Εἰδήσεις - Φωτογραφικὰ στιγμιότυπα
Ὅρος Μακαρισμῶν - Κατασκηνωτικὴ Ζωὴ
Τὴ Δευτέρα 1η Αὐγούστου ὁλοκληρώθηκε ἡ κατασκηνωτικὴ περίοδος τῶν ἀγοριῶν ποὺ εἶχε ὀνομασθεῖ “Ὅρος Μακαρισμῶν” καὶ εἶχε ὡς κύριο θέμα τοὺς μακαρισμοὺς ποὺ ἀπήυθηνε ὁ Χριστὸς στοὺς μαθητές του.
Φωτογραφίες
Ἑσπερινός στήν πανήγυρη τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Παύλου, Ἁγίου Ὄρους. Χοροστατεῖ ὁ Σεβ. Μητροπολίτης κ. Ἱερόθεος. Διακρίνονται οἱ Ἡγούμενοι Ἁγίου Παύλου π. Παρθένιος καί Ξηροποτάμου π. Ἰωσήφ.
Διαβάζοντας τά κόλλυβα τοῦ Ἁγίου, στό τέλος τῆς ἱερᾶς ἀγρυπνίας.
Ἑορτὴ Μεταμορφώσεως στὴν Ἐλατοῦ - 6 Αὐγούστου 2016
Φωτογραφίες
Ἑσπερινός τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου στήν ὁμώνυμη καί πανηγυρίζουσα Ἱερά Μονή Ἀμπελακιωτίσσης: Διακρίνονται ὁ Σεβασμιώτατος ἀναγινώσκων, ὁ π. Νικόδημος καί ὁ Βουλευτής Αἰτωλοακαρνανίας κ. Δημήτριος Κωνσταντόπουλος
Χειροθεσία μαθητοῦ Λυκείου σέ ἀναγνώστη ἀπό τόν Σεβασμιώτατο, μετά τό πέρας τῆς ἀρχιερατικῆς θείας Λειτουργίας στόν μνημειώδη Ἱερό Ναό Παναγίας τῆς Παναξιώτισσας στήν Γαυρολίμνη
Ἁγιασμὸς τοῦ ἀνακαινισμένου Ἱεροῦ Ναοῦ Κοιμήσεως Θεοτόκου Παλαιοπαναγιᾶς
Το Σάββατο 13 Αυγούστου το απόγευμα τελέσθηκε με επισημότητα ο αγιασμός για τον ανακαινισμένο Ιερό Ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Παλαιοπαναγιάς, ο οποίος είχε υποστή εκτεταμένες καταστροφές από πυρκαϊά πριν από δύο σχεδόν χρόνια. Ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος που τέλεσε τον αγιασμό ομίλησε με αφορμή τα λόγια της ευχής του αγιασμού των εγκαινίων, όταν ο Αρχιερεύς προσεύχεται να διατηρή ο Θεός ασάλευτο τον Ιερό Ναό στους αιώνες, να γίνη ο Ναός κατοικητήριο της δόξης του Θεού και να αγιάζη ο Θεός τους αγαπώντας την ευπρέπεια του Ιερού Ναού. Αναφέρθηκε στην πορεία των εργασιών του Ιερού Ναού, συνεχάρη τον Πρόεδρο του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου Πρωτοπρ. π. Γεώργιο Παπαβαρνάβα που ως προσωρινός Εφημέριος έφερε εις πέρας το δύσκολο αυτό έργο, την μηχανικό κ. Κατερίνα Σερεμέτη για την άριστη συνεργασία και την ευγένειά της και τον σύζυγό της κ. Δημήτριο Σχοινά. Επεσήμανε δε την λαμπρότητα που απέκτησε ο Ιερός Ναός μετά από την ανακαίνισή του, έγινε πιο μεγαλοπρεπής, πιο κατανυκτικός και πιο ευρύχωρος από ό,τι πριν την πυρκαϊά. Παρότρυνε δε τους Ενορίτες να τον αγαπούν περισσότερο από το σπίτι τους, ως οικία της ευρύτερης οικογένειας, ήτοι της Εκκλησίας, και ως οίκο του ουρανίου Πατρός.
Στην συνέχεια ο π. Γεώργιος Παπαβαρνάβας ευχαρίστησε πρώτα τον Σεβασμιώτατο για την εμπιστοσύνη του και για το ότι στον ίδιο οφείλεται εν πολλοίς η πορεία του έργου της αποκατάστασης του Ιερού Ναού. Έπειτα ευχαρίστησε τους άμεσους συνεργάτες του, τους Εκκλησιαστικούς Επιτρόπους Σπυρίδωνα Σταυρόπουλο, Θεόδωρο Πελέκη και Αχιλλέα Καρέλη για τους κόπους τους. Την Κατασκευαστική Εταιρεία Τέρνα Α.Ε. για την προσφορά υλικών και εργασίας, τον κ. Δημήτριο Σχοινά για την ηλεκτρολογική μελέτη, τον κ. Βασίλειο Μπαρμπαγιάννη για τα σχέδια και την βοήθεια στην έκδοση άδειας, την μηχανικό κ. Αικατερίνα Σερεμέτη, τον Σύλλογο Ναυπακτίων Τορόντο Καναδά και τον Δήμαρχο, την Δημοτική Σύμβουλο Αγγελική Σμπούκη και όλο το Δημοτικό Συμβούλιο Ναυπακτίας για την οικονομική ενίσχυση, τον π. Ιωάννη Ντζουμάνη για την προσφορά του για όλες τις ξυλουργικές εργασίες, και όλους τους Ενορίτες που βοήθησαν ποικιλοτρόπως, ηθικά, υλικά, οικονομικά, εργατικά. Ήταν μια μέρα χαράς για την Ενορία που μετά από δύο χρόνια θα λειτουργήται και πάλι στον Ιερό της Ναό. Μάλιστα σε λίγες ημέρες θα πανηγυρίση με μεγαλοπρέπεια τις εορτές της Κοιμήσεως της Θεοτόκου και της Αποδόσεως της Κοιμήσεως.
Παρόντες στην τελετή ήταν ο Βουλευτής κ. Δημήτριος Κωνσταντόπουλος, ο Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Παναγιώτης Λουκόπουλος, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου και Δημοτικοί Σύμβουλοι, ο πολιτευτής κ. Χρήστος Παΐσιος και βεβαίως όλοι οι Ενορίτες και πιστοί από άλλες Ενορίες που προσήλθαν να εορτάσουν το ιστορικό αυτό γεγονός.
Φωτογραφίες
Ἡ ἑορτή τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου στήν Ἱερά Μητρόπολη Ναυπάκτου
Τό Σάββατο τό βράδυ, μετά τόν ἁγιασμό τοῦ ἀνακαινισμένου Ἱεροῦ Ναοῦ Κοιμήσεως Θεοτόκου Παλαιοπαναγιᾶς (βλ. σχετικό δελτίο τύπου), ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος χοροστάτησε στόν Ἑσπερινό τοῦ Σαββάτου καί στήν Ἀκολουθία τῶν Ἐγκωμίων στήν Θεοτόκο στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Νικολάου Ἀντιρρίου. Στήν ὁμιλία του ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στό ἀσύλληπτο θεολογικό βάθος τῆς Θεοτόκου, στό ὁποῖο ἐπί αἰῶνες προσπαθοῦν νά ἐμβαθύνουν οἱ θεοφόροι Πατέρες. Συνεχάρη τόν Ἐφημέριο τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ γιά τήν διοργάνωση τῶν λατρευτικῶν ἐκδηλώσεων καί γιά τό γεγονός ὅτι στό τέλος τοῦ μηνός Αὐγούστου θά ὑποδεχθῆ ἀπό τό Ἅγιον Ὄρος φιλοτεχνημένο ἀντίγραφο θαυματουργῆς εἰκόνας τῆς Θεοτόκου, ἡ ὁποία θά εὐλογῆ τήν Ἐνορία. Μετά τά Ἐγκώμια ἀκολούθησε Λιτανεία τῆς εἰκόνας τῆς Θεοτόκου μέ πάνδημη συμμετοχή. Ἄς σημειωθῆ ὅτι ἡ εὐλογημένη αὐτή ἀκολουθία τῶν Ἐγκωμίων τελεῖται καί σέ ἄλλες Ἐνορίες, ὅπως στήν Ἀράχωβα τῆς Ὀρεινῆς Ναυπακτίας, στήν Παναξιώτισσα Γαυρολίμνης κ.ἀ.
*
Τήν Κυριακή ἡμέρα τῶν Προερτίων τῆς Κοιμήσεως ὁ Σεβασμιώτατος λειτούργησε στήν Ἐνορία τῆς Ἄνω Χώρας, ἡ ὁποία καί τό καλοκαίρι δέχεται ἕναν μεγάλο ἀριθμό ἐπισκεπτῶν. Ὁ παραδοσιακός Ναός τοῦ χωριοῦ ἑλκύει τούς ἐπισκέπτες ὄχι μόνον γιά νά τόν θαυμάσουν ἐξωτερικά, ἀλλά καί γιά νά προσευχηθοῦν σέ αὐτόν. Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του ἀνέλυσε τόν στίχο τοῦ προεορτίου κοντακίου «Χαῖρε Παρθένε, Χριστιανῶν τό καύχημα» μιλώντας γιά τό ὑπερύμνητο πρόσωπο τῆς Θεοτόκου, πού ἀποτελεῖ τό ἄνθος τοῦ ἀνθρωπίνου γένους πού προσφέρθηκε στόν Θεό καί ὁ Θεός τήν ἐπέλεξε γιά Μητέρα Του. Στό τέλος τῆς θείας Λειτουργίας τελέσθηκε μέ φροντίδα τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Συμβουλίου μνημόσυνο τοῦ Παναγιώτη Λυκογιάννη, εὐεργέτη τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ.
*
Τήν Παραμονή τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου τελέσθηκε πανηγυρικός Ἀρχιερατικός Ἑσπερινός στήν πανηγυρίζουσα Ἱερά Μονή Ἀμπελακιωτίσσης, τήν «Κιβωτό τῆς Ναυπακτίας». Συμμετεῖχαν οἱ ἀδελφοί τῆς Ἱερᾶς Μονῆς μέ ἐπικεφαλῆς τόν Ἡγούμενο π. Πολύκαρπο Παστρωμᾶ, πού εἶχαν τήν ἱερατική διακονία καί τήν διακονία τοῦ ψαλτηρίου, τοπικοί ἄρχοντες, ὅπως ὁ Βουλευτής κ. Δημήτριος Κωνσταντόπουλος, καί δημοτικοί Σύμβουλοι, καί πολλοί προσκυνητές πού ἀνέβηκαν νά προσκυνήσουν τήν εἰκόνα Της. Ὁ Σεβασμιώτατος στήν ὁμιλία του μίλησε γιά τήν δόξα τῆς Θεοτόκου, σύμφωνα μέ τόν Πατριάρχη Ἱεροσολύμων ἅγιο Μόδεστο. Ἀνέλυσε θεολογικούς λόγους τοῦ ἁγίου, ὁ ὁποῖος ὀνομάζει τήν Παναγία «οἰκία θεότευκτος», λέγει ὅτι ἡ Παναγία μέ τήν Κοίμησή της «μετεμφυτεύθη ἀπό δόξης εἰς δόξαν», δηλαδή στήν «μονή»-Φῶς τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ, ὅπου «εὐφραίνεται ἀπό τόν καινόν οἶνον τοῦ γεννήματος τῆς ἀμπέλου», ἤτοι τοῦ Χριστοῦ καί ζωογονεῖται ἀπό τόν Ἄρτο τῆς Ζωῆς. Καί ἐμεῖς μποροῦμε νά συμμετέχουμε στήν δόξα αὐτή τῆς Παναγίας, εἰσερχόμενοι στήν οἰκία τοῦ Θεοῦ, τήν Ἐκκλησία, τρεφόμενοι μέ τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ καί προσευχόμενοι στόν Κύριο τῆς δόξης. Μέσα ἀπό τήν προοπτική αὐτή, εὐχήθηκε νά ἁπαλυνθῆ ὁ πόνος καί τά βιωτικά καί ἄλλα βάρη τῶν πιστῶν καί ὑμνητῶν τῆς Παναγίας.
*
Τήν ἡμέρα τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἱερόθεος λειτούργησε στόν πανηγυρίζοντα ἱστορικό καί μνημειώδη Ἱερό Ναό τῆς Παναξιώτισσας στήν Γαυρολίμνη Ναυπακτίας. Πρόκειται γιά Ναό τοῦ 10ου αἰῶνος μ.Χ. πού διατηρεῖται ἄθικτος πάνω ἀπό 10 αἰῶνες. Ἡ θεία Λειτουργία τελέσθηκε σέ πανηγυρική καί κατανυκτική ἀτμόσφαιρα. Στό τέλος, τελέσθηκε ἀρτοκλασία , καί ἔγινε τό θεῖο κήρυγμα στήν ὕπαιθρο, ἔξω ἀπό τόν Ἱερό Ναό. Ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέλυσε τό τροπάριο «διά τοῦτο χαίρουσι, μητέρες καί θυγατέρες καί νύμφαι Χριστοῦ», λέγοντας ὅτι ἡ Παναγία ἦταν θυγατέρα καί μητέρα καί νύμφη τοῦ Χριστοῦ, καί κατά ἀνάλογο τρόπο μποροῦν καί οἱ πιστοί νά γίνουν παιδιά καί μητέρες καί νύμφες τοῦ Χριστοῦ, ὥστε νά ἑορτάζουν ἐπάξια τήν Κοίμηση τῆς Θεοτόκου. Ἐπίσης ὁ Σεβασμιώτατος χειροθέτησε σέ Οἰκονόμο τόν Ἐφημέριο Γαυρολίμνης π. Ἰωάννη Γιαννακόπουλο, ἐπαινώντας τον γιά τό φρόνημά του καί τήν φροντίδα του γιά τό ποίμνιο, καί ἀναγνώστη τόν μαθητή Λυκείου Παναγιώτη Φουσέκη. Συμμετεῖχαν στήν πανήγυρη ὁ Βουλευτής κ. Δημήτριος Κωνσταντόπουλος, ὁ ἑορτάζων Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Παναγιώτης Λουκόπουλος καί μεγάλο πλῆθος πιστῶν.
Φωτογραφίες
Στόν Ἅγιον Βλάσιο Παρακαμπυλίων - Ἀγρινίου
Τήν 17η Αὐγούστου ὁ Ἅγιος Βλάσιος Παρακαμπυλίων - Ἀγρινίου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου πανηγύρισε τό θαῦμα τῆς διασώσεως τοῦ χωριοῦ ἀπό τούς Τούρκους μέ τήν ἐπέμβαση τοῦ Ἁγίου. Τό βράδυ τῆς παραμονῆς τελέσθηκε ἀπό τόν Σεβ. Μητροπολίτη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεο Ἀρχιερατικός Ἑσπερινός στόν Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Βλασίου, μέ τήν συμμετοχή ὅλων σχεδόν τῶν Ἱερέων τῆς Ἐπαρχίας, τῶν Ἱεροκηρύκων τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου π. Καλλινίκου καί τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Αἰτωλίας καί Ἀκαρνανίας καί ὑπεύθυνου τῶν Κατασκηνώσεων τοῦ Ἁγίου Βλασίου π. Λαυρεντίου, τοῦ Ἀρχιερατικοῦ Ἐπιτρόπου Ἀγράφων π. Εὐαγγέλου Φεγγούλη κ.ἄ.
Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του στόν Ἱερό Ναό, λαμβάνοντας ἀφορμή ἀπό τήν εἰκόνα τοῦ ἁγίου Βλασίου, μέ τό εὐαγγέλιο καί τό ὠμόφορο, μίλησε γιά τά γνωρίσματα τοῦ ὀρθόδοξου Ἱεράρχου, πού εἶναι ἡ καθοδήγηση τοῦ λαοῦ διά τοῦ Εὐαγγελίου τοῦ Χριστοῦ καί τῆς ἐπιτέλεσης τῶν ἁγιαστικῶν θείων Μυστηρίων. Ὁ Ἱεράρχης μέ τήν ὅλη ζωή του καί τήν χειροτονία του λαμβάνει καί τήν παράδοση τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, ὁπότε εἶναι διάδοχος τοῦ θρόνου τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων καί μέτοχος τοῦ τρόπου τους, ὅπως ψάλλεται στό τροπάριο τοῦ ἁγίου Βλασίου καί ἄλλων Ἱεραρχῶν. Οἱ πιστοί πρέπει νά βλέπουν αὐτά τά γνωρίσματα τῶν ὀρθοδόξων Ἱεραρχῶν, πού εἶναι ἡ εὐαγγελική διδαχή, ἡ πιστότητα στήν πατερική διδασκαλία πού ἐκφράσθηκε στίς Οἰκουμενικές Συνόδους, καί ἡ ὀρθόδοξη παράδοση. Ἀκολούθησε λιτανεία στόν κεντρικό δρόμο τοῦ Ἄνω Ἁγίου Βλασίου, μέ τήν συμμετοχή χορευτικῶν Συλλόγων, τῆς Φιλαρμονικῆς τοῦ Δήμου Ἀγρινίου, τῶν ἱεροψαλτῶν, ἱεροπαίδων, τοῦ Κλήρου, τῶν Ἀρχῶν καί τοῦ λαοῦ τῆς περιοχῆς.
Κατά τήν ὁμιλία του στήν πλατεία τοῦ χωριοῦ, μετά τήν ἀρτοκλασία, ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στήν βαθειά σύνδεση τοῦ ἔθνους μας μέ τούς ἁγίους του, πού ἔχει ἀποτυπωθῆ στήν ἱστορία του μέ τήν ὕπαρξη χιλιάδων θαυματουργικῶν ἐπεμβάσεων. Μίλησε γιά τόν λεγόμενο χωρισμό Ἐκκλησίας καί Κράτους, ὁ ὁποῖος ὑφίσταται, ἀφοῦ εἶναι διακριτοί οἱ ρόλοι Ἐκκλησίας καί Πολιτείας, ἀλλά καί γιά τόν ὑπονοούμενο ἀπό μερικούς χωρισμό τῆς Ἐκκλησίας ἀπό τό Ἔθνος, πράγμα πού δέν μπορεῖ νά γίνη λόγῳ τῆς ἱστορίας καί τῆς πίστης τοῦ λαοῦ. Ὁ Σεβασμιώτατος συνεχάρη τούς Ἱερεῖς τοῦ Ἁγίου Βλασίου, π. Κωνσταντῖνο Κοντογεῶργο καί π. Θωμᾶ Ντούπη, γιά τήν διοργάνωση τῶν ἐκδηλώσεων, τίς ἀρχές τοῦ τόπου καί τόν λαό πού ἀνταποκρίνεται μέ ἐνθουσιασμό στό κάλεσμα τῶν ποιμένων του.
Φωτογραφίες
Παρουσίαση βιβλίου Χρήστου Γερ. Σιάσου
Πρόκειται για μια ακόμα συγγραφική δημιουργία του συμπολίτη μας καθηγητή κ. Χρήστου Γερ. Σιάσου, εμπνευσμένη μέσα από τις αστείρευτες θρησκευτικές πηγές του τόπου μας που οι περισσότεροι από μας δεν τις γνωρίζουμε και ίσως να μην τις έχουμε επισκεφθεί. Το βιβλίο αυτό δεν είναι μόνο μια απλή αναφορά στους ιερούς αυτούς τόπους, αλλά μια πλήρη και λεπτομερή ξενάγηση και συγχρόνως ιστορική αναφορά στους τόπους και στα πρόσωπα που έζησαν εκεί προσφέροντας τη διακονία τους προς τον Τριαδικό Θεό, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις εκείνες που απαιτούνται για μια προσευχή όλων όσων θα περάσουν από τα μέρη αυτά. Σημαντικό γεγονός στο βιβλίο αυτό αποτελεί η έρευνα της ιστορικής παρουσίας των Ιερών Μονών και Ησυχαστηρίων, αλλά και πολλές λεπτομέρειες από τη ζωή, την προσφορά και τα θαύματα που συντελέστηκαν σε βάθος χρόνου μέχρι της ημέρες μας.
Εμείς, ως Χριστιανοί, θα πρέπει με δέος να σταθούμε μπροστά στις εικόνες των Αγίων που κοσμούν τους ιερούς αυτούς τόπους. Δεκάδες Ιερές Μονές, εξωκκλήσια, παρεκκλήσια και σπήλαια, βρίσκονται διάσπαρτα σε όλο το νομό μας, ξεπερνούν τα 1280. Μέσα σ’ αυτά έζησαν ηρωικές και άγιες μορφές αγωνιστών της Ορθοδόξου πίστεώς μας και άφησαν για τις επόμενες γενιές μεγάλη θρησκευτική παρακαταθήκη. Ο πνευματικός αυτός καρπός, που έρχεται μέσα από το συγκεκριμένο βιβλίο, ας αποτελέσει τον «οδοδείκτη» για τις επισκέψεις μας στους Ιερούς αυτούς χώρους, και με την παρότρυνση της τοπικής μας Εκκλησίας, να τους καταστήσουμε ζωντανά κύτταρα μιας αρμονικής συμπόρευσης με το παρόν και το μέλλον μας. Στη χιλιόχρονη παρουσία των Ιερών Μονών βλέπουμε μέσα από αυτές να ανδρώνονται Πατριάρχες, Επίσκοποι, Ιερείς, Μοναχοί, Μοναχές, με μόνο τους όραμα να υπηρετήσουν την Ορθόδοξη Εκκλησία μας. Στο βιβλίο αυτό καταγράφονται επίσης τα κυριότερα εξωκκλήσια τα οποία οι πιστοί κάτοικοι των περιοχών τα ανακαίνισαν, τα φροντίζουν και με σιωπηλή κατάνυξη και προσευχή μας δείχνουν πόσο αγαπούν και θέλουν να είναι κοντά στην εκκλησία τους. Τους καλοκαιρινούς κυρίως μήνες δεκάδες Σύλλογοι διοργανώνουν λατρευτικές – πολιτιστικές εκδηλώσεις και πλήθος προσκυνητών κατακλύζουν τα Μοναστήρια μας. Τέτοιες πρωτοβουλίες είναι πάντα αξιέπαινες.
Γ. Κ
Κυριακή 21 Αὐγούστου 2016 Ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία στήν Κάτω Βασιλική
Φωτογραφίες
Ἡ Ἀπόδοση τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου στήν Ἱερά Μητρόπολη Ναυπάκτου
Πολλοί Ναοί καί Ἐνορίες πανηγυρίζουν στήν Ναυπακτία κατά τήν Ἀπόδοση τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου, κατά τόν μήνα αὐτόν, τόν ἀφιερωμένο στήν Μητέρα τοῦ Χριστοῦ. Στόν ἀνακαινισμένο Ναό τῆς Παλαιοπαναγιᾶς τελέσθηκε Μέγας Ἀρχιερατικός Ἑσπερινός, χοροστατοῦντος τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου κ. Ἱεροθέου, μέ τήν συμμετοχή πολλῶν Ἱερέων τῆς Μητροπόλεως, ἐκπροσώπων τῶν ἀρχῶν καί πλήθους πιστῶν, πού ἑόρτασαν τό πρῶτο πανηγύρι τῆς Ἐνορίας τους στόν ἀνακαινισμένο Ναό τους μετά τήν καταστροφική πυρκαϊά. Στό κήρυγμά του, πού ἔγινε ἔξω ἀπό τίς πύλες τοῦ Ναοῦ, ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στίς θεολογικές ἀρχές πού παρατηρεῖ κανείς στίς ὁμιλίες τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας, ὡς πρός τό μεγάλο αὐτό γεγονός πού ὀνομάζεται Κοίμηση τῆς Θεοτόκου καί Μετάστασή της στούς οὐρανούς. Ὅτι κατά τήν Κοίμηση τῆς Θεοτόκου ἡ ψυχή της ὄντως ἀποχωρίσθηκε ἀπό τό σῶμα της, δηλαδή πέθανε πραγματικά∙ τό σῶμα της πού ἔμεινε τρεῖς μέρες στόν τάφο δέν ὑπέστη διαφθορά∙ καί ἡ ζωοποίηση - ἀνάσταση τοῦ σώματός της ἔγινε μέ τήν δύναμη τοῦ Υἱοῦ της. Ἀναλύοντας τίς θεολογικές αὐτές ἀρχές, ὁ Σεβασμιώτατος ἔδωσε ἐλπίδα σέ ὅλους τούς ἀνθρώπους πού ἀντιμετωπίζουν τό φάσμα τοῦ θανάτου στήν καθημερινή ζωή τους. Ὁ Σεβασμιώτατος εὐχαρίστησε ἐπίσης ὅσους ἐργάσθηκαν γιά τήν ἀνακαίνιση τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ. Ἀκολούθησε λιτανεία τῆς ἱερᾶς εἰκόνος, μέ τήν συμμετοχή καί τῶν χορευτῶν τοῦ Συλλόγου Ἀνεμογιάννης, οἱ ὁποῖοι μετά τό πέρας τῆς Ἀκολουθίας χόρεψαν παραδοσιακούς χορούς ὑπό τήν μουσική τοῦ συγκροτήματος τοῦ κ. Παντελῆ Ἀναστασόπουλου.
*
Τήν κυριώνυμη ἡμέρα ὁ Σεβασμιώτατος λειτούργησε στόν Πλάτανο Ναυπακτίας, στόν θαυμάσιο Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Νικολάου, μέ τήν συμμετοχή τῶν Ἱερέων (π. Δημητρίου Μούκα, π. Νικολάου Ἀναγνωστόπουλου,) καί τοῦ Ἀρχιερατικοῦ Ἐπιτρόπου π. Γαβριήλ Πλάκα τῆς περιοχῆς, τοῦ Ἱεροκήρυκος π. Καλλινίκου Γεωργάτου καί τοῦ Διακόνου π. Παϊσίου. Ἐκκλησιάσθηκαν ὅλοι οἱ Πλατανιῶτες, οἱ περισσότεροι ἐκ τῶν ὁποίων προέρχονται ἀπό τήν Ἀμερική, τήν Ἀθήνα καί ἄλλες περιοχές, πολλοί ἀπό αὐτούς ὀνομαστοί ἐπιστήμονες καί δραστήρια μέλη τῆς κοινωνίας ὅπου ζοῦν, καί παραθερίζουν στό ὄμορφο χωριό τους. Ὁ Σεβασμιώτατος μίλησε γιά τήν ἱστορία τῆς ἑορτῆς τῆς Κοιμήσεως, καί παίρνοντας ἀφορμή ἀπό τόν πρῶτο σημαντικό λόγο γιά τήν Κοίμηση τῆς Θεοτόκου πού διασώζεται, τοῦ ἁγίου Μοδέστου Ἱεροσολύμων, ἀνέλυσε τό ἐπίρρημα «θεόθεν», πού σημαίνει ἐκ τοῦ Θεοῦ. Ὁ ἅγιος Μόδεστος χρησιμοποιεῖ τό ἐπίρρημα αὐτό τέσσερεις φορές στόν λόγο του: γιά τόν θεόθεν ἁγιασμό τῆς Θεοτόκου, γιά τήν θεόθεν σύναξη τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων Κοίμησή της, γιά τήν θεόθεν ἀποστολή τῶν ἀγγέλων καί γιά τήν θεόθεν ἐποπτεία τῶν ἀγγέλων κατά τήν «λειτουργία» τῆς τοῦ θεοδόχου σώματός της. Ὁ Σεβασμιώτατος τόνισε ὅτι ὅλα γίνονται θεόθεν, δηλαδή ὅλα προέρχονται ἀπό τόν Θεό, ὁ ὁποῖος κατευθύνει τήν ἱστορία, χρειάζεται ὅμως καί ἡ συνέργεια τοῦ ἀνθρώπου, πού ἔχει τό αὐτεξούσιο, στήν πραγμάτωση τοῦ ἁγίου θελήματος τοῦ Θεοῦ. Δηλαδή, «τό μέν θεόθεν», «τό δέ τῆς ἡμετέρας σπουδῆς». Μετά τό πέρας τῆς θείας Λειτουργίας ὁ Σεβασμιώτατος κάθισε κάτω ἀπό τόν πλάτανο τοῦ Πλατάνου καί συνομίλησε μέ τούς Πλατανιῶτες, τούς χαιρέτησε καί τούς εὐχήθηκε ἕναν-ἕναν. Τέλος τέλεσε τρισάγιο γιά τόν ἀείμνηστο Κώστα Λόη ἀλλά καί γιά ὅλους τούς κεκοιμημένους στό κοιμητήριο τοῦ χωριοῦ.
Φωτογραφίες
Στό ἐξωκλήσι τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ στήν Καλαβρούζα
Φωτογραφίες
Κυριακή 28 Αὐγούστου 2016 Ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία στόν ἀνακαινισμένο Ναό τῆς Παλαιοπαναγιᾶς
Φωτογραφίες
Ἡ ἑορτή τοῦ Τιμίου Προδρόμου στόν Ἅγιο Ἰωάννη Βομβοκοῦς
Πανηγύρισε ἡ ἱστορική Ἱερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Βομβοκοῦς Ναυπάκτου τήν μνήμη τῆς ἀποτομῆς τῆς κεφαλῆς τοῦ Τιμίου Προδρόμου. Τήν Κυριακή τό ἀπόγευμα τελέσθηκε πανηγυρικός Ἀρχιερατικός Ἑσπερινός χοροστατοῦντος τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου κ. Ἱεροθέου, μέ τήν συμμετοχή Κληρικῶν τῆς Μητροπόλεως, καί τῶν μοναζουσῶν τῆς Ἱερᾶς Μονῆς μέ Γερόντισσα τήν μοναχή Εἰρήνη καί τοῦ Ἱεροῦ Ἡσυχαστηρίου Παναγίας Γοργοεπηκόου μέ Γερόντισσα τήν μοναχή Χριστοφίλη. Ἔψαλε χορός ἱεροψαλτῶν μέ ἐπικεφαλῆς τούς Παντελῆ καί Γιάννη Ἀναστασόπουλους. Συμμετεῖχαν ἐκπρόσωποι τῶν Ἀρχῶν, ὅπως ἡ Ἀντιπεριφερειάρχης κ. Χριστίνα Σταρακᾶ, ὁ Ἀντιδήμαρχος κ. Θωμᾶς Κοτρωνιᾶς, δημοτικοί σύμβουλοι, ὁ πολιτευτής κ. Χρῆστος Παΐσιος καί πλῆθος πιστῶν. Στό τέλος τοῦ ἑσπερινοῦ ἔγινε λιτάνευση τῆς ἱερᾶς εἰκόνας καί ἡ ἀκολουθία τῆς ἀρτοκλασίας μετά θείου κηρύγματος, στό κατάμεστο προαύλιο τῆς Ἱερᾶς Μονῆς.
Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του παρουσίασε τήν διήγηση τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Μάρκου γιά τό γεγονός τῆς ἀποτομῆς τῆς κεφαλῆς τοῦ Προδρόμου καί τήν παράλληλη διήγηση τοῦ ἴδιου Εὐαγγελιστοῦ γιά τήν δράση τοῦ Χριστοῦ καί τήν ἀντίδρασή του στό γεγονός αὐτό. Στό συμπόσιο παραβρέθηκαν οἱ πολιτικοί καί στρατιωτικοί ἄρχοντες καί οἱ ἐπίσημοι τῆς Γαλιλαίας καί ὕστερα ἀπό τό φαγητό, τό ποτό, τόν χορό, ἀκολούθησε τό μεγάλο ἔγκλημα. Ὁ Χριστός πρίν τό περιστατικό ἀπέστειλε τούς Μαθητές Του γιά νά κηρύσσουν μετάνοια, νά ἐκδιώκουν τά πονηρά πνεύματα καί νά θεραπεύουν τούς ἀνθρώπους. Καί μετά τό περιστατικό εὐεργέτησε τόν λαό μέ τήν διδασκαλία καί τόν πολλαπλασιασμό τῶν πέντε ἄρτων. Στήν συνέχεια ὁ Σεβασμιώτατος ἐντόπισε τίς διαφορές μεταξύ τῆς συμπεριφορᾶς τῶν ἀρχόντων τῆς ἐποχῆς ἐκείνης καί τῆς προσφορᾶς τοῦ Χριστοῦ στόν λαό. Κλείνοντας προέτρεψε τούς ἄρχοντες νά σέβωνται τήν Ἐκκλησία, ἡ ὁποία προσφέρει ἕνα μεγάλο φιλανθρωπικό ἔργο καί κυρίως δίνει ἐλπίδα καί νόημα στούς ἀνθρώπους. Ὁ Σεβασμιώτατος εὐχαρίστησε τούς παρόντες ἄρχοντες, τόν λαό, ὅλους ὅσοι κοπίασαν γιά τήν ἑτοιμασία τῆς πανηγύρεως, κυρίως τήν Γερόντισσα καί τίς Μοναχές πού λειτουργοῦν τήν ἱερά Μονή μέσα σέ ὀρθόδοξα καί παραδοσιακά πλαίσια καί ὠφελοῦν πνευματικά τήν πόλη μας.
*
Τήν κυριώνυμο ἡμέρα ἡ ἀρχιερατική θεία Λειτουργία τελέσθηκε στό καθολικό τοῦ Μοναστηριοῦ, μνημεῖο τοῦ 16ο αἰώνα, ἐνῶ οἱ περισσότεροι πιστοί παρέμειναν προσευχόμενοι στήν αὐλή τῆς Μονῆς. Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του κατά τήν διάρκεια τῆς θείας Λειτουργίας εἶπε ὅτι τό γεγονός τῆς ἀποκεφαλίσεως τοῦ τιμίου Προδρόμου δέν ἀφορᾶ διδακτικά μόνον μερικούς πού κάνουν παρόμοια ἐγκλήματα, ἀλλά ὅλους τούς Χριστιανούς, σύμφωνα μέ τήν ἑρμηνεία τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, κατά δύο τρόπους. Πρῶτον, Ἡρώδης εἶναι ὁ «δερμάτινος» νοῦς,ὁ ὁποῖος φιμώνει καί φυλακίζει τή φωνή τῆς συνειδήσεώς μας καί μέ τήν βοήθεια τῆς φιλαμαρτήμονης γνώμης τήν φονεύει. Δεύτερον, στόν τύπο τοῦ Ἡρώδη εἶναι οἱ αἱρετικοί, οἱ ὁποῖοι φυλακίζουν –δηλαδή δέν μελετοῦν– τόν προφητικό, ἀποστολικό καί πατερικό λόγο, καί στήν συνέχεια μέ τήν συνδρομή τῆς δυσεβοῦς ἀπόψεώς τους τόν φονεύουν, δηλαδή τόν παρερμηνεύουν κατά τό δοκοῦν. Κάλεσε δέ τούς Χριστιανούς νά ἀκοῦν τήν φωνή τῆς συνειδήσεώς τους, νά μετανοοῦν, καί νά ἀκοῦν τήν ὀρθόδοξη προφητική διδασκαλία καί ὄχι τήν ἀντιπατερική καί στοχαστική φιλοσοφία. Ὁ Σεβασμιώτατος εὐχαρίστησε καί πάλι τίς μοναχές καί κάλεσε τούς πιστούς νά προσέρχωνται καθ' ὅλη τήν διάρκεια γιά νά δροσίζωνται ὄχι μόνον φυσικά, ἀλλά καί πνευματικά, στήν ἱστορική καί παραδοσιακή αὐτή Μονή.
Φωτογραφίες
- Προβολές: 3045