Skip to main content

Διαδικτυακή ὁμιλία στούς Ἐκπαιδευτικούς τῆς Αἰτωλοακαρνανίας

«Ὀρθόδοξη θεολογία καί ἐπιστήμη στήν προοπτική τοῦ Μεγάλου Βασιλείου»

Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱερόθεος καί ὡς Τοποτηρητής τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Αἰτωλίας καί Ἀκαρνανίας ὁμίλησε διαδικτυακά τήν Κυριακή τό ἀπόγευμα, τήν 30ή Ἰανουαρίου, ἑορτή τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν στούς Ἐκπαιδευτικούς ὅλης τῆς Αἰτωλοακαρνανίας. Ἡ πρόσκληση ἀπεστάλη διά τῶν Διευθύνσεων Στοιχειώδους καί Μέσης Ἐκπαίδευσης σέ ὅλα τά Σχολεῖα τῆς Περιφε­ρειακῆς Ἑνότητας τοῦ Νομοῦ Αἰτωλοακαρνανίας. Τό θέμα ἦταν «Ὀρθόδοξη θεολογία καί ἐπιστήμη στήν προοπτική τοῦ Μεγάλου Βασιλείου». Ὁ Σεβασμιώτατος εἰσαγωγικά εὐχαρίστησε τούς Ἐκπαιδευτικούς γιά τό ἔργο τό ὁποῖο ἐπιτελοῦν στούς μαθητές τους καί τούς εὐχήθηκε νά ἔχουν ἔμπνευση στό ἔργο τους.

Ἔπειτα ἔθεσε τήν βασική θέση πού διέπει τήν ὁμιλία του ὅτι ὑπάρχουν ὅρια μεταξύ θεολογίας καί ἐπιστήμης, οἱ ὁποῖες κινοῦνται σέ διαφορετικά ἐπίπεδα καί γι’ αὐτό δέν μπορεῖ νά ὑπάρξη σύγκρουση θεολογίας καί ἐπιστήμης, οὔτε μεταξύ θεολόγων καί ἐπιστημόνων. Ἡ σύγκρουση ἱστορικά μεταξύ πίστεως καί ἐπιστήμης ἔγινε στήν Δύση ὅταν ταυτίσθηκε ἡ μεταφυσική φιλοσοφία μέ τήν δυτική θεολογία καί ὅταν μέ τήν ἀνάδυση τῶν νέων ἐπιστημῶν γκρεμίστηκε τό κοσμοείδωλο τῆς μεταφυσικῆς θεολογίας τοῦ δυτικοῦ κόσμου. Στήν συνέχεια παρουσίασε τήν στάση τοῦ Μεγάλου Βασιλείου ἀπέναντι στήν ἐπιστήμη τῆς ἐποχῆς του, ὅπως φαίνεται στίς ὁμιλίες του στήν «Ἑξαήμερο». Ἀνέφερε διάφορα παραδείγματα καί παρουσίασε τίς βασικές θεολογικές ἀρχές πού παρατη­ροῦνται στίς ὁμιλίες του αὐτές καί φανερώνουν ὅτι δέν συγκρούεται ἡ θεολογία μέ τήν ἐπιστήμη.

Αὐτό φαίνεται ἀπό τό ὅτι ὁ Μέγας Βασίλειος ἑρμήνευσε τήν δημιουργία τοῦ κόσμου βάσει τῆς ἀπο­καλυπτικῆς διδασκαλίας τοῦ Μωϋσέως, χρησιμοποιώντας διάφορα παραδείγματα ἀπό τίς ἀπόψεις τῆς ἐποχῆς ἐκείνης τίς ὁποῖες ἄλλοτε δέχεται, ἄλλοτε δίνει σέ αὐτές διαφορετική πληρέστερη ἑρμηνεία, καί ἄλλοτε τίς ἀπορρίπτει. Ὁπότε, γίνεται ἕνας δημιουργικός διάλογος. Ἀφοῦ ἀνέλυσε συνοπτικά τίς ἑρμηνευτικές θέσεις τοῦ Μεγάλου Βασιλείου γιά τήν δημιουργία τοῦ κόσμου, στήν συνέχεια παρουσίασε δυό παραδείγματα, ἕνα ἀπό τήν θεολογία, ἀναπτύσσοντας θέσεις τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη, καί ἄλλο ἀπό τήν σύγχρονη μηχανική Γενετική, ἀναφέροντας ἀπόψεις τοῦ μεγάλου ἐπιστήμονα Francis Collins. Καί οἱ δύο αὐτοί ἐπιστήμονες θέτουν τά ὅρια μεταξύ θεολογίας καί ἐπιστήμης, καί προσ­διο­ρίζουν ποιό εἶναι τό ἔργο τόσο τῆς Ὀρθόδοξης θεολογίας ὅσο τῆς ἐπιστήμης.

video τῆς διαδικτυακῆς ὁμιλίας

 

 

  • Προβολές: 1575