Εἰδήσεις - Φωτογραφικὰ στιγμιότυπα Ἀπριλίου 2021
Γ' Χαιρετισμοί Ἱερός Ναός Ἁγίας Παρασκευῆς Ναυπάκτου 2 Ἀπριλίου
Κυριακή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως. Ἀρχιερατικὴ Θεία Λειτουργία στόν Ἱερό Ναό Ἁγίας Παρασκευῆς 4 Ἁπριλίου
Δ' Χαιρετισμοί Ἱερός Ναός Ἁγίας Παρασκευῆς Ναυπάκτου 9 Ἀπριλίου
Δ΄ Νηστειῶν στήν Ναύπακτο
Τήν Κυριακή Δ΄ Νηστειῶν, 11 Ἀπριλίου 2021, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος λειτούργησε στόν Ἱερό Ναό Ἁγίας Παρασκευῆς Ναυπάκτου. Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του, ἀναφερόμενος στήν εὐαγγελική περικοπή τῆς ἡμέρας (Μάρκ. θ΄, 17-31), εἶπε ὅτι καί ὁ υἱός καί ὁ πατέρας του τῆς περικοπῆς ἦταν ἄρρωστοι, ὁ μέν πρῶτος εἶχε δαιμονισμό ὁ δέ δεύτερος εἶχε λίγη πίστη. Μεταφέροντας τήν περίπτωση αὐτή στήν σημερινή ἐποχή εἶπε ὅτι ὁ ἄνθρωπος πού ἀπομακρύνεται ἀπό τόν Θεό ἔχει διάφορες ἀσθένειες, οἱ ὁποῖες εἶναι θεολογικές, ἐκκλησιολογικές καί ψυχικές. Ὁ Χριστός ἐξακολουθεῖ καί σήμερα νά θεραπεύη τίς ἀσθένειες αὐτές καί ἡ Ἐκκλησία εἶναι τό πνευματικό θεραπευτήριο πού θεραπεύει τόν ἄνθρωπο μέ τήν θεολογία, τά Μυστήρια καί τἠν ἀσκητική ζωή. Στήν συνέχεια χρησιμοποιώντας, ὁ Σεβασμιώτατος, τό παράδειγμα τῆς σύχρονης πανδημίας, ἔκανε παραλληλισμούς μεταξύ τῆς ἀσθένειας covid-19 καί τῆς ἁμαρτίας, ἡ ὁποία ξεκινᾶ ἀπό τούς λογισμούς, καθώς ἐπίσης ἔκανε ἀντιστοιχίες μεταξύ τῶν δύο ἀσθενειῶν ὡς πρός τά συμπτώματα καί τόν τρόπο θεραπείας.
*
Τό ἀπόγευμα στόν κατανυκτικό ἑσπερινό πού τελέσθηκε στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου χοροστάτησε ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἱερόθεος καί ὁμίλησε ὁ Πρωτοσύγκελλος τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἀρχιμ. Καλλίνικος Γεωργᾶτος, μέ θέμα «λύπης λύση», πού ἐντάσσεται στό πλαίσιο τῶν φετινῶν ὁμιλιῶν πού ἔχουν γενικότερο θέμα τήν προσευχή. Ἡ φράση «λύπης λύση» ἀνήκει στόν ἅγιο Ἰωάννη τῆς Κλίμακος καί ἀναφέρεται στήν προσευχή. Ὁ ὁμιλητής ἐν συντομίᾳ ἀναφέρθηκε στήν ἐποχή μας ὡς «ἐποχή λύπης», ἀπό κοινωνικῆς, ψυχολογικῆς καί ἰατρικῆς πλευρᾶς καί στίς ἀντικειμενικές καί ὑποκειμενικές αἰτίες τῆς λύπης. Γιά τήν Ἐκκλησία, εἶπε, οἱ σημαντικότερες αἰτίες λύπης εἶναι ὁ θάνατος καί ἡ συνοδεία του, ἡ ἔλλειψη ἀνιδιοτελοῦς ἀγάπης καί ὁ χωρισμός ἀπό τόν Θεό. Ἀναφέρθηκε ἐπιγραμματικά στούς ποιμαντικούς τρόπους μέ τούς ὁποίους ἀντιμετωπίζει ἡ Ἐκκλησία τήν λύπη τῶν ἀνθρώπων καί ἑστίασε, κυρίως, στήν καρδιακή προσευχή, πού ὡς μυστήριο μέσα σέ ἐκκλησιαστικές καί ἀσκητικές προϋποθέσεις ἑνώνει τόν ἄνθρωπο μέ τόν Θεό καί ἀντιμετωπίζει τήν λύπη στίς βαθύτερες ὡς ἄνω αἰτίες της.
*
Στήν Ἱερά Μητρόπολη Ναυπάκτου μποροῦν πλέον νά συμμετέχουν πιστοί, ἐλάχιστοι βέβαια, στίς θεῖες Λειτουργίες καί ἀκολουθίες στόν Ναό, ἀλλά κρίνεται ἀναγκαία ἀκόμη ἡ τηλεοπτική μετάδοση γιά ὅσους δέν μποροῦν νά προσέλθουν στόν Ναό.
Πρόγραμμα Μεγάλης Ἑβδομάδος 2021, ἀναμεταδόσεις ἀπό τηλεόραση καί διαδίκτυο (video)
Ἀκολουθία Ἀκαθίστου Ὕμνου - 16 Ἀπριλίου 2021
Παρακολουθεῖστε τὴν Ἀκολουθία τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου ἀπὸ τὸν Ἱερὸ Ναὸ Ἁγίου Δημητρίου
Ὁμιλία εὶς τὸν Ἀκάθιστον Ὕμνον
Δοξολογία γιά τήν Ἀπελευθέρωση τῆς Ναυπάκτου
Τήν Κυριακή 18 Ἀπριλίου, Ε΄ Κυριακή Νηστειῶν, ἡμέρα καί τῆς Ἐπετείου τῆς Ἀπελευθέρωσης τῆς Ναυπάκτου ἀπό τούς Τούρκους (18 Ἀπριλίου 1829), στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τελέσθηκε Ἀρχιερατική θεία Λειτουργία καί Δοξολογία, μέ ὅλα τά ἀπαραίτητα ὑγιειονομικά μέτρα.
Ὁ Μητροπολίτης κ. Ἱερόθεος στό κήρυγμά του ἀναφέρθηκε στήν ὁσία Μαρία τήν Αἰγυπτία. Τόνισε ὅτι εἶναι ἐκπληκτικός ὁ βίος της, ἀφ' ἑνός μέν διότι ἐγράφη ἀπό ἕναν μεγάλο θεολόγο, τόν Πατριάρχη Ἱεροσολύμων ἅγιο Σωφρόνιο, ἀφ' ἐτέρου δέ γιατί ἡ πορεία τῆς ζωῆς τῆς ὁσίας Μαρίας προκαλεῖ θαυμασμό, ἀφοῦ ἀπό τήν ἁμαρτία ἔφθασε σέ μεγάλος ὕψος ἁγιότητας, ἀσκούμενη στήν ἔρημο γιά 47 χρόνια καί ἔφυγε ἀπό τόν κόσμο αὐτό μετά τήν θεία Κοινωνία πού ἔλαβε. Μέ ἀφορμή αὐτό τό γεγονός, τόνισε τήν μεγάλη δυνατότητα πού ἔχει ὀ ἄνθρωπος, ἀφοῦ ἀπό τήν ἀγγελική ζωή στόν παράδεισο περιέπεσε στήν ζωώδη ζωή, καί τώρα, ἀπό αὐτή τήν ζωή μπορεῖ μέ τήν Χάρη τοῦ Θεοῦ νά ζήση πάλι στήν ἀγγελική ζωή. Αὐτός εἶναι ὁ σκοπός τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ. Καί ἀνέλυσε τό χωρίο τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου ὅτι ὁ Θεός ἀγάπησε τήν πεσοῦσα ἀνθρώπινη φύση καί τήν ἔκανε σῶμα Του. Ὁ Θεός «ἐπεθύμησεν πόρνης», «ἵνα τήν πόρνην παρθένον ἐργάσηται», «ἵνα γένηται νυμφίος» αὐτῆς. Τελικά, αὐτό εἶναι τό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας, γι' αὐτό προτρέπει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος: «Μή ἀπέχου Ἐκκλησίας· οὐδέν γάρ Ἐκκλησίας ἰσχυρότερον. Ἡ ἐλπίς σου ἡ Ἐκκλησία, ἡ σωτηρία σου ἡ Ἐκκλησία, ἡ καταφυγή σου ἡ Ἐκκλησία. Τοῦ οὐρανοῦ ὑψηλοτέρα ἐστι, τῆς γῆς πλατυτέρα ἐστί. Οὐδέποτε γηρᾷ ἀεί δέ ἀκμάζει».
Στό τέλος τῆς θείας Λειτουργίας ἐψάλη ἡ Δοξολογία ἐπί τῇ ἀπελευθερώσει τῆς Ναυπάκτου. Στό τέλος τῆς Δοξολογίας ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στήν ἀπελευθέρωση τῆς Ναυπάκτου, λέγοντας ὅτι ἡ Ναύπακτος ἔπαιξε σημαντικό ρόλο στόν ἀγώνα ἀπελευθέρωσης, ἀπό τήν ἀρχή ἤδη τῆς Ἐπανάστασης. Ὅμως τά δύο ἰσχυρά κάστρα τῆς Ναυπάκτου καί τοῦ Ἀντιρρίου δέν ἐπέτρεπαν στούς ἀγωνιστές νά τήν ἐλευθερώσουν. Αὐτό φαίνεται, ἐκτός τῶν ἄλλων, σέ ἕνα συνοπτικό κείμενο πού ἔγραψε ὁ συμπολίτης μας Χρῆστος Σιαμαντᾶς, μέ τίτλο «Τά πολεμικά γεγονότα στήν περιοχή τῆς Ναυπάκτου τήν περίοδο τῆς Ἐπανάστασης τοῦ 1821».
Τελικά ἡ Ναύπακτος ἀπελευθερώθηκε τήν 18 Ἀπριλίου 1829 μέ τίς προσπάθειες τοῦ πρώτου εὐσεβοῦς Κυβερνήτη τῆς Ἑλλάδος Ἰωάννου Καποδίστρια, μέσα στήν προοπτική νά συμπεριληφθῆ καί ἡ Στερεά Ἑλλάδα στό νέο Ἑλληνικό Κράτος. Ἡ ἀπελευθέρωση τῆς Ναυπάκτου τόν χαροποίησε, γι' αὐτό δώρισε στόν Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου δύο καμπάνες πού ὑπάρχουν ἀκόμη καί σήμερα στό καμπαναριό τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ καί κτυποῦν μαζί μέ τίς ἄλλες δύο καμπάνες σέ κάθε ἀκολουθία.
Εὐχήθηκε, δέ ὁ Σεβασμιώτατος, ὅλοι ἐμεῖς πού ζοῦμε σέ αὐτή τήν ὄμορφη καί ἱστορική πόλη, πού ἔχει ἱστορία πάνω ἀπό 3.000 χρόνια, νά ἀποδεικνυόμαστε ἄξιοι τῆς ἐλευθερίας. Παρόντες ἦταν ὁ Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας, οἱ Ἀντιδήμαρχοι κ. Ζαχαρίας Χοχτούλας καί Ἰωάννης Παπαϊωαννίδης, οἱ Διοικητές τῆς Ἀστυνομίας, τοῦ Λιμενικοῦ καί τῆς Πυροσβεστικῆς καί ἡ πρόεδρος τοῦ Συλλόγου Ἀπογόνων Σουλιωτῶν Ναυπακτίας, γιατί οἱ Σουλιῶτες ἀγωνίσθηκαν μαζί μέ τούς Ναυπακτίους γιά τήν ἀπελευθέρωση τῆς πόλης καί πολλοί ἀπό αὐτούς κατοίκησαν στήν πόλη μετά τήν ἀπομάκρυνση τῶν Τούρκων. Ἀκολούθησε κατάθεση στεφάνων στό μνημεῖο ἡρώων τῆς πόλεως.
Κυριακή τῶν Βαΐων, Ἀρχιερατική θεία Λειτουργία στόν Ἱερὸ Μητροπολιτικὸ Ναὸ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου 25 Ἀπριλίου
Κυριακή Βαΐων ἑσπέρας. Ἀκολουθία τοῦ Νυμφίου στόν Ἱερὸ Μητροπολιτικὸ Ναὸ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου
Μεγάλη Δευτέρα ἑσπέρας. Ἀκολουθία τοῦ Νυμφίου στόν Ἱερὸ Μητροπολιτικὸ Ναὸ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου 26 Ἀπριλίου
Μεγάλη Τρίτη ἑσπέρας. Ἀκολουθία τοῦ Νυμφίου στόν Ἱερὸ Μητροπολιτικὸ Ναὸ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου 27 Ἀπριλίου
Μεγάλη Τετάρτη ἑσπέρας. Ὁ Ὄρθρος τῆς Μεγάλης Πέμπτης στόν Ἱερὸ Μητροπολιτικὸ Ναὸ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου 28 Ἀπριλίου
Μεγάλη Πέμπτη, Ἀρχιερατικὴ Θεία Λειτουργία στόν Ἱερό Ναό Ἁγίας Παρασκευῆς 29 Ἀπριλίου
Ὁμιλία
Μεγάλη Πέμπτη, Ἀκολουθία τῶν Παθῶν στόν Ἱερό Ναό Ἁγίας Παρασκευῆς
Ναυπάκτου Ἱερόθεος: Λόγος στήν Ἀποκαθήλωση τοῦ Χριστοῦ
Τήν Μεγάλη Παρασκευή στήν Ἀκολουθία τῶν Μεγάλων Ὡρῶν καί στόν Ἑσπερινό τῆς Ἀποκαθηλώσεως στόν Ἱερό Ναό Ἁγίας Παρασκευῆς Ναυπάκτου χοροστάτησε ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος.
Ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἱερόθεος κάθε χρόνο στόν λόγο του στήν Ἀποκαθήλωση ἀναλύει ἕνα ἰδιαίτερο γεγονός ἤ χωρίο τῶν Εὐαγγελίων γιά τά Πάθη καί τόν Σταυρό τοῦ Χριστοῦ. Ἐφέτος ὁμίλησε γιά τό σταυροαναστάσιμο Πάσχα, μέ βάση τό χωρίο τοῦ Ἀποστόλου Παύλου «καί γάρ τό Πάσχα ὑπέρ ἡμῶν ἐτύθη Χριστός» (Α΄ Κορ. ε΄, 7).
Προσδιόρισε ὅτι τό ἑβραϊκό Πάσχα ἦταν ἀνάμνηση τῆς διαβάσεως τῶν Ἑβραίων ἀπό τήν γῆ τῆς Αἰγύπτου στήν ἔρημο διά τῆς Ἐρυθρᾶς Θαλάσσης. Γινόταν εἰδική ἑορταστική τελετή, πού ἐκείνη τήν χρονιά συνέπεσε τό ἑσπέρας τῆς Παρασκευῆς πρός τό Σάββατο. Γιά τόν λόγο αὐτό οἱ Ἰουδαῖοι δέν εἰσῆλθαν στό Πραιτώριο γιά νά μή μιανθοῦν καί νά φᾶνε τό Πάσχα (Ἰω. ιη΄, 28), ζήτησαν δέ ἀπό τόν Πιλάτο νά σπάσουν τά σκέλη (πόδια) τῶν τριῶν ἐσταυρωμένων καί νά τούς ἀποκαθηλώσουν, ὥστε νά μή μείνουν κρεμασμένα τά σώματά τους στούς σταυρούς τήν ἡμέρα πού αὐτοί θά ἑόρταζαν (Ἰω. ιθ΄, 31).
Στήν συνέχεια τόνισε ὅτι αὐτό συνιστᾶ τήν μεγαλύτερη ὑποκρισία: ἀφοῦ ἔκαναν τό μεγάλο ἔγκλημα ὕστερα ἤθελαν νά ἐξασκήσουν τά θρησκευτικά τους καθήκοντα καί νά ἑορτάσουν τό Πάσχα τους. Καί τό ἐκπληκτικότερο εἶναι ὅτι πανηγύριζαν ἐκεῖνο τό βράδυ τόν «Κύριο τῆς δόξης», πού τούς ἐλευθέρωσε ἀπό τήν Αἴγυπτο καί ὅμως Αὐτόν «τόν Κύριον τῆς δόξης ἐσταύρωσαν» (Α΄ Κορ. , β΄, 8). Ὁ Χριστός μέ τόν Σταυρό Του ἔκανε νέο Πάσχα, δημιούργησε ἕναν νέο λαό, τόν ὁποῖο πέρασε ἀπό τόν θάνατο στήν ζωή, γι' αὐτό ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ἔγραφε ὅτι τό «Πάσχα ὑπέρ ἡμῶν ἐτύθη Χριστός», «ὥστε ἑορτάσωμεν μή ἐν ζύμῃ παλαιᾷ, μηδέ ἐν ζύμῃ κακίας καί πονηρίας, ἀλλ' ἐν ἀζύμοις εἰλικρινείας καί ἀληθείας» (Α΄ Κορ. ε΄, 8). Νά ἑορτάσουμε ἐφέτος τό σταυροαναστάσιμο Πάσχα μέ τά ἄζυμα τῆς εἰλικρινείας καί τῆς ἀληθείας καί ὄχι μέ τήν ζύμη τῆς κακίας καί τῆς πονηρίας.
Ἡ ἱερά Ἀκολουθία ἔγινε σέ κλίμα κατάνυξης καί μεγαλοπρέπειας καί οἱ ἱεροψάλτες τοῦ Ναοῦ ἔψαλαν μέ εὐπρέπεια καί καλλιφωνία. Συμμετεῖχαν μέ εὐλάβεια καί προσευχή ὅσοι πιστοί ἐπιτρεπόταν καί προβλεπόταν ἀπό τά ἰσχύοντα ὑγιειονομικά μέτρα, ἐνῶ οἱ «δι' εὐλόγους αἰτίας» ἀπολειφθέντες παρακολουθοῦσαν ἀπό τήν ἱστοσελίδα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, ἀπό τόν τηλεοπτικό σταθμό Λεπάντο καί ἀπό τίς τοπικές ἱστοσελίδες, πού ἀναμετέδιδαν τήν τηλεοπτική κάλυψη τοῦ τεχνικοῦ Δημητρίου Ἰωάννου.
Ἀνάμεσα στούς πιστούς ἦταν καί ὁ Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας, ὁ ὁποῖος ἐπιτέλεσε τά «καθιερωμένα ἐνοριακά του καθήκοντα» στήν Ἐνορία τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς Ναυπάκτου, ὅπως τό κάνει πάντοτε κάθε χρόνο, ἤτοι βοήθησε στίς «τεχνικές» λεπτομέρειες τῆς Ἀποκαθήλωσης καί τοῦ στολισμοῦ τοῦ Ἐπιταφίου.
Ὁμιλία στὴν ἀποκαθήλωση
Φωτοφραφίες
Μεγάλη Παρασκευή, Ἀκολουθία τοῦ Ἐπιταφίου στόν Ἱερό Ναό Ἁγίας Παρασκευῆς 30 Ἀπριλίου
- Προβολές: 1422