Skip to main content

Περὶ γυμναστικῆς

Ὁ ἅγιος Νεκτάριος ἔγραψε ἕνα ὡραῖο κείμενο μὲ τίτλο "περὶ γυμναστικῆς", τὸ ὁποῖο ἐξεφώνησε σὲ ἐγκαίνια ἑνὸς Γυμναστηρίου στὰ ὁποῖα παρευρέθηκε. Στὸ κείμενο αὐτὸ τονίζει τὴν ἀξία τῆς συμμέτρου γυμναστικῆς καὶ ἀθλήσεως τοῦ σώματος, καθὼς ἐπίσης τονίζει ὅτι ὅλοι οἱ φορεῖς τῆς κοινωνίας μας θὰ πρέπη νὰ ἐνισχύσουν τοὺς ἀθλητικοὺς συλλόγους, γιὰ τὴν καλλιέργεια τόσο τοῦ σώματος ὅσο καὶ τοῦ πνεύματος.

Βασικὲς σκέψεις τοῦ ἁγίου Νεκταρίου εἶναι ὅτι τὸ ἑνιαῖο πρόσωπο τοῦ ἀνθρώπου ἀποτελεῖται ἀπὸ ψυχὴ καὶ σῶμα καὶ ἑπομένως καὶ τὰ δύο πρέπει νὰ καλλιεργοῦνται γιὰ τὴν ἐνίσχυση ἀμφοτέρων. Ἡ φθορὰ τοῦ σώματος ἔχει συνέπειες στὴν ψυχὴ καὶ ἡ φθορὰ τῆς ψυχῆς ἔχει συνέπειες καὶ στὸ σῶμα. Στὴν συνέχεια παρουσιάζει τὸν σκοπὸ τῆς γυμναστικῆς ποὺ δὲν εἶναι ἡ ἐπίτευξη τῆς ἀθλητικῆς ρώμης, οὔτε ἡ ἀκατάβλητη καὶ ἀδάμαστη δύναμη τῶν μυώνων, ἀλλὰ ἡ ἐνίσχυση τῶν σωματικῶν δυνάμεων γιὰ τὴν πρόθυμη ἱκανοποίηση τῶν ἀπαιτήσεων τοῦ πνεύματος καὶ τὴν ἐκπλήρωση τῶν ἐπιβεβλημένων καθηκόντων. […]

Γενικὰ στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία δίνουμε μεγάλη σημασία στὸν ὅλον ἄνθρωπο, ποὺ ἀποτελεῖται ἀπὸ ψυχὴ καὶ σῶμα. Οὔτε παραθεωρεῖται ἡ ψυχή, ἀλλὰ οὔτε παραμελεῖται καὶ τὸ σῶμα. Παρατηροῦμε ὅτι ὄχι μόνον στὴν ἐποχή μας, ἀλλὰ καὶ σὲ κάθε ἐποχή, ὑπάρχουν δύο δυνατὲς στάσεις, τὶς ὁποῖες μποροῦν νὰ λάβουν οἱ ἄνθρωποι ἀπέναντι στὸ σῶμα. Ἡ μία εἶναι ἡ σωματολατρία, δηλαδὴ ἡ ὑπερβολικὴ ἀγάπη πρὸς τὸ σῶμα, καὶ ἡ ἄλλη εἶναι ὁ μανιχαϊσμός, δηλαδὴ ἡ ἀπόρριψη τοῦ σώματος. Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία δέχεται ὅτι τὸ σῶμα εἶναι Ναὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τὸ ὁποῖο μαζὶ μὲ τὴν ψυχὴ συγκροτεῖ τὸν ἑνιαῖο ἄνθρωπο, πρᾶγμα τὸ ὁποῖο σημαίνει ὅτι οὔτε εἰδωλοποιεῖται τὸ σῶμα, οὔτε ἀποβάλλεται ὡς κακό.

Ναυπάκτου Ἱεροθέου: Ἐνιαύσιον 2004

  • Προβολές: 114