Skip to main content

«Ψυχή καί Χριστός σᾶς χρειάζεται»

Μητροπολίτου Ναυπάκτου & Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου

Ὁμιλία στόν Ἑσπερινό τῆς Ἀποτομῆς τῆς Κεφαλῆς τοῦ Τιμίου Προδρόμου, στήν Ἱερά Μονή Βομβοκοῦς 28 Αὐγούστου 2023

Ἑορτάζουμε καί φέτος τήν μνήμη τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου τοῦ Βαπτιστοῦ, ὁ ὁποῖος, ὅπως φαίνεται στόν τίτλο του, ἐβάπτισε τόν Χριστό καί ἦταν Πρόδρομός Του, δηλαδή προετοίμασε τόν δρόμο γιά νά ἔλθη ὁ Χριστός, καί γι’ αὐτό ἐκήρυττε. Καί ἑορτάζουμε σέ αὐτήν τήν Μονή τοῦ Τιμίου Προδρόμου τῆς Βομβοκοῦς τήν ἑορτή τῆς ἀποτμήσεως τῆς τιμίας κεφαλῆς τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου καί Βαπτιστοῦ.

1. Ὁ ἅγιος Ἰωάννης μιλοῦσε γιά τόν Χριστό

Ὅπως εἶπα προηγουμένως, ὁ ἅγιος Ἰωάννης λέγεται Πρόδρομος, διότι προετοίμασε τόν δρόμο γιά νά ἔλθη ὁ Χριστός καί αὐτό ἦταν τό ἔργο πού ἔπρεπε νά ἐπιτελέση καί τό ἐπετέλεσε. Δηλαδή, μιλοῦσε συνέχεια γιά τόν Χριστό στά κηρύγματα πού ἔκανε, ἀφοῦ προηγουμένως ἔζησε στήν ἔρημο, στά κηρύγματα πού ἔλεγε ὅτι ἔρχεται ὁ ἰσχυρότερός του πού δέν εἶναι ἱκανός νά λύση τόν ἱμάντα τῶν ὑποδημάτων του (Μάρκ. α΄, 7). Ἐπίσης, ἔλεγε ὅτι αὐτός βαπτίζει τούς ἀνθρώπους στό νερό, ἐνῶ Ἐκεῖνος θά τούς βαπτίση «ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ καί πυρί» (Λουκ. γ΄, 16).

Ὅταν ὁ Χριστός ἐμφανίστηκε, τόν ἔβλεπε ἀπό μακριά καί ἔλεγε στούς μαθητές του -διότι μερικοί ἀπό τούς μαθητές τοῦ Χριστοῦ ἦταν προηγουμένως μαθητές τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου- «Ἴδε ὁ ἀμνός τοῦ Θεοῦ ὁ αἴρων τήν ἁμαρτίαν τοῦ κόσμου» (Ἰω. α΄, 29). Δηλαδή, τούς ὑπέδειξε ποιός εἶναι Αὐτός πού προανηγγέλθη ἀπό τούς Προφῆτες.

Μέ αὐτήν, λοιπόν, τήν ἔννοια ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος ἦταν ὁ τελευταῖος τῶν Προφητῶν τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης καί ὁ πρῶτος Προφήτης, πού εἶδε τόν Χριστό σεσαρκωμένο. Καί ὅταν τόν ρώτησαν οἱ μαθητές του γιά τόν Χριστό, ἐκεῖνος εἶπε: «Ἐκεῖνον δεῖ αὐξάνειν, ἐμέ δέ ἐλαττοῦσθαι» (Ἰω. γ΄ 30), δηλαδή ἀπό δῶ καί πέρα Αὐτός πρέπει νά προχωρήση μπροστά καί ἐγώ πρέπει νά ἐλαττώνομαι καί νά φεύγω, ἐπειδή τώρα ἦλθε ὁ Λυτρωτής τοῦ κόσμου, ὁ Χριστός.

Αὐτό ἦταν τό ἔργο τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου. Βέβαια, ὑπάρχουν ἄνθρωποι πού γράφουν καί μιλοῦν γιά τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Πρόδρομο ὅτι ἤλεγχε τόν λαό καί τόν Ἡρώδη. Εἶναι γνωστόν ὅτι ἄσκησε καί ἔλεγχο, ἀλλά τό βασικό του ἔργο ἦταν νά γνωρίση στούς ἀνθρώπους τόν Χριστό. Καί ὅταν ἐμφανίστηκε ὁ Χριστός καί ἐβαπτίσθη στόν Ἰορδάνη ποταμό ἀπό αὐτόν τόν ἴδιο τόν Ἰωάννη τόν Πρόδρομο, τότε ἀποσύρθηκε σιγά-σιγά, τούς μαθητές του τούς ἔστειλε στόν Χριστό καί αὐτό ἦταν τό ἔργο του καί ἐκεῖ τελείωσε.

Αὐτό εἶναι πάρα πολύ σημαντικό. Γιατί πρέπει νά δοῦμε καί ποιό εἶναι τό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας. Τό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας δέν εἶναι ἀκτιβιστικό, ὅπως καί τό ἔργο τοῦ μοναχισμοῦ δέν εἶναι ἀκτιβιστικό, ἀλλά εἶναι νά γνωρίζη στούς ἀνθρώπους τόν Χριστό. Καί, βέβαια, ὁ Χριστός δέν εἶναι κάποιο ἀφηρημένο ὄν, δέν ἔχουμε κάποια ἀφηρημένη διδασκαλία περί τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά εἶναι ὁ Θεάνθρωπος Χριστός, εἶναι ὅπως τόν διδάσκουν οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας καί ὅπως τόν βιώνει ἡ Ἐκκλησία, εἶναι ἡ κεφαλή τοῦ σώματος τῆς Ἐκκλησίας καί ἡ Ἐκκλησία εἶναι τό σῶμα τό εὐλογημένο τοῦ Χριστοῦ.

Αὐτό εἶναι τό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας. Ἀλλά καί τό ἔργο ὅλων τῶν Κληρικῶν, τῶν Ἐπισκόπων, τῶν Πρεσβυτέρων, τῶν μοναχῶν εἶναι νά ὑποδεικνύουν στούς ἀνθρώπους τόν Χριστό καί νά ἀποσύρονται, νά ὑποδεικνύουν τόν Χριστό, νά ἑνώνουν τούς ἀνθρώπους μέ τόν Χριστό. Αὐτό εἶναι τό βασικό ἔργο.

2. Ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός γιά τήν ψυχή καί τόν Χριστό

Ἐπειδή πρίν ἀπό λίγες ἡμέρες ἑορτάσαμε τήν μνήμη τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ, ὁ ὁποῖος προερχόταν ἀπό τά σπλάχνα τά δικά μας, δηλαδή ἀπό τό Θέρμο τῆς Αἰτωλίας, θά ἤθελα νά παρουσιάσω ἕνα παράδειγμα ἀπό τίς διδαχές του, στό ὁποῖο φαίνεται ὅτι αὐτό τό ἔργο ἔκανε, δηλαδή μιλοῦσε γιά τόν Χριστό, τήν Ἐκκλησία καί τούς Ἁγίους.

Ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ἔζησε στά μέσα τοῦ 18ου αἰῶνος. Καί μάλιστα τότε σέ ὅλη αὐτήν τήν ἐπαρχία ἦταν ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἄρτης, δέν ὑπῆρχαν ἄλλες Μητροπόλεις, γι’ αὐτό καί ὁ ἴδιος ἔλεγε ὅτι κατάγεται ἀπό τά μέρη τοῦ ἁγίου Ἄρτης, πού λεγόταν καί Ναυπάκτου καί Ἄρτης. Ὁπότε, μέσα ἀπό τά δικά μας σπλάχνα ἐκπορεύτηκε ὁ ἅγιος Κοσμᾶς καί ἀπό ἐδῶ ἄρχισε τήν περιοδεία του. Καί μάλιστα στήν Ἄνω Χώρα, πρίν γίνη μοναχός στό Ἅγιον Ὄρος, διετέλεσε γιά ἕνα διάστημα δημοδιδάσκαλος καί στήν συνέχεια ἐκήρυξε. Ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ἐκήρυττε τόν Χριστό, ὁμιλοῦσε γιά τόν Χριστό καί συνέδεε τούς ἀνθρώπους μέ τόν Χριστό. Ἐμαρτύρησε τό 1774.

Θά ἤθελα νά παρουσιάσω ἕνα χωρίο ἀπό τίς Διδαχές του, γιά νά δῆτε πόσο σύγχρονο στίς ἡμέρες μας εἶναι τό κήρυγμά του.

Σέ μία ἀπό τίς Διδαχές του, καί μάλιστα στήν τρίτη Διδαχή, ὁ ἅγιος Κοσμᾶς κάνει λόγο γιά τόν Ἀντίχριστο. Λέει ὅτι ἦλθε καί ὁ Προφήτης Ἠλίας καί ὁ Ἀντίχριστος πού θανάτωσε τόν Προφήτη Ἠλία. Καί προαναγγέλλει «δίψες, πεῖνες μεγάλες», «θανατικά, ἀσθένειες μεγάλες, ὅπου νά μή προφθάνουν οἱ ζωντανοί νά θάπτουν τούς ἀποθαμένους». Ἐπίσης, ἔλεγε ὅτι θά γίνη «σεισμός παγκόσμιος» καί πολλά ἄλλα. «Ὁ οὐρανός ὁπού φαίνεται, ἡ γῆ καί τά πάντα θέ νά καοῦν καί ὅλος ὁ κόσμος θέ νά ἀποθάνη». Στό ἐρώτημα πότε θά γίνουν αὐτά ἔδινε τήν ἀπάντηση: «Ὁ Χριστός μου λέγει ἐζύγωσαν τώρα κοντά, τώρα ὀγλήγορα, ἔγγιξε τό μαχαίρι εἰς τό κόκκαλον. Ἔξαφνα θέ νά γενοῦν, ἠμποροῦν νά γενοῦν καί ἀπόψε». Εἶχε τέτοια βαθειά συνείδηση, ὅπως ἀκριβῶς εἶχαν καί οἱ Ἀπόστολοι, ὅτι πλησιάζει τό τέλος καί δέν ξέρουμε πότε θά ἔλθη.

Δέν ἤθελα ἁπλῶς νά σᾶς πῶ τό τί ἔλεγε περί τοῦ Ἀντιχρίστου καί ὅτι ἦλθε στήν ἐποχή του ἐκείνη καί, βεβαίως, θεωροῦσε τόν ἑαυτό του ὅτι εἶναι ὁ Προφήτης Ἠλίας μέ τό προφητικό κήρυγμά του, ἀλλά κυρίως θέλω νά ἐπικεντρώσω τήν προσοχή καί τό ἐνδιαφέρον σας στά ἑπόμενα πού ἔλεγε ὁ ἅγιος Κοσμᾶς. Ἐνῶ προέλεγε καί προφήτευε τά δεινά πού θά ἔλθουν στόν λαό, στήν συνέχεια εἶπε:

«Τοῦτο σᾶς λέγω πάλιν καί σᾶς παραγγέλλω: κἄν ὁ οὐρανός νά κατέβη κάτω κἄν ἡ γῆ νά ἀνέβη ἀπάνω, κἄν ὁ κόσμος νά χαλάση, καθώς μέλλει νά χαλάση, σήμερον ἤ αὔριον, νά μή σᾶς μέλλη τί ἔχει νά κάμη ὁ Θεός».

Ἐδῶ θέλει νά τονίση ὅτι θά ἔλθουν πολλά δεινά, ἀλλά ἐσεῖς εἶστε Χριστιανοί καί πιστεύετε στήν Πρόνοια τοῦ Θεοῦ καί ὁ,τιδήποτε νά γίνη νά μή πτοηθῆτε• νά ἔχετε ἀπόλυτη ἐμπιστοσύνη στήν Πρόνοια τοῦ Θεοῦ. Καί στήν συνέχεια εἶπε τό ἑξῆς καταπληκτικό, πού εἶναι ἀπό τά σημαντικότερα χωρία τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ:

«Τό κορμί σας ἄς σᾶς τό καύσουν, ἄς σᾶς τό τηγανίσουν, τά πράγματά σας ἄς σᾶς τά πάρουν, μή σᾶς μέλλει, δῶστε τα, δέν εἶναι ἐδικά σας».
Δηλαδή, μήν ἐνδιαφέρεστε γιά τήν ζωή σας, μήν ἐνδιαφέρεστε γιά τά πράγματά σας, μήν ἐνδιαφέρεστε γιά τήν ἐπιβίωσή σας, ἀλλά γιά τί νά ἐνδιαφέρεστε;

«Ψυχή καί Χριστός σᾶς χρειάζεται. Ἐτοῦτα τά δύο ὅλος ὁ κόσμος νά πέση, δέν ἠμπορεῖ νά σᾶς τά πάρη, ἔξω ἄν τύχη καί τά δώσετε μέ τό θέλημά σας. Αὐτά τά δύο νά τά φυλάγετε, νά μήν τύχη καί τά χάσετε».

Αὐτό σημαίνει ὅτι ὁ Ἀντίχριστος θά δημιουργήση πολλά προβλήματα, θά σᾶς τηγανίσουν τό σῶμα σας μέ τά μαρτύρια, θά σᾶς πάρουν ὅλο τό βιός σας, θά σᾶς ἀφήσουν ἐντελῶς φτωχούς, ἀλλά ἐσᾶς μή σᾶς ἐνδιαφέρη τίποτε, νά τά δίνετε μόνοι σας. Ἐσεῖς πρέπει νά σκέφτεστε τόν Χριστό καί τήν ψυχή. Τόν Χριστό δέν μπορεῖ νά σᾶς τόν πάρη κανένας, ὅ,τι καί νά κάνουν δέν μποροῦν νά σᾶς ἀφαιρέσουν τόν Χριστό καί τήν ψυχή, ἐκτός ἄν ἐσεῖς τά δώσετε. Καί συνεχίζει:

«Τώρα, ἀδελφοί μου, τί σημεῖον καρτεροῦμεν;». Κοιτάξτε, μίλησε προηγουμένως γιά τόν Ἀντίχριστο, ἔρχεται ὁ Ἀντίχριστος καί ἦλθε καί λέει, τώρα τί περιμένουμε ἐμεῖς; «Δέν καρτεροῦμεν ἄλλο παρά πότε νά ἰδοῦμεν νά λάμψη ὁ Πανάγιος Σταυρός εἰς τόν οὐρανόν περισσότερον παρά τόν ἥλιον, καί νά λάμψη ὁ γλυκύτατός μας Ἰησοῦς Χριστός καί Θεός ἑπτά φορές περισσότερον ἀπό τόν ἥλιον, μέ χίλιες χιλιάδες καί μύριες μυριάδες Ἀγγέλους, μέ δόξαν θεϊκήν».

3. Ἐπίκαιρος λόγος

Αὐτός εἶναι, πράγματι, ἐπίκαιρος λόγος. Ὅλος ὁ σκοπός τῆς Ἐκκλησίας καί τῶν Ἁγίων, καί τό βλέπουμε ἐδῶ στόν ἅγιο Κοσμᾶ τόν Αἰτωλό, εἶναι νά συνδέσουν τούς ἀνθρώπους μέ τόν Χριστό. Φυσικά, κάνουν λόγο καί γιά ἄλλα θέματα, ἀλλά δέν πρέπει νά ἐνσπείρουν τόν φόβο καί τήν ταραχή στίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων. Διότι μπορεῖ νά μᾶς πάρουν τά πάντα, μπορεῖ νά μᾶς σκοτώσουν, ὅμως τήν ψυχή μας μέσα στήν ὁποία κατοικεῖ τό Ἅγιον Πνεῦμα, τόν Χριστό πού ἀγαπᾶμε καί συνδεόμαστε μαζί Του, δέν μπορεῖ κανένας νά μᾶς τά πάρη. Καί αὐτό, ὅπως εἶπα καί προηγουμένως, εἶναι ἕνα πολύ σύγχρονο κήρυγμα καί αὐτό πρέπει νά κάνη ἡ Ἐκκλησία.

Τό λέω αὐτό γιατί, ὅσα χρόνια εἶμαι Κληρικός, περίπου 53 χρόνια, ἀπό τότε ἄκουγα ὅτι ἔρχεται ὁ Ἀντίχριστος, θά ἔλθη ὁ Ἀντίχριστος, θά μᾶς καταστρέψη. Ἀπό τότε τά ἄκουγα καί ἀπό τότε μιλοῦσα καί ἔγραφα θεολογικῶς γιά τό θέμα αὐτό. Ἔπειτα, ἀπό τήν δεκαετία τοῦ ‘80 ἄρχισαν νά μιλᾶνε γιά τό barcode, ὅτι θά μᾶς σφραγίζη ὁ Ἀντίχριστος, ὅλα τά προϊόντα τά σφραγίζει ὁ Ἀντίχριστος, ὁ ὑπολογιστής εἶναι ὁ Ἀντίχριστος καί θά μᾶς σφραγίζη καί θά μᾶς καταστρέψη. Καί ἀργότερα μετά ἄρχισαν ἄλλα, ἡ οἰκονομική κρίση, οἱ ψεκασμοί πού μᾶς κάνουν, μᾶς σφραγίζουν μέ τά ἐμβόλια, μέ τά φάρμακα, τώρα μέ τίς ἠλεκτρονικές ταυτότητες.

Ὑπάρχουν μερικοί πού διαρκῶς σκορποῦν τόν φόβο στούς ἀνθρώπους σάν νά εἶναι τό κέντρο τῆς ζωῆς μας ὁ Ἀντίχριστος. Ὅμως, τό κέντρο τῆς ζωῆς μας δέν εἶναι ὁ Ἀντίχριστος, ἀλλά ὁ Χριστός καί Αὐτόν πρέπει νά ἀγαπᾶμε, Αὐτόν πρέπει νά σκεφτόμαστε, νά συνδεόμαστε μέ τόν Χριστό καί θά συμβῆ ἐκεῖνο πού ἔλεγε ὁ ἅγιος Ἀπόστολος Παῦλος: «Πάντα ἰσχύω ἐν τῷ ἐνδυναμοῦντί με Χριστῷ» (Φιλιπ. δ΄, 13). Ὅλα μπορῶ νά τά κάνω μέ τήν δύναμη τοῦ Χριστοῦ.

Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, πρέπει νά καταλάβετε καί ἐσεῖς, νά καταλάβουμε καί ἐμεῖς οἱ Κληρικοί πάρα πολύ καλά ὅτι σκοπός τῆς ζωῆς μας εἶναι νά ἑνωθοῦμε μέ τόν Χριστό καί νά ἀγαπήσουμε τόν Χριστό. Αὐτή εἶναι ἡ ὁρμή πού ἔχουμε μέσα μας, ἀπό τό κατ’ εἰκόνα νά φτάσουμε στό καθ’ ὁμοίωση, νά ἑνωθοῦμε μέ τόν Χριστό. Καί αὐτό εἶναι τό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας, τό νά μιλᾶ γιά τόν Χριστό, νά ἀγαπᾶμε τόν Χριστό, νά συνδεόμαστε μέ τόν Χριστό καί νά μή φοβόμαστε ὅλα τά ἄλλα, τά ὁποῖα εἶναι ἐξωτερικά καί δέν μποροῦν νά ἀγγίξουν καί τήν ψυχή μας καί τόν Χριστό.

Αὐτό νά μᾶς φωτίση ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος σήμερα νά τό καταλάβουμε πολύ καλά, ὅτι ὅλη μας ἡ ἀγάπη πρέπει νά δοθῆ στόν Χριστό, καί «εἰ ὁ Θεός ὑπέρ ἡμῶν, τίς καθ᾿ ἡμῶν;» (Ρωμ. η΄, 31) Ἀμήν.

  • Προβολές: 508