Εἰδήσεις - Φωτογραφικὰ στιγμιότυπα Μαρτίου 2023
Α Χαιρετισμοὶ Ἱερός Ναός Ἁγίου Νικάνορος Καστοριᾶς
Ὁμιλία στοὺς πρώτους Χαιρετισμοὺς
Α στάση Χαιρετισμῶν τῆς Θεοτόκου
Φωτογραφίες
Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας στήν Ναύπακτο
Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος τήν Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας, προεξῆρχε τοῦ Ὄρθρου καί τῆς θείας Λειτουργίας στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου. Στό κήρυγμά του ἀναφέρθηκε στό «Συνοδικό τῆς Ὀρθοδοξίας» πού διαβάζεται σήμερα στούς Ἱερούς Ναούς καί ἰδιαιτέρως στήν ὁμολογία: «Οἱ Προφῆται ὡς εἶδον, οἱ Ἀπόστολοι ὡς ἐδίδαξαν, ἡ Ἐκκλησία ὡς παρέλαβεν, οἱ διδάσκαλοι ὡς ἐδογμάτισαν... οὕτω φρονοῦμεν, οὕτω λαλοῦμεν, οὕτω κηρύσσομεν Χριστόν τόν ἀληθινόν Θεόν ἡμῶν...». Τόνισε ὅτι ὑπάρχει ἑνότητα καί ταυτότητα ἐμπειριῶν μεταξύ τῶν Προφητῶν, τῶν Ἀποστόλων καί τῶν Πατέρων καί αὐτή εἶναι ἡ ὀρθόδοξη πίστη. Αὐτό ἔχει ἰδιαίτερη σημασία γιατί ἄλλοι δέχονται μόνον τούς Προφῆτες (Ἑβραῖοι), ἄλλοι μόνον τούς Προφῆτες καί Ἀποστόλους (Προτεστάντες) καί ἄλλοι προσθέτουν καί τούς Πατέρες, τούς ὁποίους, ὅμως, ἑρμηνεύουν φιλοσοφικά καί τούς παρερμηνεύουν ἤ τούς θεωροῦν κατώτερους ἀπό τούς φιλοσόφους (Ρωμαιοκαθολικοί-σχολαστικοί). Κατέληξε ὅτι ἐμεῖς πρέπει νά παραμείνουμε πιστοί στήν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως ὁμολογεῖται στό «Συνοδικό τῆς Ὀρθοδοξίας», νά στηριζόμαστε στήν ἑνότητα τῶν Προφητῶν, Ἀποστόλων καί Πατέρων, ὅπως ἀποφάνθησαν οἱ Οἰκουμενικές Σύνοδοι.
Μετά τήν θεία Λειτουργία ἔγινε ἡ καθιερωμένη λιτανεία τῶν ἱερῶν εἰκόνων ἐντός τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ καί ἀκολούθως ἔγινε τό ἱερό μνημόσυνο γιά τήν ἀνάπαυση τῶν ψυχῶν ὅλων τῶν ἀδελφῶν μας οἱ ὁποῖοι ἀπεβίωσαν βιαίως, κατά τό σιδηροδρομικό δυστύχημα στήν περιοχή τῶν Τεμπῶν. Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης ἐξέφρασε τόν βαθύτατο πόνο ὅλων γιά τό τραγικό αὐτό γεγονός, πού πλήγωσε βαθιά ὅλους τούς Ἕλληνες, καί ὅλη τήν ἀνθρωπότητα. Τόνισε ὅτι αὐτή ἡ περίοδος εἶναι περίοδος πόνου καρδιακοῦ, περίσκεψης, σιωπῆς, περισυλλογῆς, ἀλλά κάποτε πρέπει νά ἀρχίση ἰσχυρά αὐτοκριτική καί ἀπόδοση εὐθυνῶν σέ ὅλα τά ἐπίπεδα (κοινωνικά, πολιτικά, πνευματικά), γιά τήν διόρθωση τῶν κακῶς κειμένων, τήν ἐξυγίανση τῶν πραγμάτων καί τήν ἀπόκτηση ὑπευθυνότητας τόσο προσωπικῆς, ὅσο καί συλλογικῆς. Ἡ ζωή δόθηκε ἀπό τόν Θεό ὡς δῶρο στούς ἀνθρώπους καί ἔχει νόημα καί ἀξία καί δέν εἶναι παίγνιον τοῦ καθενός.
Στή θεία Λειτουργία συμμετεῖχε ὁ δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας, ἀντιδήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, οἱ διοικητές τῶν σωμάτων ἀσφαλείας τῆς πόλης καί πλῆθος κόσμου. Στήν λιτανεία τῶν ἱερῶν εἰκόνων συμμετεῖχε ἀντιπροσωπεία τῶν μαθητῶν τῶν Κατηχητικῶν Σχολείων τῆς Ἐνορίας τοῦ Ἁγίου Δημητρίου κρατώντας ἱερές εἰκόνες.
Θεῖο κήρυγμα
Ἀναφορὰ στὸ σιδηροδρομικὸ δυστύχημα
Φωτογραφίες
Β΄ Κυριακή τῶν Νηστειῶν
Τήν Β΄ Κυριακή τῶν Νηστειῶν, 12 Μαρτίου, ἑορτή τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος λειτούργησε στήν Ἁγία Παρασκευή, πού είναι κεντρικός Ναός τῆς Ναυπάκτου. Στό κήρυγμά του ἀναφέρθηκε σέ τρεῖς μεγάλους Ἁγίους καί Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας πού ἑορτάζουμε σήμερα (12 Μαρτίου). Δηλαδή, ἐκτός τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, πού ἑορτάζουμε πάντοτε τήν Β΄ Κυριακή τῶν Νηστειῶν, ἡ Ἐκκλησία ἑορτάζει καί τήν μνήμη τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Διαλόγου, Πάπα Ρώμης καί τοῦ ἁγίου Συμεών τοῦ Νέου Θεολόγου λόγῳ τῆς κοιμήσεώς του αὐτήν τήν ἡμέρα.
Ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Διάλογος, Πάπας Ρώμης (540-604), γεννήθηκε στήν Ρώμη ἀπό οἰκογένεια Συγκλητικῶν. Ὀνομάστηκε Διάλογος ἀπό τό ὁμώνυμο ἔργο του "Διάλογοι". Γιά νά ξεκουρασθῆ ἀπό τίς ποιμαντικές μέριμνες, κατέφυγε σέ ἕνα ἥσυχο μέρος καί τότε ὁ ἀγαπητός του Διάκονος Πέτρος τόν ρωτοῦσε γιά ὅσα γνώρισε στήν ζωή του στά διάφορα Μοναστήρια πού πέρασε. Ἔτσι, μέ τήν μορφή διαλόγου παρουσιάζει τούς ἀσκητές, ἐρημίτες καί ἁγίους Πατέρες πού γνώρισε στήν Ἰταλία καί ἐκτός αὐτῆς, οἱ ὁποῖοι ἠσκοῦντο στήν ἄσκηση καί τήν προσευχή, πρίν καταστραφοῦν ἀπό τά Γερμανικά φῦλα. Τό βιβλίο αὐτό παρουσιάζει τήν Ὀρθόδοξη ἡσυχαστική ζωή στήν παλαιά Ρώμη καί τήν Δύση καί ὁ ἴδιος ὁ ἅγιος Γρηγόριος, Πάπας Ρώμης, ἦταν ἡσυχαστής.
Ὁ ἅγιος Συμεών ὁ Νέος Θεολόγος (949-1022) ἔζησε στήν Κωνσταντινούπολη, ἦταν ὑποτακτικός τοῦ ἁγίου Συμεών τοῦ Εὐλαβοῦς, τοῦ Στουδίτου• ἔγινε μοναχός καί ἡγούμενος στήν Μονή τοῦ ὁσίου Μάμαντος. Ἀρχίζοντας ἀπό τήν μελέτη τῶν βιβλίων τοῦ ὁσίου Μάρκου τοῦ Ἀσκητοῦ καί τοῦ ἁγίου Διαδόχου τοῦ Φωτικῆς πού τοῦ συνέστησε ὁ Γέροντάς του καί μέ τήν ἄσκηση ἔφθασε σέ μεγάλα ὕψη θεοπτικῆς ἐμπειρίας, τήν ὁποία ἐξέφρασε στίς ὁμιλίες του, στίς Κατηχήσεις του καί στά ποιήματά του μέ τίτλο «Θείων Ἐρώτων Ὕμνοι».
Ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς (1296-1359) ἔζησε στήν Κωνσταντινούπολη, τό Ἅγιον Ὄρος καί τήν Θεσσαλονίκη. Ἀποδείχθηκε μεγάλος ἡσυχαστής, θεόπτης καί Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας πού ἀντιμετώπισε τόν σχολαστικισμό καί ἐξέφρασε τήν διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας.
Καί οἱ τρεῖς αὐτοί Ἅγιοι ἔδειξαν ὅτι ἡ πραγματική θεολογία συνδέεται μέ τήν Ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ στούς θεουμένους, ὅτι γιά νά γίνη κανείς θεολόγος πρέπει νά ἀκολουθήση τόν Ὀρθόδοξο ἡσυχασμό καί ὅτι αὐτή ἡ παράδοση, πλήν ἐξαιρέσεων, ἦταν ἡ κοινή παράδοση τῆς Ἐκκλησίας σέ Ἀνατολή καί Δύση κατά τήν πρώτη χιλιετία. Μάλιστα, εἶπε ὅτι σέ Συνέδριο στό ὁποῖο συμμετεῖχε στήν Βενετία, ὅταν ἐρωτήθηκε ἀπό Ρωμαιοκαθολικό καθηγητή γιά τόν διάλογο μεταξύ τῶν Ἐκκλησιῶν, ἀπάντησε ὅτι θά ἦταν ἀποδοτικός αὐτός ὁ διάλογος, ἄν γινόταν στήν βάση τῶν τριῶν αὐτῶν Πατέρων τῆς Ἀνατολῆς καί Δύσεως, δηλαδή τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Διαλόγου, Πάπα Ρώμης, τοῦ ἁγίου Συμεών τοῦ Νέου Θεολόγου καί τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, πού ἐκφράζουν τήν Ὀρθόδοξη θεολογία σέ Ἀνατολή καί Δύση. Κατέληξε ὅτι πρέπει νά παραμείνουμε πιστοί στήν Ὀρθόδοξη θεολογία καί τόν Ὀρθόδοξο ἡσυχασμό, ὡς τήν πραγματική προϋπόθεσή της, ἀρνούμενοι ὅλες τίς ἑτεροδοξίες ἀπό ὅπου καί ἄν προέρχονται.
Κατά τήν ἀπόλυση ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στόν τραγικό θάνατο ἑνός εἰκοσαετοῦς νέου, φοιτητοῦ καί ἐργαζόμενου, τοῦ ὁποίου ἐτελεῖτο τό μνημόσυνο, καί ὁ ὁποῖος σκοτώθηκε ἐπιστρέφοντας ἀπό τήν ἐργασία του στό σπίτι. Ἐπίσης, ἀναφέρθηκε καί στούς θανάτους στά Τέμπη, ἀλλά καί σέ πολλούς καθημερινούς θανάτους νέων ἀνθρώπων, ἀπό διάφορα αἴτια, στούς δρόμους καί στά Νοσοκομεῖα καί ζήτησε νά προσευχόμαστε γιά ὅλους αὐτούς.
Θεῖο κήρυγμα
Ἀπόλυσις θείας Λειτουργίας
Φωτογραφίες
Ἡ Γ΄ Στάση τῶν Χαιρετισμῶν στόν Ἱερό Ναό Ἁγίας Παρασκευῆς Ναυπάκτου
Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος ἔψαλε τήν Γ΄ Στάση τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Παναγίας μας στόν Ἱερό Ναό τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς Ναυπάκτου. Στό κήρυγμά του ἀνέλυσε τήν φράση τοῦ Κοντακίου, «Νέαν ἔδειξε κτίσιν, ἐμφανίσας ὁ Κτίστης, ἡμῖν τοῖς ὑπ’ αὐτοῦ γενομένοις», δηλαδή ὁ Δημιουργός ἔκανε μιά νέα δημιουργία καί τήν φανέρωσε σέ ἐμᾶς τά πλάσματά Του. Γίνεται ἀναφορά σέ νέα κτίση. Ἡ παλαιά κτίση ἔγινε στήν ἀρχή τῆς δημιουργίας, ὅταν ὁ Θεός ἔκανε τόν οὐρανό καί τήν γῆ, τό φῶς καί ὅλα τά ὡραῖα τῆς δημιουργίας, ἀλλά καί τόν ἄνθρωπο, τήν κορωνίδα τῆς δημιουργίας Του. Ποιά, ὅμως, εἶναι ἡ νέα κτίση τήν ὁποία μᾶς φανέρωσε ὁ Χριστός; Μιά πρώτη ἐπιπόλαια ἀπάντηση μπορεῖ νά εἶναι ὅτι ζοῦμε σέ μιά νέα ἐποχή μέ μεγάλη πρόοδο στήν ψηφιακή τεχνολογία, στήν ἐπιστήμη τῆς βιοτεχνολογίας, στήν τεχνητή νοημοσύνη, πού μᾶς ἔδωσε νέες δυνατότητες. Ὅμως, παρά ταῦτα ὁ ἄνθρωπος εἶναι πιό εὐάλωτος στούς ἰούς καί στά μικρόβια, ἡ ἀτμόσφαιρα μολύνεται, τά οἰκολογικά προβλήματα αὐξάνονται, οἱ θάνατοι, οἱ ἀρρώστιες, οἱ πόλεμοι εἶναι ὀδυνηροί, τά ψυχολογικά, νευρολογικά καί ψυχιατρικά προβλήματα αὐξήθηκαν. Σέ ποιά, λοιπόν, νέα κτίση ἀναφέρεται ὁ ὑμνογράφος; Ὁ Σεβασμιώτατος ἔδωσε τήν ἀπάντηση ὅτι αὐτή ἡ νέα κτίση τήν ὁποία μᾶς φανέρωσε ὁ Χριστός εἶναι ἡ ἐνανθρώπηση τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ, ὁ Ὁποῖος προσέλαβε τήν ἀνθρώπινη φύση καί ἔγινε Θεάνθρωπος, ὅπως γράφεται στήν συνέχεια: «Ἐξ ἀσπόρου βλαστήσας γαστρός καί φυλάξας ταύτην ὥσπερ ἦν ἄφθορον· ἵνα τό θαῦμα βλέποντες ὑμνήσωμεν αὐτήν βοῶντες». Ὁ Χριστός, κατά τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Δαμασκηνό, εἶναι «τό μόνον καινόν ὑπό τόν ἥλιον». Ὅλη ἡ κτίση μετά τήν δημιουργία της εἶναι ἴδια, τίποτε τό νέο δέν γίνεται σέ αὐτήν, ὅλα ἐπαναλαμβάνονται. Τό μόνο νέον, τό μόνο καινόν εἶναι ἡ ἕνωση θείας καί ἀνθρωπίνης φύσεως στήν ὑπόσταση τοῦ Λόγου. Γι’ αὐτό καί ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος ἔχει μεγάλη ἀξία, ἐπειδή καί Αὐτή συμμετεῖχε σέ αὐτήν τήν νέα κτίση. Στήν συνέχεια εἶπε ὅτι, ὅσοι συνδέονται μέ τόν Χριστό, πού εἶναι τό νέον σέ ὅλη τήν δημιουργία, συμμετέχουν στήν νέα κτίση, δηλαδή παρά τόν πόνο, τίς ἀρρώστιες, τόν θάνατο, ἔχουν ἀποκτήσει ἕναν τρόπο ζωῆς πού τά ὑπερβαίνουν αὐτά. Καί κατέληξε ὅτι πρέπει νά μάθουμε ἕναν τρόπο ζωῆς, ὥστε, ζώντας μέσα σέ δύσκολες καταστάσεις, νά τίς ὑπερβαίνουμε καί νά εἴμαστε ἐλεύθεροι καί νέοι ἐν Χριστῷ.
Στήν Ἀκολουθία παρευρέθηκαν, ἐκτός ἀπό πλῆθος κόσμου, καί ὁ Δήμαρχος Ναυπακτίας, ἐνορίτης τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς, κ. Βασίλειος Γκίζας, ὅπως καί ὁ Διευθυντής τοῦ 2ου Λυκείου Ναυπάκτου, κ. Πέτρος Πιτσιάκκας. Ἡ Ἀκολουθία μεταδόθηκε ἀπευθείας ἀπό τόν τηλεοπτικό σταθμό Ionian Channel καί τήν ἱστοσελίδα NafpaktiaNews.
Δεῖτε τὴν ὁμιλία
Φωτογραφίες
Κυριακή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως στήν Δάφνη Ναυπάκτου
Τήν Τρίτη Κυριακή τῶν Νηστειῶν ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος λειτούργησε στόν περικαλή Ἱερό Ναό τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς στήν Δάφνη Ναυπακτίας. Τό χωριό Δάφνη βρίσκεται λίγο ἔξω ἀπό τή Ναύπακτο στά σύνορα τοῦ Νομοῦ Αἰτωλοακαρνανίας καί Φωκίδος. Ὁ Ναός τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς πού ἔκτισαν μέ ξεχωριστό μεράκι οἱ Δαφνιῶτες εἶναι καινούργιος καί ἀπό τούς μεγαλύτερους Ναούς τῆς Μητροπόλεως Ναυπάκτου.Ὁ Σεβασμιώτατος, μετά τήν ἀνάγνωση τουΕὐαγγελίου, ἀναφερόμενος στό Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα, στό ὁποῖο ὁ Χριστός μίλησε γιά τό ὅτι ὅποιος θέλει νά τόν ἀκολουθήσει θά πρέπει νά ἀρνηθῆ τόν ἑαυτό του καί νά σηκώσει τόν σταυρό του, εἶπε ὅτι πρέπει νά δοῦμε τήν αἰτία γιά τήν ὁποία ὁ Χριστός εἶπε αὐτήν τήν διδασκαλία. Ἀνέφερε ὅτι ἀμέσως προηγουμένως πού εἶχε ἀνακοινώσει στούς μαθητές του ὅτι θά πάθη, θά θανατωθῆ καί θά ἀναστηθῆ, ὁ Ἀπόστολος Πέτρος τόν ἐπιτίμησε νά μή τό ἐπιτρέψει αὐτό. Τότε ὁ Χριστός ἐπιτίμησε μέ σκληρά λόγια τόν Πέτρο λέγοντας: «ὕπαγε ὀπίσω μου σατανᾶ ὅτι οὐ φρονεῖς τά τοῦ Θεοῦ, ἀλλά τά τῶν ἀνθρώπων» (Μαρκ. η΄, 31-33).
Εἶναι φοβερό τό νά ἀποκαλῆ τόν Ἀπόστολο Πέτρο σατανᾶ, γιατί εἶναι ἐναντίον τοῦ Σταυροῦ, ἀφοῦ μόνον ὁ Σατανᾶς δέν σταυρώνεται ἀλλά σταυρώνει τούς ἄλλους καί εἶπε τόν λόγο πού ἀκούσαμε στό Εὐαγγέλιο. Ἔτσι ἔδειξε ὁ Χριστός τί θά πῆ φρόνημα κατά Θεόν καί φρόνημα κατά τούς ἀνθρώπους. Ὁ ἄνθρωπος πού συνδέεται μέ τόν Θεό σταυρώνεται καθημερινά, δηλαδή θεραπεύει τά πάθη του καί ἀγαπᾶ τόν Θεό καί τούς ἀνθρώπους θυσιαστικά, μέ ἀνιδιοτέλεια χωρίς φιλαυτία. Ἀντίθετα, ὅσοι ζοῦν ἀνθρώπινα ὄχι μόνον δέν σταυρώνονται, ἀλλά καί σταυρώνουν τούς ἄλλους.Δυστυχῶς σήμερα οἱ ἄνθρωποι ζοῦν σάν ἀσταύρωτοι, δηλαδή θέλουν μόνον ἄνεση, ἐλευθερία, καλοπέραση, χρήματα χωρίς νά κουράζονται, χωρίς νά θυσιάζονται, καί νά ὑπομένουν. Θέλουν νά ἀγαποῦν καί νά ἀγαπῶνται χωρίς νά θυσιάζονται. Αὐτό τό εἴδαμε στό δυστύχημα τῶν Τεμπῶν. Αὐτοί πού εἶχαν τό καθῆκον νά προστατεύουν τήν ζωή τῶν ἄλλων δέν ἔδειξαν τήν ἀνάλογη προσοχή στό ὑπεύθυνο αὐτό ἔργο.Αὐτό εἶναι τό κατά τόν παλαιό ἄνθρωπο φρόνημα, ἐνῶ τό κατά Θεόν φρόνημα εἶναι νά θυσιαζόμαστε καθημερινά γιά τούς ἄλλους καί τόν Θεό. Ἡ ἀληθινή ἀγάπη καί ἡ ἀληθινή ἐλευθερία ἔρχεται μέσα ἀπό τόν Σταυρό, τήν θυσία, τήν προσφορά.
Κατά τή διάρκεια τοῦ κοινωνικοῦ ἀναγνώστηκε ἀπό τόν Ἀρχιμανδρίτη π. Εἰρηναῖο Κουτσογιάννη ἱεροκήρυκα τῆς Μητροπόλεως Ναυπάκτου ἡ ἐγκύκλιος τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος «Περί τῶν Ἱερατικῶν Κλήσεων».
Θεῖο κήρυγμα
Φωτογραφίες
Ἡ Ἑορτή τοῦ Εὐαγγελισμοῦ καί τῆς Ἐθνικῆς ἐπετείου στήν Ναύπακτο
Στήν Ναύπακτο ὁ ἑορτασμός τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου καί τῆς ἐπετείου τῆς Ἐπανάστασης τοῦ 1821 εἶχε ὡς κέντρο τόν Μητροπολιτικό Ναό τοῦ ἁγίου Δημητρίου, στόν ὁποῖο ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος χοροστάτησε στόν Ὄρθρο, προεξῆρχε στήν θεία Λειτουργία καί τέλεσε στό τέλος τῆς θείας Λειτουργίας τήν Δοξολογία γιά τήν ἐθνική ἐπέτειο. Μαζί μέ τόν Σεβασμιώτατο λειτούργησαν οἱ Ἀρχιμανδρίτες π. Ἀντώνιος Βαζούρας καί π. Εἰρηναῖος Κουτσογιάννης, οἱ Ἐφημέριοι τοῦ Ναοῦ καί οἱ διάκονοι Παΐσιος Παρασκευᾶς καί Ἀντώνιος Ἀντωνιάδης. Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του ἀναφέρθηκε στήν μεγάλη δόξα τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου πού ἔγινε Μητέρα τοῦ Χριστοῦ. Στήν ἀρχή ἀνέφερε τήν διδασκαλία τοῦ ἁγίου Διονυσίου τοῦ Ἀρεοπαγίτου στό ἔργο του «περί οὐρανίου ἱεραρχίας», ὅτι στούς ἀγγέλους ὑπάρχει μιά ἱεράρχηση, ἀφοῦ τά Χερουβείμ, τά Σεραφείμ καί οἱ Θρόνοι εἶναι πλησιέστερα στόν Θεό καί δι’ αὐτῶν ἡ ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ διαχέεται στίς ἄλλες τάξεις τῶν ἀγγέλων, καί ἀπό ἐκεῖ φθάνει στούς ἀνθρώπους καί σέ ὅλη τήν κτίση πάλι ἱεραρχικῶς.
Ὅμως, ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος μέ τό νά γίνη μητέρα τοῦ Χριστοῦ ὑψώθηκε πάνω ἀπό τά Χερουβείμ καί τά Σεραφείμ, γι’ αὐτό ψάλλουμε: «Τήν τιμιωτέραν τῶν Χερουβείμ καί ἐνδοξοτέραν ἀσυγκρίτως τῶν Σεραφείμ». Αὐτό σημαίνει ὅτι διά τῆς Θεοτόκου διαχέεται ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ στούς ἀγγέλους καί σέ ὅλη τήν κτίση. Ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης γράφει:
«Ἡ Κυρία Θεοτόκος ὡς μήτηρ Θεοῦ ἀμέσως μετά Θεόν οὖσα, καί ἀσυγκρίτως ὑπερβᾶσα ὄχι μόνον ἀνθρώπους, ἀλλά καί αὐτά τάς πρώτας καί ἀνωτάτας τάξεις τῶν ἀγγέλων Χερουβείμ καί Σεραφείμ, δι’ ἑαυτῆς διανέμει τόν πλοῦτον ὅλων τῶν ἐκ Θεοῦ χαρισμάτων καί θείων ἐλλάμψεων, εἰς ὅλους, ἀγγέλους ὁμοῦ καί ἀνθρώπους, καθώς ὅλη ἡ τοῦ Χριστοῦ φρονεῖ Ἐκκλησία»
Σέ αὐτό ὀφείλεται ἡ δύναμη τῆς προσευχῆς καί τῆς πρεσβείας τῆς Παναγίας. Εἶναι κοντά στόν Ἥλιο τῆς Δικαιοσύνης καί δι’ αὐτῆς ἔρχονται οἱ ἀκτίνες Του σέ μᾶς. Αὐτό σημαίνει ὅτι πρέπει νά εἴμαστε κατάλληλοι, ὥστε ἡ φωτιστική ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ νά φθάνη σέ μᾶς καί νά μᾶς καθαρίζη, φωτίζη καί τελειοποιῆ. Παρόντες στήν Δοξολογία ἦταν οἱ ἀρχές τοῦ τόπου, ὁ Δήμαρχος κ. Βασίλειος Γκίζας, ὁ Ἀντιπεριφερειάρχης κ. Ἀθανάσιος Μαυρομάτης, ὁ Πρόεδρος τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου κ. Γεώργιος Σιμάκης, Ἀντιδήμαρχοι, Δημοτικοί Σύμβουλοι, οἱ Προϊστάμενοι τῶν Σωμάτων Ἀσφαλείας, Ἀστυνομίας, Τροχαίας, Λιμενικοῦ καί Πυροσβεστικῆς, οἱ σημαιοφόροι καί οἱ παραστάτες τῶν Σχολείων, ἐκπαιδευτικοί, ἐκπρόσωποι συλλόγων καί λαός.
Μετά τήν δοξολογία ὁ Σεβασμιώτατος μέ τίς Ἀρχές πῆγαν πεζοί στήν Πλατεία Φαρμάκη, ὅπου στό Ἡρῶον τῆς Ναυπάκτου, τέλεσε ἐπιμνημόσυνη δέηση. Μετά τήν ἐπιμνημόσυνη δέηση ἔγινε κατάθεση στεφάνων ἀπό τίς Ἀρχές, τά Σχολεῖα καί Συλλόγους τῆς πόλεως, ἐκφωνήθηκε ὁ πανηγυρικός τῆς ἡμέρας ἀπό τόν Διευθυντή τοῦ 2ου Γυμνασίου Ναυπάκτου κ. Ἀντώνιο Μπέκο καί ἀκολούθησε παρέλαση τῶν Σχολείων καί διαφόρων Συλλόγων.
Θεῖο κήρυγμα
Ἀπόλυσις
Φωτογραφίες
Ναύπακτος, ἐκδήλωση τοῦ Συλλόγου ΑΜΕΑ «ΑΛΚΥΟΝΗ» γιά τήν Ἐθνική Ἐπέτειο τοῦ 1821
Τήν Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2023, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος παραβρέθηκε σέ μουσικοχορευτική ἐκδήλωση γιά τήν Ἐθνική Ἐπέτειο τῆς 25ης Μαρτίου, πού διοργάνωσε ὁ Σύλλογος ΑΜΕΑ «ΑΛΚΥΟΝΗ», ὁ ὁποῖος ἑόρτασε ταυτόχρονα καί τά εἴκοσι χρόνια ἀπό τήν Ἵδρυσή του. Ἡ ἐκδήλωση πραγματοποιήθηκε στίς 11 π.μ. στό κλειστό Γυμναστήριο τοῦ Παπαχαραλάμπειου Ἐθνικοῦ Σταδίου τῆς Ναυπάκτου.
Ὁ Σύλλογος ΑΜΕΑ «ΑΛΚΥΟΝΗ» συνεργάστηκε γιά τήν ἐκδήλωση αὐτή μέ τόν Σύλλογο Γονέων Ἀτόμων μέ Νοητική Ὑστέρηση «Μαχητές», πού ἔχει τήν ἕδρα του στήν Πάτρα, μέ τήν Κοινωνική Συνεταιριστική Ἐπιχείρηση «Δράσεις Ἔκφρασης», μέ ἕδρα πάλι τήν Πάτρα, καί μέ τήν σύμπραξη τῆς Περιφέρειας Δυτικῆς Ἑλλάδας.
Στήν ἐκδήλωση συμμετεῖχαν οἱ ὠφελούμενοι τῶν παραπάνω Δομῶν, μέ τούς ἐκπαιδευτές - συνοδούς τους καί τά μέλη πολιτιστικῶν Συλλόγων τῆς Ναυπάκτου, συνοδείᾳ παραδοσιακῆς ὀρχήστρας. Ἐπίσης, συμμετεῖχαν οἱ λαογραφικοί, πολιτιστικοί καί χορευτικοί Σύλλογοι τῆς Ναυπάκτου «Ναῦς» καί «Ἀνεμογιάννης», καθώς καί ὁ Σκοπευτικός Ὅμιλος Παραδοσιακῶν Ὅπλων Πάτρας, ἐκθέτοντας καί παρουσιάζοντας παραδοσιακό ὁπλισμό τῆς Συλλογῆς τους, στόν χῶρο τῆς ἐκδήλωσης.
Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος στόν σύντομο χαιρετισμό του ἐξῆρε τό ἔργο τῆς «ΑΛΚΥΟΝΗΣ» στά εἴκοσι χρόνια πού δραστηριοποιεῖται στήν περιοχή μας (καί ὄχι μόνον σ’ αὐτήν), ἀλλά καί τήν προσπάθεια τῶν γονέων πού ὠφελοῦνται ἀπό τήν «ΑΛΚΥΟΝΗ», μέ τό νά μήν μένουν τά παιδιά στό σπίτι, ἀλλά νά εἶναι ἀνοιχτά στήν κοινωνία. Αὐτό εἶναι μιά κοινωνική ἐπανάσταση, τά εἴκοσι χρόνια τῆς ὁποίας γιορτάζουμε μαζί μέ τήν Ἐπανάσταση τοῦ 1821.
Στήν ἐκδήλωση ἦταν παρόντες ὁ Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας, ὁ Περιφερειακός Σύμβουλος κ. Ἀντώνης Χαροκόπος, ἀλλά καί μαθητές καί ἐκπαιδευτικοί σχολείων τῆς Ναυπάκτου καί τῆς Δωρίδας, μέλη Πολιτιστικῶν Συλλόγων, μέλη οἰκογενειῶν ΑΜΕΑ καί φίλοι τῶν Συλλόγων.
Φωτογραφίες
Κυριακὴ Δ Νηστειῶν, Παλαιοπαναγιά Ναυπάκτου
Θεῖο κήρυγμα
Ἀπόλυσις
Φωτογραφίες
Ὁ Ἀκάθιστος Ὕμνος στόν Ἱερὸ Ναὸ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου
Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος χοροστάτησε στήν Ἀκολουθία τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου στόν κατάμεστο ἀπό πιστούς Μητροπολιτικό Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου. Συμμετεῖχαν οἱ ἐφημέριοι τοῦ Ναοῦ, π. Θωμᾶς Βαμβίνης καί π. Παναγιώτης Χατζῆς, ὅπως καί οἱ διάκονοι π. Παΐσιος Παρασκευᾶς καί π. Ἀντώνιος Ἀντωνιάδης. Πρίν τόν Ἀκάθιστο Ὕμνο ἐψάλη ἡ ἀκολουθία τοῦ Ἁγιασμοῦ γιά τήν πρώτη τοῦ μηνός Ἀπριλίου. Στό κήρυγμά του ἀναφέρθηκε στό βιβλίο τῆς ἱερᾶς Ἀποκαλύψεως τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Ἰωάννου, πού περιγράφει τήν οὐράνια θεία Λειτουργία, τόν Χριστό καί τούς Ἁγίους. Μεταξύ τῶν ἄλλων πού εἶδε ὁ Εὐαγγελιστής Ἰωάννης, εἶδε καί ἕνα θαυμαστό σημεῖο στόν οὐρανό. Εἶδε μιά γυναίκα πού ἦταν ντυμένη τόν ἥλιο καί ἡ σελήνη ἦταν κάτω στά πόδια της ἐνῶ στό κεφάλι της ἦταν δώδεκα ἀστέρια. Ἦταν ἔγκυος καί ἤθελε νά γεννήση. Ἡ γυναίκα γέννησε ἀρσενικό παιδί πού θά κυβερνήση ὅλα τά ἔθνη μέ σιδερένια ράβδο.
Στήν συνέχεια παρουσίασε τίς ἑρμηνεῖες τῶν ἁγίων Ἀνδρέα καί Ἀρέθα, Ἐπισκόπων Καισαρείας, ὅτι αὐτό τό μεγάλο καί λαμπρό θέαμα ἀναφέρεται στήν Θεοτόκο, ἡ ὁποία περιεβλήθη τό Φῶς τοῦ Θεοῦ, στά πόδια της ὡς σελήνη εἶναι ἡ «κατά τόν νόμον λατρεία», ἡ ἑβραϊκή συναγωγή, καί ὁ στέφανος τῶν δώδεκα ἀστέρων εἶναι οἱ ἅγιοι Ἀπόστολοι. Αὐτή γέννησε κατά ἄνθρωπο τόν Χριστό πού ποιμαίνει ὅλα τά ἔθνη, δηλαδή τούς Χριστιανούς πού εὑρίσκονται σέ ὅλη τήν οἰκουμένη καί ἔχουν μεγάλη δύναμη, ἀγάπη καί θυσία. Αὐτή εἶναι ἡ δόξα τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου στήν οὐράνια θεία Λειτουργία. Ἐμφανίζεται καί ὁ δράκοντας πού ἤθελε νά καταβροχθίση τό παιδί, πού μόλις εἶχε γεννήσει, ἀλλά δέν τό κατόρθωσε. Αὐτό δείχνει καί τό μίσος τοῦ διαβόλου ἐναντίον τῆς Θεοτόκου καί τοῦ Χριστοῦ. Στήν συνέχεια ἀνέφερε ὅτι κατά τήν διδασκαλία τῶν ἰδίων ἑρμηνευτῶν ἡ ὑπέρλαμπρη αὐτή εἰκόνα τῆς γυναίκας πού εἶχε περιβληθῆ τόν ἥλιο δείχνει καί τήν Ἐκκλησία, πού ἔχει τήν δόξα τοῦ Χριστοῦ• στεφάνι της εἶναι οἱ Δώδεκα Ἀπόστολοι καί στηρίζεται στό κήρυγμα τῶν Ἀποστόλων. Ἡ Ἐκκλησία γεννᾶ ἄρρενες, πού εἶναι «ὁ τῆς Ἐκκλησίας λαός», πού δέν ὑποτάσσεται στίς ἡδονές. Ὁ Σεβασμιώτατος κατέληξε ὅτι αὐτή εἶναι ἡ δόξα τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου καί τῆς Ἐκκλησίας, καί εἶναι μεγάλη εὐλογία νά εἴμαστε μέλη τῆς δοξασμένης Ἐκκλησίας καί νά τιμοῦμε ὀρθοδόξως τήν Μητέρα τοῦ Χριστοῦ.
Ὁμιλία στὸν Ἀκάθιστο Ὕμνο
Στάση Α
Στάση Δ
Φωτογραφίες
- Προβολές: 662