Εἰδήσεις - Φωτογραφικὰ στιγμιότυπα - Τοποτηρητεία Ὀκτωβρίου 2022
Τοποτηρητεία Ὀκτωβρίου 2022
Νέος Μητροπολίτης Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας ὁ ἀρχιμανδρίτης Δαμασκηνὸς Κιαμέτης
Στὴν πλήρωση τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας προέβη ἡ Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ὑπὸ τὴν προεδρία τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ. κ. Ἱερωνύμου κατὰ τὴν τακτικὴ συνεδρίασή της, τὴν 6η Ὀκτωβρίου 2022. Νέος Μητροπολίτης Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας ἐξελέγη ὁ Ἀρχιμανδρίτης κ. Δαμασκηνὸς Κιαμέτης, Πρωτοσύγκελλος τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Δημητριάδος καὶ Ἁλμυροῦ. Ὁ ἐψηφισμένος Μητροπολίτης Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας κ. Δαμασκηνὸς ἔδωσε ἐνώπιον τῶν Μελῶν τῆς Ἱεραρχίας τὸ Μικρὸ Μήνυμα, ὅπου εὐχαρίστησε τὸν Ἀρχιεπίσκοπο Ἀθηνῶν κ. Ἱερώνυμο καὶ τοὺς Ἱεράρχες γιὰ τὴν τιμία ψῆφο μέ τήν ὁποία τὸν ἐξέλεξαν Μητροπολίτη Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας εἰς διαδοχὴν τοῦ κοιμηθέντος, ἀειμνήστου Μητροπολίτου κυροῦ Κοσμᾶ, ἐνῶ λίγο ἀργότερα, στὸ Καθολικό της Ἱερᾶς Μονῆς Ἀσωμάτων Πετράκη ἔδωσε τὸ Μεγάλο Μήνυμα.
Ἡ Χειροτονία τοῦ νέου Μητροπολίτου Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας κ. Δαμασκηνοῦ
Στὸν Ἱερὸ Καθεδρικὸ Ναὸ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου Ἀθηνῶν τελέσθηκε τὴν Κυριακὴ 9η Ὀκτωβρίου 2022 ἡ χειροτονία τοῦ νέου Μητροπολίτου Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας κ. Δαμασκηνοῦ ἀπὸ τὸν Μακαριώτατο Ἀρχιεπίσκοπο Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ. κ. Ἱερώνυμο. Μὲ τὸν Μακαριώτατο συλλειτούργησαν οἱ Μητροπολίτες Σάμου καὶ Ἰκαρίας κ. Εὐσέβιος, Δημητριάδος καὶ Ἁλμυροῦ κ. Ἰγνάτιος, Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος, Νεαπόλεως καὶ Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας, Λευκάδος καὶ Ἰθάκης κ. Θεόφιλος, Νέας Ἰωνίας κ. Γαβριήλ, Λαρίσης κ. Ἱερώνυμος καὶ Πολυανῆς καὶ Κιλκισίου κ. Βαρθολομαῖος. Συμπροσευχόμενοι συμμετεῖχαν πολλοὶ ἀρχιερεῖς καθὼς καὶ κληρικοὶ τῶν Μητροπόλεων Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας καὶ Δημητριάδος καὶ Ἁλμυροῦ. Παρέστησαν ἐκπρόσωποι τῆς Ἑλληνικῆς Κυβερνήσεως, Βουλευτές, Πολιτευτές, ἐκπρόσωποι τοπικῶν ἀρχῶν τῆς Μαγνησίας καὶ τῆς Αἰτωλοακαρνανίας, ὁ Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κωνσταντῖνος Ἀγοραστός, ὁ Περιφερειάρχης Δυτικῆς Ἑλλάδος κ. Νεκτάριος Φαρμάκης, ἡ Ἀντιπεριφερειάρχης Αἰτωλοακαρνανίας κ. Μαρία Σαλμά, οἱ Δήμαρχοι Ἱερᾶς Πόλεως Μεσολογγίου κ. Κωνσταντῖνος Λύρος, Ἀγρινίου κ. Γεώργιος Παπαναστασίου, Ἀμφιλοχίας κ. Γεώργιος Κατσούλης, Ἀκτίου – Βονίτσης κ. Γεώργιος Ἀποστολάκης καὶ Θέρμου κ. Σπυρίδων Κωνσταντάρας. Ἐπίσης, παραβρέθηκαν οἱ γονεῖς, οἱ κατὰ σάρκα καὶ κατὰ πνεῦμα οἰκεῖοι του νέου Μητροπολίτου καὶ πλῆθος πιστῶν καὶ ἀπὸ τὶς δύο Ἱερὲς Μητροπόλεις.
Κατὰ τὴν ὁμιλία του ὁ νέος Μητροπολίτης μίλησε μὲ συγκινητικὰ λόγια γιὰ τὴν μέχρι τώρα ἐκκλησιαστική του ζωὴ καὶ εὐχαρίστησε τοὺς συνεργάτες του στὴν Μητρόπολη Δημητριάδος καὶ ὅσους στάθηκαν δίπλα του ὅλα αὐτὰ τὰ χρόνια. Ἀναφέρθηκε στὴν νέα του διακονία, στὸν θεσμὸ καὶ τὴν ἀξία τοῦ ἐπισκοπικοῦ ἀξιώματος, στὴν ἱστορία τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας, στοὺς τοπικοὺς ἁγίους, τὸν ἱερομάρτυρα ἅγιο Κοσμᾶ τὸν Αἰτωλό, τὸν ἅγιο Εὐγένιο τόν Αἰτωλό, ἀλλὰ καὶ τὸν ὅσιο Βάρβαρο τὸν Πενταπολίτη, καθὼς καὶ τὸν ἅγιο Ἰωάννη τὸν ἐν Βραχωρίῳ μαρτυρήσαντα. Μίλησε γιὰ τὸν Ἐπίσκοπο Ρωγῶν Ἰωσήφ, ἐπικεφαλῆς τῆς ἀντίστασης τῶν «Ἐλεύθερων Πολιορκημένων» τοῦ Μεσολογγίου, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὸν σύγχρονο ἅγιο Καλλίνικο, Μητροπολίτη Ἐδέσσης. Μνημόνευσε τοὺς μακαριστοὺς προκατόχους του καὶ ἐπεσήμανε ὅτι μὲ ἅγιο πόθο καὶ πατρικὴ ἀγάπη περιμένει τὴν ὥρα ποὺ θὰ κοινωνήση μὲ τοὺς ταπεινοὺς καὶ ἀφανεῖς ἐργάτες τοῦ εὐλογημένου αὐτοῦ «γεωργίου τοῦ Χριστοῦ», τοὺς εὐλαβεστάτους ἱερεῖς, τοὺς μοναχούς, τὶς μοναχές. Ἰδιαίτερη ἀναφορὰ ἔκανε στὸν Ἀρχιεπίσκοπο Ἀθηνῶν κ. Ἱερώνυμο, στὸν Γέροντά του, Μητροπολίτη Δημητριάδος κ. Ἰγνάτιο καὶ στὸν Μητροπολίτη Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεο, Τοποτηρητὴ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, ὁ ὁποῖος ἀπουσίαζε γιὰ λόγους ὑγείας, λέγοντας τὰ ἑξῆς: «Εὐχαριστιακὰ στρέφω τὴν καρδιακὴ προσευχή μου στοὺς δυὸ ἀκουσίως ἀπουσιάζοντες Ἁγίους Ἀρχιερεῖς: Τὸν Ἅγιο Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεο, τὸν ἡσυχαστὴ ἐπίσκοπο, τὸν ἐμβριθῆ θεολόγο, τὸν πολυγραφότατο συγγραφέα, τὸν μαθητὴ σύγχρονων Ἁγίων καὶ κληρονόμο τῆς χάριτός Τους. Ὡς Τοποτηρητὴς τῆς χηρευούσης Ἱ. Μητροπόλεως Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας ἐπὶ δέκα ὁλόκληρους μῆνες ἐργάστηκε θυσιαστικά, περιοδεύων, κηρύττων, ἱερουργῶν καὶ διδάσκων, γιὰ νὰ παραδώση τὸ θεῖο αὐτὸ γεώργιο στὸν νέο Ἐπίσκοπο, ἕτοιμο πρὸς καλλιέργεια καὶ καρποφορία. Θὰ τοῦ εἶμαι γι’ αὐτὸ ἀπὸ τὰ βάθη τῆς καρδιᾶς μου ἐσαεὶ εὐγνώμων».
Ὁ Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπος κ. Ἱερώνυμος, ἀπευθυνόμενος πρὸς τὸν νέο Μητροπολίτη Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας, ἀναφέρθηκε στὴν ἱστορία τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας τονίζοντας ὅτι ἔχει πλούσια ἱστορία καὶ πολιτισμὸ ἀπὸ τὴν ἀρχαιότητα ἕως καὶ σήμερα, ἐνῶ σημείωσε ὅτι ἀρχαῖοι ἱστορικοί, ὅπως ὁ Θουκυδίδης καὶ ὁ Παυσανίας μᾶς πληροφοροῦν γιὰ τὸν σημαντικὸ ρόλο ποὺ διαδραμάτισε ἡ περιοχὴ στὴν ἀρχαιότητα. Στὴν νεώτερη ἱστορία εἶναι γνωστὴ ἡ συμβολὴ της κατὰ τὸν ἀπελευθερωτικὸ ἀγώνα τοῦ 1821. Μίλησε γιὰ τὴν μορφολογία τῶν περιοχῶν ὑπογραμμίζοντας πὼς καὶ μόνο ἡ ἔκτασή της μπορεῖ νὰ προκαλῆ τὴν αἴσθηση τῆς αὐτάρκειας. Ἐπεσήμανε ὅτι ὑπάρχουν προβλήματα στὴν καθημερινότητα ποὺ ταλαιπωροῦν τὸν ἄνθρωπο καὶ τόνισε ὅτι πολλοὶ φορεῖς ἀσχολοῦνται μὲ τὴν ἀνακούφιση τῶν ἀνθρώπων, ἀλλὰ δὲ μποροῦν νὰ δώσουν τὸ νόημα τῆς ζωῆς. Ἀναφέρθηκε στὴν κρίση ποὺ ἐπικρατεῖ καὶ σὲ μία ἄλλη θρησκευτικότητα ποὺ φαίνεται νὰ ἀμφισβητῆ τὸν ἐκκλησιαστικὸ τρόπο ζωῆς. «Ἡ εὐθύνη μας εἶναι μεγάλη ἀπέναντι στοὺς χριστιανοὺς καὶ ὡς πρὸς τὸν κάθε ἄνθρωπο. Ἡ ἀποστολή μας εἶναι νὰ τοὺς δώσουμε κριτήρια ἐκκλησιολογικά, νὰ τοὺς βοηθήσουμε νὰ διακρίνουν τὴν ἀλήθεια ἀπὸ τὸ ψεῦδος, τὸ οὐσιῶδες ἀπὸ τὸ ἐπουσιῶδες, τὴν ἀληθινὴ πίστη ἀπὸ τὴν αἵρεση, τὸ ἐκκλησιαστικὸ φρόνημα ἀπὸ τὸ κοσμικό. Χωρὶς αὐτὰ τὰ κριτήρια ὑπάρχει ὁ κίνδυνος νὰ δηλώνουμε σήμερα Ὀρθόδοξοι, ἀλλὰ στὸν τρόπο ζωῆς μας νὰ υἱοθετοῦμε παραδόσεις καὶ στοιχεῖα ἀντιεκκλησιαστικά. Ἡ ἀνάληψη αὐτῆς τῆς διακονίας ἀπὸ σένα ποὺ εἶσαι νέος, γεμάτος ἐνέργεια ἄνθρωπος, εἶναι μία πρόκληση γιὰ νὰ δοῦμε ἂν ὅλα αὐτὰ ποὺ συζητᾶμε μποροῦν νὰ ἐφαρμοστοῦν καὶ νὰ ἀποδώσουν καρπούς. Ὁ λαὸς τῶν περιοχῶν ποὺ καλεῖσαι νὰ διαποιμάνης διακρίνεται ἀπὸ ἰδιαίτερο σεβασμὸ γιὰ τὴν Ἐκκλησία. Ὀφείλεις ἐκ τῆς θέσεως νὰ τὸν φροντίσης καὶ νὰ δείξης τὸ πραγματικὸ καὶ ἀμέριστο ἐνδιαφέρον πρὸς ὅλους. Νὰ ἀμβλύνης τοὺς τοπικισμοὺς καὶ νὰ ἀναδείξης ἑνότητα. Νὰ καλλιεργήσης μὲ τὴν βοήθεια τοῦ Θεοῦ τὴν κοινὴ προκοπὴ ὅλων μὲ βάση τὴν χριστιανικὴ ἀγάπη καὶ τὴν ἀδελφοσύνη» κατέληξε ὁ Ἀρχιεπίσκοπος. Κατὰ τὴν διανομὴ τοῦ ἀντιδώρου ὁ νέος Μητροπολίτης κ. Δαμασκηνὸς δέχθηκε τὶς εὐχὲς τοῦ κλήρου, τῶν ἀρχόντων καὶ τοῦ λαοῦ.
Προετοιμασία γιὰ τὴν Ἐνθρόνιση τοῦ Μητροπολίτου Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας
Τὴν Τρίτη, 25 Ὀκτωβρίου 2022, πραγματοποιήθηκε προσύσκεψη στὰ Γραφεῖα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας, στὴν Ἱερὰ Πόλη τοῦ Μεσολογγίου γιὰ τὴν προετοιμασία τῆς Ἐνθρονίσεως τοῦ νέου Μητροπολίτου Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας κ. Δαμασκηνοῦ. Τὴν σύσκεψη συγκάλεσε ὁ Σεβ. Τοποτηρητὴς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος καὶ συμμετεῖχαν ἐκπρόσωποι τοῦ Δημάρχου Μεσολογγίου, τοῦ 2/39 Συντάγματος Εὐζώνων καὶ τῆς Ἀστυνομικῆς Διευθύνσεως Αἰτωλίας. Ἡ Ἐνθρόνιση γίνεται μετὰ τὴν ἔκδοση τοῦ Προεδρικοῦ Διατάγματος ἀναγνωρίσεως τοῦ νέου Μητροπολίτου καὶ τὴν Διαβεβαίωση ἐνώπιον τῆς Προέδρου τῆς Ἑλληνικῆς Δημοκρατίας κ. Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Ὁ ἑορτασμός τῆς 451ης ἐπετείου τῆς Ναυμαχίας τῆς Ναυπάκτου
Γιορτάστηκε στήν Ναύπακτο ἡ 451η ἐπέτειος τῆς Ναυμαχίας τῆς Ναυπάκτου μέ πλούσιο πρόγραμμα ἐκδηλώσεων πού ὀργάνωσε ὁ Δῆμος Ναυπακτίας, σέ συνεργασία μέ τήν Ἱερά Μητρόπολη καί ἄλλους φορεῖς τῆς πόλεως. Οἱ ἐκδηλώσεις ἄρχισαν ἀπό τήν Δευτέρα 3 Ὀκτωβρίου καί κορυφώθηκαν τό Σάββατο καί τήν Κυριακή 8 καί 9 Ὀκτωβρίου 2022. Κύρια γεγονότα μέσα στό πλαίσιο τοῦ ἑορτασμοῦ ἦταν: τό Σάββατο, ἡ ἀνακήρυξη τοῦ Πρέσβη τῶν ΗΠΑ στήν Ἑλλάδα, κ. Γεωργίου Τσούνη, σέ ἐπίτιμο δημότη τοῦ Δήμου Ναυπακτίας καί ἡ ἀναπαράσταση τῆς Ναυμαχίας τῆς Ναυπάκτου στό Ἐνετικό Λιμάνι τῆς πόλης· τήν Κυριακή τό πρωί, ἡ Δοξολογία στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τοῦ ἁγίου Δημητρίου, ἡ λιτάνευση τῆς εἰκόνας τῆς Ναυμαχίας, ἡ ἐπιμνημόσυνη δέηση στό Λιμάνι τῆς Ναυπάκτου καί ἡ ρίψη στεφάνων στήν θάλασσα ἀπό ἐκπροσώπους τῶν Ἀρχῶν.
Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος (ἀσθενῶν ἀπό covid) δέν μπόρεσε νά παραστῆ στίς ἐκδηλώσεις αὐτές, γι’ αὐτό προσκάλεσε τόν Μητροπολίτη Καστορίας κ. Καλλίνικο νά τόν ἐκπροσωπήση. Ὁ Σεβασμιώτατος κ. Καλλίνικος, ἐλθών στήν Ναύπακτο, τό Σάββατο τό πρωΐ χοροστάτησε στόν Ὄρθρο καί τήν θεία Λειτουργία στό Παρεκκλήσιο τοῦ ἁγίου Στεφάνου, ὅπου μίλησε κατάλληλα στούς πιστούς καί τό μεσημέρι παραβρέθηκε καί ἀπηύθυνε χαιρετισμό στήν ἐπίσημη ἐκδήλωση ἀνακήρυξης τοῦ Πρέσβη τῶν ΗΠΑ στήν Ἑλλάδα, κ. Γεωργίου Τσούνη, σέ ἐπίτιμο δημότη τοῦ Δήμου Ναυπακτίας, ἡ ὁποία ἔγινε στό κτίριο τοῦ Ἱδρύματος Δημητρίου καί Αἴγλης Μπότσαρη. Τό βράδυ τῆς ἴδιας ἡμέρας παρακολούθησε, μαζί μέ τόν Πρέσβη τῶν ΗΠΑ, τόν πρώην Πρωθυπουργό κ. Ἀντ. Σαμαρά καί τίς Ἀρχές τοῦ τόπου, τήν ἀναπαράσταση τῆς Ναυμαχίας τῆς Ναυπάκτου στό λιμάνι τῆς πόλεως, ἡ ὁποία συγκέντρωσε πολύ κόσμο.
Τήν Κυριακή τό πρωΐ ὁ Σεβασμιώτατος κ. Καλλίνικος λειτούργησε στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου καί κήρυξε τόν θεῖο λόγο, μιλώντας ἐπί τοῦ ἀποστολικοῦ ἀναγνώσματος τῆς ἡμέρας. Μεταξύ ἄλλων εἶπε ὅτι ὁ ἀπ. Παῦλος «ἄνοιξε τήν καρδιά του καί τά εἶπε ὅλα, ὅ,τι ἔλαβε ἀπό τό Χριστό», καί παρακάλεσε τούς Κορινθίους: «ἀνοῖξτε καί ἐσεῖς τήν καρδιά σας, μήν εἶστε στενόκαρδοι καί σκληρόκαρδοι, μήν εἶστε πείσμονες καί μικρόνοες καί μικροπρεπεῖς, ἀνοῖξτε τήν καρδιά σας νά λάβετε αὐτό τό μήνυμα καί νά γίνετε παιδιά τοῦ Θεοῦ, ὥστε νά κατοικήση ὁ Θεός μέσα σας καί νά εἶναι Θεός καί Πατέρας σας».
Μετά τήν ἀπόλυση τῆς θείας Λειτουργίας τέλεσε τήν ἐπίσημη Δοξολογία παρουσίᾳ τῶν Ἀρχῶν τοῦ τόπου καί κατόπιν σχηματίσθηκε λιτανευτική πομπή κατά τήν ὁποία μεταφέρθηκε στό λιμάνι τῆς πόλης ἡ εἰκόνα τῆς Ναυμαχίας, στήν ὁποία εἰκονίζονται ἡ Θεοτόκος καί ἅγιοι Ἄγγελοι πού ἐπιβλέπουν προστατευτικά τούς ναυμαχοῦντες Χριστιανούς. Στό Λιμάνι τέλεσε ὁ Σεβασμιώτατος Τρισάγιο γιά τούς φονευθέντες Χριστιανούς κατά τήν Ναυμαχία, ἐνῶ οἱ ἐκπρόσωποι τῶν Ἀρχῶν ἔριξαν στεφάνια στήν θάλασσα.
Ὁ Μητροπολίτης Καστορίας εὐχαρίστησε τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ναυπακτου κ. Ἱερόθεο γιά τήν πρόσκλησή του νά παραστῆ στίς ἐκδηλώσεις κατά τήν σημαντική αὐτή ἡμέρα, καί τόν συνεχάρη γιατί μέ δική του πρωτοβουλία καί σέ συνεργασία μέ τίς Ἀρχές τῆς πόλεως, ἄρχισε ἐπί τῶν ἡμερῶν του νά ἑορτάζεται πανηγυρικά τό ἱστορικό αὐτό γεγονός μέ πολλές ἐκδηλώσεις στήν πόλη τῆς Ναυπάκτου πού εἶχαν ἀτονίσει.
Δεῖτε φωτογραφίες
Θεία Λειτουργία στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου
Τήν Κυριακή 16 Ὀκτωβρίου, ἑορτή τῶν Ἁγίων Πατέρων τῆς Ζ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος χοροστάτησε στὴν ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καὶ προεξῆρχε στὴν ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία, στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου. Μὲ τὸν Σεβασμιώτατο συλλειτούργησαν καὶ ὁ Γενικός Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος, πρωτοπρεσβύτερος π. Θωμᾶς Βαμβίνης, ὁ π. Παναγιώτης Χατζῆς καί οἱ διάκονοι π. Παΐσιος Παρασκευᾶς καὶ π. Ἀντώνιος Ἀντωνιάδης. Στό κήρυγμά του ἀναφέρθηκε στήν παραβολή τοῦ Σπορέως καί εἶπε ὅτι γίνονται διάφορες ἑρμηνευτικές ἀναγνώσεις. Ἡ πρώτη εἶναι ἡ θεολογική-παγκόσμια πού κάνει λόγο γιά τήν ἐνανθρώπηση τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ γιά τήν σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου. Ἡ δεύτερη ἀνάγνωση εἶναι ἡ ἀνθρωπολογική καί ἀναφέρεται στήν ἔλευση τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ στήν καρδιά τοῦ ἀνθρώπου καί τό πῶς ἀνταποκρίνονται οἱ ἄνθρωποι σέ αὐτήν. Καί ἡ τρίτη ἀνάγνωση εἶναι ἡ κοινωνική, πού ἀναφέρεται στήν κοινωνία τήν σύγχρονη, ἡ ὁποία ἀντιδρᾶ διαφοροτρόπως στήν ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ. Παρέμεινε ἰδιαιτέρως στήν τρίτη αὐτήν ἑρμηνευτική ἀνάγνωση καί ἐντόπισε τήν διαστρωμάτωση τῆς σύγχρονης κοινωνίας ἔναντι τοῦ Θεοῦ. Ἄλλοι ἄνθρωποι ὁμοιάζουν μέ τήν ὁδό στήν ὁποία δέν ἀναπτύσσεται ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ, ἄλλοι ὁμοιάζουν μέ τά πετρώδη, γιατί ἔχουν σκληρότητα καρδιᾶς, ἄλλοι ὁμοιάζουν μέ τά ἀγκάθια, γιατί διακατέχονται ἀπό τά πάθη τῶν ἡδονῶν καί ἄλλοι ὁμοιάζουν μέ τήν ἀγαθή γῆ, πού δέχονται τόν λόγο τοῦ Θεοῦ καί καρποφορεῖ. Στήν συνέχεια, ἀναφερόμενος στά σύγχρονα γεγονότα παιδεραστίας, βιασμοῦ καί μαστροπείας πού ἦλθαν στό φῶς τῆς δημοσιότητας εἶπε ὅτι ὅλοι ἐκφράζουν τόν ἀποτροπιασμό τους γι’ αὐτά, καί κάνουν λόγο γιά τήν «σαπίλα» πού ὑπάρχει στήν κοινωνία. Καί διερωτήθηκε ὁ Σεβασμιώτατος: Γιατί ἀποροῦν, ἀφοῦ σήμερα προτείνονται ἀπό παντοῦ πρότυπα ἡδονοκρατίας καί ἀχαλίνωτου εὐδαιμονισμοῦ, χωρίς ὅρους καί ὅρια; Ὑπάρχει γενικός κανόνας, ὅπως τόν ἐκφράζει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς: «Νοῦς ἀποστάς τοῦ Θεοῦ ἤ δαιμονιώδης γίνεται ἤ κτηνώδης». Καί ὁ Ντοστογιέφσκι τό ἔχει ἐκφράσει καλά: «Δίχως Θεόν, ὅλα ἐπιτρέπονται». Κατέληξε ὅτι στήν κοινωνία μας πρέπει νά διατηρήσουμε τά θεμέλια πού ἔχει ἐκφράσει ἡ παράδοσή μας.
Θεῖο κήρυγμα
Φωτογραφίες
«ΔΗΜΗΤΡΙΑ 2022» - Ὁμιλία & Ἐνοριακό Ἀρχονταρίκι μέ τόν Μητροπολίτη Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεο
Μέ τόν Παρακλητικό Κανόνα τοῦ Ἁγίου Ἀρσενίου τοῦ Καππαδόκη, λείψανο τοῦ ὁποίου φιλοξενεῖ ὁ Ἱερός Ναός μας, ἄρχισε ἡ 4η ἡμέρα τῶν ἀπογευματινῶν ἑορταστικῶν ἐκδηλώσεων μέ τήν ἐπωνυμία «ΔΗΜΗΤΡΙΑ 2022». Ἀκολούθησε ὁμιλία τοῦ Μητροπολίτη Ναυπάκτου κ. Ἱεροθέου, ὁ ὁποῖος ἀνέπτυξε τό θέμα: «Ὀρθόδοξη παράδοση καί παραδόσεις».
Εἰσαγωγικά εἶπε ὅτι, παρατηρώντας κανείς τήν σύγχρονη πραγματικότητα, βλέπει ὅτι καί στήν χώρα μας γίνεται μιά πολιτιστική καί θεολογική σύγχυση, μιά θεολογική Βαβέλ. Ἀντίθετα, ἡ Ἐκκλησία ζῆ μέσα στήν παράδοση πού παρέδωσε ὁ Χριστός καί ἔζησαν οἱ ἅγιοι. Στήν συνέχεια ἀνέπτυξε ὅτι ἄλλο εἶναι ἡ Ὀρθόδοξη παράδοση καί ἄλλο οἱ διάφορες ἄλλες παραδόσεις πού ὑπάρχουν σήμερα. Ἡ Ὁρθόδοξη παράδοση εἶναι ἡ Ἀποκάλυψη πού δόθηκε ἀπό τόν Θεό στούς Ἁγίους καί καταγράφεται μέ τούς ὅρους τῆς ἐποχῆς. Ὅταν κάνουμε λόγο γιά παράδοση ἐννοοῦμε τόν παραδίδοντα (Θεό), τόν παραλαμβάνοντα (ἅγιο) καί τό παραδιδόμενο (ἡ ἐν Χριστῷ ζωή). Οἱ ποικίλες παραδόσεις προέρχονται ἀπό ἄλλους δρόμους καί δέν εἶναι ἀποκάλυψη Θεοῦ, ἀλλά εἶναι στοχασμοί ἀνθρώπων, κοινωνική πείρα τῶν ἀνθρώπων, καί ἐνέργειες τῶν ψυχικῶν καί σωματικῶν παθῶν. Μετά ἀπό αὐτήν τήν διασάφηση προχώρησε στήν διευκρίνηση τῆς διαφορᾶς μεταξύ τῆς Ὀρθοδόξου θεολογίας καί τῶν ἄλλων θεολογιῶν.
Ὁ π. Γεώργιος Φλωρόφσκι, μελετώντας τήν Ρωσική θεολογία τῶν τελευταίων αἰώνων διεπίστωσε ὅτι αὐτή δέχθηκε ποικίλες ἐπιδράσεις ἀπό ἄλλες δυτικές θεολογίες, ὅπως τήν Ρωμαιοκαθολική, τήν Προτεσταντική, καί τόν Γερμανικό Ἰδεαλισμό. Ἔτσι, ἔκανε λόγο γιά «βαβυλώνεια αἰχμαλωσία τῆς θεολογίας», γιά «περιπλανώμενη θεολογία», γιά «θεολογία μέ δεκανίκια», γιά «δυτική δηλητηρίαση», γιά «θεολογική ψευδομόρφωση», γιά «ἐπικίνδυνο δάνειο ἀπό ἑτερόδοξες πηγές», γιά «σχολική πολυμάθεια καί ἀκαδημαϊκή ἐπιστημοσύνη», γιά «θεολογική σκέψη πού δέν ἀκούει τόν ρυθμό τῆς καρδιᾶς». Ἔδωσε μερικά ἑρμηνευτικά κλειδιά γιά νά ξεχωρίζουμε τήν Ὀρθόδοξη παράδοση ἀπό τίς ξένες παραδόσεις. Προσδιόρισε τέσσερα ἀπό αὐτά, ὅτι ἡ Ὀρθόδοξη παράδοση καί θεολογία εἶναι πρῶτον «ταυτότητα ἐμπειριῶν τῶν Προφητῶν, τῶν Ἀποστόλων καί τῶν Πατέρων»∙ δεύτερον στήν Ὀρθόδοξη θεολογία ἰσχύει τό «consensus patrum», δηλαδή ἡ συμφωνία τῶν Πατέρων τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων• τρίτον στήν Ὀρθόδοξη παράδοση ὑπάρχει ἑνότητα μεταξύ τοῦ «νόμου τῆς πίστεως» καί τοῦ «νόμου τῆς προσευχῆς»∙ καί τέταρτον ὑπάρχει ἰδιαίτερη μεθοδολογία πού εἶναι «ἡ κάθαρση, ὁ φωτισμός καί ἡ θέωση». Ὅπως κάθε ἐπιστήμη ἔχει τήν μεθοδολογία της, τό ἴδιο ἰσχύει καί γιά τήν Ὀρθόδοξη παράδοση-θεολογία. Στήν ἐποχή μας διαδίδονται πολλά φιλοσοφικά, θεολογικά, κοινωνικά ρεύματα, γι’ αὐτό πρέπει νά διαθέτουμε τά κατάλληλα ἑρμηνευτικά κλειδιά γιά νά ἀναγνωρίζουμε τήν διαφορά της Ὀρθόδοξης παράδοσης ἀπό ἄλλες παραδόσεις, καί αὐτό εἶναι πολύ σημαντικό, γιατί ἔχει σχέση μέ τήν χριστιανική μας ζωή καί τήν σωτηρία μας. Στή συνέχεια πραγματοποιήθηκε τό καθιερωμένο “Ἐνοριακό Ἀρχονταρίκι” ἐντός τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ, ὅπου οἱ ἀκροατές εἶχαν τήν εὐκαιρία νά ὑποβάλλουν ποικίλα ἐρωτήματα στόν Σεβασμιώτατο καί ἀντιστοίχως νά λάβουν τίς κατάλληλες ἀπαντήσεις.
Δεῖτε τὴν ὁμιλία
Φωτογραφίες
Ἐκδήλωση μνήμης ἀπό τόν Σύνδεσμο Ἀγάπης τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου
Τήν Κυριακή, 23 Ὀκτωβρίου 2022, στίς 7 τό ἀπόγευμα, στό Ἐνοριακό Κέντρο τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου πραγματοποιήθηκε, μέ τήν εὐλογία τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου κ. Ἱεροθέου, ἐκδήλωση μνήμης γιά τά 100 χρόνια ἀπό τήν Μικρασιατική Καταστροφή τοῦ 1922, μέ τίτλο: «Μαρτυρίες Προσφύγων γιά τήν ζωή στήν Μικρά Ἀσία καί τήν Καταστροφή τοῦ 1922». Τήν ἐκδήλωση ὀργάνωσε ὁ Σύνδεσμος Ἀγάπης τῆς Ἐνορίας, μέσα στό πλαίσιο τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Δημητρίου. Ἡ ἐκδήλωση περιελάμβανε ἕνα βίντεο μέ πραγματικές σκηνές ἀπό τόν ξεριζωμό τῶν Ρωμηῶν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἀπό τίς πατρίδες τους καί μαρτυρίες Προσφύγων γιά τήν ζωή πρίν ἀπό τήν Καταστροφή, ἀλλά καί σκηνές κατά τόν βίαιο ξεριζωμό τους ἀπό τά χώματά τους, οἱ ὁποῖες πλαισιώθηκαν μέ ποιήματα: ἕνα τοῦ τότε Ἀμερικανοῦ Προξένου τῆς Σμύρνης George Horton, ἕνα κάποιου ἀγνώστου λαϊκοῦ ποιητῆ καί ὀκτώ τοῦ Γεωργίου Ἀθανασιάδη Νόβα, ἐνορίτη τῆς Ἐνορίας τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, ὁ ὁποῖος ὡς νεαρός δημοσιογράφος ἀκολούθησε τόν Ἑλληνικό στρατό στήν Μικρασιατική Ἐκστρατεία.
Προλογίζοντας τήν ἐκδήλωση ὁ π.Θωμᾶς Βαμβίνης, Προϊστάμενος τοῦ Ἱ. Ναοῦ καί Ἐπόπτης τοῦ Συνδέσμου Ἀγάπης, εὐχαρίστησε τίς φιλολόγους κυρίες Χριστίνα Καρανικόλα-Σχοινᾶ, Μαρία Κουτούση-Σύψα καί Θεοδώρα Σιαμπαλῆ-Τούρκα γιά τήν ταξινόμηση καί παρουσίαση τῶν κειμένων καί ποιημάτων πού ἐπιλέχθηκαν γιά τήν ἐκδήλωση καί τίς κυρίες Ἑλένη Καραγιάννη καί Ἀγγελική Λαουρδέκη γιά τήν ἀνάγνωση τῶν κειμένων καί τήν ἀπαγγελία τῶν ποιημάτων. Ἐπίσης εὐχαρίστησε τήν Πρόεδρο τοῦ Συνδέσμου Ἀγάπης τῆς Ἐνορίας κ. Ἑλένη Χοχτούλα καί τίς συνεργάτιδές της γιά τήν ἑτοιμασία τοῦ χώρου τῆς Ἐκδήλωσης καί τήν ὀργάνωση τῆς δεξίωσης πού παρατέθηκε σέ ὅλους τούς παρευρεθέντες, οἱ ὁποῖοι γέμισαν τήν αἴθουσα τοῦ Ἐνοριακοῦ Κέντρου, μετά ἀπό δύο συνεχόμενες χρονιές κατά τίς ὁποῖες οἱ ἀντίστοιχες ἐκδηλώσεις ἔγιναν χωρίς κοινό, μεταδιδόμενες διαδικτυακά.
Στό κλείσιμο τῆς ἐκδήλωσης μεταξύ ἄλλων ἐπισημάνθηκε ἡ εὐαισθησία τοῦ Γ. Ἀθανασιάδη Νόβα ὡς πρός τήν παράδοση καί τήν ἱστορία τοῦ λαοῦ μας, πού τόν ἔκανε, στό «προανάκρουσμα» τῆς ποιητικῆς του συλλογῆς «Αἶνος καί θρῆνος», νά δηλώση ὅτι ὡς ποιητής δέν ἦταν «διαταγμένος» γιά νά γίνη ραψωδός τῆς τραγωδίας τοῦ ξεριζωμοῦ καί ὅτι αὐτό τό τραγικό γεγονός, πρίν ἀπό τόν «πολέμαρχο» καί τόν «κυβερνήτη», ἔχει ἀνάγκη ἀπό Προφήτη, αὐτόν δηλαδή πού μέ τόν φωτισμό τοῦ Θεοῦ γνωρίζει τό νόημα τῆς ἱστορίας, ὥστε νά τό ψάλη «μέ πλούσια ὠδή μεγάλη, πένθιμη καί ἀναστάσιμη». Οἱ Προφῆτες μαζί μέ τήν διεκτραγώδηση τῶν ταλαιπωριῶν τοῦ λαοῦ καί τήν στηλίτευση τῶν ἀνομιῶν του, προμήνυαν τήν λύτρωση. Γι’ αὐτό στά ποιήματά του γιά τήν καταστροφή τοῦ 1922 συνδέει τόν θρῆνο μέ τόν αἶνο, τόν πόνο μέ τήν ἐλπίδα. Ἡ Ἐκδήλωση ἦταν ὑπό τήν αἰγίδα τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος καί μεταδόθηκε διαδικτυακά ἀπό τό κανάλι τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου, μέ τήν τεχνική ὑποστήριξη τοῦ κ. Δημήτρη Ἰωάννου.
Ἡ ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Δημητρίου στὸ Ἀγρίνιο καὶ στὴ Ναύπακτο
Μὲ λαμπρότητα καὶ ἐκκλησιαστική μεγαλοπρέπεια ἑορτάστηκε ἡ μνήμη τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου μεγαλομάρτυρος Δημητρίου τοῦ Μυροβλύτου στὶς Ἱερές Μητροπόλεις Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας καὶ Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου. Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καὶ Τοποτηρητής τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας κ. Ἱερόθεος τὸ ἀπόγευμα τῆς παραμονῆς, Τρίτη 25 Ὀκτωβρίου 2022 ἐπισκέφθηκε τὸ Ἀγρίνιο καὶ χοροστάτησε στὴν ἀκολουθία τοῦ πανηγυρικοῦ Ἑσπερινοῦ στὸν ἐπιβλητικό καὶ μεγαλοπρεπή Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου. Κηρύσσοντας τὸν θεῖο λόγο στὸ πολυπληθές ἐκκλησίασμα ἀναφέρθηκε στὸ Ἀπολυτίκιο τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, στὸ ὁποῖο, μεταξύ τῶν ἄλλων, γράφεται: «ὡς οὖν Λυαίου καθεῖλες τὴν ἔπαρσιν, ἐν τῷ σταδίῳ θαρρύνας τὸν Νέστορα, οὕτως ἅγιε, Μεγαλομάρτυς Δημήτριε, Χριστὸν τὸν Θεὸν ἱκέτευε, δωρήσασθαι ἡμῖν τὸ μέγα ἔλεος». Μὲ τὴ δύναμη τοῦ ἁγίου Δημητρίου, ὁ μικρόσωμος Νέστωρ ἐνίκησε τὸν μεγαλόσωμο Λυαῖο καὶ ἐπαναλήφθηκε ἡ ἱστορία τοῦ Δαυίδ μὲ τὸν Γολιάθ τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης. Στὴν πραγματικότητα ἦταν σύγκρουση μεταξύ εἰδωλολατρίας καὶ Χριστιανισμοῦ. Ἤδη, ἀπό τὴν ἀρχή τῆς ἐμφανίσεως τοῦ Χριστιανισμοῦ, ὑπῆρχε αὐτή ἡ σύγκρουση, γιατί ὁ Χριστός ἔφερε τὸ νέο στὴν ἀνθρωπότητα, τὴν ἀληθινή ζωή. Ὁ Ἀπολογητής Ἀριστείδης ὁ Ἀθηναῖος, τὸν 2ο αἰῶνα μ.Χ. χαρακτήρισε τὸν Χριστιανισμό ὡς τὸ «τρῖτον γένος» στὴν ἱστορία, σὲ ἀντίθεση μὲ τὰ ἄλλα δύο γένη, τὸν Ἐθνισμό καὶ τὸν Ἰουδαϊσμό. Οἱ Χριστιανοί δὲν πιστεύουν οὔτε σὲ πολλούς θεούς (Εθνικοί), οὔτε σὲ ἕναν θεό (Ιουδαίοι), γιὰ αὐτό καὶ πολεμήθηκε σκληρά ἀπό τὰ ἄλλα «δύο γένη». Μέσα ἀπό αὐτήν τὴν προοπτική πρέπει νὰ δοῦμε τοὺς διωγμούς ἐναντίον τοῦ Χριστιανισμοῦ καὶ ἔχουμε τόσους μάρτυρες, μεταξύ τῶν ὁποίων καὶ τὸν ἅγιο Δημήτριο τὸν Μυροβλήτη. Διὰ μέσου τῶν αἰώνων παρατηρήθηκαν τέτοιες συγκρούσεις μεταξύ ἀθεΐας, δεϊσμοῦ, θρησκείας, αἱρέσεως καὶ Ἐκκλησίας. Ἡ Ἐκκλησία εἶναι πάντοτε τὸ νέο μέσα στὸν κόσμο, ἀντίθετη στὸν ἀνθρωποκεντρισμό καὶ τὴν μαγεία.
Στὶς ημέρες μας ὅμως παρατηρούνται δύο τάσεις. Ἡ μία εἶναι, ὅτι ὅπως ἔλεγε ὁ π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ, στὴν ἐποχή μας δὲν ὑπάρχει ἔνταση μεταξύ «πίστεως» καὶ «ἀπιστίας», ἀλλά μεταξύ «ἀνταγωνιζομένων πίστεων». Κηρύσσονται πολλά «παράξενα Εὐαγγέλια» καὶ τὸ καθένα ἀπὸ αὐτά ἀπαιτεῖ ὁλοκληρωτική πεποίθηση καὶ πιστή ὑποταγή. Ἡ ἄλλη τάση εἶναι ὁ συγκρητισμός – σχετικισμός, δηλαδή ἀναμιγνύουν τὰ πάντα καὶ ὅλα τὰ θεωροῦν σχετικά, θεωροῦν ὅτι ὅλοι πιστεύουν στὸν ἴδιο Θεό. Κατέληξε, ὅτι ὅσοι τιμοῦμε τὸν Ἅγιο Δημήτριο, πρέπει νὰ μείνουμε πιστοί σὲ αὐτό ποὺ εἶπε ὁ Νέστωρ: «ὁ Θεός τοῦ Δημητρίου βοήθει μοι». Νὰ μείνουμε πιστοί στὸν θεό τοῦ ἁγίου Δημητρίου, ποὺ δὲν εἶναι ὁ θεός τῆς ἰδεολογίας, ἀλλά ὁ θεός τῶν Πατέρων ἡμῶν. Πρὶν τὴν ἀπόλυση τοῦ Ἑσπερινοῦ ἐψάλλησαν τὰ Ἐγκώμια τοῦ Ἁγίου καὶ ὁ Σεβασμιώτατος ἔρανε μὲ μῦρο τοὺς πιστούς ποὺ κατέκλυσαν κυριολεκτικά τὸν Ἱερό Ναό, μεταξύ τῶν ὁποίων ἦταν καὶ ἡ Ἀντιδήμαρχος Πολιτισμοῦ τοῦ Δήμου Ἀγρινίου κ. Μαρία Παπαγεωργίου καὶ ἡ Περιφερειακή Σύμβουλος κ. Βούλγαρη.
***
Τὸ πρωί τῆς Τετάρτης, 26ης Ὀκτωβρίου 2022, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος χοροστάτησε στὴν ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καὶ προεξῆρχε στὴν ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία στὸν Ἱερό Καθεδρικό καὶ Μητροπολιτικό Ναό Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου. Στὸ κήρυγμά του, σχολίασε τὸ γεγονός, ὅτι μαζί μὲ τὴν ἑορτή τοῦ ἁγίου Δημητρίου ἡ Ἐκκλησία μας θυμᾶται τὸν μεγάλο σεισμό ποὺ ἔγινε τὸ 740, ἐπί Βασιλείας Λέοντος τοῦ Ἰσαύρου, στὴν Κωνσταντινούπολη καὶ γκρεμίστηκαν πολλές οἰκίες καὶ τὰ ἀνώγαια καὶ πολλοί ἄνθρωποι θανατώθηκαν. Γιὰ αὐτό, τὴν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς τοῦ ἁγίου Δημητρίου ἔκαναν λιτανεία καὶ θεία Λειτουργία στὸ Ναό τῆς Παναγίας τῶν Βλαχερνῶν. Αὐτό τὸ βλέπουμε στὰ τροπάρια τῆς σημερινῆς ἀκολουθίας ποὺ λένε: «ρῦσαι ἡμᾶς τῆς φοβερᾶς τοῦ σεισμοῦ ἀπειλῆς». Ἀναφέρθηκε στοὺς τρεῖς μεγάλους σεισμούς ποὺ ἔγιναν στὴν ἱστορία τῆς ἀνθρωπότητας, κατά τὸν Ἅγιο Γρηγόριο τὸν Θεολόγο καὶ τὸν Ἅγιο Γρηγόριο τὸν Παλαμᾶ. Πρῶτος σεισμός ἔγινε στὴν Παλαιά Διαθήκη, στὸ ὄρος Σινᾶ ποὺ κατέβηκε ὁ Θεός καὶ ἔδωσε τὸν νόμο Του, ὁπότε ἔγινε μετάθεση «ἀπό τῆς τῶν εἰδώλων προσκυνήσεως ἐπί τὴν ἀμυδράν μέν, αληθῆ δὲ θεογνωσίαν». Δεύτερος σεισμός ἔγινε στὸν Γολγοθᾶ ὅταν ἡ γῆ ἐσείσθη καὶ κατά τὴν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ ποὺ δείχνει, ὅτι ὁ Χριστός εἶναι Θεός καὶ ὅτι νικήθηκε ὁ θάνατος, ὁπότε εἶναι μετάβαση «ἐκ τοῦ θανάτου εἰς τὴν ζωήν». Τρίτος σεισμός ἔγινε τὴν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς ποὺ εἶναι μετάβαση ἀπὸ τὴν Παλαιά στὴν Καινή Διαθήκη, εἶναι ἡ κλήση κάθε Ἔθνους «πρὸς τὴν εὐαγγελιζομένην κοινωνίαν τῆς θεώσεως».
Αποτέλεσμα αὐτῶν τῶν τριῶν μεγάλων σεισμῶν εἶναι ἡ ἵδρυση τῆς Ἐκκλησίας, ὡς Σώματος τοῦ Χριστοῦ, ἡ θεολογία καὶ ἡ ζωή της, ἀλλά καὶ ἡ ὕπαρξη τῶν μαρτύρων, ὅπως τοῦ Ἅγίου Μεγαλομάρτυρος Δημητρίου τοῦ Μυροβλήτου. Τώρα, πρέπει νὰ γίνουν καὶ ἄλλοι μεγάλοι πνευματικοί σεισμοί μέσα στὴν καρδιά μας γιὰ νὰ ξυπνήσουμε ἀπὸ τὸν λήθαργο στὸν ὁποῖον πέσαμε. Δυστυχῶς, ὡς κοινωνία καὶ ὡς Χριστιανοί ἔχουμε ἐπιστρέψει πίσω πρὸς τὴν πρὸ Χριστοῦ ἐποχή, λατρεύουμε τὰ εἴδωλα, καλλιεργοῦμε τὰ πάθη. Ἡ κοινωνία μας σὰν νὰ ἔγινε προχριστιανική, μεταχριστιανική, ἀντιχριστιανική. Νὰ εὐχηθοῦμε στὸ Θεό, μὲ τὶς πρεσβεῖες τοῦ ἁγίου Δημητρίου, νὰ γίνουν σήμερα τέτοιοι πνευματικοί σεισμοί, δηλαδή κάτι πρέπει νὰ γίνει γιὰ νὰ ἀλλάξει ἡ ζωή ἡμῶν τῶν Χριστιανῶν, γιὰ νὰ ζοῦμε μὲ εἰρήνη καὶ ἀγάπη.
Μετά τὴν ἀπόλυση τῆς Θείας Λειτουργίας ἀκολούθησε ἡ πάνδημη λιτάνευση τῆς ἱερᾶς Εἰκόνας τοῦ Ἁγίου στοὺς δρόμους τῆς Ναυπάκτου. Στὴν Θεία Λειτουργία καὶ στὴν ἱερά Λιτανεία, μεταξύ τοῦ πλήθους τῶν προσκυνητῶν, συμμετεῖχαν ὁ Δήμαρχος Ναυπάκτου κ. Βασίλειος Γκίζας, οἱ Βουλευτές Αἰτωλοακαρνανίας κ. Σπήλιος Λιβανός καὶ κ. Δημήτρης Κωνσταντόπουλος, Ἀντιδήμαρχοι, πρώην Δήμαρχοι, ἐκπρόσωποι τῆς Ἑλληνικῆς Ἀστυνομίας, τῆς Πυροσβεστικῆς Ὑπηρεσίας καὶ τοῦ Λιμενικοῦ Σώματος.
Ὁμιλία στὸν Ἑσπερινό
Θεῖο κήρυγμα
Φωτογραφίες Ἑσπερινὸς
Φωτογραφίες Ὄρθρος & Θεία Λειτουργία
28η Ὀκτωβρίου στήν Ναύπακτο
Θεῖο κήρυγμα
Φωτογραφίες
Νέα σειρά ὁμιλιῶν τοῦ Μητροπολίτου μας κ. Ἱεροθέου στόν Σταθμό τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
Γνωρίζουμε στούς πιστούς Χριστιανούς καί στούς ἐνδιαφερομένους γιά τήν θεολογία τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅτι ἀπό σήμερα, Κυριακή, 9 Ὀκτωβρίου 2022, στίς 4.30 τό ἀπόγευμα, καί στήν ἐκπομπή «Ἡ Θεολογία στήν Ζωή μας» τοῦ Ραδιοφωνικοῦ Σταθμοῦ τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος ἀρχίζει μιά νέα σειρά ὁμιλιῶν, τά θέματα τῆς ὁποίας θά εἶναι ἀπό τήν Παλαιά Διαθήκη.
Ραδιοφωνικὸς Σταθμὸς τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
Κυριακὴ 16.30 Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ. Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος ἀναφέρεται στὸ θέμα: «Θεολογία καὶ ἑρμηνεία τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης».
Νέα σειρά ἐκπομπῶν στόν τηλεοπτικό Σταθμό «Λύχνος»
Ἀπό τήν Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2022 καί ὥρα 9.30 μ.μ. ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος ἀρχίζει νέα σειρά ἐκπομπῶν στόν τηλεοπτικό Σταθμό «Λύχνος» τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν, μέ τίτλο «Ὀρθόδοξη θεραπευτική». Θά παρουσιασθοῦν θέματα, ὅπως ἡ Ἐκκλησία ὡς θεραπευτήριο, ὁ Χριστός ὡς θεραπευτής, ἡ ἀσθένεια καί ἡ θεραπεία, οἱ λογισμοί καί τά πάθη, οἱ φαντασίες καί τά ὄνειρα, ἡ ἀπόγνωση καί ἡ κατάθλιψη, ὁ φθόνος καί τό μίσος, ἡ ἡδονή καί ἡ ὀδύνη, οἱ τρόποι θεραπείας, ὁ ἡσυχασμός, οἱ ἅγιοι ὡς θεραπευθέντες ἄνθρωποι καί ἄλλα. Θά εἶναι μιά σειρά περίπου τριάντα ἐκπομπῶν στίς ὁποῖες θά ἀναλυθεῖ τὸ πῶς ἡ Ἐκκλησία μέ τήν θεολογία καί τήν ζωή της ἀντιμετωπίζει τίς ψυχικές ἀσθένειες τοῦ ἀνθρώπου.
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
- Προβολές: 905