Εἰδήσεις - Φωτογραφικὰ στιγμιότυπα Μαρτίου 2024
Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος στήν Σχολή Ἀξιωματικῶν τῆς Ἑλληνικῆς Ἀστυνομίας
Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος, ὕστερα ἀπό πρόσκληση τοῦ Προϊσταμένου τῆς Θρησκευτικῆς Ὑπηρεσίας τῆς Ἑλληνικῆς Ἀστυνομίας Ἀστυνόμου Β΄, Ἀρχιμ. π. Ἀλεξίου Κουρτέση, πραγματοποίησε Διάλεξη στήν Σχολή Ἀξιωματικῶν τῆς Ἑλληνικῆς Ἀστυνομίας, τήν Παρασκευή 1 Μαρτίου 2024. Τὸν ὑποδέχθηκαν ὁ Ἀναπληρωτής Ἀκαδημιάρχης καί Διοικητής τῆς Σχολῆς Μετεκπαίδευσης Ταξίαρχος Κωστῆς Διονύσιος, ὁ Διοικητής τῆς Σχολῆς Ἀξιωματικῶν Ἀστυνομικός Διευθυντής Κλητοράκης Γεώργιος, καθώς καί Ἀξιωματικοί τῆς Σχολῆς.
Τό θέμα πού τοῦ δόθηκε νά ἀναπτύξη ἦταν «Γνωριμία μέ τόν Θεό σέ μιά κοινωνία χωρίς Θεό». Τήν διάλεξη παρακολούθησαν οἱ δόκιμοι ἀξιωματικοί μαζί μέ τούς ὑπευθύνους τῆς Σχολῆς. Ἀναπτύσσοντας τό θέμα τόνισε δύο ἑνότητες.
Στήν πρώτη ἑνότητα τόνισε ὅτι ἡ δυτική κυρίως κοινωνία χαρακτηρίζεται ὡς κοινωνία μέ πολλούς θεούς, ἀπό τά λεγόμενα ἀνώτατα ὄντα μέχρι τόν λεγόμενο ἀνθρωποθεό, πού λατρεύει τίς φυσικές δυνάμεις τοῦ ἀνθρώπου καί τά πάθη του. Ἔτσι, εἶναι οἱ θεϊστές, οἱ ἄθεοι, οἱ ἀγνωστικιστές, οἱ δεϊστές. Ἀναφέρθηκε συνοπτικά γιά τήν μεταφυσική τῆς σχολαστικῆς θεολογίας καί τίς ἀντιδράσεις τῶν ἀνθρώπων σέ αὐτήν, καί ἀναπτύχθηκαν διάφορα ἰδεολογικά ρεύματα, ὅπως ὁ Νομιναλισμός, ἡ Ἀναγέννηση, ἡ Μεταρρύθμιση, ὁ Διαφωτισμός, ὁ Ὑπαρξισμός, ἡ Ψυχολογία, ἡ Μετανεωτερική καί ἡ Ἀφύπνηση. Αὐτά τά ρεύματα ἐπηρέασαν καί τόν δικό μας χῶρο.
Στήν δεύτερη ἑνότητα ἐπικέντρωσε τόν λόγο στό πῶς μποροῦμε νά γνωρίσουμε τόν Θεό, ὅπως προσδιορίζεται ἀπό τήν δική μας παράδοση. Στό σημαντικό αὐτό σημεῖο ἀνέλυσε τά βασικά γνωρίσματα τῆς παραδόσεώς μας περί τῆς σχέσεως τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό, ὅπως ὅτι ὁ Θεός ἀποκαλύπτεται στούς ἁγίους, καί δέν ἀνακαλύπτεται ἀπό τήν ἀνθρώπινη λογική• ὅτι ἡ Ἐκκλησία εἶναι ὁ χῶρος τῆς γνωριμίας μέ τόν Θεό• ὅτι εἶναι ἀπαραίτητη ἡ μέθοδος γνωριμίας μέ τόν Θεό• ὅτι οἱ καρποί τῆς γνώσεως εἶναι ἡ ἀνιδιοτελής ἀγάπη, ἡ σχέση μεταξύ ἀγάπης καί ἐλευθερίας, ἡ ὑπέρβαση τοῦ φόβου τοῦ θανάτου. Κατέληξε ὅτι οἱ ἅγιοι μᾶς διδάσκουν πῶς γνωρίζεται ὁ Θεός καί πῶς μεταμορφώνεται ὁ ἄνθρωπος.
Μετά τήν Διάλεξη ἔγινε γόνιμη συζήτηση γιά τό θέμα αὐτό, ἀλλά καί γιά ἄλλα ἐπίκαιρα θέματα. Μετά τήν Διάλεξη καί τήν συζήτηση ὁ Σεβασμιώτατος εὐλόγησε τήν Βασιλόπιτα τῶν Στελεχῶν τῆς Σχολῆς. Στό τέλος ὁ Διοικητής παρέδωσε στόν Μητροπολίτη Ναυπάκτου μία ἀναμνηστική πλακέτα τῆς Σχολῆς γιά τήν τόσο ὠφέλιμη παρουσία του στήν Σχολή Ἀξιωματικῶν τῆς Ἑλληνικῆς Ἀστυνομίας.
Φωτογραφίες
Κυριακὴ τοῦ Ἀσώτου, Ἁγία Παρασκευὴ Ναυπάκτου
Θεῖο κήρυγμα
Ἀπόλυσις
Φωτογραφίες
Προβολή Κινηματογραφικῶν ταινιῶν ἀπό τήν Μητρόπολη Ναυπάκτου
Ἡ Ἱερά Μητρόπολις Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου, στά πλαίσια τῆς ἐπικοινωνίας της μέ τούς μαθητές τῶν Λυκείων τῆς πόλης μας, ἀλλά καί τούς γονεῖς καί τούς καθηγητές τους, προέβη στήν προβολή μιᾶς σειρᾶς ταινιῶν -μέ εἰσαγωγική ἀνάλυση- καί θέματα πού εἶναι πάντα ἐπίκαιρα καί ἀπασχολοῦν τήν σύγχρονη κοινωνία, ἀλλά ταυτόχρονα συμβάλλουν καί στήν ὄξυνση, μέσω τοῦ κινηματογράφου, τῆς κριτικῆς ἱκανότητας τῶν νέων. Οἱ ταινίες, μεγάλων σκηνοθετῶν, πού προβλήθηκαν, ἔχουν τιμηθῆ μέ διεθνῆ βραβεῖα. Συγκεκριμένα, προβλήθηκε πρώτη ἡ ταινία τοῦ Ἰάπωνα Ἀκίρα Κουροσάβα «Ὄνειρα» 1990, ὅπου ὁ σκηνοθέτης μέσα ἀπό μικρές ἱστορίες καί μαγευτικές εἰκόνες, μιλάει γιά τήν ἀπληστία τῶν ὑλικῶν πόρων, τήν ματαιότητα τοῦ πολέμου, τά ἀνθρώπινα ὅρια τῆς ἐπιστήμης καί τήν ἁρμονία μέ τήν φύση. Στήν οὐσία, δίνει ἕνα μήνυμα οἰκολογικό, ὡς πρός τήν εὐθύνη μας γιά τήν προστασία τοῦ περιβάλλοντος. Στήν δεύτερη ταινία, τοῦ Ἀργεντινοῦ σκηνοθέτη Ἀλεχάνδρο Ἀγκρέστι «Βαλεντίν» 2002, ἕνας μικρός μαθητής Δημοτικοῦ Σχολείου, μέ τήν ἐξυπνάδα καί τήν σοφία ἑνός μεγάλου, διαχειρίζεται καί τακτοποιεῖ ἄψογα τά θέματα πού προκύπτουν στό δύσκολο καί προβληματικό οἰκογενειακό περιβάλλον του, ὠθώντας τά πράγματα πρός μία αἴσια ἔκβαση. Στήν τρίτη ταινία, βραβευμένη μέ Χρυσό Φοίνικα στό φεστιβάλ τῶν Καννῶν, τοῦ Ἰταλοῦ σκηνοθέτη Βιτόριο ντέ Σίκα «Θαῦμα στό Μιλάνο» 1951, μέσα ἀπό μία παραμυθένια ἀλληγορία, φαίνεται ὅτι ἡ δύναμη τῆς ἀνθρωπιᾶς καί τῆς καλοσύνης, μπορεῖ νά κάνη κυριολεκτικά θαύματα καί νά μεταμορφώνη τίς ἄσχημες συνθῆκες διαβίωσης τῶν ἀνθρώπων στόν τόπο τους, σέ ἕναν τόπο ἀλληλεγγύης καί αἰσιοδοξίας. Αὐτό τό μήνυμα αἰσιοδοξίας καί ἐλπίδας πάντα γιά τό καλύτερο, εἶναι καί τό νῆμα πού συνδέει τίς τρεῖς ταινίες μεταξύ τους. Οἱ ταινίες προβλήθηκαν στήν Αἴθουσα τοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, στό διάστημα μεταξύ τῶν μηνῶν Ἰανουαρίου – Μαρτίου. Πρίν τήν ἔναρξη τῆς προβολῆς ὁ ὑπεύθυνος γιά τήν ἐπιλογή τῶν ταινιῶν κ. Βασίλης Βούκλιζας προετοίμαζε τό κοινό γιά τήν πλοκή τῆς ταινίας, ἐνῶ στό τέλος τῆς προβολῆς ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέλυε τά βασικά συμπεράσματα πού ἐξάγονταν ἀπό αὐτές, ἀφήνοντας πάντοτε τό κοινό νά ἐπιστρέψη στό σπίτι του μέ ἕνα μήνυμα.
Φωτογραφίες
Κυριακὴ τῶν Ἀπόκρεω, στὴν Μαμουλάδα Ναυπάκτου
Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου στά ἐγκαίνια νέου ἐργαστηρίου τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱερόθεος προσκλήθηκε νά παρευρεθῆ στα Ἐγκαίνια τοῦ νέου ἐργαστηρίου ἐπαυξημένης πραγματικότητας, τεχνητῆς νοημοσύνης και ψηφιακῆς ἀνατομίας «Asclepius» στό Τμῆμα Νοσηλευτικῆς τῶν Ἐπιστημῶν Ὑγείας τοῦ Ἐθνικοῦ Καποδιστριακοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν, τήν Τετάρτη 13 Μαρτίου 2024, γιά να ὁμιλήση μέ θέμα «Ἐπιστήμη καί Ἠθική σέ ἀναφορά μέ τήν Τεχνητή Νοημοσύνη».
Προηγήθηκε ἁγιασμός τοῦ Ἐργαστηρίου ἀπό τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Μάνης κ. Χρυσόστομο, χαιρετισμοί ἀπό τόν Ὑπουργό Ὑγείας κ. Ἄδωνη Γεωργιάδη, τόν Πρύτανη τοῦ Ἐθνικοῦ καί Καποδιστριακοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν καθηγητή Γεράσιμο Σιάσο, τον Διευθυντή Δωρεῶν τοῦ Ἱδρύματος «Σταῦρος Νιάρχος» κ. Ἀλέξανδρο Καμπούρογλου, τον κοσμήτορα τῆς Σχολῆς Ἐπιστημῶν Ὑγείας καθηγητή Ἐμμανουήλ Πικουλῆ, τόν Διευθυντή τοῦ Ἐργαστηρίου Ἀνατομίας-Ἱστολογίας-Ἐμβρυολογίας, καθηγητή Θεόδωρο Μαριόλη-Σαψάκο καί τόν Θεοφιλέστατο Ἐπίσκοπο Ρωγῶν κ. Φιλόθεο, ἐκπρόσωπο τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν κ. Ἱερωνύμου
Στήν συνέχεια ἀκολούθησε ἡ κεντρική ὁμιλία ἀπό τόν Μητροπολίτη κ. Ἱερόθεο μέ θέμα: «Ἐπιστήμη καί Ἠθική σέ ἀναφορά μέ τήν Τεχνητή Νοημοσύνη», ἐνώπιον τοῦ Πρυτάνεως τοῦ Πανεπιστημίου, τῶν Ἀντιπρυτάνεων, τῶν Κοσμητόρων, τῶν Προέδρων τῶν Τμημάτων, τῶν ἐκπροσώπων τῶν Ὑπουργείων Ὑγείας, Παιδείας καὶ Ἐθνικῆς Ἄμυνας, τῶν καθηγητῶν καὶ τῶν φοιτητῶν.
Δεῖτε τὴν ὁμιλία
Φωτογραφίες
Κυριακὴ Τυρινῆς, Ἅγιος Γεώργιος Ναυπάκτου
Πρώτη Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία
Ἀπόλυσις
Φωτογραφίες
Α Χαιρετισμοί, Ἅγιος Δημήτριος
Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας στήν Ναύπακτο
Τήν Κυριακή, 24 Μαρτίου 2024, Α’ Κυριακή τῶν Νηστειῶν καί ἑορτή τῆς Ὀρθοδοξίας καί τῆς Ἀναστηλώσεως τῶν Ἱερῶν Εἰκόνων, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου, τέλεσε τήν θεία Λειτουργία καί τήν Λιτανεία τῶν Ἱερῶν Εἰκόνων στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου. Συλλειτούργησαν οἱ Ἐφημέριοι Ἱερεῖς τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ, π. Θωμᾶς Βαμβίνης, Γενικός Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος καί π. Παναγιώτης Χαντζῆς καθώς καί οἱ Διάκονοι π. Παΐσιος Παρασκευᾶς καί π. Ἀντώνιος Ἀντωνιάδης. Παρόντες στήν θεία Λειτουργία ἦταν ὁ πρόεδρος τοῦ Περιφερειακοῦ Συμβουλίου Δυτικῆς Ἑλλάδος κ. Χρῆστος Παΐσιος, ὁ Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας, ὁ Ἀντιδήμαρχος κ. Νικόλαος Ραφτόπουλος καί ὁ πρόεδρος τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου κ. Ἄγγελος Σταυρόπουλος.
Στό κήρυγμά του ὁμίλησε γιά τήν Ὀρθοδοξία μέσα ἀπό τήν Ἀναστήλωση τῶν Ἱερῶν Εἰκόνων καί εἶπε ὅτι συνδέεται ἡ Ὀρθοδοξία μέ τήν θεολογία τῆς εἰκόνας. Κατ' ἀρχάς τόνισε ὅτι ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ εἶναι ἡ εἰκόνα τοῦ Πατρός. Αὐτό τό ἔχει διατυπώσει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος στίς ἐπιστολές του: «ὅς ἐστιν εἰκών τοῦ Θεοῦ», «εἰκών τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀοράτου». Ἔπειτα εἶπε ὅτι ὁ ἄνθρωπος εἶναι δημιουργημένος κατ' εἰκόνα καί καθ' ὁμοίωσιν τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ. Αὐτό τό γράφει ἐπανειλημμένως ὁ Ἀπόστολος Παῦλος στίς ἐπιστολές του, ὅτι ὁ Θεός μᾶς προόρισε ὡς «συμμόρφους τῆς εἰκόνος τοῦ υἱοῦ αὐτοῦ», ὅτι πρέπει νά ἀποβάλουμε τόν παλαιό ἄνθρωπο μέ τίς πράξεις του καί νά φορέσουμε τόν νέον ἄνθρωπο πού ἀνανεώνεται συνεχῶς «εἰς ἐπίγνωσιν κατ' εἰκόνα τοῦ κτίσαντος αὐτοῦ», καί ὅπως φορέσαμε τήν εἰκόνα τοῦ χοϊκοῦ, «φορέσομεν καί τήν εἰκόνα τοῦ ἐπουρανίου». Ἑπομένως, ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ εἶναι «εἰκών τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀοράτου» καί ὁ ἄνθρωπος εἶναι εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ, σύμφωνα μέ τό τροπάριον «εἰκών εἰμι τῆς ἀρρήτου δόξης Σου, εἰ καί στίγματα φέρω πταισμάτων». Αὐτήν τήν θεολογία ἐκφράζουν οἱ ἱερές εἰκόνες τοῦ Χριστοῦ, τῆς Παναγίας, τῶν Ἁγίων, καί γι' αὐτό ἑορτάζουμε τήν Ἀναστήλωση τῶν ἱερῶν εἰκόνων ὡς τήν ἑορτή τῆς Ὀρθοδοξίας. Κατέληξε ὅτι, ἐνῶ εἶναι σαφέστατη αὐτή ἡ ὀρθόδοξη ἀνθρωπολογία, στίς ἡμέρες μας μερικοί Κληρικοί καί θεολόγοι ἄφησαν αὐτήν τήν διδασκαλία τοῦ ἀνθρώπου ὡς κατ' εἰκόνα καί καθ' ὁμοίωσιν τοῦ Θεοῦ καί ὁμιλοῦν γιά τόν ἄνθρωπο ὡς πρόσωπο μέ ἐλευθερία, αὐτονομία, δικαιώματα, ὅπως ἀναπτύχθηκε ἀπό τήν δυτική φιλοσοφία, θεολογία καί κοινωνιολογία. Μέ αὐτό δικαιολογοῦνται ὅλα τά πάθη, πού εἶναι παρά φύσιν δυνάμεις ψυχῆς καί σώματος, ὡς δῆθεν ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου. Αὐτός εἶναι ὁ λόγος πού πρέπει νά βασίζεται ὅλη ἡ ὀρθόδοξη ἀνθρωπολογία στό κατ' εἰκόνα καί καθ' ὁμοίωσιν, γιά νά εἴμαστε στήν πράξη καί στήν θεωρία Ὀρθόδοξοι. Πρέπει νά γίνουμε «εἰκόνες τοῦ ἐπουρανίου».
*
Πρό τῆς ἀπολύσεως τελέσθηκε ἡ καθιερωμένη Λιτανεία τῶν Ἱερῶν Εἰκόνων ἐντός τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ, ὅπου ἀναγνώσθηκαν τά ἀποσπάσματα ἀπό τό «Συνοδικό τῆς Ὀρθοδοξίας». Τήν Λιτανεία συνόδευσε ἀντιπροσωπεία παιδιῶν ἀπό τά Κατηχητικά τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ. Μετά τήν θεία Λειτουργία οἱ κυρίες τοῦ Συνδέσμου Ἀγάπης προσέφεραν κεράσματα στήν Αἴθουσα Ἐκδηλώσεων τοῦ Ναοῦ.
Θεῖο κήρυγμα
Ἀπόλυσις
Φωτογραφίες
Στόν Μητροπολιτικό Ναό Εὐαγγελιστρίας Πατρῶν
Μέ ἱερά κατάνυξη καί μέ τήν συμμετοχή πλήθους πιστῶν, ἐτελέσθη ὁ πανηγυρικός Ἑσπερινός τῆς μεγάλης Δεσποτικῆς καί Θεομητορικῆς ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου στόν πανηγυρίζοντα ἱστορικό καί μεγαλοπρεπῆ Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τῶν Πατρῶν. Στόν Ἑσπερινό ἐχοροστάτησε ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος, προσκληθείς ὑπό τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. Χρυσοστόμου. Συνεχοροστάτησαν ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν καί ὁ Θεοφιλέστατος Ἐπίσκοπος Κερνίτσης κ. Χρύσανθος. Ὁ Σεβασμιώτατος κ. Χρυσόστομος, προσεφώνησε τόν σεβάσμιο τῆς Ναυπάκτου καί λαμπρό Ἱεράρχη, τόν βαθυνούστατον Θεολόγον τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, μέ λόγους θερμούς, τόν καλωσόρισε, τόν εὐχαρίστησε εὐγνωμόνως γιά τήν ἀποδοχή τῆς προσκλήσεως καί τόν ἐχαρακτήρισε, ὡς ἣλιον ἐκλάμποντα ἐπί Ναόν Ὑψίστου, φωτίζοντα, θερμαίνοντα καί πνευματικῶς ζωογονοῦντα ὡς ἂλλος ἣλιος, τάς τῶν ἀνθρώπων καρδίας. Τοῦ εὐχήθηκε δέ νά ζήσῃ εἰς ἒτη πλεῖστα ὃσα καί ἀγλαόκαρπα, ὃπως μέχρι σήμερα, πρός δόξαν Θεοῦ, εὒκλειαν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί σωτηρίαν τῶν ἀνθρώπων.
Τόν θεῖο λόγο ἐκήρυξε ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος. Στήν ἀρχή εὐχαρίστησε τόν Μητροπολίτη Πατρῶν κ. Χρυσόστομο τόσο γιά τήν ἐκ νέου πρόσκλησή του νά χοροστατήση στόν Ἑσπερινό τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου στόν πανηγυρίζοντα Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τῶν Πατρῶν, ὅσο καί γιά τήν ἀγάπη καί τήν ἀπό κοινοῦ σύμπνοια στήν ἐκκλησιαστική ζωή. Στήν συνέχεια ἀνέπτυξε τήν σχέση μεταξύ τῆς Ὀρθοδοξίας καί τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, λόγῳ τῆς Κυριακῆς τῆς Ὀρθοδοξίας. Ὅλα τά θέματα πρέπει νά τά ἀντιμετωπίζουμε ὀρθόδοξα, πολύ περισσότερο τό πρόσωπο τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, ὅπως ἀπεφάνθη ἡ Γ΄ Οἰκουμενική Σύνοδος. Ἰσχύει ἡ φράση τοῦ τροπαρίου «Σέ, Θεοτόκε, ὀρθοδόξως μεγαλύνομεν» καί ἀνέπτυξε αὐτό τό χωρίο. Εἶπε ὅτι πρέπει νά μεγαλύνουμε καί νά δοξάζουμε τήν Θεοτόκο ὀρθοδόξως σέ ἀντίθεση μέ ἄλλους Χριστιανούς οἱ ὁποῖοι ἤ τήν ὑπερτιμοῦν ἤ τήν ὑποτιμοῦν. Συγκεκριμένα, οἱ Ρωμαιοκαθολικοί μέ τά «δόγματα» τῆς «ἀσπίλου συλλήψεως τῆς Θεοτόκου», τῆς «συλλυτρώτριας» καί τήν θεώρησή της ὡς «Μητέρα τῆς Ἐκκλησίας» τήν ὑπερτιμοῦν. Ἐπίσης, οἱ Μεταρρυθμιστές – Διαμαρτυρόμενοι μέ τήν ἀπόρριψη τῆς Μαριολογίας τῶν Ρωμαιοκαθολικῶν, τήν ἀπόρριψη τῆς ἀειπαρθενίας της καί τῆς μεσιτείας – πρεσβείας της, τήν ὑποτιμοῦν.
Ἀντίθετα, οἱ Ὀρθόδοξοι, ὅπως τό βλέπουμε στήν Ἀπόφαση τῆς Γ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, τήν διδασκαλία τῶν Πατέρων καί τήν ὑμνογραφία, οὔτε τήν ὑπερτιμοῦμε οὔτε τήν ὑποτιμοῦμε, ἀλλά ὀρθοδόξως τήν μακαρίζομε. Ἡ Παναγία ἔφθασε στά Ἅγια τῶν Ἁγίων, στήν κατά χάριν θέωση• ἔγινε Θεοτόκος διότι ἐγέννησε τόν Υἱό καί Λόγο τοῦ Θεοῦ κατ’ ἄνθρωπο• τήν ἡμέρα τοῦ Εὐαγγελισμοῦ ἔλαβε τό Ἅγιον Πνεῦμα πού τήν καθάρισε καί τῆς ἔδωσε δύναμη δεκτική τῆς θεότητος τοῦ Λόγου, συγχρόνως καί γεννητική• ἡ Θεοτόκος πρεσβεύει γιά ἐμᾶς στόν Υἱό της καί Θεό της καί ἔχει μεγάλη δόξα στούς οὐρανούς ὡς Μητέρα τοῦ Χριστοῦ. Καταλήγοντας εἶπε ὅτι πρέπει νά μάθουμε τήν ὀρθόδοξη διδασκαλία καί νά εἴμαστε Ὀρθόδοξοι στήν πράξη καί τήν θεωρία καί νά τιμοῦμε ὀρθοδόξως τόν Χριστό καί τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο.
25η Μαρτίου στήν Ναύπακτο
Τήν Δευτέρα, 25η Μαρτίου 2024, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος, προεξῆρχε τῶν ἑορταστικῶν ἐκδηλώσεων τῆς θεομητορικῆς καί ἐθνικῆς ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου. Συλλειτούργησαν οἱ ἱερεῖς ἀρχιμ. π. Εἰρηναῖος Κουτσογιάννης, ἱεροκῆρυξ, ἀρχιμ. π. Ἀντώνιος Βαζούρας, π. Θωμᾶς Βαμβίνης, προϊστάμενος τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ, π. Νικόλαος Δημόπουλος καί οἱ διάκονοι π. Παΐσιος Παρασκευᾶς καί π. Ἀντώνιος Ἀντωνιάδης.
Στό κήρυγμά του ἀναφέρθηκε στό θέμα τῶν δύο ἑορτῶν, δηλαδή τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου καί τῆς ἔναρξης τῆς ἐπανάστασης τοῦ 1821, καί στό κοινό σημεῖο μεταξύ τους πού εἶναι ἡ ἐλευθερία. Βέβαια, ὑπάρχουν πολλά εἴδη ἐλευθερίας, ὅπως ἡ ἀτομική, ἡ κοινωνική, ἡ ἐθνική καί ἡ πνευματική ἐλευθερία μέ τήν κάθε μία νά ἔχει τήν ἰδιαιτερότητά της. Στήν συνέχεια εἶπε ὅτι ἡ ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου ἔχει δύο κινδύνους. Ὁ πρῶτος εἶναι ὅτι ἐξαντλεῖται στίς ἀτομικές ἐπιλογές, σάν νά εἶναι ὁ ἄνθρωπος στήν φυλακή καί τοῦ δίνουν τήν δυνατότητα τῆς ἐπιλογῆς τοῦ τρόπου ζωῆς του ἐκεῖ. Ὁ δεύτερος κίνδυνος εἶναι ἡ κατάχρηση τῆς ἐλευθερίας του σέ βάρος τῆς ἐλευθερίας τῶν ἄλλων, μέ ἀποτέλεσμα νά δημιουργοῦνται συγκρούσεις στήν κοινωνία. Ἔπειτα, τόνισε ὅτι ἡ Ἐκκλησία βοηθᾶ τόν ἄνθρωπο στήν βίωση τῆς πραγματικῆς ἐλευθερίας, ὡς ἐλευθέρωση ἀπό τά πάθη, τήν ἁμαρτία καί τόν διάβολο καί ὡς βίωση τῆς ἀγάπης.
Αὐτό σημαίνει ὅτι ἡ Ἐκκλησία εἶναι πνευματικό θεραπευτήριο πού θεραπεύει τούς ἀνθρώπους καί, μεταξύ τῶν ἄλλων, γίνονται καλοί πολῖτες. Γι᾿ αὐτό εἶναι ἀκατανόητος ὁ λεγόμενος χωρισμός Ἐκκλησίας καί Πολιτείας, σάν νά θέλη ἡ Πολιτεία νά χωρισθῆ ἀπό τά Νοσοκομεῖα πού θεραπεύουν τίς σωματικές ἀσθένειες τῶν ἀνθρώπων. Μπορεῖ μερικοί νά ἐπιδιώκουν τόν χωρισμό Ἐκκλησίας καί Ἔθνους, ἀλλά αὐτός δέν μπορεῖ νά γίνη, ὅπως δείχνει ἡ σημερινή ἑορτή, ἀλλά καί ὁ λεγόμενος χωρισμός Ἐκκλησίας καί Πολιτείας δέν συμφέρει τήν ἴδια τήν Πολιτεία, διότι ἡ Ἐκκλησία παίζει σημαντικό ρόλο στήν θεραπεία τοῦ ἀνθρώπου καί τήν συνοχή τῆς κοινωνίας. Εὐχήθηκε χρόνια πολλά γιά τήν ἡμέρα αὐτή καί νά ἐπικρατήση σύνεση καί νηφαλιότητα.
***
Στό τέλος τῆς θείας Λειτουργίας τελέσθηκε ἡ ἐπίσημη Δοξολογία παρουσίᾳ τοῦ Δημάρχου Ναυπακτίας κ. Βασιλείου Γκίζα, τοῦ Προέδρου τοῦ Περιφερειακοῦ Συμβουλίου Δυτικῆς Ἑλλάδας κ. Χρήστου Παΐσιου, τῶν βουλευτῶν Αἰτωλοακαρνανίας κ. Κώστα Καραγκούνη καί κ. Θανάση Παπαθανάση, τῶν Ἀντιδημάρχων καί Δημοτικῶν Συμβούλων, τῶν ἐκπροσώπων τῆς Πυροσβεστικῆς καί τῶν Σωμάτων Ἀσφαλείας καθώς καί τῶν σημαιοφόρων τῶν Σχολείων τῆς πόλεως. Μετά τήν Δοξολογία ὁ Σεβασμιώτατος μέ τίς Ἀρχές κατευθύνθηκαν πεζοί στήν Πλατεῖα Φαρμάκη, ὅπου στό Ἡρῶον τῆς Ναυπάκτου τελέσθηκε ἐπιμνημόσυνη δέηση. Μετά το πέρας τῆς δεήσεως ἔγινε κατάθεση στεφάνων ἀπό τίς Ἀρχές, τά Σχολεῖα καί Συλλόγους τῆς πόλεως, ἐκφωνήθηκε ὁ πανηγυρικός τῆς ἡμέρας ἀπό τήν φιλόλογο κ. Ἀνδριάνα Μαντζαβᾶ καί ἀκολούθησε παρέλαση τῶν Σχολείων καί διαφόρων Συλλόγων.
Θεῖο κήρυγμα
Φωτογραφίες
Ὁμιλία τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου στόν Βόλο γιά τόν Ἅγιο Καλλίνικο Ἐδέσσης
Ὁ νεοφανής Ἅγιος Καλλίνικος, Μητροπολίτης Ἐδέσσης, ἦταν στό ἐπίκεντρο τῆς 6ης Ἁγιολογικῆς Συνάξεως, πού πραγματοποιήθηκε στόν Βόλο τήν Παρασκευή 15/3, στό πλαίσιο τοῦ κύκλου τῶν Ἁγιολογικῶν Διαλέξεων, πού διοργανώνει ὁ Μητροπολιτικός Ἱερός Ναός Ἁγίου Νικολάου, τήν τρέχουσα ἐκκλησιαστική χρονιά καί εἶναι ἀφιερωμένες στούς Ἁγίους τῆς ἐποχῆς μας.
Προσκεκλημένος ὁμιλητής ἦταν ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου & Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος, πνευματικό τέκνο τοῦ Ἁγίου Καλλινίκου, ὁ ὁποῖος ἀποδέχθηκε τήν πρόσκληση τοῦ Σεβ. Ποιμενάρχου μας κ. Ἰγνατίου καί τῆς ἐνορίας, γιά νά ὁμιλήσει γιά τόν Ἅγιο Γέροντά του, πού ἀποτελεῖ καύχημα τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. Στήν Ἁγιολογική σύναξη παρόντες ἦταν ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ἰγνάτιος, ὁ Θεοφ. Ἐπίσκοπος Ὀλβίας κ. Ἐπιφάνιος, καί πλῆθος φιλάγιων Κληρικῶν καί λαϊκῶν.
Ἀκολούθως, ἀφοῦ εὐχαρίστησε τόν Μητροπολίτη Δημητριάδος κ. Ἰγνάτιο καί τόν Ἀρχιμ. Ἐπιφάνιο Οἰκονόμου, προϊστάμενο τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ, γιά τήν πρόσκληση ἀνέπτυξε τό θέμα «Ὁ Μητροπολίτης Ἐδέσσης Καλλίνικος, ἕνας σύγχρονος ἅγιος Ἐπίσκοπος».
Στήν ἀρχή τόνισε ὅτι ὁ ἅγιος Καλλίνικος ἀποτελεῖ μιά ἰδιαιτερότητα, διότι στίς ἡμέρες μας ἐγγράφονται στό Ἁγιολόγιο τῆς Ἐκκλησίας, συνήθως, ἀσκητές καί ὄχι Μητροπολίτες, οἱ ὁποῖοι θεωρεῖται ὅτι ταυτίζονται μέ τήν ἐκκλησιαστική ἐξουσία καί τίς κοινωνικές καί πολιτικές διασυνδέσεις. Αὐτό, ὅμως, συνιστᾶ ἕναν ἐκκλησιολογικό νεστοριανισμό καί μονοφυσιτισμό, γιατί ὅλοι μποροῦν νά γίνουν ἅγιοι καί αὐτό δέν εἶναι μόνο προνόμιο τῶν ἀσκητῶν. Γι’ αὐτό ἐξέφρασε τήν εὐγνωμοσύνη του στόν Οἰκουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαῖο πού ἔθεσε στό ἁγιολόγιο τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τόν Μητροπολίτη Ἐδέσσης, Πέλλης καί Ἀλμωπίας Καλλίνικο, ὁ ὁποῖος στήν συνείδηση τῶν ἀνθρώπων πού τόν γνώρισαν ἦταν ἅγιος, «δαιμονοκαταλύτης» καί ἀληθινός «σημειοφόρος», διά μέσου τοῦ ὁποίου ὁ Θεός ἐπιτελεῖ θαύματα-σημεῖα. Ἀνέφερε ὅτι θεωρεῖ πώς τό μεγαλύτερο δῶρο πού τοῦ ἔδωσε ὁ Θεός ἦταν νά γνωρίσει αὐτόν τόν ἅγιο Μητροπολίτη, νά γίνει πνευματικό του παιδί, νά λάβει ἀπό αὐτόν τό χάρισμα τῆς Ἱερωσύνης καί νά μείνει μαζί του «ὁμορόφιος καί ὁμοτράπεζος» στήν Ἱερά Μητρόπολη.
Ὁ Σεβασμιώτατος εἶπε ὅτι ἔγραψε πολλές σελίδες σέ βιβλία, ἔκανε ἀρκετές ὁμιλίες γιά τόν Γέροντά του, καί τό θέμα δέν ἐξαντλήθηκε. Ἀκολούθως, ἔκανε μιά μικρή σύνοψη ὅλης τῆς ἁγιασμένης ζωῆς του. Ἀνέπτυξε ὀκτώ (8) χαρακτηριστικά του, ἤτοι «ἡ ἁγία ἰσορροπία», «ὁ κατανυκτικός λειτουργός», «ὁ γλυκύς καί γλαφυρός Ἱεροκῆρυξ», «ὁ ἡσυχαστής ποιμένας», «ἡ διοικητική διάνοια», «ὁ γελαστός Δεσπότης», «ἡ ζωντανή ἁγιογραφία», «ὁ φιλόπονος ἄνθρωπος».
Μετά τήν ἀνάλυση τῶν ὀκτώ (8) χαρακτηριστικῶν γνωρισμάτων τοῦ ἁγίου Καλλινίκου, ἔκλεισε τήν ὁμιλία του μέ κείμενο πού ἔγραψε ὁ μακαριστός Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν & Πάσης Ἑλλάδος κυρός Χριστόδουλος, ὡς Μητροπολίτης Δημητριάδος, ἀμέσως μετά τήν κοίμηση τοῦ ἁγίου Καλλινίκου, στό ὁποῖο κάνει μιά γλαφυρά περιγραφή τοῦ ἁγίου, ἐπειδή τόν γνώριζε καί εἶχαν ἐπικοινωνία, συνεργαζόμενοι στήν Ἱερά Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας. Ἔγραφε ὁ μακαριστός Ἀρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος: «Μειλίχιος, προσινής καί σώφρων ὁ Ἐδέσσης Καλλίνικος. Ἄνδρας ἱεραποστολικός καί ἀφοπλιστικός μέ τήν ἀγάπη καί τήν ἁπλότητά του. Ἀσκητικός καί λιτός, ἀναλώθηκε στό βωμό τοῦ ἀληθινοῦ Ποιμένα, πού “καί τήν ψυχήν αὐτοῦ τίθησιν ὑπέρ τῶν προβάτων”. Ἄφθαστος χειριστής τοῦ λόγου, ἔμπειρος ὁδηγός ψυχῶν, ζυμώθηκε μαζί μέ τό λαό καί ἀπέβη χαρισματικός ἡγέτης, μέ τό τάλαντο τῆς ἁπλότητος, πού ἀνοίγει καί τίς πιό ἀσφαλισμένες καρδιές. Ζωηρός στή διεκδίκηση τῶν δικαίων τῆς Ἐκκλησίας καί ἀταλάντευτος στήν ἐπίτευξη τοῦ στόχου του, ἔμεινε ἀκλόνητος ἐμπρός στίς ἐπιθέσεις καί γαλήνιος στίς διαβολές. Ἡ πίστη του στερεή καί ἀκλόνητη τόν συνόδευσε μέχρι τέλους. Καί ὁ λαμπρός καί εὐγενής δεσπότης ἔδωσε καί τήν τελευταία μάχη του πάνω στό κρεββάτι τοῦ πόνου καί ἐνίκησε. Ὑπῆρξεν ἄξιος της ἱστορίας του». Ἔτσι, ὁ μακαριστός Χριστόδουλος τοῦ ἔκανε τέλεια καί γλαφυρά περιγραφή 36 χρόνια πρίν τήν ἁγιοκατάταξή του. Καί αὐτή ἡ κρίση του ἐτέθη στόν φάκελο γιά τήν ἁγιοκατάταξή του.
Μετά τό πέρας τῆς ὁμιλίας του, ὁ Σεβ. κ. Ἰερόθεος δώρισε στόν Μητροπολιτικό μας Ναό Ἱερά Εἰκόνα τοῦ Ἁγίου Καλλινίκου, μέ μικρό τεμάχιο τοῦ Ἱεροῦ του Λειψάνου, εἰς διηνεκῆ εὐλογία Κλήρου καί λαοῦ. Τήν ἐκδήλωση ἔκλεισε ὁ Ποιμενάρχης κ. Ἰγνάτιος, ὁ ὁποῖος εὐχαρίστησε θερμά τόν προσκεκλημένο Ἱεράρχη καί τόνισε ὅτι ὁ Σεβ. Ναυπάκτου «ἔχει ὅλο τό θεολογικό ὑπόβαθρο γιά νά μιλήσει γιά τήν ἁγιότητα, γιατί εἶναι καύχημα τῆς Ἱεραρχίας μας, εἶναι ὁ θεολογικός της νοῦς, ὁ ὁποῖος, κάθε φορά πού χρειάζεται, δίδει τίς θεολογικές διαστάσεις τῶν θεμάτων πού ἀνακύπτουν». Τέλος, ὁ Σεβασμιώτατος διέσωσε καί ἀνέφερε μία παιδική του μνήμη, πού τόν συνέδεσε μέ τόν Ἅγιο Καλλίνικο καί τόν κατέστησε ἀποδέκτη τῆς ἁγιασμένης εὐχῆς καί εὐλογίας του.
- Προβολές: 231