Εἰδήσεις - Φωτογραφικὰ στιγμιότυπα Αὐγούστου 2021
Η βραβευμένη ταινία της Yelena Popovic για τον Άγιο Νεκτάριο
100 χρόνια μετά την κοίμησή του, η γεμάτη δοκιμασίες, θυσίες αλλά και θείες επισκέψεις ζωή του πλέον δημοφιλούς Αγίου για τους Έλληνες, Αγίου Νεκταρίου Πενταπόλεως, που έχει εμπνεύσει αμέτρητους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, μεταφέρεται για πρώτη φορά στη μεγάλη οθόνη. Η κινηματογραφική ταινία «Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ» (Μan of God) που βραβεύτηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μόσχας και στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του Λος Άντζελες θα προβληθεί στους Ελληνικούς κινηματογράφους από τις 26 Αυγούστου.
Η πολλά υποσχόμενη κινηματογραφική ταινία για τη συγκλονιστική προσωπικότητα και ιστορία του Αγίου Νεκταρίου, του αγαπητού επισκόπου των απλών ανθρώπων, που παρά τις δυσκολίες, τους διωγμούς και τις συκοφαντίες που υπέστη ακολουθούσε πιστά τον Χριστό μέσω του προσωπικού του Γολγοθά και Σταυρού γυρίστηκε σε μέρη που έζησε και έδρασε ο Άγιος Νεκτάριος, στην Αττική και φυσικά την Αίγινα, όπου ίδρυσε το φημισμένο μοναστήρι του, έναν τόπο προσκυνήματος για πιστούς από όλο τον κόσμο.
Μία ιστορία νίκης κατά του πόνου και της αδικίας, που αγγίζει όλους τους ανθρώπους, που εμπνέει μέσα από τη ρήξη του πρωταγωνιστή της με το κατεστημένο, που δίνει μήνυμα βέβαιας ελπίδας. Ένας ύμνος στην ταπεινότητα, την πίστη και την αγιότητα που εξυψώνει το ανθρώπινο πνεύμα και νικά κάθε αδιέξοδο.
Την ταινία σκηνοθετεί η Σερβικής καταγωγής Yelena Popovic που υπογράφει και το σενάριο. Ο Άγιος Νεκτάριος βρίσκει τον ιδανικό πρωταγωνιστή στο πρόσωπο του ταλαντούχου Άρη Σερβετάλη (Μήλα, Άλπεις).
Το εξαιρετικό, πολυπληθές καστ αποτελείται από τους διεθνούς φήμης ηθοποιούς Alexander Petrov (Ice) και Mickey Rourke (The Wrestler) και τους Έλληνες: Χρήστο Λούλη, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Νικήτα Τσακίρογλου, Γιάννη Στάνκογλου, Τάνια Τρύπη, Μαρθίλια Σβάρνα, Ιερώνυμο Καλετσάνο, Γιάννη Αναστασάκη, Γεράσιμο Σκιαδαρέση, Βασίλη Κουκαλάνι, Αλέξανδρο Μυλωνά, Μιχάλη Μητρούση, Μιχάλη Οικονόμου, Τόνια Σωτηροπούλου, Κορίνα-Άννα Γκούγκουλη, Μάνο Γαβρά, Σαράντο Γεωγλερή και Παναγιώτη Μαρίνο.
Τη μουσική της ταινίας υπογράφει ο πολυβραβευμένος μουσικοσυνθέτης Ζbigniew Preisner, με τη συμμετοχή της διεθνούς φήμης μουσικού και τραγουδίστριας Lisa Gerrard, της βυζαντινής χορωδίας «Μαΐστορες της Ψαλτικής Τέχνης» και του αριστοτέχνη σολίστ στο κανονάκι Πάνου Δημητρακόπουλου.
H δημιουργός Υelena Popovic αναφέρει σχετικά με το μήνυμα που θέλει να μεταδώσει μέσα από τη μεταφορά της ζωής του Αγίου στη μεγάλη οθόνη: «Η ταινία υιοθετεί ένα ρεαλιστικό και προσωπικό τόνο προκειμένου το κοινό να παρακολουθήσει την ιστορία του και να ταυτιστεί με τον χαρακτήρα, τα βάσανα, τις δοκιμασίες του. Ο αγώνας είναι υπόθεση όλων μας. Πολλοί έχουμε έρθει αντιμέτωποι με την αδικία, τα ψέματα, τη συκοφαντία και η μεγαλύτερη νίκη είναι αυτή που επιτυγχάνουμε μέσα μας. Στις μέρες μας, πολλοί αδικούνται και ταυτίζονται με τον Άγιο Νεκτάριο, αυτόν τον απλό άνθρωπο που έζησε ανάμεσά μας, που πάλεψε με την αδικία εκείνων που κηρύσσουν τη δικαιοσύνη, που υπέφερε όλη του τη ζωή, αλλά δεν ηττήθηκε. Ήταν νικητής και έδωσε ένα παράδειγμα για το πώς πρέπει να ζούμε και να πεθαίνουμε. Αντλούμε δύναμη από τους βίους των Αγίων. Οι αγώνες τους καθρεφτίζουν τους δικούς μας και όταν νικούν τις ανθρώπινες αδυναμίες, μας δίνουν ελπίδα».
Συντελεστές
Σενάριο/Σκηνοθεσία: Yelena Popovic
Πρωταγωνιστούν: Άρης Σερβετάλης, Alexander Petrov, Mickey Rourke, Χρήστος Λούλης, Καριοφυλλιά Καραμπέτη, Νικήτας Τσακίρογλου, Γιάννης Στάνκογλου, Τάνια Τρύπη, Μαρθίλια Σβάρνα, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Γιάννης Αναστασάκης, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Βασίλης Κουκαλάνι, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Μιχάλης Μητρούσης, Μιχάλης Οικονόμου, Τόνια Σωτηροπούλου, Κορίνα Άννα Γουγούλη, Μάνος Γαβράς, Σαράντος Γεωγλερής, Παναγιώτης Μαρίνος.
Μουσική: Zbigniew Preisner
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Παναγιώτης Βασιλάκης
Μοντάζ: Λάμπης Χαραλαμπίδης
Κοστούμια: Εύα Νάθενα
Παραγωγή: Simeon Entertainment, View Master Films
Παραγωγή – σε συνεργασία με: Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου, Ινστιτούτο Άγιος Μάξιμος o Γραικός, Eurogroup Ltd
Mε την υποστήριξη των: Ιερά Μητρόπολη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής, Deep Dream, Ingenuity-FO, NP Ασφαλιστική, Ασφάλειαι Μινέττα, ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας)
Facebook:@manofgodthemoviegreece
Instagram:@manofgodthemoviegreece
#manofgodthemovie
Ἀρχιερατική θεία Λειτουργία ἀπό τόν Μητροπολίτη Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεο στήν Ἄνω Χώρα Ναυπακτίας. Κυριακή 1η Αὐγούστου 2021 (φωτο-βίντεο)
1 Αὐγούστου 2021 - Παράκληση στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου
video Παράκλησης μέ τὴν ὁμιλία
Δευτέρα 2 Αὐγούστου 2021 - Παράκληση στόν Ἱερό Ναό Ἁγίας Παρασκευῆς
Τρίτη 3 Αὐγούστου 2021 - Παράκληση στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Γεωργίου
Τετάρτη 4 Αὐγούστου 2021 - Παράκληση στόν Ἱερό Ναό Ἁγίων Κωνσταντίνου καί Ἑλένης Μακύνειας. Χειροθεσία Ἀναγνώστου
Ἑορτή τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος στόν Ἱερὸ Μητροπολιτικό Ναὸ Ἁγίου Δημητρίου (video)
video Ὄρθρου καί τῆς Θείας Λειτουργίας
Πέμπτη 6 Αὐγούστου 2021 - Παράκληση στήν Ἱερά Μονή Παναγίας Γοργοεπηκόου
Δευτέρα 9 Αὐγούστου 2021 - Παράκληση στόν Ἱερό Ναό Παλαιοπαναγιᾶς
Τρίτη 10 Αὐγούστου 2021 - Παράκληση στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Νικολάου Λυγιᾶ
Τετάρτη 11 Αὐγούστου 2021 - Παράκληση στό Ἐκκλησάκι τοῦ Ὁσίου Δαυίδ
Πέμπτη 12 Αὐγούστου 2021 - Παράκληση στήν Ἱερά Μονή Ἁγίου Ἰωάννη Βομβοκοῦς
Παρασκευή 13 Αὐγούστου 2021 - Παράκληση Ἐγκώμια καί Ἐπιτάφιος τῆς Παναγίας στό Ἀντίρριο
Ἡ Ἑορτή τῆς Παναγίας
Τήν ἑορτή τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου, τό Πάσχα τοῦ καλοκαιροῦ, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος τό ἑόρτασε στήν Ὀρεινή Ναυπακτία.
Στήν Ἀράχοβα
Συγκεκριμένα, τήν παραμονή τῆς Ἑορτῆς ὁ Σεβασμιώτατος τέλεσε τόν Ἑσπερινό μέ τά Ἐγκώμια τῆς Θεοτόκου στήν Ἀράχοβα τῆς Ὀρεινῆς Ναυπακτίας. Συμμετεῖχαν ὁ Πρωτοσύγκελλος Ἀρχιμ. Καλλίνικος, ὁ Ἐφημέριος Ἀρχιμ. π. Γαβριήλ, ὁ Πρωτοπρ. π. Νικόλαος Μασγάλας καί ὁ π. Χρῆστος Δανιᾶς. Ἡ Ἀράχοβα Ναυπακτίας εἶναι ἀπό τά πιό ἀπομακρυσμένα ἀπό τήν Ναύπακτο χωριά τῆς Ἐπαρχίας μας, πού διατηρεῖ καί τούς περισσότερους σχετικά μέ τά ἄλλα κατοίκους. Βρίσκεται σέ ὑψόμετρο 1.000 μέτρων πάνω ἀπό τήν τεχνική λίμνη τοῦ Εὐήνου. Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του μίλησε γιά τά γεγονότα πού συνέβησαν κατά τήν Κοίμηση τῆς Θεοτόκου, ὅπως τά περιγράφει ὁ μεγάλος θεολόγος καί Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, ὑπογραμμίζοντάς τήν μεγάλη δόξα καί Χάρη τῆς Θεοτόκου, καί τήν μεγάλη δόξα καί Χάρη τῆς ἑορτῆς της. Εὐχαρίστησε τόν Ἐφημέριο π. Γαβριήλ γιά τήν προετοιμασία τῆς ἑορτῆς καί τῶν Ἐγκωμίων καί γενικότερα γιά τήν ὑπηρεσία του ὡς Ἀρχιερατικοῦ Ἐπιτρόπου στήν ὀρεινή αὐτή περιοχή, καθώς καί τούς ἄλλους Ἱερεῖς πού ὑπηρετοῦν στίς ὀρεινές Ἐνορίες τους. Πρίν τήν ἔναρξη τοῦ Ἑσπερινοῦ καί μετά τήν Ἀκολουθία ὁ Σεβασμιώτατος ἐπισκέφθηκε τά καφενεῖα τοῦ χωριοῦ καί τήν πλατεία καί χαιρέτισε τούς ἐπισκέπτες.
Νά σημειωθῆ ὅτι στήν διαδρομή πρός καί ἀπό τήν Ἀράχοβα ὁ Σεβασμιώτατος ἔψαλε τό τρισάγιο καί εὐχήθηκε γιά τούς κεκοιμημένους στό κοιμητήριο τοῦ Ἁγίου Δημητρίου Ὀρεινῆς Ναυπακτίας, ὅπου ἀναπαύεται καί ὁ ἀείμνηστος π. Στέφανος Ἀβραμίδης, καί στό κοιμητήριο τῆς Κλεπᾶς, ὅπου ἀναπαύονται καί τά ἀδέλφια Δημήτριος καί Μαρία Εὐθυμίου.
Ἀμέσως μετά ὁ Σεβασμιώτατος μέ τήν συνοδεία του ταξίδεψαν γιά τήν Ἱερά Μονή Ἀμπελακιωτίσσης, πάνω ἀπό μία (1) ὥρα ἀπόσταση, σέ μιά διαδρομή μέσα ἀπό τό ἐλατόδασος καί τά βουνά τῆς Ὀρεινῆς Ναυπακτίας, σέ ὑψόμετρο 1700 μ., προκειμένου νά λειτουργήση τήν ἄλλη ἡμέρα στήν πανηγυρίζουσα Ἱερά Μονή Ἀμπελακιωτίσσης, ἐνῶ ὁ Ἱερομόναχος π. Νικόδημος εἶχε πάει νά ἐξυπηρετήσει μιά ὀρεινή Ἐνορία.
Στήν Ἱερά Μονή Ἀμπελακιωτίσσης
Τήν κυριώνυμο ἡμέρα τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἱερόθεος λειτούργησε στήν πανηγυρίζουσα Ἱερά Μονή Ἀμπελακιωτίσσης, συμπαραστατούμενος ἀπό τόν Ἡγούμενο π. Πολύκαρπο καί τόν Διάκονο π. Παΐσιο.
Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του, μέ ἀφορμή τήν φετινή σύμπτωση τῆς Ἑορτῆς ἡμέρα Κυριακή, πού ἑορτάζεται ἡ Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ, μίλησε γιά τήν μετάσταση καί τοῦ σώματος τῆς Θεοτόκου στούς οὐρανούς. Εἶπε ὅτι τό γεγονός αὐτό δέν εἶναι ἕνα «θεολογούμενο», δηλαδή συζητήσιμο, ὅπως λένε μερικοί, ἀλλά ἀποτελεῖ τήν θεολογία τῆς Ἐκκλησίας μας, πού ἐκφράζεται ἀπό τούς ἁγίους Πατέρες καί στήν ὑμνογραφία της. Ἀναφέρθηκε στόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Δαμασκηνό καί διάβασε σχετικό κείμενό του ἀπό ὁμιλία του στήν Κοίμηση τῆς Θεοτόκου, στήν ὁποία γίνεται λόγος γιά μετάσταση τοῦ σώματος τῆς Παναγίας στούς οὐρανούς καί μάλιστα χαρακτηρίζεται ὡς παλαιά παράδοση. Πρώτη ἐπίσημη ἀναφορά στό γεγονός αὐτό, εἶπε ὁ Σεβασμιώτατος, ἀνάγεται στήν ἐποχή τῆς Δ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου.
Στήν Ἱερά Μονή ἐκκλησιάσθηκαν ἐπίσης ὁ Βουλευτής τοῦ Νομοῦ κ. Δημήτριος Κωνσταντόπουλός, ὁ Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας, ὁ Ἀντιδήμαρχος κ. Ἰωάννης Παπαϊωαννίδης κ.ἄ.
Ὁμιλία στήν Ἀράχοβα
Ὁμιλία στήν Ἀμπελακιώτισσα
Φωτογραφίες Ἀράχοβα
Φωτογραφίες Ἀμπελακιώτισσα
Γραπτό κήρυγμα τῆς Ἑορτῆς τῆς Παναγίας
Νυχτερινή ὀρεινή διαδρομή Ἀράχοβα Ἱ.Μ.Ἀμπελακιωτίσσης (video)
Νυχτερινή ὀρεινή διαδρομή Ἀράχοβας Ἱ.Μ.Ἀμπελακιωτίσσης (video) Β
Νυχτερινή ὀρεινή διαδρομή Ἀράχοβας Ἱ.Μ.Ἀμπελακιωτίσσης (video) Γ
Νυχτερινή ὀρεινή διαδρομή Ἀράχοβας Ἱ.Μ.Ἀμπελακιωτίσσης (video) Δ
Ἀρχιερατική θεία Λειτουργία στήν Γραμμένη Ὀξυά
Τήν Τρίτη 17 Αὐγούστου ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος λειτούργησε στήν Ἐνορία τῆς Γραμμένης Ὀξυᾶς. Ἡ Γραμμένη Ὀξυά εἶναι ἡ πλέον βόρεια Ἐνορία τῆς Ναυπακτίας, στά ὅρια τῶν Νομῶν Αἰτωλίας, Εὐρυτανίας, Φθιώτιδος καί Φωκίδος. Εἶναι κτισμένη σέ ὑψόμετρο 1250 μ. καί εἶναι τό νοτιότερο σημεῖο τῆς Εὐρώπης στό ὁποῖο φύεται ἡ ὀξυά. Ὁ Σεβασμιώτατος μέ τήν συνοδεία του, τόν Πρωτοσύγκελλο, τόν Διάκονο καί τόν ὁδηγό διανυκτέρευσαν στό Γαρδίκι Φθιώτιδος, ἀφοῦ προηγουμένως ἐπισκέφθηκε τόν Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. Συμεών στήν ἕδρα τῆς Μητροπόλεως στήν Λαμία, ὅπου καί ξεναγήθηκε στό νέο κτήριο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, πού ἀποτελεῖ τό κέντρο τῆς ποιμαντικῆς της δραστηριότητας μέ πλούσιους ἤδη καρπούς. Ἀπό τό Γαρδίκι ταξίδεψαν τό πρωί γιά τήν Γραμμένη Ὀξυά περνώντας τό ὀρεινό διάσελο τοῦ ὄρους Σαράνταινα σέ ὑψόμετρο 1750 μέτρων. Ἀρκετοί ἦταν οἱ κάτοικοι πού ἔχουν μείνει στό χωριό καί μετά τήν ἑορτή τῆς Παναγίας καί ἐκκλησιάσθηκαν. Μάλιστα, ὁ ἐκκλησιαστικός ἐπίτροπος καί ψάλτης καθηγητής ἰατρικῆς κ. Σπύρου Παπασπύρου εἶπε ὅτι ἡ ἐπίσκεψη τοῦ Σεβασμιωτάτου εἶναι πολύ σημαντική, γιατί ὁ λαός ἔχει φοβηθεῖ καί λυπηθεῖ ἀπό ὅλα αὐτά τά γεγονότα, πανδημία, καύσωνες, πυρκαϊές, καί ζητᾶ παράκληση καί στήριξη.
Ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἱερόθεος στόν λόγο του ἀναφέρθηκε στήν μεγάλη ἑορτή τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου, λέγοντας ὅτι οἱ Χριστιανοί ὀφείλουμε νά εἰσδύουμε στό βαθύτερο νόημα τῆς ἑορτῆς καί νά μή παραμένουμε στήν ἐπιφάνεια καί στά ἁπλά ἱστορικά γεγονότα. Ὑπογράμμισε τρία μεγάλα μηνύματα τῆς ἑορτῆς τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου. Τό πρῶτο εἶναι τό θεολογικό μήνυμα, ὅτι ὁ Θεός τῆς Ἐκκλησίας μας εἶναι Θεός ἀγάπης πού ἀγαπᾶ τόν ἄνθρωπο καί προσέλαβε τήν ἀνθρώπινη φύση ἀπό τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο γιά νά τόν σώση, καί δέν εἶναι ὁ ἀφηρημένος Θεός τῆς μεταφυσικῆς πού εἶναι κλεισμένος στήν εὐδαιμονία του καί τήν ἀκινησία του. Τό δεύτερο εἶναι τό ἀνθρωπολογικό, ὅτι ὁ ἄνθρωπος εἶναι πλασμένος κατ' εἰκόνα καί καθ' ὁμοίωση Θεοῦ γιά νά φθάση στήν θέωση, νά γίνη θεούμενος, πού εἶναι τό ὕψος τῆς ὀρθοδόξου ἀνθρωπολογίας. Καί τό τρίτο μήνυμα εἶναι ἡ ὑπέρβαση τοῦ θανάτου, ἀφοῦ ὁ θάνατος πού βασανίζει καί ταλαιπωρεῖ τόν ἄνθρωπο καί τίς κοινωνίες εἶναι κοίμηση. Καί τά τρία αὐτά μηνύματα ἐκφράζονται στήν ζωή τῆς Θεοτόκου καί στήν ἔνδοξη Κοίμηση καί μετάστασή της.
Στό τέλος τῆς θείας Λειτουργίας ὁ Σεβασμιώτατος μνημόνευσε τόν ἀείμνηστο π. Ἀθανάσιο Δρόσο πού κράτησε τήν Ἐκκλησία ἀνοικτή γιά πολλά χρόνια καί ἄφησε μνήμη ἀγαθοῦ λευίτη καί εὐχαρίστησε τόν νῦν Ἐφημέριο π. Ἰωάννη Χαμηλό, καί στό πρόσωπό του ὅλους τούς Ἱερεῖς τῆς Μητροπόλεως καί ἰδιαιτέρως τῆς Ὀρεινῆς Ναυπακτίας. Εὐχαρίστησε ἐπίσης τούς Ἐκκλησιαστικούς Συμβούλους, καί ὅσους ὑπηρετοῦν σήμερα καί τῆς προηγούμενης θητείας, γιά τήν μεγάλη ἀγάπη καί φροντίδα στήν Ἐνορία τους, καί εὐχαρίστησε ὅλους τούς κατοίκους τοῦ χωριοῦ γιά τήν εὐσέβειά τους καί τούς εὐχήθηκε μέ τήν εὐχή τοῦ ἁγίου Καλλινίκου Ἐδέσσης: «νά ἔχετε τοῦ Ἀβραάμ, τοῦ Ἰσαάκ καί τοῦ Ἰακώβ τά ἀγαθά».
Μετά τήν θεία Λειτουργία ξεναγήθηκε ἀπό τόν κ. Δημήτριο Βλάχο στό μουσεῖο-ναΰδριο τῆς Ἐνορίας, στήν συνέχεια πῆγε στήν πλατεία τοῦ χωριοῦ, ὅπου χαιρέτησε ὅλους τούς κατοίκους καί ἀναχώρησε γιά τήν Ναύπακτο, μιά διαδρομή δυόμιση ὡρῶν μέσα ἀπό τά θαυμάσια τοπία τῆς ὀρεινῆς Φωκίδος καί τῆς Ὀρεινῆς Ναυπακτίας.
Θεῖο κήρυγμα
Ἀπόλυση
Φωτογραφίες
Στήν Δορβιτσά
Τήν Κυριακή 22 Αὐγούστου ἐ.ἔ. ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος λειτούργησε στόν Ἱερό Ναό Ἁγίας Παρασκευῆς Δορβιτσᾶς Ναυπακτίας, συμπαραστατούμενος ἀπό τόν Πρωτοσύγκελλο π. Καλλίνικο, τόν Ἐφημέριο π. Χρῆστο Χασάπη, τόν συνταξιοῦχο Ἱερέα π. Γεώργιο Γεωργακόπουλο καί τόν Διάκονο π. Παΐσιο, ἐνῶ ἐκκλησιάσθηκε καί ἔψαλε ὁ συνταξιοῦχος Ἐφημέριος π. Νικόλαος Παπανδρέου. Στό κήρυγμά του ἀνέλυσε τό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα τῆς ἡμέρας, καί συγκεκριμένα τό χωρίο τῆς Α΄ πρός Κορινθίους ἐπιστολῆς: «Θεοῦ οἰκοδομή ἐστε. ... θεμέλιον γὰρ ἄλλον οὐδεὶς δύναται θεῖναι παρὰ τόν κείμενον, ὅς ἐστιν Ἰησοῦς Χριστός. εἰ δέ τις ἐποικοδομεῖ ἐπὶ τόν θεμέλιον τοῦτον χρυσόν, ἄργυρον, λίθους τιμίους, ξύλα, χόρτον, καλάμην, ἑκάστου τό ἔργον φανερόν γενήσεται· ἡ γὰρ ἡμέρα δηλώσει· ὅτι ἐν πυρὶ ἀποκαλύπτεται· καὶ ἑκάστου τό ἔργον ὁποῖόν ἐστι τό πῦρ δοκιμάσει». Ἀναφέρθηκε στήν ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας καί στό ἔργο κάθε Χριστιανοῦ στήν Ἐκκλησία, πού πρέπει νά θεμελιώνεται πάνω στόν Χριστό καί ὄχι σέ ὁτιδήποτε ἄλλο, πρόσωπα, χαρίσματα, ἰδέες κλπ. Ἡ ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας δέν εἶναι ἀφηρημένη, ἀλλά συνδέεται ἄρρηκτα μέ τόν σεβασμό καί τήν ἑνότητα μεταξύ τοῦ ἱεροῦ θεσμοῦ τῆς Ἐκκλησίας καί τῶν χαρισμάτων. Στό τέλος τῆς θείας Εὐχαριστίας ὁ Σεβασμιώτατος εὐχαρίστησε τόν Ἐφημέριο, τούς Ἐκκλησιαστικούς Συμβούλους καί ὅλους τούς ἐκκλησιασθέντες, μεταξύ τῶν ὁποίων τόν Δορβιτσιώτη ἱδρυτή καί ἐπ. πρόεδρο τῆς Ἑταιρείας Ναυπακτιακῶν Μελετῶν κ. Χαράλαμπο Χαραλαμπόπουλο, ὁ ὁποῖος ἐξήντλησε καί παρουσίασε μαζί μέ τούς συνεργάτες του ὅλο σχεδόν τόν ἱστορικό ὑλικό γιά τήν ἐπαρχία τῆς Ναυπακτίας.
Ἡ Δορβιστά, κτισμένη σέ ὑψόμετρο 740 μ., εἶναι τό χωριό τοῦ μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν κυροῦ Δαμασκηνοῦ τοῦ Ἀντιβασιλέως, καί τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου Φθιώτιδος Δαμασκηνοῦ Παπανδρέου, στούς ὁποίους ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στό τέλος τῆς θείας Λειτουργίας. Τήν πλατεία τοῦ χωριοῦ κοσμεῖ ἡ προτομή τοῦ μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου, ἐνώπιον τῆς ὁποίας ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἱερόθεος τέλεσε τρισάγιο.
Στό Νιόκαστρο
Μετά τήν θεία Λειτουργία στήν Δορβιτσά ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἱερόθεος καί ἡ συνοδεία του μετέβησαν στό Νιόκαστρο Ναυπακτίας (820 μ. ὑψόμετρο), ὅπου ὁ Δῆμος Ναυπακτίας σέ συνεργασία μέ τό Τοπικό Συμβούλιο καί τόν Πολιτιστικό Σύλλογο διοργάνωσαν τά ἀποκαλυπτήρια ἀναθηματικῆς πλάκας στήν μνήμη τῶν πεσόντων Νεοκαστριτῶν στούς ἀγῶνες γιά τήν ἀπελευθέρωση τῆς Πατρίδας. Ὁ Σεβασμιώτατος τέλεσε τό τρισάγιο καί μίλησε γιά τήν σημασία τῆς θυσίας τῶν ἀνθρώπων αὐτῶν, ἀναλύοντας τό σύνθημα «ἐλευθερία ἤ θάνατος». Μίλησαν ἀκόμη ὁ Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας, ἡ ἐκπρόσωπος τοῦ Περιφερειάρχη Δυτικῆς Ἑλλάδος κ. Νεκτ. Φαρμάκη, ὁ Πρόεδρος τοῦ Τοπικοῦ κ. Δημήτριος Βασιλόπουλος, ἐνῶ ὁ κ. Ἠλίας Δημητρόπουλος ἀναφέρθηκε στά ἱστορικά στοιχεῖα τῆς ἐκδήλωσης. Τέλος ἔγινε ἡ ἐπίδοση ἀναμνηστικῶν στούς ἀπογόνους τῶν πεσόντων. Μεταξύ τῶν πεσόντων εἶναι καί ὁ Στέφανος Φούντας, πατέρας τοῦ Μητροπολίτου Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως κ. Ἱερεμίου, στόν ὁποῖον ἔκανε ἰδιαίτερη ἀναφορά ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἱερόθεος. Ὁ Στέφανος Φούντας σκοτώθηκε στόν πόλεμο τοῦ 1940 χωρίς νά προλάβει νά γνωρίσει τό παιδί του. Ἡ ἐκδήλωση αὐτή ἐντασσόταν στά πλαίσια τοῦ ἑορτασμοῦ τῶν 200 ἐτῶν ἀπό τήν Ἐπανάσταση τοῦ 1821.
Οἱ ὁμιλίες τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου Ἱεροθέου στήν Δορβιτσά
Θεῖο κήρυγμα
Ἀπόλυση
Ναυπάκτου Ἱερόθεος, γιά τήν σιωπή τῆς Θεοτόκου καί τήν σιωπή τοῦ ἁγίου Καλλινίκου, στόν Πλάτανο Ναυπακτίας, 23 Αὐγούστου 2021
Στό ἐξωκκλήσι τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ στήν Γέφυρα Μπανιᾶ
Ἐκδήλωση γιά τά 200 χρόνια ἀπό τἠν Ἑλληνική ἐπανάσταση (video)
Ἱερό Λείψανο τοῦ Ἁγίου Καλλινίκου Ἐδέσσης σέ Ἐνορία στήν Τιφλίδα τῆς Γεωργίας (video)
Ἡ πανήγυρη τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Τιμίου Προδρόμου Βομβοκοῦς Ναυπάκτου
Τήν Κυριακή 29 Αὐγούστου, μνήμη τῆς Ἀποτομῆς τῆς τιμίας κεφαλῆς τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου πανηγύρισε ἡ Ἱερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Βομβοκοῦς Ναυπάκτου. Τῶν λατρευτικῶν ἐκδηλώσεων προηξῆρχε ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος, συμπαραστατούμενος ἀπό τόν Πρωτοσύγκελλο Ἀρχιμ. π. Καλλίνικο, τόν Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπο Θεοφάνη, τόν Πρωτοπρ. π. Θωμᾶ Βαμβίνη καί τόν Ἐφημέριο π. Κωνσταντῖνο Βακάλογλου καί τόν Ἱεροδιάκονο π. Παΐσιο Παρασκευᾶ. Ἔψαλε ὁ Πρωτοψάλτης τοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ κ. Παντελῆς Ἀναστασόπουλος μέ βοηθούς τόν κ. Σπυρίδωνα Κοτίνη καί τόν κ. Γιάννη Ἀναστασόπουλο. Ἐκκλησιάσθηκε ὁ Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας, οἱ Ἀντιδήμαρχοι κ. Ντίνος Τσουκαλᾶς καί κ. Ζαχαρίας Χοχτούλας, ὁ Δημοτικός Σύμβουλος κ. Γεώργιος Ἀσημακόπουλος καί πολλοί πιστοί.
Ὁ Ἑσπερινός τελέσθηκε στόν αὔλειο χῶρο τῆς Ἱερᾶς Μονῆς, μέ ἀρτοκλασία, καί ἡ θεία Λειτουργία στό ἱστορικό ὁλόγραφο καθολικό τῆς Ἱερᾶς Μονῆς.
Κατά τό κήρυγμά του στόν Ἑσπερινό ἀνέλυσε τήν σημασία τῆς ἀπόφασης τοῦ Ἡρώδη, ὕστερα ἀπό αἴτημα τῆς Ἡρωδιάδος διά τῆς θυγατέρας της, νά ἀποκεφαλισθῆ ὁ Τίμιος Πρόδρομος γιά νά κλείση ἡ φωνή, πού ἤλεγχε τόν βασιλιά γιά τήν παρανομία του. Εἶπε ὅτι καί μετά τόν ἀποκεφαλισμό τοῦ Τιμίου Προδρόμου ὁ ἔλεγχος δέν σταμάτησε, γιατί ἦταν καί ἔλεγχος ἐσωτερικός τῆς συνείδησης τοῦ Ἡρώδη, γι' αὐτό καί ὅταν ἄκουσε γιά τόν Χριστό, ἔλεγε «ὃν ἐγὼ ἀπεκεφάλισα Ἰωάννην, οὗτός ἐστιν· αὐτός ἠγέρθη ἐκ νεκρῶν». Ἀνέλυσε τήν ἔννοια τῆς συνείδησης, πρῶτα ἀπό βιολογικῆς, ψυχολογικῆς, ἠθικῆς καί φιλοσοφικῆς ἀπόψεως καί ἔπειτα ἀπό πλευρᾶς ὀρθοδόξου θεολογίας. Ἀνέφερε κυρίως χωρία τοῦ Ἀποστόλου Παύλου, γιά τήν ἀσθενῆ καί μολυσμένη συνείδηση, γιά τήν καθαρή συνείδηση, δηλαδή τό μυστήριο τῆς πίστεως «ἐν καθαρᾷ συνειδήσει», γιά τήν συμμαρτυρία τῆς συνειδήσεως «ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ» καί γιά τό ὅτι τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ καθαρίζει «τήν συνείδησιν ἡμῶν ἀπό τῶν νεκρῶν ἔργων».
Πολλοί γιά νά δικαιολογήσουν τίς πράξεις τους, ἐπικαλοῦνται τήν συνείδησή τους, ἀλλά αὐτή ἡ συνείδηση μπορεῖ νά εἶναι ἀσθενής, πλανεμένη. Γιατί γιά τήν Ἐκκλησία ἡ συνείδηση δέν εἶναι ἁπλῶς ἠθική καί φιλοσοφική, ὡς ἔμφυτη ἱκανότητα διακρίσεως καλοῦ ἤ κακοῦ, ὡς ταύτισή της μέ τήν γνώση τῆς πραγματικότητας ἤ μέ «τό γινῶσκον ὑποκείμενο ἀπέναντι στόν κόσμο», οὔτε εἶναι ἀτομική συνείδηση, ἀλλά συνδέεται μέ τήν τήρηση τοῦ νόμου τοῦ Θεοῦ, μέ τήν ἐνέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί μέ τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ. Πρόκειται γιά τήν ἐκκλησιαστική συνείδηση, ὅπως καθορίζεται ἀπό τήν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας, γιά τήν «δογματική συνείδηση», ὅπως ἐμπνέεται ἀπό τό βίωμα, τούς ὅρους καί τούς κανόνες τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων. Γι' αὐτό καί πρέπει νά ὑπακούουμε στόν ἱερό καί εὐλογημένο θεσμό τῆς Ἐκκλησίας, γιά νά ἔχουμε ἐκκλησιαστική συνείδηση.
Στήν θεία Λειτουργία μίλησε γιά τόν Τίμιο Πρόδρομο σέ σχέση μέ τόν Χριστό καί τήν Ἐκκλησία. Ὁ Τίμιος Πρόδρομος προετοίμασε τόν δρόμο γιά τήν ἔλευση τοῦ Χριστοῦ μέ τό κήρυγμα τῆς μετανοίας. Καί ὁ Χριστός δίδαξε, ἔπαθε, σταυρώθηκε, ἀναστήθηκε, ἀναλήφθηκε στούς οὐρανούς καί ἔστειλε τό Ἅγιον Πνεῦμα, τό ὁποῖο ἔκανε τήν Ἐκκλησία Σῶμα Του.
Αὐτό τό βλέπουμε στήν θεία Λειτουργία, ὅταν κατά τίς εἰσόδους, μικρή καί μεγάλη, προηγεῖται μιά λαμπάδα, μέ τήν ὁποία συμβολίζεται ὁ Τίμιος Πρόδρομος, πού προηγεῖται τῆς ἐλεύσεως τοῦ Χριστοῦ, γιά νά ἀκολουθήση ὁ Χριστός πού προσφέρεται σέ βρώση καί πόση γιά τόν ἁγιασμό τῶν πιστῶν. Στήν συνέχεια ἀναφέρθηκε στό μεγαλεῖο τοῦ Προδρόμου, πού εἶπε τόν ὑπέροχο λόγο: «ἐκεῖνον (τόν Χριστόν) δεῖ αὐξάνειν, ἐμέ δέ ἐλαττοῦσθαι». Ὁ Χριστός εἶναι ὁ Νυμφίος, ἐνῶ ὁ Ἰωάννης εἶναι ὁ νυμφαγωγός, ἀφοῦ καί τούς μαθητές του τούς ὁδήγησε στόν Χριστό. Ὁ κάθε πνευματικός πατέρας ὡς ἄλλος Πρόδρομος ὁδηγεῖ τούς Χριστιανούς στόν Χριστό, ὅπως βιώνεται στήν Ἐκκλησία, ἀφοῦ δέν νοεῖται Χριστός ἔξω ἀπό τήν Ἐκκλησία καί Ἐκκλησία ἔξω ἀπό τόν Χριστό. Ὁ πνευματικός δέν «κολλάει» τούς Χριστιανούς στόν ἑαυτό του, ἀλλά τούς κατευθύνει στόν Χριστό καί τήν Ἐκκλησία, καί ὁ ἴδιος «μικραίνει», ἐλαττώνεται.
Δυστυχῶς, ὅμως, στίς ἡμέρες μας παρατηροῦνται δύο μεγάλοι πειρασμοί, ἤτοι ἡ πλάνη καί ὁ γεροντισμός, πού ἑνώνονται μεταξύ τους. Οἱ Γέροντες οἱ ὁποῖοι ὁδηγοῦν τούς ἀνθρώπους στήν Ἐκκλησία, ὅπως ὁ Τίμιος Πρόδρομος τούς ὁδηγοῦσε στόν Χριστό, ἔχουν μεγάλη ἀξία, ἐνῶ ὅσοι αὐτονομοῦνται καί «κολλᾶνε» τούς πιστούς στόν ἑαυτό τους ἀνήκουν στόν λεγόμενο γεροντισμό. Πρέπει νά ζοῦμε μέ ταπείνωση στήν Ἐκκλησία, σεβόμενοι τόν συνοδικό καί ἱεραρχικό πολίτευμά της καί νά μή δημιουργοῦμε σχίσματα καί διαιρέσεις.
*
Κατά τήν ἀπόλυση ὁ Σεβασμιώτατος δοξολόγησε τόν Θεό πού τόν ἀξίωσε νά λειτουργήση αὐτήν τήν περίοδο στήν Ἱερά Μονή Βομβοκοῦς, ὅπως καί στήν Ἱερά Μονή τῆς Ἀμπελακιωτίσσης καί στό Ἡσυχαστήριο τῆς Γοργοεπηκόου. Οἱ κανονικές καί παραδοσιακές αὐτές Μονές ἀποτελοῦν ὀάσεις καί πνευματικά λιμάνια γιά τούς Χριστιανούς. Ἀριθμοῦν περί τούς τριάντα (30) εὐλογημένους Μοναχούς, οἱ ὁποῖοι ἀγαποῦν τήν Ἐκκλησία, ὑπακούουν στόν Μητροπολίτη καί ἀποτελοῦν τά πνευματικά καί ἐκκλησιαστικά «ἀντισώματα» γιά τήν ἀντιμετώπιση ἀντιεκκλησιαστικῶν λοιμωδῶν καταστάσεων.
*
Ἡ Ἱερά Μονή βρίσκεται σέ δύσβατο μέρος κοντά στήν Ναύπακτο καί σήμερα ἀριθμεῖ τέσσερεις μοναχές μέ Ἡγουμένη τήν μοναχή Εἰρήνη. Ἡ σημερινή ἀδελφότητα φροντίζει μέ ἀγάπη τό ἱστορικό Μοναστήρι καί τό διακοσμεῖ παραδοσιακά. Ἡ Ἱερά Μονή εἶναι ἱστορική καί πολύ ἀγαπητή στούς Ναυπακτίους, γι' αὐτό καί παρά τήν αὐστηρή τήρηση τῶν ὑγιειονομικῶν μέτρων, πολλοί ἦταν οἱ προσκυνητές πού ἀνέβηκαν καί τήν παραμονή καί τήν Κυριακή νά ἐκκλησιασθοῦν καί νά λάβουν τήν εὐλογία τοῦ Ἁγίου.
Ναυπάκτου Ἱερόθεος: Ἀτομική καί ἐκκλησιαστική συνείδηση
Ὀμιλία Ἑσπερινό
Ναυπάκτου Ἱερόθεος: Δύο σύγχρονα προβλήματα στήν Ἐκκλησία: ἡ πλάνη καί ὁ γεροντισμός
φωτογραφίες Θείας Λειτουργίας
- Προβολές: 1630