή του, ποῦ ἀναφέρεται στὸ Βάπτισμα τῶν Χριστιανῶν καὶ δηλώνει τὴν μεγάλη του ἀξία: «ὅσοι εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε, Χριστὸν ἐνεδύσασθε». Δηλαδή, ὅσοι βαπτισθήκατε στὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ ἔχετε ἐνδυθῇ τὸν Χριστό. Αὐτὸ τὸ χωρίο ψάλλεται κάθε φορὰ ποῦ γίνεται τὸ Μυστήριο τοῦ Βαπτίσματος καὶ ἐπίσης ψάλλεται στὶς μεγάλες Δεσποτικὲς Ἑορτές, τῶν Χριστουγέννων καὶ τοῦ Πάσχα, γιατί τότε γίνονταν οἱ ὁμαδικὲς βαπτίσεις τῶν κατηχουμένων καὶ τῶν φωτιζομένων. Εἶναι ἕνα χωρίο πολὺ σημαντικό.
Κατ’ ἀρχὰς λέγεται: «ὅσοι εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε». Γνωρίζουμε ὅτι ἡ βάπτιση γίνεται στὸ ὄνομα τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ, ἀφοῦ ὁ Ἱερεὺς λέγει: «βαπτίζεται ὁ δοῦλος τοῦ Θεοῦ εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος». Τὸ ἐρώτημα ποῦ τίθεται εἶναι γιατί, ἐνῷ ὁ Χριστὸς λέγει ὅτι οἱ Ἀπόστολοι πρέπει νὰ βαπτίζουν στὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ἐδῶ λέγει ὅτι βαπτιζόμαστε στὸν Χριστό. Δὲν ὑπάρχει ἀντίφαση, γιατί σύμφωνα μὲ τὸν Μέγα Βασίλειο ἡ προσηγορία καὶ τὸ ὄνομα Χριστὸς «τοῦ παντὸς ἐστὶν ὁμολογία», διότι ἡ λέξη Χριστὸς δείχνει ὅτι ἡ ἀνθρώπινη φύση ποῦ προσέλαβε ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ, χρίσθηκε ἀπὸ τὸν Τριαδικὸ Θεό.
Ἔπειτα, ὅταν ἑνωνόμαστε μὲ τὸν Χριστὸ γνωρίζουμε καὶ τὸν Πατέρα καὶ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα. Ποτὲ ὁ Χριστὸς δὲν εἶναι χωρισμένος ἀπὸ τὰ ἄλλα Πρόσωπα τῆς Ἁγίας Τριάδος. Ἡ Ἐκκλησία εἶναι τὸ Σῶμα τοῦ Χριστοῦ, μέσα στὴν ὁποία κοινωνοῦμε τῆς ἐνεργείας τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ, ἀφοῦ κοινὴ εἶναι ἡ ἐνέργεια τῶν Προσώπων τῆς Ἁγίας Τριάδος. Ἀκόμη, ἡ τριττὴ κατάδυση τοῦ βαπτιζομένου μέσα στὴν κολυμβήθρα δηλώνει τὸν θάνατο, τὴν ταφὴ καὶ τὴν ἀνάσταση τοῦ Χριστιανοῦ μαζὶ μὲ τὸν Χριστὸ (Ρώμ. στ', 3-6). Δηλαδὴ σταυρώνεται ὁ παλαιὸς ἄνθρωπος καὶ ἀνασταίνεται ὁ νέος ἐν Χριστῷ ἄνθρωπος.
Στὸ χωρίο, ὅμως, αὐτὸ ποῦ ἑρμηνεύουμε ὑπάρχει ἡ φράση «Χριστὸν ἐνεδύσασθε», δηλαδὴ ὅποιος βαπτίζεται στὸν Χριστὸ ἐνδύεται τὸν Χριστό. Κατὰ τοὺς Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας τὸ Ἅγιον Πνεῦμα λέγεται ἔνδυμα τῶν πιστῶν, τὸ ὁποῖο οἱ Χριστιανοὶ ἐνδύονται ὄχι ὅπως τὰ ἱμάτια-ροῦχα, ἀλλὰ ὅπως ἐνδύεται ὁ σίδηρος τὴν φωτιά. Ἂν τοποθετήσουμε ἕνα κομμάτι σιδήρου στὴν φωτιά, τότε ἡ φωτιὰ δὲν περιβάλλει ἐξωτερικὰ τὸν σίδηρο, ἀλλὰ εἰσχωρεῖ μέσα στὴν ὕλη του καὶ ἔτσι ὁ σίδηρος «ὅλος διόλου» ἐνδύεται τὴν φωτιά. Αὐτὸ γίνεται καὶ μὲ τὸν Χριστιανὸ ποῦ βαπτίζεται στὴν ἱερὰ κολυμβήθρα, ἀφοῦ τότε γεμίζει ἀπὸ τὴν ἄκτιστη φωτιὰ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, μεταμορφώνεται ὁλόκληρος. Ὅταν ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ φωτίζη τὸν ἄνθρωπο, τότε εἰσέρχεται σὲ ὅλη τὴν ὕπαρξή του, φωτίζει ὅλον τὸν ἐσωτερικό του κόσμο, τὸν νοῦ, τὴν καρδιά, τὸ λογιστικό, τὸ ἐπιθυμητικό, τὸ θυμικὸ καὶ γενικὰ ὅλη τὴν ὕπαρξή του.
Ἐπειδὴ ὁ βαπτισμένος ἄνθρωπος ἐνδύεται τὸν Χριστό, γι’ αὐτὸ καὶ λέγεται Χριστιανός. Δὲν λαμβάνει ἕνα ὄνομα ἐξωτερικά, ἀλλὰ ἕνα ὄνομα ποῦ δείχνει τὴν ἀνακαινισμένη ὕπαρξή του. Θυμηθῆτε τὸν Πρωτομάρτυρα Στέφανο, ποῦ ὅταν μέσα στὸ Συνέδριο εἶδε τὴν δόξα τοῦ Θεοῦ, τότε καὶ τὸ πρόσωπό του φαινόταν ὡς πρόσωπο ἀγγέλου.
Ἡ ἡμέρα ποῦ βαπτισθήκαμε εἶναι πολὺ σημαντικὴ γιὰ τὴν ζωή μας, γιατί γεμίσαμε ἀπὸ τὸ πὺρ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἐνδυθήκαμε τὸν Χριστό, βαπτισθήκαμε στὸ ὄνομα τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ, πεθάναμε καὶ ἀναστηθήκαμε μαζὶ μὲ τὸν Χριστό. Τὸ νὰ εἴμαστε Χριστιανοὶ ἔχει μεγάλη σημασία, εἶναι θεῖο δῶρο, ἐξαιρετικὴ εὐλογία ἀπὸ τὸν Θεό. Δὲν γνωρίζω κατὰ πόσο σκεφτόμαστε αὐτὸ τὸ γεγονὸς καὶ ἂν μᾶς συγκινῇ ἰδιαίτερα.
Βέβαια, ὅταν δὲν ζοῦμε σύμφωνα μὲ τὴν ζωὴ ποῦ προϋποθέτει τὸ ἱερὸ βάπτισμα, τότε ἀπαιτεῖται νὰ γίνη ἡ ἀνανέωση τοῦ βαπτίσματος μὲ τὸ μυστήριο τῆς μετανοίας καὶ τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως.
Ἅς μάθουμε καὶ ἅς ψάλλουμε τὸν ὡραῖο αὐτὸν ὕμνο: «ὅσοι εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε, Χριστὸν ἐνεδύσασθε, ἀλληλούϊα».
Ὁ Μητροπολίτης
Ὁ Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ
- Προβολές: 8671