Skip to main content

Εἰδήσεις - Φωτογραφικὰ στιγμιότυπα

Βιβλικές καταστροφές ἀπό τίς πλημμύρες

Βιβλικές καταστροφές από τις πλημμύρεςἩ Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου ἦταν μιά ἡλιόλουστη, ἤρεμη ἡμέρα. Κανείς δέν πίστευε τήν φυσική καταστροφή πού εἶχε συντελεστή λίγο νωρίτερα, πρίν καλά - καλά τελειώση ἡ θ. Λειτουργία στούς Ι. Ναούς. Ἡ μανία τοῦ χειμάρρου Βαριά νίκησε τήν “μανία” τῶν ἀνθρώπων νά τόν περιορίσουν σέ μιά στενή, καί μᾶλλον ἀφύσικη κοίτη. Ἦταν καί τό μπουρίνι δυνατό, ὁπωσδήποτε. Τί νά ποῦμε ἐμεῖς, ποῦ ψάχνουμε νά διαβάσουμε τά μηνύματα τοῦ Θεοῦ μέσα στίς καταστροφές; Νά δοξάσουμε μᾶλλον τόν Θεό, γιατί ὁ χάροντας ἱκανοποιήθηκε παίρνοντας μιά γριούλα, τήν κ. Μαρία Κόνιαρη, καί μερικά ἄλογα ζωντανά, καί σταμάτησε τήν ὁρμή του. Ἴσως μιά ἄλλη ὥρα, ἴσως λίγο περισσότερο νερό, καί θά ἀντικρύζαμε στήν Ναύπακτο σκηνές ἀπ’ αὐτές πού βλέπουμε στήν τηλεόραση, γιά τίς ὁποῖες εὐθύνεται, ὁπωσδήποτε, ὁ κ. “Έλ Νίνιο”. Πάντως, ἐπειδή ἔχουμε τήν εὔνοια νά γεννηθοῦμε σέ μιά ἄκρη τῆς γῆς, ὅπου οἱ ἄνθρωποι ἀγαποῦσαν τήν σοφία καί τόν λόγο πρίν ὁ Λόγος ἐνσαρκωθῆ, μαζί μέ τήν δοξολογία, ἅς δώσουμε –κινώντας τά χέρια μας– λίγη εὐρυχωρία καί φυσικότητα σ’ αὐτούς τούς φαινομενικά νεκρούς χειμάρρους, οἱ ὁποῖοι ὅμως ὅταν ζωντανεύουν νεκρώνουν ἐμᾶς. Ἐξ ἄλλου τό δίς καί τρίς ἐξαμαρτείν... Ὁ Μακαριώτατος. Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν κ. Χριστόδουλος καί ἡ Ἱερὰ Σύνοδος ἔδειξαν ἀπ’ τήν πρώτη στιγμή τό ἐνδιαφέρον τους καί τήν λύπη τους γιά τό γεγονός. Οἱ Μητροπολίτες Αἰτωλίας καί Ἀκαρνανίας κ. Θεόκλητος καί Μονεμβασίας καί Σπάρτης κ. Εὐστάθιος ἔδειξαν τήν ἠθική καί ὑλική συμπαράστασή τους. Ὁ Σεβασμιώτατος ἔστειλε σχετική ἐγκύκλιο, ἡ Ἱερὰ Μητρόπολη διενήργησε ἔρανο γιά τήν βοήθεια τῶν πληγέντων, ἐνῶ πολλοί Χριστιανοί ἔτρεξαν νά τούς βοηθήσουν. Εἶναι μιά βοήθεια πού δίδει κουράγιο στούς πλημμυροπαθεῖς, ὥστε νά ἐπουλώσουν τίς πληγές τους.

Θυρανοίξια στήν Ἐλευθέριανη

Θυρανοίξια στην ΕλευθέριανηΜέσα στά πλαίσια τῶν περιοδειῶν τοῦ Σεβασμιωτάτου στήν ὀρεινή Ναυπακτία, τελέσθηκαν καί τά θυρανοίξια τοῦ παρεκκλησίου τοῦ Ἁγίου Γεωργίου στήν Ἐλευθέριανη, τήν Πέμπτη 13 Αὐγούστου. Ὅλο τό χωριό ἦταν παρόν στά θυρανοίξια, ἀκόμα καί ὀγδοντάχρονες γριοῦλες ξεκίνησαν μέ τά πόδια καί τά μπαστουνάκια τους νά διανύσουν τά δύο περίπου χιλιόμετρα πού ἀπέχει τό ἐκκλησάκι ἀπό τό χωριό, ὥστε νά παρευρεθοῦν στά θυρανοίξια. Ἔχει τώρα τό χωριό τούς δύο καβαλάρηδες Ἁγίους, τόν ἅγιο Δημήτριο καί τόν ἅγιο Γεώργιο, νά τό προστατεύουν. Ἡ ἀτμόσφαιρα ἦταν πολύ κατανυκτική, ὅλο τό ἐκκλησίασμα ἔκανε τόν ψάλτη, ψάλλοντας ὅλους σχεδόν τούς ὕμνους τῆς ἀκολουθίας.

 

Ἡμερίδα στήν Κεντρική

Τήν ἡμέρα τῆς Παναγίας εἴχαμε τήν εὐκαιρία νά παρακολουθήσουμε μιά ξεχωριστή ἡμερίδα. Συγκεκριμένα, ὁ Πολιτιστικός Σύλλογος τῶν Ἁπανταχοῦ Κεντρικιωτῶν διοργάνωσε ἡμερίδα μέ θέμα: “Ὁ αἰώνας πού ἔρχεται καί ἡ συμμετοχή τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας μέσα σέ αὐτόν, τόσο μέ τόν ἐπαναπροσδιορισμό τῆς ἀποστολῆς τῶν στελεχῶν της, ὅσο καί μέ τήν μέριμνα γιά τήν ἐπαρκῆ τους ἐπιμόρφωση”. Ἡ ἡμερίδα ἔλαβε χώρα στόν αὔλιο χῶρο τοῦ Ι. Ναοῦ τῆς Ἄγ. Παρασκευῆς στήν Κεντρική. Αὐτό πού δημιούργησε αἴσθηση ἦταν τό γεγονός ὅτι ἕνας πολιτιστικός σύλλογος ἑνός ...θερινοῦ χωριοῦ διάλεξε αὐτό τό συγκεκριμένο θέμα γιά ἀνάπτυξη, ἐνῶ συνήθως τά ἐνδιαφέροντα τῶν πολιτιστικῶν συλλόγων περιορίζονται σέ θέματα τοπικῆς ἱστορίας καί λαογραφίας, πλαισιωμένα μέ ἑορταστικές ἐκδηλώσεις. Αὐτό δείχνει καί τόν ἐκκλησιολογικό προσανατολισμό τῶν μελῶν τοῦ συλλόγου, ἀφοῦ τά προβλήματα τῆς καθόλου Ἐκκλησίας εἶναι προβλήματα καί κάθε μέλους. Ἡ ἡμερίδα περιελάμβανε δύο διαλέξεις. Μίλησε ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας καί ὁ κ. Δημήτριος Πλούμης, Θεολόγος. Ἐπακολούθησε συζήτηση, κατά τήν ὁποία ἐκφράστηκε τό ἐνδιαφέρον τῶν συμμετεχόντων γιά τό θέμα τῆς ἡμερίδος. Θερμά συγχαρητήρια στά μέλη τοῦ Συλλόγου καί τόν πρόεδρό του κ. Δημήτρη Γιαννίκα, πού μᾶς ἐξέπληξαν μέ τήν πρωτοβουλία τους.

 

Ἐκδήλωση γιά τά παιδιά ἀπό τήν Σερβία

98 09 24 3Τό Σάββατο 8 Αὐγούστου ἡ Ἱερά Μητρόπολη σέ συνεργασία μέ τό τοπικό Παράρτημα τοῦ Ἑλληνικοῦ Ἐρυθροῦ Σταυροῦ διοργάνωσε ἑορταστική ἐκδήλωση γιά τά παιδιά ἀπό τήν Σερβία, τά ὁποῖα φιλοξενήθηκαν ἀπό οἰκογένειες τῆς Ναυπάκτου. Ἡ ἐκδήλωση ἔγινε στήν Κατασκήνωση τῆς Ἱερά Μητροπόλεως στό Ἀντιρριο. Τά μικρά παιδιά, μαζί μέ παιδιά τῶν κατηχητικῶν της Ι. Μητροπόλεως, ἔπαιξαν παιχνίδια, τραγούδησαν, κεράστηκαν, γιόρτασαν τά γενέθλια ἑνός ἐξ αὐτῶν, χάρηκαν. Ὁ Σεβασμιώτατος, μέ τήν διπλή ἰδιότητά του, ὡς Μητροπολίτης καί ὡς πρόεδρος τοῦ τοπικοῦ Παρατμήματος τοῦ Ε.Ε.Σ., μίλησε γιά τίς ἀδελφικές σχέσεις Ἑλλάδας - Σερβίας, παρατήρησε τήν πρός τό καλύτερο ἀλλαγή στά πρόσωπα τῶν παιδιῶν αὐτῶν, καί γι’ αὐτό εὐχαρίστησε τίς οἰκογένειες πού τά φιλοξένησαν καθώς ἐπίσης καί τά στελέχη τοῦ Ε.Ε.Σ. ποῦ πρόσφεραν μέ μεγάλη χαρά τίς ὑπηρεσίες τους.

 

Τό θερινό πανηγύρι τοῦ Ἁγίου Βλασίου

Το θερινό πανηγύρι του Αγίου ΒλασίουΣτίς 17 Αὐγούστου πανηγύρισε ὁ Κάτω Ἅγιος Βλάσιος. Τήν ἡμέρα αὐτή οἱ Χριστιανοί τῶν “Παρακαμπυλίων” ἐνθυμοῦνται καί ἑορτάζουν ἕνα θαῦμα πού ἔγινε κατά τήν διάρκεια τῆς Τουρκοκρατίας. Σύμφωνα μέ τήν παράδοση ὁ Ἅγιος Βλάσιος, ὡς γέροντας, ἔσωσε τό χωριό ἀπό τούς Τούρκους πού ἔρχονταν ὕπουλα νά τό καταστρέψουν. Τήν κυριώνυμο ἡμέρα τελέσθηκε θ. Λειτουργία μετά θ. κηρύγματος ἀπό τόν Σεβασμιώτατο, ὁ ὁποῖος μόλις τό βράδυ τῆς προηγουμένης εἶχε ἐπιστρέψει ἀπό τήν ὀρεινή Ναυπακτία. Συμμετεῖχαν ὅλοι οἱ Ἱερεῖς τῆς Περιφερείας, ὁ Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος π. Κωνσταντῖνος Μάλαινος, ἔψαλαν ὁ κ. Λουκᾶς Σκιαδάς καί μέλη τῆς Χριστιανικῆς Ἕνωσης Ἀγρινίου, καί συμμετεῖχε πλῆθος κόσμου. Μετά τήν θεία Λειτουργία παρετέθη γεῦμα, τό ὁποῖο προσέφερε ὁ Ἱερέας τῆς Ἐνορίας τοῦ Πεντακόρφου π. Βλάσιος, ὁ ὁποῖος ἐξυπηρετεῖ περιστασιακά καί τόν Κάτω Ἄγιο Βλάσιο.

* * *

Ὁ Σεβασμιώτατος ἔμεινε στήν περιοχή τοῦ Ἁγίου Βλασίου τρεῖς ἡμέρες, φιλοξενούμενος στήν οἰκεία του Ἀρχιερατικοῦ Ἐπιτρόπου π. Κωνσταντίνου καί στίς Κατασκηνώσεις τῆς Χριστιανικῆς Ἕνωσης Ἀγρινίου. Τό ἀπόγευμα ὑποδέχθηκαν τόν Σεβασμιώτατο τά παιδιά τῆς Χριστιανικῆς Ἕνωσης Ἀγρινίου στίς Κατασκηνώσεις τοῦ Ἁγίου Βλασίου. Μέ τίς Κατασκηνώσεις αὐτές συνδέονται πολλές γενιές Ἀγρινιωτῶν, καθώς καί ὁ ἴδιος ὁ Σεβασμιώτατος, ὁ ὁποῖος ἔχει ζήσει ὡς κατασκηνωτής, ὅταν ἦταν γυμνασιόπαιδο, καθώς ἐπίσης ἡ χειροθεσία τοῦ εἰς ἀναγνώστη ἔγινε στίς Κατασκηνώσεις αὐτές. Ὁ Σεβασμιώτατος, μετά τόν ἑσπερινό, μίλησε στούς Κατασκηνωτές καί ἀπάντησε σέ ἐρωτήσεις τους. Τήν ἑπομένη ἐπισκέφθηκε τόν Ὀρφανό καί τέλεσε ἑσπερινό μετά θ. κηρύγματος. Ἐκεῖ, συναντήσαμε καί τόν Θεοφιλέστατο Ἐπίσκοπο Εὐρύπου κ. Βασίλειο, ὁ ὁποῖος μέ ὅλη του τήν ἁπλότητα θέλησε νά κάνη τόν ψάλτη. Ὁ Ὀρφανός εἶναι συνοικία τῆς Κάτω Χούνης, ὅπου ζοῦν οἱ οἰκογένειες τῶν ἐργαζομένων στό ὑδροηλεκτρικό ἐργοστάσιο τῆς ΔΕΗ. Ὁ Ὀρφανός εἶναι μικρή μέν ἀλλά ζωντανή ἐκκλησιαστική κοινότητα, πρός τό παρόν ὅμως ...ὀρφανή, ἤ καλύτερα “υἱοθετημένη”, ἄν καί ἡ θέση τοῦ Ἐφημερίου σ’ αὐτόν τόν συνοικισμό ἔχει πολλά πλεονεκτήματα.

Ἑπόμενος σταθμός ἦταν ἡ Χούνη, ὅπου ὁ Σεβασμιώτατος ἐτέλεσε ἑσπερινό μετά θ. κηρύγματος στόν Ἱερὸ Ναό τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς. Ο Ἱερὸς Ναός εἶχε κτυπηθῆ ἀπό τοπικό σεισμό καί εἶχε καταστεῖ ἀλειτούργητος. Οἱ κάτοικοι δέν ἄφησαν οὔτε μιά στιγμή τήν Ἐκκλησία τους στήν ἄσχημη αὐτή κατάσταση. Μάζεψαν χρήματα μέ ἔρανο, πῆραν ἐπιχορήγηση ἀπό τήν Νομαρχία καί σέ μικρό χρονικό διάστημα, κατόπιν συντονισμένων προσπαθειῶν τῆς Ι. Μητροπόλεως, τῆς Νομαρχίας καί, προπαντός, τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Συμβουλίου καί τοῦ Προέδρου τῆς Κοινότητος, ἐπουλώθηκαν οἱ πληγές πού εἶχε προκαλέση ἡ ἀστάθεια τῆς γῆς. Ἔτσι, ἀντικρύζοντας τόν Ι. Ναό, δοκιμάσαμε μιά εὐχάριστη ἔκπληξη: εἶχαν γίνει οἱ ἐντυπωσιακές ἐργασίες ὑποστήριξης τῶν θεμελίων του Ι. Ναοῦ, καί οἱ ἀποκαταστάσεις ὅλων των ζημιῶν. Μένουν ἀκόμη ἡ ἀνοικοδόμηση δύο καμπαναριῶν, ἀντάξιών του Ι. Ναοῦ, καί ὁ χρωματισμός καί ἡ ἁγιογράφηση. Πρέπει νά ποῦμε ὅτι ὁ Ι. Ναός τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς ἀποτελεῖ κόσμημα τῆς περιοχῆς. Ὅταν, πρῶτα ὁ Θεός, τελειώσουν ὅλες οἱ ἐργασίες, ὁ Σεβασμιώτατος ὑποσχέθηκε νά πάη καί νά τελέση πανηγυρική θ. Λειτουργία καί νά εὐχαριστήση τούς ἀνακαινιστᾶς.

Στόν Ναό αὐτό, μετά τήν τέλεση τοῦ Ἑσπερινοῦ ὁ Σεβασμιώτατος χειροθέτησε Πνευματικό τόν π. Ἀλέξιο Καραβανά, Ἐφημέριό του χωριοῦ, ἀξιαγάπητο καί ἀξιοσέβαστο Κληρικό, ὥστε νά παρακαλῆ καί νά καθοδηγῆ τόν ποίμνιό του καί νά θεραπεύη πληγές μέ τό ἱερό ἐπιτραχήλιο. Τήν ἑπομένη ὁ Σεβασμιώτατος τέλεσε θ. Λειτουργία μετά θ. κηρύγματος στά Ἀμπέλια, ὅπου συλλειτούργησαν οἱ Ἱερεῖς τῆς περιοχῆς καί ἔψαλαν ὁ κ. Κώστας Λανάρας, ὁ κ. Γιῶργος Πολίτης καί ὁ κ. Χρῆστος Τσέλιος. Μετά τήν θ. Λειτουργία παρέθεσε τράπεζα ὁ Ἐφημέριος των Ἀμπελιῶν, π. Ἰωάννης Δένδιας. Ἐπίσης, πραγματοποιήθηκε ἱερατική σύναξη τῶν Ἱερέων τῆς περιφερείας, ἐπ’ εὐκαιρία τῆς παρουσίας τοῦ Σεβασμιωτάτου. Οἱ Ἱερεῖς συζήτησαν μέ τόν Σεβασμιώτατο θέματα πού τούς ἀπασχολοῦν. Μιλώντας στούς χριστιανούς τῆς Περιφερείας ὁ Σεβασμιώτατος ἐξέφρασε τήν χαρά του καί τήν ἱκανοποίησή του γιά τήν τιμή πού ἀποδίδουν στόν Ἐπίσκοπό τους καί γιά τήν φιλοξενία τους. Εἶπε μάλιστα χαρακτηριστικά ὅτι κάθε φορᾶ πού ξεκινᾶ νά ἔλθη στόν Ἅγιο Βλάσιο, σκεπτόμενος τό πρωϊνό μακρινό ταξίδι –τῶν δύο περίπου ὡρῶν στόν φιδωτό δρόμο τῶν Παρακαμπυλίων– ἑπομένης μάλιστα τῆς θ. Λειτουργίας, αἰσθάνεται μιά δυσκολία. Ἀλλά κάθε φορᾶ φεύγει μέ τίς καλύτερες ἐντυπώσεις ἀπό τήν ἀντιμετώπιση καί τήν φιλοξενία τῶν κατοίκων. Ἡ προσωπική ἐπικοινωνία μαζί τους, καθώς καί μέ τούς Ἀγρινιῶτες, μέ τούς ὁποίους συνδέεται ἀπό παλαιά, ὅπως προαναφέραμε, ἐλαφρύνει τήν κούραση καί τόν χαροποιεῖ.

Ν.Γ.

Ἡ ἑορτή τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ Αἰτωλοῦ στό Θέρμο

Γιά τρίτη χρονιά ὁ Σεβασμιώτατος συνεόρτασε μέ τόν “γείτονα” καί σεβαστό του Μητροπολίτη Αἰτωλοακαρνανίας κ. Θεοκλητό τήν ἑορτή τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ στό Θέρμο. Ὁ Σεβασμιώτατος λειτούργησε τήν κυριώνυμο ἡμέρα στόν Ι. Ναό τοῦ Ἁγίου πού βρίσκεται στό Μέγα Δένδρο, ἰδιαίτερη πατρίδα τοῦ πατρο-Κοσμᾶ, καί συμμετεῖχε στήν λιτανεία πού γίνεται στό Θέρμο, ὅπου συρρέει πλῆθος πιστῶν, καθώς καί οἱ ἄρχοντες τοῦ τόπου, βουλευτές καί Ὑπουργοί, γιά νά τιμήσουν τόν δάσκαλο τοῦ Γένους.

Ἀνακοίνωση Ἀγωγῆς

Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κύριος Ἱερόθεος κατέθεσε σήμερον ἐνώπιόν του Πολυμελοῦς Πρωτοδικείου Ἀθηνῶν τήν ὑπ’ ἀριθμ. καταθ. 7108/27-8-1998 ἀγωγήν τοῦ κατά τοῦ δημοσιογράφου Διονυσίου Μακρῆ καί τῆς Ἐφημερίδος “Ἀθηναϊκή”, ζητῶν χρηματικήν ἱκανοποίησιν ποσοῦ δραχμῶν πεντήκοντα ἑκατομμυρίων (50.000.000) διά τήν ἀποκατάστασιν τῆς ἠθικῆς βλάβης, τήν ὁποίαν ὑπέστη οὗτος ἀπό τό συκοφαντικόν καί ὑβριστικόν δημοσίευμα τοῦ ἄνω δημοσιογράφου στό φύλλον 409 τῆς 20 Αὐγούστου 1998 τῆς ἐφημερίδος “Ἀθηναϊκή”. Ὁ Σεβασμιώτατος ἀποδεικνύει μέ τήν ἀγωγήν του ὅτι ὅλον τό δημοσίευμα εἶναι ψευδές καί καθίσταται ἔτσι πρόξενον προσβολῆς τῆς προσωπικότητός του ὡς Ἱεράρχου καί πολίτου. Δηλώνει δέ προσθέτως ὅτι τό ἐπιδικασθησόμενον ποσόν θά διαθέση οὗτος διά τίς ἀνάγκες τῶν κοινωφελῶν δραστηριοτήτων τῆς Μητροπόλεώς του. Ἡ δικάσιμός της ἀγωγῆς ὠρίσθη διά τήν 16-9-1999.

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

 

Κατασκηνωτική Ἡμερίδα Φοιτητῶν καί Ἀποφοίτων

Εκδήλωση για τα παιδιά από την ΣερβίαΤήν Πέμπτη 23 Ἰουλίου πραγματοποιήθηκε γιά τρίτη συνεχῆ χρονιά Κατασκηνωτική Ἡμερίδα Φοιτητῶν καί Ἀποφοίτων στό χῶρο τῶν Κατασκηνώσεων τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας, πού βρίσκονται στόν Ἅγιο Παντελεήμονα Ἀντιρρίου. Τό πρόγραμμα τῆς Ἡμερίδας περιελάμβανε θ. Λειτουργία στόν Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Παντελεήμονος, εἰσήγηση τοῦ Σεβασμιωτάτου μέ θέμα: “Τό μυστήριο τοῦ θανάτου καί τῆς ζωής”, συζήτηση πάνω σε θέματα πού ἔθιξε ἡ εἰσηγήση, γεῦμα, χρόνο γιά κατ’ ἰδίαν συζητήσεις, προσφορά παγωτοῦ. Στήν ἑτοιμασία τῆς Ἡμερίδος καί στήν ἐξυπηρέτηση τῶν φοιτητῶν βοήθησαν γυναῖκες τῶν Συνδέσμων Ἀγάπης τῶν Ἐνοριῶν τῆς Μητροπόλεώς μας καί λαϊκοί πού ἔχουν τήν ὑπευθυνότητα τῆς λειτουργίας τῶν Κατασκηνώσεων.

Τό θέμα πού διαπραγματεύθηκε ὁ Σεβασμιώτατος εἶναι ἐνδιαφέρον πραγματικά, καθ’ ὅσον πραγματικός καί ὁ θάνατος. Ἔχει παρατηρηθεῖ μάλιστα ὅτι ἐνδιαφέρει πάρα πολύ τους νέους, ἀκόμη καί σ’ αὐτές τίς δυτικές κοινωνίες, οἱ ὁποῖες κατά βάση προσπαθοῦν νά “ἀγνοήσουν τόν θάνατο”. Τόν θάνατο ὁ Σεβασμιώτατος δέν τόν περιόρισε μόνον στήν τελική πράξη τοῦ βιαίου χωρισμοῦ τῆς ψυχῆς ἀπό τό σῶμα. Ἡ ὀρθόδοξη παράδοση, ἀλλά καί ἡ ἰατρική, συνδέει τόν θάνατο μέ τήν φθορά καί τήν θνητότητα, πού ὡς ἀρρώστια ὑπάρχει στόν ἄνθρωπο ἀπό τήν στιγμή τῆς συλλήψεώς του. Γίνεται δέ ἀντιληπτός βιολογικά, ψυχολογικά καί πνευματικά, ἐπηρεάζει δέ, σέ συνδυασμό μέ τήν δίψα γιά ἀθανασία, τήν ὅλη ζωή τῶν ἀνθρώπων καί ἐκφράζεται μέσα ἀπό τά ἔργα τοῦ πολιτισμοῦ του.

Ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στό θέμα τοῦ θανάτου λέγοντας ὅτι μπροστά στόν θάνατο οἱ ἄνθρωποι δύνανται νά τηρήσουν δύο στάσεις, ἀντίθετες μεταξύ τους. Ἤ θά προσπαθήσουν νά τόν ξεχάσουν, ἤ θά προσπαθήσουν νά τόν μελετήσουν. Μάλιστα, χαρακτήρισε τόν πολιτισμό τῆς Ἀνατολῆς, πού ἐπηρεάσθηκε τά μέγιστα ἀπό τήν Ὀρθοδοξία, ὡς θανατοκεντρικό, ὅπως ἀκριβῶς ἦταν καί ὁ ἀρχαιοελληνικός πολιτισμός, ἐνῶ στόν δυτικό πολιτισμό ἀπέδωσε τήν “ἀπόπειρα ἀγνόησης τοῦ θανάτου”, μιά ἀπόπειρα ἡ ὁποία ἐντάσσεται στό πλαίσιο τοῦ ἀποχωρισμοῦ τῆς ἡδονῆς ἀπό τήν ὀδύνη, στήν ὑπέρβαση τῆς ὀδύνης, ἀλλ’ ὅμως χωρίς παράλληλη ὑπέρβαση τῆς ἡδονῆς. Τοιουτοτρόπως, ὁ δυτικός πολιτισμός κατήντησε μιά ἄρνηση τῆς ἀλήθειας, ἀφοῦ προσπαθεῖ νά ρήξη στήν λήθη τό μόνο ἀληθινό καί ἀναπόφευκτο γεγονός γιά μᾶς τούς θνητούς, χαρακτηρίζοντάς τό “ἀπρόοπτο ἀτύχημα”, “δυσάρεστη ἔκπληξη”. Ἐπεσήμανε ὅτι στόν δυτικό πολιτισμό, ὅπου γῆς, ἐπικρατεῖ μιά “σιωπηλή συνωμοσία ἀγνόησης τοῦ θανάτου”.

Ὁ Σεβασμιώτατος ἐξέτασε τό θέμα τῆς ζωῆς καί τοῦ θανάτου ἀπό τρεῖς πλευρές. Ἀπό φιλοσοφική, ψυχιατρική καί θεολογική, ἀναλύοντας μεταξύ ἄλλων καί τήν θαυμάσια περικοπή της Πρός Ρωμαίους Ἐπιστολῆς τοῦ Ἀποστόλου Παύλου, ὅπου γίνεται λόγος γιά τόν ἕτερο νόμο τόν ὄντα ἐν τοῖς μέλεσι ἠμῶν, καθώς καί γιά τόν Χριστό ὁ ὁποῖος εἶναι ὁ μόνος ὁ ὁποῖος μπορεῖ νά μᾶς λυτρώση ἀπό τό σῶμα τοῦ θανάτου.

Τό ἐνδιαφέρον τῶν φοιτητῶν καί φοιτητριών ἦταν μεγάλο, καί ἐκφράστηκε μέ διάφορες ἐρωτήσεις, ὅπως γιά παράδειγμα: περί μεταθανατίων, ἐξωσωματικῶν ἐμπειριῶν, περί τῆς σχέσεως ψυχῆς καί σώματος καί τῆς στάσεως τῆς ψυχῆς κατά τό γεγονός τοῦ θανάτου, περί τοῦ πῶς ὁ θάνατος καί ὁ φόβος τοῦ θανάτου, ἐνῶ εἶναι ἀρνητικά γεγονότα, καθορίζουν σέ τόσο μεγάλο βαθμό τήν ζωή τῶν ἀνθρώπων, περί τῆς σημασίας τῆς πένθιμης ἐνδυμασίας, περί μνήμης θανάτου στούς νέους ἀνθρώπους.

Λέγονται πολλά γιά τήν ἐπικαιρότητα τῆς διδασκαλίας τῆς Ἐκκλησίας μας, κυρίως σέ σχέση μέ τά προβλήματα τῶν νέων καί γενικότερα μέ τά κοινωνικά προβλήματα. Ὅμως ἡ Ἐκκλησία δέν θέλησε ποτέ νά ξεγελάση τόν ἄνθρωπο, ἀποπροσανατολίζοντας τήν προσοχή του σέ ψευτοπροβλήματα. Δέν ἀπωθεῖ στό περιθώριο τῆς ζωῆς ζητήματα πού ἔχουν νά κάνουν μέ τό νόημα τῆς ζωῆς, οὔτε χαρακτηρίζει ὡς μελλοντικά καί ἀπόμακρα προβλήματα πού εἶναι ἀληθινά καί καθημερινά, ὅπως εἶναι ὁ θάνατος καί ἡ συνοδεία αὐτοῦ –ἁμαρτία, φθαρτότητα. Ἡ παρουσίαση τῆς διδασκαλίας τῆς Ἐκκλησίας μας καί ἡ συζήτηση γύρω ἀπό αὐτά τά θέματα δέν συνιστᾶ ἀνούσιο φιλοσοφικό στοχασμό, οὔτε προσκόλληση σέ μιά ἀρνητική μεταφυσική θεώρηση τῆς ζωῆς• ἀποτελεῖ θετική ἐνημέρωση περί τοῦ μυστηρίου τῆς ζωῆς, ὁδηγεῖ σέ μιά θαυμαστή ψυχολογική καί πνευματική ἰσορροπία καί δημιουργεῖ ἔμπνευση γιά τήν ἐνεργητική χριστιανική ζωή, τήν ὄντως καί μόνη κοινωνική ζωή.

Ν.Γ.

Ἡμέρα ἀποδήμων Ναυπακτίων

Ἡμέρα ἀφιερωμένη, ἀπό τήν Ι. Μητρόπολη, στούς ξενιτεμένους συμπατριῶτες μᾶς ἦταν ἡ Κυριακή 2 Αὐγούστου. Τό πρωί στόν Ι. Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου τελέσθηκε ἀρχιερατική θ. Λειτουργία, μετά θείου κηρύγματος, καί ἀρτοκλασία ὑπέρ ὑγείας καί προόδου τῶν ἁπανταχοῦ της γῆς Ναυπακτίων. Ἐν συνεχεία προσφέρθηκε κέρασμα στήν πλατεία τοῦ λιμανιοῦ, συνοδευόμενο ἀπό παραδοσιακούς χορούς πού παρουσίασαν τά χορευτικά συγκροτήματα τοῦ δήμου.

Ὁ Πλάτανος ἐτίμησε τό ζεῦγος Δανιά

Στήν καθιερωμένη τιμητική ἐκδήλωση πού διοργανώνουν οἱ Πλατανιῶτες, τήν ἡμέρα τοῦ πανηγυριοῦ τοῦ χωριοῦ, στίς 23 Αὐγούστου, τιμήθηκαν ὁ κ. Νίκος καί ἡ σύζυγός του Μαρία Δανιά, γιά τήν προσφορά τους στόν Πλάτανο καί στήν Βονόρτα, ἀλλά καί γιά τήν ἐν γένει φιλανθρωπική τους δραστηριότητα. Οἱ Πλατανιῶτες συνηθίζουν νά παρουσιάζουν ὅσο τό δυνατόν ὁλοκληρωμένη τήν ἑορταστική τους ἐκδήλωση. Τελεῖται Ἀρχιερατική θ. Λειτουργία, μεταφέρεται τό χέρι τοῦ ἁγίου Πολυκάρπου γιά προσκύνημα, τιμοῦν συγχωριανούς ἤ συντοπίτες τους, ἀνθρώπους τῆς ἀρετῆς, τιμοῦν τούς προγόνους τους, γλεντοῦν, χορεύουν. Συγχαρητήρια καί στό ζεῦγος Δανιά, ἀλλά καί στούς Πλατανιῶτες, πού ἀκολουθοῦν μιά μακρά ἑορταστική ἀρχοντική παράδοση.

Στόν ἅγιο Ἰωάννη τῆς Βομβοκοῦς

Πανηγύρισε τό ἱστορικό Μοναστήρι τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου στήν Βομβοκού. Πολλοί προσκυνητές ἀπό τήν Ναύπακτο καί τά γύρω χωριά ἀνέβηκαν στό γραφικό μοναστηράκι, γιά νά λάβουν τήν εὐλογία τοῦ ἁγίου, νά κοινωνήσουν τῶν ἀχράντων μυστηρίων, νά ἀκούσουν τό κήρυγμα τοῦ Σεβασμιωτάτου, νά συναντήσουν τίς μοναχές, νά εὐχηθοῦν στήν γερόντισσα, ἡ ὁποία δοκιμάζεται ἀπό τήν ἀρρώστια, νά προσευχηθοῦν μέσα στόν κατανυκτικότατο ναΐδριο τοῦ μοναστηριοῦ μέ τίς θαυμάσιες ἁγιογραφίες, τίς ὡραιώτερες πού ἔχουμε δεῖ στήν ἐπαρχία μας, ἔργο χριστιανῶν προσευχομένων, καθώς δηλώνει ἡ πνευματικότητα τῶν μορφῶν. Καί ἐπειδή τό ὠφέλιμον ἤθισται νά συνδέεται μετά τοῦ τερπνοῦ, οἱ προσκυνητές ἀπολαμβάνουν μετά τήν θ. Λειτουργία τόν παχύ ἴσκιο τῶν πλατανιῶν, χωρίς ὡστόσο, λόγω τῆς ἡμέρας, νά παρασύρωνται σέ φαγοπότι, ἐκτός ἀπ’ ὅσους ἀντέχουν νά “ἀποκεφαλίσουν” τόν ἔσωθεν διαμαρτυρόμενο.

Ὁ ἁγιασμός στά σχολεῖα

Ὁ Μητροπολίτης μᾶς ἐτέλεσε τόν ἁγιασμό, ἐπί τῇ ἐνάρξη τῶν μαθημάτων τοῦ νέου σχολικοῦ ἔτους, στά τρία σχολικά συγκροτήματα τῶν Γυμνασίων καί Λυκείων τῆς Ναυπάκτου. Στούς σύντομους χαιρετισμούς τοῦ τόνισε τήν ἀξία τοῦ σχολικοῦ προγράμματος, τήν ποιότητα τῆς ἀληθινῆς μάθησης, ἡ ὁποία μοιάζει μᾶλλον μέ μεταλαμπάδευση φωτιᾶς καί ὄχι μέ γέμισμα “ὑδρίας”, τήν σημασία τῆς ὀρθοδόξου παραδόσεως καί γιά μᾶς τούς ἴδιους ἀλλά καί γιά τούς πολίτες τῶν δυτικῶν μετανεωτερικῶν κοινωνιῶν. Ἐπίσης, τούς εὐχήθηκε νά ἔχουν χαρά καί ἔμπνευση καί συνεχάρη τούς Καθηγητές καί τούς μαθητές τῶν σχολείων τῆς πόλεως γιά τήν μεγάλη ἐπιτυχία τους στίς Πανελλαδικές Ἐξετάσεις, μιά ἐπιτυχία πού ἄγγιξε τό 50%.

Ἡ ἐφημερίδα μᾶς εὔχεται σέ παιδεύοντες καί παιδευομένους πλούσια ἔμπνευση καί καλή δύναμη. Στούς μέν δασκάλους καί καθηγητές νά χαίρωνται τήν διδασκαλία τους, στούς δέ μαθητές νά χαίρωνται τήν ...μαθητεία τους, τήν ὁποία ὅλοι μας τόσο νοοσταλγοῦμε.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

  • Προβολές: 3467