Skip to main content

Κύριο Θέμα: Ἡ ἑορτὴ Ὁσίου Δαμασκηνοῦ τοῦ Στουδίτου στὴν Ναύπακτο

Ἀνάμεσα στίς πολλές καί μεγάλες ἑορτές τοῦ Νοεμβρίου γιά τήν Μητροπόλη Ναυπάκτου ἔχει ἰδιαίτερη ἀξία (θεολογική καί ἱστορική) ἡ ἑορτή τοῦ ὁσίου Δαμασκηνοῦ, Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἄρτης, τοῦ Στουδίτου. Ὅ ὅσιος Δαμασκηνός εἶναι ὁ λόγιος ἅγιος Ἱεράρχης τῆς Τουρκοκρατίας πού κράτησε τήν συνείδηση τοῦ ὀρθοδόξου λαοῦ ξυπνητή, σέ ἐγρήγορση στά δύσκολα χρόνια τῆς δουλείας. Ὅπως λέει ἕνα Ἐξαποστειλάριο ἀπό τήν ἀκολουθία τῆς ἑορτῆς του «Φῶς ἐν σκοτίᾳ φαίνων ὁ λόγος σου ἱεράρχα τοῖς ἐν νυκτί καθημένοις παθῶν καί πλάνου δυνάστου, ἐλευθερίαν διδάσκει τήν ἐν Χριστῷ τῷ Κυρίῳ».

Οἱ ἑόρτιες ἀκολουθίες καί ἡ Ἀρχιερατική θεία Λειτουργία γιά τόν τοπικό μας ἅγιο Δαμασκηνό τόν Στουδίτη, τελέσθηκαν στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τοῦ ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου.

Τήν παραμονή τῆς ἑορτῆς, Κυριακή 26 Νοεμβρίου, τελέσθηκε ὁ πανηγυρικός Ἑσπερινός μέ Ἀρτοκλασία καί θεῖο κήρυγμα. Πρίν τήν ἀπόλυση, ὁ Ἱεροκήρυκας τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας Ἀρχιμ. π. Εἰρηναῖος Κουτσογιάννης, ἀναφέρθηκε σέ στοιχεῖα ἀπό τόν βίο τοῦ ὁσίου Δαμασκηνοῦ, πού ἀποδεικνύουν τήν σπουδαιότητα τῆς ἐκκλησιαστικῆς αὐτῆς μορφῆς. Τόν παραλλήλισε μάλιστα μέ τόν ἄλλο μεγάλο ἅγιο τῆς Τουρκοκρατίας, τόν ἅγιο Κοσμᾶ τόν Αἰτωλό, λέγοντας ὅτι 200 χρόνια πρίν ἀπό τόν ἅγιο Κοσμᾶ ἔκανε τό ἴδιο μέ αὐτόν ἱεραποστολικό ἔργο.

Ἀνήμερα τῆς ἑορτῆς, Δευτέρα 27 Νοεμβρίου, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος, χοροστάτησε στόν Ὄρθρο καί τέλεσε τήν Θεία Λειτουργία πλαισιούμενος ἀπό τόν π. Θωμᾶ Βαμβίνη, τόν Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπο Θεοφάνη, τόν π. Θεμιστοκλῆ Τσιτσιρίκη, τόν π. Νικόλαο Δημόπουλο καί τούς Διακόνους τῆς Μητροπόλεώς μας Παΐσιος Παρασκευᾶ καί Ἀντώνιο Ἀντωνιάδη.

Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του ἀναφέρθηκε στήν μεγάλη ἱστορία τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καί στόν Μητροπολίτη Ναυπάκτου καί Ἄρτης ἅγιο Δαμασκηνό τόν Στουδίτη.

Κατ’ ἀρχάς τόνισε ὅτι ἡ Ναύπακτος εἶναι ἀπό τίς ἀρχαιότερες Μητροπόλεις, μάλιστα ἀπό τόν 9ο μέχρι τόν 13ο αἰώνα ἐπεκτεινόταν μέχρι τήν Χειμάρρα τῆς Ἠπείρου καί εἶχε κατά καιρούς 13 Ἐπισκοπές. Τόν 15ο αἰώνα πού Μητροπολίτης ἦταν ὁ ἅγιος Δαμασκηνός ὁ Στουδίτης ὀνομαζόταν Μητρόπολη Ναυπάκτου καί Ἄρτης.

Ἔπειτα ἀναφέρθηκε στόν ἅγιο Δαμασκηνό πού ἐκλέχθηκε Μητροπολίτης Ναυπάκτου τό 1574 καί ἐκοιμήθη τό 1577, προερχόμενος ἀπό τήν Ἐπισκοπή Λιτῆς καί Ρεντίνης, καί θεωρήθηκε ὁ πιό σοφός καί ἐνάρετος Ἐπίσκοπος τῆς ἐποχῆς του, ὁ ὁποῖος μεταξύ ἄλλων, ἔγραψε καί τό περίφημο βιβλίο «Θησαυρός».

Στήν συνέχεια εἶπε ὅτι ὁ ἅγιος Δαμασκηνός ὑπῆρξε Μητροπολίτης Ναυπάκτου σέ μιά κρίσιμη περίοδο, κατά τήν ἀρχή τῆς Τουρκοκρατίας, καί μάλιστα μετά τήν Ναυμαχία τῆς Ναυπάκτου, πού ἔγινε τό 1571, κατά τήν ὁποία οἱ συνθῆκες τῆς δουλείας ἦταν σκληρές. Ἀντιμετώπισε δέ ὅλα αὐτά τά θέματα μέ τήν θεολογία τῆς Ἐκκλησίας.

Κατέληξε ὅτι οἱ Ποιμένες τῆς Ἐκκλησίας πρέπει νά ἀντιμετωπίζουν πάντοτε τά θέματα, ὄχι κοινωνιολογικά, ἠθικά καί πολιτικά, ἀλλά μέσα ἀπό τήν θεολογία τῆς Ἐκκλησίας, δηλαδή νά βοηθοῦν τούς ἀνθρώπους νά γνωρίσουν καί νά ἀγαποῦν τόν Θεό καί νά ἀγαποῦν καί τούς συνανθρώπους τους.

Ἀνήμερα τῆς ἑορτῆς ἐκκλησιάσθηκε καί ἡ Α΄ Τάξη τοῦ Β΄ Γυμνασίου Ναυπάκτου, συνοδευόμενη ἀπό τήν Θεολόγο καθηγήτριά τους. Ὁ Σεβασμιώτατος πρίν τήν ἀπόλυση εὐχαρίστησε καί ἐπήνεσε τούς μαθητές καί τήν καθηγήτριά τους πού ἐκκλησιάσθηκαν, ἀλλά καί συμμετεῖχαν μέ τάξη καί ἡσυχία στήν θεία Λειτουργία.

Θεῖο κήρυγμα

Φωτογραφίες

ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ

  • Προβολές: 1195