Skip to main content

Εἰδήσεις - Φωτογραφικὰ στιγμιότυπα Ἰουλίου 2024

Μουσική ἐκδήλωση στό Λιμάνι τῆς Ναυπάκτου

Τήν Δευτέρα, 1 Ἰουλίου 2024, ἡ Ἱερά Μητρόπολη Ναυπάκτου καί ἁγίου Βλασίου μέ τήν Χορωδία Παραδοσιακῆς Μουσικῆς πού διαθέτει, πραγματοποίησε ἐκδήλωση στόν Δυτικό βραχίονα τοῦ Λιμανιοῦ τῆς Ναυπάκτου, μέ γενικό θέμα: «Τραγούδια τῆς θάλασσας, τῆς ξενιτιᾶς καί τῆς ἀγάπης καί πρίν ἀπ’ ὅλα, μνήμη τῆς Κύπρου: 50 χρόνια ἀπό τήν εἰσβολή τοῦ 1974». Στό προλογικό τῆς ἐκδήλωσης ὁ π. Θωμᾶς Βαμβίνης, Γενικός Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος τῆς Μητροπόλεώς μας, ἀνέφερε, ὅτι ὁ ἀρχικός σχεδιασμός τῆς ἐκδήλωσης ἦταν νά ἀποδοθοῦν μόνον τραγούδια τῆς θάλασσας, τῆς ξενιτιᾶς καί τῆς ἀγάπης, ἀλλά ὁ μήνας Ἰούλιος στόν ὁποῖο μπήκαμε φέρνει στήν μνήμη μας τά τραγικά γεγονότα, γιά τήν Κύπρο καί ὅλον τόν ἑλληνισμό, πού συνέβησαν τόν Ἰούλιο τοῦ 1974, ἀκριβώς πρίν ἀπό 50 χρόνια, ὁπότε ἡ ἐκδήλωση στό πρῶτο μέρος της περιέλαβε ἀναφορά σέ αὐτήν τήν «ματωμένη ἐθνική μνήμη». Στήν συνέχεια ἐκφράστηκαν εύχαριστίες γιά τήν ἄδεια πού δόθηκε γιά τήν πραγματοποίηση τῆς ἐκδήλωσης στό λιμάνι τῆς Ναυπάκτου, συγκεκριμένα στήν προϊσταμένη τῆς Ἐφορείας Ἀρχαιοτήτων Αἰτωλοακαρνανίας καί Λευκάδος κ. Φωτεινή Σαράντη, τόν Πρόεδρο τοῦ Δημοτικοῦ Λιμενικοῦ Ταμείου κ. Σπυρίδωνα Τσέλιο καί τήν Προϊσταμένη τοῦ Λιμενικοῦ Σταθμοῦ Ναυπάκτου κ. Μαρία Θωμοπούλου. Ἐπίσης ἐκφράστηκαν εύχαριστίες στόν Δῆμο Ναυπακτίας γιά τήν παροχή τῶν πλαστικῶν καθισμάτων καί στήν Μικτή Χορωδία Ναυπάκτου γιά τήν παραχώρηση τῶν βάθρων τῆς Χορωδίας.


Παρόντες στήν ἐκδήλωση ἦταν ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἱερόθεος, ὁ Πρόεδρος τοῦ Περιφερειακοῦ Συμβουλίου Δυτικῆς Ἑλλάδος κ. Χρῆστος Παΐσιος, ὁ Πρόεδρος τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου Δήμου Ναυπακτίας κ. Ἄγγελος Σταυρόπουλος, Δημοτικοί Σύμβουλοι, ὁ Διοικητής τοῦ Ἀστυνομικοῦ Τμήματος Ναυπάκτου καί ἡ Προϊσταμένη τοῦ Λιμενικοῦ Σταθμοῦ τῆς πόλης. Πρέπει νά σημειωθῆ ὅτι ἡ Χορωδία Παραδοσιακῆς Μουσικῆς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας, ἡ ὀποία μετά τόν ἀποδεκατισμό της λόγω τῆς πανδημίας τοῦ κορωνοϊοῦ, συνεχῶς ἀναπτύσσεται ἀριθμητικά καί ἐξελίσσεται ποιοτικά. Τήν χορωδία καί τήν ὀρχήστρα διηύθυνε ὁ κ. Παντελής Ἀναστασόπουλος, πρωτοψάλτης τοῦ Μητροπολτικοῦ Ναοῦ τῆς Ναυπάκτου. Τήν ὀρχήστρα ἀποτελοῦσαν οἱ: Γιάννης Οἰκονόμου, βιολί, Γιάννης Μπέκος, κιθάρα, Γιῶργος Ἀγγελόπουλος, λαοῦτο, Κωνσταντῖνος Ἀγγελής, κρουστά.


Στό πρῶτο μέρος τῆς ἐκδήλωσης πού ἀναφερόταν στόν «ματωμένο Ἰούλιο τοῦ1974» ἡ Χορωδία ἀπέδωσε δύο τραγούδια, τό ἕνα σέ ποίηση Ὀδυσσέα Ἐλύτη καί τό ἄλλο σέ ποίηση Εὐαγόρα Παλληκαρίδη καί μεταξύ τῶν δύο τραγουδιῶν ὁ φιλόλογος κ. Κωνσταντῖνος Δημόπουλος ἀπήγγειλε ποιήματα τοῦ Νικηφόρου Βρεττάκου, τοῦ Κυριάκου Χαραλαμπίδη καί τοῦ Γιάννη Ρίτσου. Στήν συνέχεια ἡ Χορωδία τραγούδησε δημοτικά τραγούδια τοῦ Αἰγαίου καί τῆς Μικρᾶς Ἀσίας. Τά αἰγαιοπελαγίτικα τραγούδια προλόγισε ἡ Ἰατρός κ. Σοφία Σχοινᾶ καί τά μικρασιάτικα ἡ φιλόλογος κ. Ἔφη Σταυρογιαννοπούλου. Τά τραγούδια τῆς χορωδίας συνόδευσαν χορευτικά τμήματα τοῦ Ναυπακτιακοῦ Χορευτικοῦ Ὁμίλου «Ναῦς» τοῦ κ. Γιάννη Βαφειάδη. Τήν ἐκδήλωση παρακολούθησε πολύς κόσμος, ὁ ὁποῖος στό τέλος ἐκφράστηκε μέ ἐνθουσιασμό γιά αὐτήν.


Στό κλείσιμο τῆς ἐκδήλωσης ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἱερόθεος ἀφοῦ εὐχαρίστησε ὅλους τούς συντελεστές τῆς ἐκδήλωσης, εἶπε ὅτι ἀπό τήν ἀρχή τῆς τριαντάχρονης ποιμαντορίας του στήν Μητρόπολη Ναυπάκτου, ἐκτός ἀπό τήν θεολογία πού διακονεῖ, κηρύτοντας καί συγγράφοντας, ἐπεδίωξε νά ἀναδειχθοῦν στοιχεῖα ἀπό τήν παράδοση τοῦ τόπου, ὅπως εἶναι τό δημοτικό τραγούδι, στοιχεῖα πού ἑνώνουν ὅλον τόν λαό. Αὐτό γίνεται μέ τήν Χορωδία Παραδοσιακῆς Μουσικῆς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, πού πραγματοποιεῖ πολλές ἐκδηλώσεις μέσα στόν χρόνο. Ἀναφέρθηκε κατόπιν στά γεγονότα τῆς Κύπρου τοῦ 1974, ὅπως τά ἔζησε ὁ ἴδιος ὡς νέος Κληρικός, καί εἶπε ὅτι δέν μπορεῖ κανείς νά ξεχάση τά αἵματα πού χύθηκαν, ἀλλά καί τό πόσες ἀποφάσεις τοῦ Συμβουλίου Ἀσφαλείας καί τῶν Ἡνωμένων Ἐθνῶν ἐλήφθησαν καί δέν τηροῦνται. Εἶναι ἕνα συνεχιζόμενο ἔγκλημα. Κατόπιν μέ ἀφορμή τά τραγούδια γιά τήν ἀγάπη πού ἀκούστηκαν ἀναφέρθηκε στό τί πραγματικά ζητάει ὀ ἄνθρωπος. Στό ἐρώτημα αὐτό ἀπάντησε ἀπό τήν ἐμπειρία τῶν μεταφράσεων σέ ὅλο τόν κόσμο τῶν βιβλίων του πού παρουσιάζουν τήν θεολογία τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας. Διαπίστωσε ὅτι οἱ ἄνθρωποι ζητοῦν ἀληθινή ἐλευθερία, ἀνιδιοτελῆ ἀγάπη καί ἐσωτερική ἡσυχία. Αὐτό φάνηκε καί ἀπό τά τραγούδια πού ἀκούστηκαν﮲ θέλουμε τήν ὀμορφιά τῆς ἐλευθερίας, τῆς ἀγάπης καί τῆς ἐσωτερικῆς ἡσυχίας. Τέλος εὐχήθηκε καλό μήνα καί δροσερό καλοκαίρι μέ δροσιά ψυχική καί πνευματική.

Ἐκδήλωση

Χαιρετισμὸς Μητροπολίτου

Φωτογραφίες

 

 

Ἡ ἑορτὴ τῆς Ἁγίας Κυριακῆς στὴν Ὀρεινὴ Ναυπακτία

Μέσα στὸ θαυμάσιο ἐλατόδασος τῆς Ὀρεινῆς Ναυπακτίας ἑορτάσθηκε ἡ μνήμη τῆς Ἁγίας Κυριακῆς, σήμερα Κυριακὴ Β’ Ματθαίου, μὲ ἐπίκεντρο ἑορτασμοῦ τὸν ὁμώνυμο Ἱερὸ Ναὸ τῆς Ἁγίας στὸ χωριὸ Λεπτοκαρυὰ καὶ σὲ ὑψόμετρο πάνω ἀπὸ 1300 μέτρα.  Τό πρωΐ τῆς Κυριακῆς ὁ Μητrοπολίτης Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος χοροστάτησε στὸν Ὄρθρο καὶ τέλεσε τὴν Ἀρχιερατικὴ Θεία Λειτουργία, στὸν ἑορτάζοντα Ἱερὸ Ναό. Τὸν Σεβασμιώτατο πλαισίωσαν οἱ Ἱερεῖς, Ἀρχιμ. Πολύκαρπος Θεοφάνης, π. Γεώργιος Γεωργακόπουλος, ὁ Ἐφημέριος π. Βασίλειος Ἀντωνιάδης καὶ οἱ Διάκονοι π. Παΐσιος Παρασκευᾶς καὶ π. Ἀντώνιος Ἀντωνιάδης.

 

Στό κήρυγμά του ἑρμήνευσε τό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα τῆς ἡμέρας, πού ἀναφερόταν στήν κλήση τῶν τεσσάρων πρώτων μαθητῶν (Πέτρου-Ἀνδρέα, Ἰακώβου-Ἰωάννη) στό ἀποστολικό ἀξίωμα. Τούς βρῆκε νά ψαρεύουν καί τούς προσκάλεσε νά ἔλθουν κοντά Του καί ἐκεῖνοι «εὐθέως» ἄφησαν τά πάντα καί Τόν ἀκολούθησαν. Στήν συνέχεια ἀνέλυσε ὅτι τό «Δεῦτε ὀπίσω μου», τό «εὐθέως ἀφέντες» τά δίκτυα, τό πλοῖον καί τόν πατέρα καί τό «ἠκολούθησαν αὐτῷ», ἦταν ἀποτέλεσμα τοῦ ὅτι εἶχαν ἀκούσει γιά τόν Χριστό ἀπό τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Πρόδρομο, Τόν εἶχαν γνωρίσει, ἀλλά καί ἐκείνη τήν ὥρα μέ τό «Δεῦτε ὀπίσω μου» ἔλαβαν κάποια Ἀποκάλυψη ἀπό τόν Χριστό. Ἀκολούθως εἶπε ὅτι αὐτήν τήν κλήση τήν ἔλαβαν δισεκατομμύρια ἄνθρωποι διά μέσου τῶν αἰώνων, οἱ ὁποῖοι Τόν ἀκολούθησαν, ἄνδρες, γυναῖκες, κληρικοί, μοναχοί, μικρά παιδιά. Μεταξύ αὐτῶν συγκαταλέγεται καί ἡ ἁγία Κυριακή πού ἑορτάζει σήμερα. Ἀπό μικρή πίστευσε στόν Χριστό καί παρέμεινε σταθερή μέχρι θανάτου σέ Αὐτόν καί μαρτύρησε ἀπό ἀγάπη.  Ἔπειτα εἶπε ὅτι ὁ Χριστός κατά τόν ἴδιο τρόπο καλεῖ διά μέσου τῶν αἰώνων πολλούς, ἄλλοι ἀνταποκρίνονται καί ἄλλοι ὄχι. Ὑπάρχει καί μιά κατηγορία Χριστιανῶν πού δέν αἰσθάνονται τήν κλήση καί δέν ἀνταποκρίνονται σέ αὐτήν, εἶναι χλιαροί καί αἰσθάνονται τήν σχέση τους μέ τόν Χριστό περισσότερο ὡς μιά θρησκευτική ζωή ἤ ὡς μιά πολιτιστική καί ἐθνική κουλτούρα. Εἶπς, ἐπίσης, ὅτι μειώθηκαν σήμερα οἱ ἀνταποκρίσεις στήν κλήση τοῦ Χριστοῦ γιά τήν Ἱερωσύνη καί τήν τελειότητα τῆς Χριστιανικῆς ζωῆς. Ἔτσι, καλούμαστε νά ἔχουμε πνευματικές αἰσθήσεις, γιά νά ἀκοῦμε τήν φωνή τοῦ Χριστοῦ.

 

***

Κατὰ τὴν Ἀρχιερατικὴ θεία Λειτουργία, ἐκκλησιάσθηκαν: ὁ Βουλευτὴς Αἰτωλοακαρνανίας κ. Ἀθανάσιος Παπαθανάσης, ὁ Δήμαρχος Ναυπάκτου κ. Βασίλειος Γκίζας, ὁ Πρόεδρος τοῦ Περιφερειακοῦ Συμβουλίου Δυτικῆς Ἑλλάδος, κ. Χρῆστος Παΐσιος, ὁ Ἀντιδήμαρχος κ. Ντῖνος Τσουκαλᾶς, ὁ κ. Ἀνδρέας Κωνσταντόπουλος, Δημοτικοί Σύμβουλοι καί πολλοὶ χριστιανοί. Πρὶν τὴν ἀπόλυση τῆς Θείας Εὐχαριστίας ὁ Σεβασμιώτατος εὐχαρίστησε τοὺς ἱερεῖς ποὺ τὸν πλαισίωσαν, τοὺς ἄρχοντες γιὰ τὴν παρουσία τους, τὸ ἐκκλησιαστικὸ συμβούλιο γιὰ τὴν διοργάνωση τῆς πανηγύρεως, τοὺς λίγους κατοίκους τοῦ χωριοῦ ποὺ ἀγαποῦν τὸν τόπο καὶ τὸν Ἱερὸ Ναό, καθὼς καὶ τοὺς πολλοὺς Χριστιανούς, οἱ ὁποῖοι ὅπως κάθε χρόνο, ἔτσι καὶ φέτος προσῆλθαν γιὰ νὰ τιμήσουν την Μεγαλομάρτυρα ἁγία Κυριακή, ἡ ὁποία θεωρεῖται καὶ πολιοῦχος του ἄλλοτε Δήμου Πυλλήνης. Μετὰ τὴν Θεία Λειτουργία προσφέρθηκε φαγητὸ καὶ ἀκολούθησε παραδοσιακὸ γλέντι στὴν πλατεῖα τοῦ χωριοῦ.

 

Θεῖο κήρυγμα

Ἀπόλυσις

Φωτογραφίες

 

Ἡ ἑορτὴ τοῦ ἁγίου Σωφρονίου στὸ Ἱερὸ Παρεκκλήσιό του, στὴν Ναύπακτο

Ἡ ἱερὰ μνήμη τοῦ ἁγίου Σωφρονίου τοῦ Ἁγιορείτου καὶ Ἡσυχαστοῦ, τοῦ ἐν Ἔσσεξ τῆς Ἀγγλίας, καί τῆς ἁγίας Μεγαλομάρτυρος Εὐφημίας ἑορτάσθηκε στὸ Ἱερὸ Παρεκκλήσιο, τὸ ὁποῖο ἔχει ἀφιερωθῆ στὸν νεοφανῆ ἅγιο Σωφρόνιο, καί βρίσκεται στὸ δεξιὸ κλίτος τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς, στὸ κέντρο τῆς Ναυπάκτου. Τὴν παραμονὴ τῆς ἑορτῆς, τὸ ἀπόγευμα, τελέσθηκε ὁ Ἀρχιερατικὸς Ἑσπερινὸς μετ’ ἀρτοκλασίας, χοροστατοῦντος τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱεροθέου.

Στὸ κήρυγμά του ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στόν ἅγιο Σωφρόνιο πού ἦταν πολυχαρισματοῦχος ἄνθρωπος, εἶχε εὐφυΐα καί καλλιτεχνία, γι' αὐτό ἐπιδόθηκε στήν ζωγραφική, κάτω ἀπό τήν καθοδήγηση τοῦ διασήμου ζωγράφου Βασίλι Καντίνσκυ, ὁ ὁποίος ἦταν ὑπέρμαχος τῆς «καθαρῆς ζωγραφικῆς», συνδυάζοντας τό «πνευματικό μέ τήν τέχνη». Ἔπειτα, στό Παρίσι γνώρισε τόν Ρῶσο φιλόσοφο Μπερντιάγεφ, καί ἄλλους Ρώσους θεολόγους, ἀλλά αὐτόν τόν ἀπασχολοῦσε τό ἀνώτατο Ὄν. Ὕστερα ἀπό ἔνταση καί προσευχή τοῦ ἀποκαλύφθηκε ὅτι ὁ Θεός εἶναι Ὄν, ὁ Χριστός εἶναι Θεός ἀγάπης. Ἔτσι, ἐγκατέλειψε τά πάντα καί πῆγε στό ἅγιον Ὄρος, ὅπου γνώρισε τόν ἅγιο Σιλουανό, τόν μεγάλο αὐτόν ἐμπειρικό θεολόγο. Ἔκτοτε, ὅπως ὁ ἴδιος ὁμολογοῦσε, εἶχε τρεῖς ἐπιδιώξεις: Ἡ πρώτη, νά γνωρίση στόν κόσμο τόν ἅγιο Σιλουανό καί νά συγγράψη τόν βίο, τήν πολιτεία καί τήν διδασκαλία του. Ἡ δεύτερη, νά ἐξομολογηθῆ τήν ζωή του, πράγμα πού ἦταν πιό δύσκολο, ἐπικίνδυνο καί ὀδυνηρό ἔργο, καί τό παρουσίασε αὐτό μέ τό βιβλίο του «Ὁψόμεθα τόν Θεόν καθώς ἐστι». Καί ἡ τρίτη ἐπιδίωξη, νά ζήσουν καί νά μεταδώσουν οἱ μαθητές του τίς κεντρικές διδασκαλίες τοῦ πατρός Σιλουανοῦ.

Ὁ Σεβασμιώτατος εἶπε ὅτι αὐτό εἶναι τό ἔργο μας, τό νά παραλάβουμε τήν παράδοση πού διαφυλάσσεται στήν Ἐκκλησία καί ἐκφράζεται ἀπό τούς ἁγίους, νά τήν ζοῦμε καί νά τήν μεταδίδουμε ὡς μεγάλη πνευματική κληρονομιά.

*

Τὸ πρωΐ τῆς ἑορτῆς, Πέμπτη 11 Ἰουλίου, τελέσθηκε ὁ πανηγυρικὸς Ὄρθρος καὶ ἡ Ἀρχιερατικὴ Θεία Λειτουργία ἀπὸ τὸν Μητροπολίτη Ἰταλίας κ. Πολύκαρπο, ὁ ὁποῖος, ὅπως κάθε χρόνο, ἔτσι καὶ φέτος, παρεπιδημεῖ στὴν πατρίδα του, τὴν Ναύπακτο. Τὸν Σεβασμιώτατο κ. Πολύκαρπο πλαισίωσαν οἱ Ἐφημέριοι τῆς Ἐνορίας, ὁ π. Θεμιστοκλῆς Τσιτσιρίκης, ὁ π. Γεώργιος Παπαβαρνάβας καὶ οἱ Διάκονοι π. Παΐσιος καὶ π. Ἀντώνιος. Τὸν θεῖο Λόγο κήρυξε ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος, ὁ ὁποῖος παρέστη συμπροσευχόμενος στό Ἱερό Βήμα.  Ὁ Σεβασμιώτατος ἀρχικά εὐχαρίστησε τόν Μητροπολίτη Ἰταλίας κ. Πολύκαρπο γιά τήν θεία Λειτουργία πού ἐπετέλεσε στό Παρεκκλήσιο τοῦ ἁγίου Σωφρονίου.

Στήν συνέχεια εἶπε ὅτι ἡ ἁγία Εὐφημία, μέ τό ἱερό λείψανό της, κατοχύρωσε τό δόγμα τῆς Δ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου στήν Χαλκηδόνα, τό 451. Σύμφωνα μέ τό δόγμα αὐτό ὁ Χριστός ἔχει δύο φύσεις, θεία καί ἀνθρώπινη, ἑνωμένες στό πρόσωπό Του ἀσυγχύτως, ἀτρέπτως, ἀδιαιρέτως, ἀχωρίστως. Τό ἱερό λείψανο τῆς ἁγίας Εὐφημίας φυλάσσεται στόν Πατριαρχικό Ναό τοῦ Ἁγίου Γεωργίου, γιά νά δείχνη αὐτό τό δόγμα, καθώς ἐπίσης καί τό δόγμα τῆς ΣΤ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου ὅτι, ὅπως ὁ Χριστός ἔχει δύο φύσεις, ἔχει καί δύο θελήσεις. Ἔτσι ἡ θέληση δέν εἶναι τοῦ προσώπου, γιατί τότε θά ἴσχυε ὁ μονοθελητισμός, ἀλλά ἡ θέληση εἶναι ὄρεξη τῆς φύσεως. Ἑπομένως, ὅσοι μιλοῦν γιά βούληση, θέληση καί ἐλευθερία τοῦ προσώπου, βρίσκονται ἔξω ἀπό τήν Ὀρθόδοξη θεολογία.

Συνέχισε λέγοντας ὅτι τό δόγμα τοῦ δυοφυσιτισμοῦ καί δυοθελητισμοῦ στό πρόσωπο τοῦ Λόγου τό ἔζησαν ὅλοι οἱ ἅγιοι στήν ζωή τους, καί ὁ ἑορταζόμενος ἅγιος Σωφρόνιος, ὁ ὁποῖος λίγο πρίν τήν κοίμησή του ἔλεγε ὅτι δέν εἶναι συγγραφέας, ἀλλά ἕνας μοναχός πού μετανοεῖ. Ἡ μετάνοια εἶναι προϋπόθεση τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Καί συνέχιζε ὅτι θά μποροῦσε νά γράψη ἕνα μεγάλο βιβλίο μέ τίτλο: «Τά μεγαλεῖα τοῦ πνεύματος τοῦ ἀνθρώπου ἐν Χριστῷ». Κάθε ἅγιος μέ τήν μετάνοια ζῆ τήν ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ καί ἀνταποκρίνεται μέ τήν δική του συνέργεια σέ αὐτήν καί ἔτσι ζῆ τά μεγαλεῖα τοῦ Θεοῦ. Κατέληξε, νά ἔχουμε τίς εὐχές τῶν ἁγίων, γιά νά ζήσουμε τά μεγαλεῖα τοῦ Θεοῦ.

*

Στὸ τέλος τῆς Θείας Εὐχαριστίας, ἀφοῦ εὐλογήθηκαν τὰ ἑορταστικὰ κόλλυβα τοῦ ἁγίου, ὁ Μητροπολίτης Ἰταλίας κ. Πολύκαρπος εὐχαρίστησε τὸν Μητροπολίτη κ. Ἱερόθεο γιὰ τὴν ἄδεια καὶ εὐλογία νὰ τελέση τὴν Θεία Λειτουργία στὴν Ἐνορία τῆς ἁγίας Παρασκευῆς, στὴν ὁποία μεγάλωσε ὁ ἴδιος, καί μάλιστα κατὰ τὴν ἡμέρα τῆς ἱερᾶς μνήμης τοῦ νεοφανοῦς ἁγίου Σωφρονίου, ὁ ὁποῖος ἁγιοκατατάχθηκε ἐπὶ τῶν ἡμερῶν τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, ἀλλὰ καὶ τήν ἡμέρα τῆς ἱερᾶς μνήμης τῆς ἁγίας Μεγαλομάρτυρος Εὐφημίας, ἡ ὁποία εἶναι ἡ Προστάτις τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἰταλίας. Μετά τήν Θεία Λειτουργία ὁ «Σύνδεσμος Ἀγάπης» τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς προσέφερε ἑορταστικό κέρασμα στήν αἴθουσα κάτωθεν τοῦ Ναοῦ.

Ὁμιλία στὸν Ἑσπερινό

Θεῖο κήρυγμα

Φωτογραφίες

 

Ἡ ἑορτὴ τοῦ ἁγίου Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου, στὸ Ἱερὸ Παρεκκλήσιό του, στὴν Ναύπακτο

Ἡ ἱερὰ μνήμη τοῦ ἁγίου Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου ἑορτάσθηκε καὶ ἐφέτος στὸ Ἱερὸ Παρεκκλήσιο, τὸ ὁποῖο ἔχει ἀφιερωθῆ στὸν Ἅγιο, καὶ βρίσκεται κάτωθεν τοῦ Ἱεροῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ τοῦ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου. Τὴν παραμονὴ τῆς ἑορτῆς, τὸ ἀπόγευμα, τελέσθηκε ὁ Ἀρχιερατικὸς Ἑσπερινὸς μετ’ ἀρτοκλασίας, χοροστατοῦντος τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱεροθέου. Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του ἀναφέρθηκε στό μαρτύριο τῆς ἁγίας Μεγαλομάρτυρος Εὐφημίας καί πῶς ἐμφανίσθηκε στόν ἅγιο Παΐσιο στίς 27 Φεβρουαρίου 1974 καί τοῦ διηγήθηκε τά μαρτύρια πού ὑπέστη. Καί ὅταν τήν ρώτησε πῶς ἄντεξε ὅλα αὐτά τά μαρτύρια, ἐκείνη τοῦ εἶπε: «Ἄν ἤξερα πόση δόξα ἔχουν οἱ Ἅγιοι στόν οὐρανό θά ἤθελα νά περάσω ἀκόμη μεγαλύτερα μαρτύρια». Στήν συνέχεια ἀνέλυσε ὅτι ὑπάρχει ἑνότητα μεταξύ τῶν Ἁγίων (στήν γῆ καί στόν οὐρανό) καί ὅτι μόνον ἐν Χριστῷ ὑπερβαίνονται ὅλες οἱ διακρίσεις γιατί «εἴ τις ἐν Χριστῷ, καινή κτίσις» (Β΄ Κορ. ε΄, 17).

*

Τὸ πρωὶ τῆς ἑορτῆς, Παρασκευὴ 12 Ἰουλίου, τελέσθηκε ὁ Ὄρθρος καὶ ἡ Ἀρχιερατικὴ θεία Λειτουργία ἀπὸ τὸν Σεβ. Μητροπολίτη μας κ. Ἱερόθεο.  Τὸν Σεβασμιώτατο πλαισίωσαν ὁ Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπος Θεοφάνης, ὁ π. Θωμᾶς Βαμβίνης καὶ οἱ Διάκονοι π. Παΐσιος Παρασκευᾶς καὶ π. Ἀντώνιος Αντωνιάδης, ἐνῷ ἐκκλησιάσθηκαν Ἱερεῖς καὶ πολλοί πιστοί, οἱ ὁποῖοι κάθε χρόνο προσέρχονται ὅλο καὶ περισσότεροι στὴν μνήμη τοῦ μεγάλου Ὁσίου. Στὸ κήρυγμά του κατὰ τὴν Θεία Λειτουργία ὁ Σεβασμιώτατος εἶπε ὅτι ὁ ἅγιος Παΐσιος ἦταν διάδοχος τῶν ἀσκητῶν τῆς ἐρήμου καί τῶν ἀσκητῶν πού παρουσιάζονται στό βιβλίο «Γεροντικόν», στό βιβλίο «Εὐεργετινός», καί τοῦ ἁγίου Ἰσαάκ τοῦ Σύρου. Στήν συνέχεια ἀνέλυσε δύο λόγους τοῦ ἁγίου Παϊσίου πού ἔχουν μεγάλη δύναμη. Ὁ ἕνας λόγος του ἀναφέρεται στήν προσευχή. Γιά τόν ἅγιο Παΐσιο ἡ προσευχή ἔγινε «ἀναπνοή, τροφή καί τρυφή». Ἔλεγε: «Ἡ συναίσθηση τῆς ἁμαρτωλότητός μας καί ἡ εὐγνωμοσύνη γιά τίς δωρεές τοῦ Θεοῦ, μᾶς κάνουν νά λέμε τήν εὐχή φιλότιμα καί ὄχι μηχανικά».

Ὁ δεύτερος λόγος του ἀναφέρεται στήν μελέτη βιβλίων γι' αὐτό ἔλεγε: «Νά διαβάζουμε ζουμερά βιβλία, ὅπως εἶναι ὁ ἀββᾶς Ἰσαάκ. Διαβάζει κανείς μιά πρόταση καί εἶναι ἱκανή νά τόν τρέφη μιά ἑβδομάδα, ἕναν μήνα μέ τίς πνευματικές βιταμῖνες πού περιέχει». Ζοῦμε σέ μιά ἐποχή πού οἱ ἄνθρωποι δέν προσεύχονται καί ὅταν τό κάνουν αὐτό, τό κάνουν «μηχανικά», διότι δέν ἔχουν τήν συνείδηση τῆς ἁμαρτωλότητός τους καί δέν αἰσθάνονται τίς δωρεές τοῦ Θεοῦ. Ἐπίσης, διαβάζουν πολλά βιβλία, συγκεντρώνουν πολλές πληροφορίες, ἀλλά παραμένουν νηστικοί πνευματικά. Κατέληξε ὅτι ἡ κοινωνία μας ἔχει δηλητηριασθῆ ἀπό διάφορα ἀντορθόδοξα, ἀντιεκκλησιαστικά καί ἀντιμοναχικά δηλητήρια, γι’ αὐτό χρειαζόμαστε «φιλότιμη προσευχή» καί «ζουμερά βιβλία».

*

Στὸ τέλος τῆς Θείας Εὐχαριστίας, ἀφοῦ εὐλογήθηκαν τὰ ἑορταστικὰ κόλλυβα τοῦ Ὁσίου, ὁ Σεβασμιώτατος εὐχήθηκε γιὰ τὴν σημερινὴ ἑορτὴ καὶ ἀναφέρθηκε στὴν πνευματικὴ σχέση πού εἶχε ὁ ἅγιος Παΐσιος μὲ τὸν ἅγιο Καλλίνικο, Μητροπολίτη Ἐδέσσης, τὸν ὁποῖον σεβόταν ἰδιαίτερα, καθὼς καὶ σὲ κάποια εὐλογημένη συνάντηση ποὺ εἶχαν οἱ δύο Ἅγιοι, ἅγιος Καλλίνικος καί ἅγιος Παΐσιος. Στὴν συνέχεια ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέφερε καὶ δικές του ἐμπειρίες, πού ἕνα βράδυ ἀγρύπνησε μέ τόν Ἅγιο στήν καλλύβη του, ἀπὸ τὶς πολλὲς φορὲς ποὺ συνάντησε καὶ συνομίλησε μὲ τὸν Ἅγιο. Τέλος, εὐχήθηκε καὶ στὸν ἑορτάζοντα Διάκονο π. Παΐσιο. Μετὰ τὸ πέρας τῆς θείας Λειτουργίας ὁ Σύνδεσμος Ἀγάπης τοῦ Ἁγίου Δημητρίου δεξιώθηκε τὸν Σεβασμιώτατο, τοὺς Ἱερεῖς, τοὺς ἱεροψάλτες καὶ τὸ ἐκκλησίασμα στὴν Αἴθουσα τοῦ Ναοῦ.

Ὁμιλία στὸν Ἑσπερινό

Θεῖο κήρυγμα

Ἀπόλυσις

Φωτογραφίες

 

Ἑορτή τοῦ Προφήτη Ἠλία στήν Ναύπακτο

Στίς 20 Ἰουλίου ἡ Καστροπολιτεία τῆς Ναυπάκτου ἑόρτασε τόν Προφήτη Ἠλία στό ὁμώνυμο ἐκκλησάκι του στήν κορυφή τοῦ Κάστρου της καί στόν Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου. Ἡ μνήμη τοῦ Προφήτου Ἠλιού συμπίπτει μέ τήν ἡμέρα χειροτονίας τοῦ Μητροπολίτου κ. Ἱεροθέου εἰς Ἐπίσκοπον. Φέτος συμπληρώθηκαν 29 χρόνια καί ἄρχεται τό 30ό. Τήν παραμονή τῆς ἑορτῆς τελέσθηκε Ἀρχιερατικός Ἑσπερινός στήν κορυφή τοῦ Κάστρου, χοροστατοῦντος τοῦ Μητροπολίτου κ. Ἱεροθέου, μέ τήν συμμετοχή τῶν Ἐφημερίων τῆς Ἐνορίας τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς, στήν ὁποία ἀνήκει τό ἐκκλησάκι, καί Κληρικῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, ἐνῶ ἔψαλαν οἱ Ἱεροψάλτες τῆς Ἐνορίας.

Στό κήρυγμά λαμβάνοντας ἀφορμή ἀπό τόν καύσωνα τῶν ἡμερῶν αὐτῶν πού διερχόμαστε, ἀναφέρθηκε στό φαινόμενο τῆς κλιματικῆς ἀλλαγῆς πού ἀντιμετωπίζει ὁ πλανήτης μας. Πρόκειται γιά τήν μεταβολή τοῦ παγκόσμιου κλίματος πού ἐπηρεάζει ὅλες τίς χῶρες μέ διαφορετικούς τρόπους. Οἱ Ἐπιστήμονες προσπαθοῦν νά ἀναλύσουν τά αἴτια τῆς κλιματικῆς ἀλλαγῆς. Ἐντοπίζεται ὅτι αὐτή ἡ ἀλλαγή προέρχεται ἀπό φυσικές διαδικασίες καί ἀπό ἀνθρώπινες παρεμβάσεις στό περιβάλλον. Στίς ἀνθρώπινες παρεμβάσεις, μεταξύ τῶν ἄλλων, εἶναι ἡ ἀλόγιστη χρήση τῶν ὀρυκτῶν καυσίμων, ἡ ἀποψίλωση τῶν δασῶν καί ἡ αὔξηση τῶν ἀερίων πού δημιουργοῦν τό φαινόμενο τοῦ θερμοκηπίου.

Ἀποτελέσματα τῆς κλιματικῆς ἀλλαγῆς εἶναι οἱ καύσωνες, οἱ πυρκαγιές, οἱ καταιγίδες, οἱ πλημμύρες, ἡ ξηρασία. Ὅμως τό θέμα αὐτό δέν εἶναι μόνο ἐπιστημονικό, ἀλλά εἶναι καί θεολογικό, ἀφοῦ οἱ παρεμβάσεις τοῦ ἀνθρώπου στό περιβάλλον συνδέονται μέ τά πάθη τοῦ ἀνθρώπου, τά ὁποῖα δημιουργοῦν τήν ὑπερκατανάλωση καί τήν ὑπερπαραγωγή καί προκαλεῖται ἔτσι ὁ βιασμός τῆς κτίσης. Ὅλοι ὁμιλοῦν γιά τήν βία πού ἀσκεῖται στήν κοινωνία, στίς οἰκογένειες καί ἀδιαφοροῦν γιά τόν βιασμό τῆς κτίσης. Καί ὁ Θεός προβαίνει σέ διάφορες ἐνέργειες, ἀφοῦ Αὐτός εἶναι ὁ Κύριος τοῦ κόσμου, γιά νά ὁδηγήση τόν ἄνθρωπο στήν μετάνοια, καί τελικά νά σέβεται τό περιβάλλον.

Αὐτό τό συνέδεσε μέ τήν περίπτωση τοῦ Προφήτη Ἠλία, ὁ ὁποῖος προσευχήθηκε στόν Θεό νά μή βρέξη τρία χρόνια καί ἕξι μῆνες, διότι ὁ λαός ἀπομακρύνθηκε ἀπό τόν ἀληθινό Θεό. Ἐνῶ μετά τήν μετάνοια τοῦ λαοῦ ὁ Θεός ἔδωσε ἐντολή νά βρέξη καί νά ποτιστῆ ἡ γῆ. Τόνισε ὅτι ἡ ἁμαρτία εἶναι ἀτομική, ἀλλά εἶναι καί γενική, παγκόσμια, πού ἐπηρεάζει τό περιβάλλον καί τίς κοινωνίες. Ἔτσι, τό πιό ἐπίκαιρο μήνυμα τῆς Ἐκκλησίας εἶναι νά κηρύττη μετάνοια καί ἐπιστροφή στόν Θεό, ὅπως τό ἔκανε ὁ ζηλωτής Προφήτης Ἠλίας. Ἡ μετάνοια εἶναι ἡ πιό ἀληθινή παρέμβαση στήν σύγχρονη ἀνθρωπότητα.

*

Παρόντες στήν Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ ἦταν: Ὁ βουλευτής Αἰτωλοακαρνανίας κ. Θανάσης Παπαθανάσης, ὁ Πρόεδρος τοῦ Περιφερειακοῦ Συμβουλίου Δυτικῆς Ἑλλάδος κ. Χρῆστος Παΐσιος, ὁ Πρόεδρος τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου Ναυπακτίας κ. Ἄγγελος Σταυρόπουλος, Ἀντιδήμαρχοι καί Δημοτικοί Σύμβουλοι. Τελέσθηκε ἀρτοκλασία ὑπέρ ὑγείας τοῦ Προέδρου καί τῶν μελῶν τῆς Ἀδελφότητος Ναυπακτίων Ἀττικῆς "Ὁ Ἔπαχτος", παρουσίᾳ τοῦ Προέδρου της κ. Κωνσταντίνου Βουτσινᾶ.

*
Τό πρωί τῆς κυριώνυμης ἡμέρας, ὁ Μητροπολίτης λειτούργησε στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου, πλαισιούμενος ἀπό τούς Ἐφημερίους τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ καί Κληρικούς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως. Στό κήρυγμά του ἀνέλυσε τό χάρισμα τοῦ Προφήτη Ἠλία, ὅτι ἦταν Προφήτης καί εἶχε ἐπικοινωνία μέ τόν Θεό. Συγχρόνως, ἔκανε ἀκτινογραφία τῆς ἐποχῆς του καί ἔβλεπε τήν ἀποστασία τοῦ λαοῦ ἀπό τόν Θεό καί καλοῦσε τόν λαό σέ μετάνοια. Αὐτή εἶναι ἡ οὐσία τοῦ προφητικοῦ ἔργου, ὅτι διαβιβάζει τήν ἐντολή τοῦ Θεοῦ στόν λαό καί τόν προτρέπει νά ἐπιστρέψη σέ Αὐτόν. Διαφέρει τό προφητικό ἀπό τό βασιλικό καί ἱερατικό ἔργο.

Προφῆτες ὑπάρχουν καί στήν Καινή Διαθήκη μέ τήν διαφορά ὅτι οἱ Προφῆτες στήν Παλαιά Διαθήκη ἔβλεπαν τήν ἐνσάρκωση τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ πού θά γινόταν στό μέλλον καί προετοίμαζαν τούς ἀνθρώπους, ἐνῶ οἱ Προφῆτες τῆς Καινῆς Διαθήκης βλέπουν τήν δεύτερη ἔλευση τοῦ Χριστοῦ καί προετοιμάζουν τόν λαό γιά τήν συνάντηση αὐτή. Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος κάνει λόγο γιά τό ὅτι στήν Ἐκκλησία ὑπάρχουν Ἀπόστολοι, Προφῆτες, Εὐαγγελιστές, Ποιμένες καί Διδάσκαλοι. Οἱ Προφῆτες στήν περίπτωση αὐτή εἶναι οἱ θεολόγοι – θεόπτες, πού δέν εἶναι Ἀπόστολοι, δέν ἔχουν ἱερωσύνη, ἀλλά κατευθύνουν μέ ἕναν ἄλλο τρόπο τούς Χριστιανούς. Τέτοιοι Προφῆτες σήμερα εἶναι οἱ ἀσκητές, οἱ ὁποῖοι ἔχουν καθαρό νοῦ, διακρίνουν τό κτιστό ἀπό τό ἄκτιστο, τό σατανικό ἀπό τό θεῖο, τούς κακούς λογισμούς ἀπό τούς καλούς λογισμούς καί προσεύχονται στόν Θεό. Εἶναι αὐτοί πού ἰσορροποῦν μεταξύ τῶν ἄλλων χαρισμάτων καί δείχνουν τό κριτήριο τῆς ἀληθείας. Σήμερα οἱ περισσότεροι ἀσχολούμαστε μέ τήν ἐπιστήμη, τό κοινωνικό ἔργο καί παραμελήσαμε τό χάρισμα τῆς προφητείας. Ἀκόμη καί οἱ ἐκκλησιαστικές δομές ἐκκοσμικεύονται. Ἄρα, ἀναζητοῦνται Προφῆτες. Αὐτούς ἔχει ἀνάγκη ἡ κοινωνία.

*

Πρό τῆς Ἀπολύσεως τῆς Θείας Λειτουργίας, τελέσθηκε Τρισάγιο στήν μνήμη τῶν θυμάτων τῆς Τουρκικῆς εἰσβολῆς στήν Κύπρο, μέ ἀφορμή τά 50 χρόνια ἀπό τήν ἀποφράδα ἐκείνη ἡμέρα, καί ὁ Σεβασμιώτατος μίλησε γιά τήν προδοσία πού ἔγινε στήν Κύπρο καί ἡ ὁποία συνεχίζεται.

*

Ἐκ μέρους τοῦ Κλήρου καί τοῦ λαοῦ τῆς Μητροπόλεως, ὁ Γενικός Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος π. Θωμᾶς Βαμβίνης εὐχήθηκε στόν Σεβασμιώτατο νά συνεχίση νά ποιμαίνη καί νά διακονῆ τόν λαό γιά ἔτη πολλά, μέσα ἀπό τό βασιλικό, τό προφητικό καί τό ἀποστολικό χάρισμα, ἀλλά καί μέσα ἀπό τό χάρισμα τῆς συγγραφῆς πού ἔχει παγκόσμια ἀκτινοβολία. Μετά τό πέρας τῆς Ἀκολουθίας προσφέρθηκε κέρασμα ἀπό τίς κυρίες τοῦ «Συνδέσμου Ἀγάπης» τοῦ Ἁγίου Δημητρίου στήν αἴθουσα ἐκδηλώσεων τοῦ Ναοῦ.

Ὁμιλία στὸν Ἑσπερινὸ

Θεῖο κήρυγμα

Ἀπόλυσις

Φωτογραφίες

 Ἡ ἑορτή τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς στήν Ναύπακτο

Ἡ ἑορτή τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς στήν Ναύπακτο

Στίς 25 καί 26 Ἰουλίου, ἡ Ναυπακτία ἑόρτασε μία ἀπό τίς πιό ἀγαπητές της ἁγίες, τήν ἁγία Ὁσιοπαρθενομάρτυρα Παρασκευή τήν ἀθληφόρο. Πάνω ἀπό 30 Ναοί στό ὄνομά της λειτουργήθηκαν σέ ὁλόκληρη τήν Ναυπακτία. Ἐπίκεντρο τῶν ἑορταστικῶν ἐκδηλώσεων ἦταν ὁ μεγαλοπρεπής Ἱερός Ναός τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς, στό κέντρο τῆς Ναυπάκτου. Τήν παραμονή τελέσθηκε ὁ μέγας Ἀρχιερατικός Ἑσπερινός, χοροστατοῦντος τοῦ Μητροπολίτου Ἰταλίας κ. Πολυκάρπου, πού αὐτήν τήν περίοδο εὑρίσκεται στήν ἰδιαίτερη πατρίδα του, τήν Ναύπακτο, καί συγχοροσταντοῦντος τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱεροθέου, μέ τήν συμμετοχή πολλῶν Ἱερέων τῆς Μητροπόλεως. Ἐκκλησιάσθηκαν οἱ Ἀρχές τοῦ τόπου, προεξάρχοντος τοῦ Δημάρχου κ. Βασίλη Γκίζα, καί πλῆθος πιστῶν.

Στό τέλος τοῦ Ἑσπερινοῦ λιτανεύθηκε ἡ ἱερά εἰκόνα καί λείψανα τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς. Στήν κεντρική πλατεία τῆς πόλεως τελέσθηκε ἡ Ἀρτοκλασία καί ἀκολούθησε ἡ ὁμιλία τοῦ Μητροπολίτου μας κ. Ἱεροθέου. Ὁ Σεβασμιώτατος, ἀφοῦ εὐχαρίστησε τὸν Μητροπολίτη Ἰταλίας κ. Πολύκαρπο, πού παρευρέθηκε καί ἐφέτος στόν ἑορτασμό τῆς ἁγίας Μεγαλομάρτυρος Παρασκευῆς, τῆς ἁγίας τῆς Ἐνορίας του, στήν συνέχεια ἀναφέρθηκε στό θέμα τῆς ἐλευθερίας. Ἔλαβε ἀφορμή ἀπό τήν ἐπέτειο τῶν πενήντα ἐτῶν ἀπό τήν ἀποκατάσταση τῆς Δημοκρατίας στήν Ἑλλάδα (1974-2024) ἡ ὁποία, δυστυχῶς, συνέπεσε μέ τήν εἰσβολή τῶν Τούρκων στήν Κύπρο καί τήν κατοχή τοῦ 37% τῆς Κύπρου, γιά νά ἀναφερθῆ στό θέμα τῆς ἐλευθερίας. Εἶναι ἐπέτειος χαρμολύπης. Ἔπειτα εἶπε ὅτι ἡ ἀποκατάσταση τῆς δημοκρατίας συνδέεται μέ τήν ἐλευθερία, ἡ ὁποία εἶναι ἐλευθερία σκέψεως, ἐκφράσεως, ἐπιλογῆς τρόπου ζωῆς, μέσα, βέβαια, στά συνταγματικά πλαίσια μιᾶς ἀστικῆς δημοκρατίας.

Ὅμως ὑπάρχει καί ἡ πνευματική ἐλευθερία. Στήν Καινή Διαθήκη καί στά Συναξάρια τῆς Ἐκκλησίας φαίνεται ὅτι ἡ τότε Ρωμαϊκή Αὐτοκρατορία καταπατοῦσε τήν πνευματική ἐλευθερία τῶν Χριστιανῶν καί ἔτσι ἐξηγοῦνται οἱ διωγμοί πού ἦταν ἀπάνθρωποι. Αὐτό τό βλέπουμε καί στόν βίο τῆς ἁγίας Παρασκευῆς. Τήν ὑπέβαλαν σέ φρικτά βασανιστήρια καταπατώντας τό δικαίωμά της νά πιστεύη στόν ἀληθινό Θεό. Ἀλλά οἱ Μάρτυρες μέ τό αἷμα τους συνετέλεσαν στήν ἀποκατάσταση τῆς πραγματικῆς πνευματικῆς δημοκρατίας καί κατά τήν διάρκεια τῆς Χριστιανικῆς Ρωμαϊκῆς Αὐτοκρατορίας ὑπῆρξε πνευματική ἐλευθερία πού παρήγαγε ἕναν θαυμαστό πολιτισμό. Κατέληξε ὅτι πέρα ἀπό τήν ἐθνική καί τήν σωματική ἐλευθερία πρέπει νά ζοῦμε τήν πραγματική πνευματική ἐλευθερία, πού εἶναι ἡ ἀπελευθέρωση τοῦ νοῦ ἀπό τήν δυναστεία τῶν παθῶν. Στό ἐρώτημα πού τέθηκε ἀπό τόν Ντοστογιέφσκυ «εὐτυχία ἤ ἐλευθερία» ἀσφαλῶς ἡ ἀπάντηση εἶναι ἡ πραγματική ἐλευθερία.

Στήν συνέχεια ἡ ἱερά πομπή πέρασε ἀπό τούς κεντρικούς δρόμους τῆς πόλεως καί κατέληξε στά προπύλαια τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ, ὅπου ἔγινε ἡ ἀπόλυση τοῦ Ἑσπερινοῦ. Τήν λιτανεία συνόδευσε ἡ Παπαχαραλάμπειος Δημοτική Φιλαρμονική καί ἄγημα ἀγοριῶν καί κοριτσιῶν ντυμένων μέ παραδοσιακές στολές τοῦ χορευτικοῦ συλλόγου «ΝΑΥΣ», καθώς καί παιδιά τοῦ κατηχητικοῦ Σχολείου.

*

Τό πρωί τῆς κυριώνυμης ἡμέρας τελέσθηκε Ἀρχιερατικό Συλλείτουργο ἱερουργοῦντος τοῦ Μητροπολίτου Ἰταλίας κ. Πολυκάρπου καί συλλειτουργοῦντος τοῦ Μητροπολίτου μας κ. Ἱεροθέου. Τούς δύο Ἀρχιερεῖς πλαισίωσαν οἱ Ἱερεῖς: Ἀρχιμ. π. Συμεών Τσιρώνης, π. Παναγιώτης Χαντζῆς οἱ ἐφημέριοι τῆς Ἐνορίας, π. Θεμιστοκλῆς Τσιτσιρίκης καί π. Γεώργιος Παπαβαρνάβας, καί οἱ Διάκονοι π. Παΐσιος καί π. Ἀντώνιος. Παρών στήν ἑορταστική ἀκολουθία ἦταν ὁ Πρόεδρος τοῦ Περιφερειακοῦ Συμβουλίου Δυτικῆς Ἑλλάδος κ. Χρῆστος Παΐσιος. Τόν θεῖο λόγο κήρυξε ὁ οἰκεῖος Ποιμέναρχης κ. Ἱερόθεος.

Στό κήρυγμά του ἔλαβε ἀφορμή ἀπό τούς Ὀλυμπιακούς Ἀγῶνες πού διεξάγονται αὐτές τίς ἡμέρες, γιά νά πῆ ὅτι οἱ ἀθλητές ἔκαναν μεγάλη σωματική προετοιμασία καί ἐπιδιώκουν τά ρεκόρ καί τά μετάλλια. Ὅμως, ἐπεσήμανε, δέν πρέπει νά ξεχνᾶμε πώς ὑπάρχουν καί ἄλλοι ἀθλητικοί ἀγῶνες, οἱ πνευματικοί. Αὐτούς τούς ἀγῶνες μᾶς δείχνουν οἱ ἅγιοι, ἐν προκειμένῳ ἡ ἁγία Παρασκευή. Στά τροπάρια τῆς Ἐκκλησίας χαρακτηρίζεται «Παρθενομάρτυς ἀθληφόρος», «προθύμως ἐναθλήσασα τό βραβεῖον τῆς ἄνω κλήσεως καί τοῦ στεφάνου ἀξιωθεῖσα» γι' αὐτό καί ἐμεῖς ἑορτάζουμε «τήν ἄθλησίν» της. Πρόκειται γιά ἀγῶνες παγκόσμιους καί διαχρονικούς. Τούς τιμᾶμε ὕστερα ἀπό αἰῶνες. Στήν συνέχεια ἀνέφερε τήν προτροπή τοῦ Ἀποστόλου Παύλου στόν μαθητή του Τιμόθεο: «γύμναζε σεαυτὸν πρός εὐσέβειαν». Ἡ γυμνασία τῆς σάρκας ὠφελεῖ λίγο, ἀλλά «ἡ εὐσέβεια πρός πάντα ὠφέλιμός ἐστίν», ἐπειδή ὑπόσχεται τήν ζωή καί τήν τωρινή καί τήν μέλλουσα. Κατέληξε ὅτι πρέπει νά ἀθλούμαστε γιά νά τηροῦμε τόν νόμο τοῦ Χριστοῦ, ὁπουδήποτε κι ἄν εἴμαστε, γιά νά στεφανωθοῦμε ἀπό Αὐτόν· νά μήν μένουμε στίς κερκίδες ὡς θεατές τῶν ἀγώνων τῶν ἁγίων, ἀλλά νά ἀγωνιζόμαστε στό πνευματικό στάδιο. Στόν ἀγώνα αὐτό ἐμεῖς δίνουμε τήν θέλησή μας καί ὁ Χριστός, κατά τόν ἱερό Νικόλαο Καβάσιλα, μᾶς δίνει τήν δύναμη νά ἀγωνιζόμαστε. Αὐτός εἶναι ὁ ἀγωνοθέτης καί Αὐτός εἶναι τό Στεφάνι.

Πρίν τήν ἀπόλυση τῆς Θείας Εὐχαριστίας ὁ Μητροπολίτης, εὐχαρίστησε τόν Μητροπολίτη Ἰταλίας κ. Πολύκαρπο, πού καί ἐφέτος παρευρέθηκε καί τίμησε μέ τούς συμπατριῶτες του καί συνενορίτες του τήν ἑορτή τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς.

Ὁ Μητροπολίτης κ. Πολύκαρπος, μετέφερε πρός τόν Μητροπολίτη κ. Ἱερόθεο καί τό ποίμνιο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, τήν πατριαρχική εὐχή καί εὐλογία τοῦ Παναγιωτάτου Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου. Ἐξέφρασε τήν χαρά του πού γιά 35η φορά λειτουργεῖ ὡς Κληρικός στό πανηγύρι τῆς ἐνορίας του καί συνεχάρη τόν Μητροπολίτη κ. Ἱερόθεο γιά τήν 29η ἐπέτειο τῆς ἐκλογῆς καί χειροτονίας του σέ Ἐπίσκοπο καί Μητροπολίτη τῆς Ναυπάκτου, χαρακτηρίζοντάς τον ὡς στρατηγικό Ἱεράρχη τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος. Ἀναφέρθηκε, ἀκόμη, στήν μεγάλη ἀναγνωρισιμότητα πού ἔχει στό ἐξωτερικό λόγῳ τοῦ πλούσιου συγγραφικοῦ του ἔργου καί στήν ὑπερηφάνεια πού αἰσθάνεται γι' αὐτόν ὡς ἀπόδημος Ναυπάκτιος. Τέλος, εὐχήθηκε νά λαμπρύνη γιά πολλά ἀκόμα χρόνια τόν ἐπισκοπικό θρόνο τῆς Ναυπάκτου.

*

Μετά τό πέρας τῆς Θείας Λειτουργίας ὁ «Σύνδεσμος Ἀγάπης» Ἁγίας Παρασκευῆς δεξιώθηκε πλουσίως ὅλους τούς πανηγυριστές τῆς ἁγίας Παρασκευῆς, στήν αἴθουσα ἐκδηλώσεων τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ.

Λιτανεία & περιφορὰ εἰκόνας

Ὁμιλία στὴν Λιτανεία τῆς εἰκόνας, Ἑσπερινός

Θεῖο κήρυγμα

Ἀπόλυσις Θείας Λειτουργίας

Φωτογραφίες

Ἑορτή τοῦ ἁγίου Παντελεήμονος στό Κέντρο Ὑγείας Ναυπάκτου

Τό Σάββατο, 27 Ἰουλίου, ἑορτή τοῦ ἁγίου Μεγαλομάρτυρος καί ἰαματικοῦ Παντελεήμονος, προστάτου τῶν ἰατρῶν, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος, λειτούργησε στό ἑορτάζον Παρεκκλήσιο τοῦ Ἁγίου, στόν αὔλειο χῶρο τοῦ Κέντρου Ὑγείας Ναυπάκτου, πλαισιούμενος ἀπό ἕναν Ἱερέα καί ἕναν Διάκονο.

Στό κήρυγμά του μίλησε γιά τό ὅτι ἡ ἰατρική ἐπιστήμη συνδέει στενά τήν ἔρευνα σέ θέματα ὑγείας τοῦ σώματος μέ τήν θεωρητική διδασκαλία στό Πανεπιστήμιο, τήν πρακτική ἐξάσκηση καί τήν προσφορά στόν ἄνθρωπο καί τήν κοινωνία. Αὐτό ἐκφράζεται μέ τό Κέντρο Ὑγείας τῆς πόλεώς μας, τό ὁποῖο ἐφαρμόζει τά πορίσματα τῆς ἰατρικῆς ἐπιστήμης γιά τήν ὠφέλεια τοῦ ἀνθρώπου. Στήν συνέχεια εἶπε ὅτι αὐτό εἶναι καί τό ἔργο τῆς θεολογίας τῆς Ἐκκλησίας, δηλαδή συνδέει τήν πνευματική ἔρευνα στόν χῶρο τῆς πνευματικῆς καρδιᾶς μέ τήν διδασκαλία, τήν πρακτική ἐξάσκηση καί τήν προσφορά στούς ἀνθρώπους γιά τήν θεραπεία τῶν ψυχικῶν νοσημάτων. Γι' αὐτό πρέπει νά ὑπάρχει συνεργασία μεταξύ ἰατρικῆς καί θεολογίας, μεταξύ ἰατρῶν καί πνευματικῶν πατέρων γιά τήν ὠφέλεια τοῦ ἀνθρώπου στό σῶμα καί τήν ψυχή, ὅπως ἔδειξε ὁ ἅγιος Παντελεήμων, ὁ ἰατρός.

Στήν προοπτική αὐτή εὐχαρίστησε τήν Διευθύντρια τοῦ Κέντρου Ὑγείας Ναυπάκτου, τό ἰατρικό, νοσηλευτικό καί διοικητικό προσωπικό, καθώς καί ὅλους τούς ἐργαζομένους γιά τήν ἄριστη συνεργασία πού ὑπάρχει μεταξύ τῆς Ἐκκλησίας καί τοῦ Κέντρου Ὑγείας Ναυπάκτου. Εὐχήθηκε νά ἔχουν ὅλοι ὑγεία καί νά προσφέρουν ὑγεία στούς ἀνθρώπους.

*

Στό τέλος τῆς θείας Λειτουργίας τελέσθηκε ἀρτοκλασία ὑπέρ τῆς Διευθυντρίας, τοῦ ἰατρικοῦ, νοσηλευτικοῦ, διοικητικοῦ προσωπικοῦ καί ὅλων τῶν ἐργαζομένων στό Κέντρο Ὑγείας καί προσφέρθηκε πρωϊνό κέρασμα σέ ὅλους τούς παρόντες.

Ἄπόλυσις

Φωτογραφίες

Ἑορτή τῆς ἁγίας Εἰρήνης Χρυσοβαλάντου στήν Ἱερὰ Μονὴ Βομβοκοῦς

Τήν Κυριακή 28 Ἰουλίου, ἑορτή τῆς ἁγίας Εἰρήνης τῆς Χρυσοβαλάντου, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος λειτούργησε στήν ἱστορική μεταβυζαντινή Ἱερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Βομβοκοῦς Ναυπακτίας. Συλλειτούργησαν ὁ Ἱερέας π. Γεώργιος Γεωργᾶτος καί ὁ Διάκονος Παΐσιος Παρασκευᾶς. Τελέσθηκε ἀρτοκλασία ὑπέρ ὑγείας τῆς ἑορταζούσης Γερόντισσας Εἰρήνης καί τῆς συνοδείας της.  Πρίν τό τέλος τῆς θείας Λειτουργίας ὁ Σεβασμιώτατος εὐχήθηκε στήν Γερόντισσα τῆς Ἱερᾶς Μονῆς, μοναχή Εἰρήνη, γιά τήν ὀνομαστική της ἑορτή, νά ἔχη ὑγεία σωματική καί πνευματική γιά νά ζῆ τόν ὑγιῆ μοναχισμό, σύμφωνα μέ τήν Ἐκκλησιαστική παράδοση, ὅπως καί τόν ἀκολουθεῖ μέ τήν ἐν Χριστῷ συνοδείᾳ της.

Ἔπειτα ἀναφέρθηκε στούς δύο ἁγίους, ἀπό τούς πολλούς πού ἑορτάζει σήμερα ἡ Ἐκκλησία, ὅπως τόν ἅγιο Παῦλο τόν Ξηροποταμινό, ἀριστοκρατικῆς καταγωγῆς, πού ἐγκατέλειψε τόν κόσμο καί ἵδρυσε τήν Μονή τοῦ Ξηροποτάμου τοῦ Ἁγίου Ὄρους καί ἔπειτα τήν Μονή τοῦ Ἁγίου Παύλου τοῦ Ἁγίου Ὄρους, καθώς ἐπίσης καί τήν ὁσία Εἰρήνη, εὐγενικῆς καταγωγῆς, πού ἐγκατέλειψε τά ἐγκόσμια καί ἔγινε μοναχή καί Ἡγουμένη τῆς Μονῆς Χρυσοβαλάντου στήν Κωνσταντινούπολη καί ἔζησε μέ τό προφητικό καί τό θαυματουργικό χάρισμά της. Τόνισε ἰδιαιτέρως ὅτι αὐτόν τόν μοναχισμό ἀγαπᾶ, ὅπως τοῦ τόν δίδαξαν οἱ γονεῖς του, οἱ ὁποῖοι ζοῦσαν ὡς μοναχοί, ὁ Γέροντάς του ἅγιος Καλλίνικος, Μητροπολίτης Ἐδέσσης καί μάλιστα κατά τήν κουρά του εἰς μοναχόν, οἱ ἁγιορεῖτες ἅγιοι, ὅπως ὁ ὅσιος Παΐσιος, ὁ ὅσιος Ἐφραίμ ὁ Κατουνακιώτης, ὁ ὅσιος Σωφρόνιος ὁ Ἀθωνίτης, ὁ π. Θεόκλητος Διονυσιάτης, καταγόμενος ἀπό τήν Ναύπακτο, καθώς καί ὁ Γεώργιος, ἡγούμενος τῆς Μονῆς Ὁσίου Γρηγορίου Ἁγίου Ὄρους καί ἄλλοι.

Εἶπε ὅτι αὐτόν τόν μοναχισμό ἀκολουθεῖ. Γι' αὐτό ἐνδιαφέρθηκε γιά τήν Ἱερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Βομβοκοῦς, στήν ὁποία ἔθεσε νέα Ἀδελφότητα καί τήν ἀνακαίνισε, τήν Ἱερά Μονή Παναγίας Ἀμπελακιωτίσσης, τήν ὁποία βρῆκε σχεδόν ἐρειπωμένη, τήν ἀνακαίνισε κτηριακά καί τήν ἐπάνδρωσε μέ νέα Ἀδελφότητα μέ τή δυνατότητα πρόσβασης στήν Μονή, καθώς ἐπίσης ἐπί τῶν ἡμερῶν του ἀνακαινίστηκε καί τό Ἱερό Ἡσυχαστήριο Γοργοεπηκόου Ναυπάκτου. Κατέληξε ὅτι χαίρεται γι΄ αὐτόν τον εὐλογημένο μοναχισμό καί τούς παραδοσιακούς μοναχούς, καί λυπᾶται γιά ὅσους ζοῦν ἀντιευαγγελικά, ἀντιεκκλησιαστικά, ἀντιπαραδοσιακά καί τό μόνο πού γνωρίζουν εἶναι νά συκοφαντοῦν.

Μετά τήν θεία Λειτουργία ἡ Γερόντισσα Εἰρήνη καί οἱ μοναχές προσέφεραν κέρασμα σέ ὅλους τους παρευρισκόμενους, στό Ἀρχονταρίκι καί στόν προαύλιο χῶρο τῆς Μονῆς.

Ἀπόλυσις

Φωτογραφίες

Θεία Λειτουργία στήν Μηλιά Ναυπακτίας

Θεία Λειτουργία στήν Μηλιά Ναυπακτίας

Τήν Τετάρτη, 31 Ἰουλίου, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος ἐπισκέφθηκε τό ὀρεινό χωριό Μηλιά, πού βρίσκεται σέ ὑψόμετρο 800 μέτρων, μέσα σέ πλούσιο δάσος ἀπό ἔλατα. Χοροστάτησε στόν Ὄρθρο καί τέλεσε τήν θεία Λειτουργία στόν κεντρικό Ναό τοῦ χωριοῦ, ἀφιερωμένο στήν ἁγία Παρασκευή, πλαισιούμενος ἀπό τούς Ἱερεῖς: Ἀρχιμ. π. Ἀντώνιο Βαζούρα, π. Δημήτριο Πατσιαλό, π. Γεώργιο Γεωργακόπουλο, π. Κωνσταντίνο Καπνιάρη, τόν Ἐφημέριο π. Γεώργιο Στρογγύλη καί τόν Διάκονο Παΐσιο Παρασκευᾶ.

Στό κήρυγμά του ὁ Σεβασμιώτατος, ἐπειδή σήμερα ἦταν ἡ τελευταία ἡμέρα τοῦ Ἰουλίου, ἔκανε μιά παρουσίαση τῶν ἁγίων πού ἑορτάσαμε τόν Ἰούλιο μήνα καί τῶν ἑορτῶν πού θά ἑορτάσουμε τόν Αὔγουστο μήνα. Εἶπε ὅτι αὐτές οἱ ἑορτές εἶναι τό «ὑπερθέαμα» τῆς Ἐκκλησίας μας· ὁ Δεσπότης Χριστός μέ τήν ἑορτή τῆς Μεταμορφώσεως, ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος μέ τήν ἑορτή τῆς Κοιμήσεώς της καί οἱ ἅγιοι ὡς μέλη τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ. Στήν συνέχεια ὑπογράμμισε ὅτι οἱ ἅγιοι εἶναι οἱ ἀθλητές τῆς πίστεώς μας, τῶν ὁποίων οἱ ἀγῶνες πέρασαν στήν αἰωνιότητα καί ἑορτάζονται κάθε χρόνο, ἐνῶ στούς ἀθλητές κατά τό σῶμα ἡ «λάμψη» τους εἶναι προσωρινή.

Ἀναφερόμενος στήν τελετή ἔναρξης τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων στό Παρίσι καί στήν ἀσεβῆ καί ὑβριστική παράσταση τοῦ «Μυστικοῦ Δείπνου», εἶπε ὅτι ἦταν λυπηρό καί ἰσχύει ἡ ρήση τοῦ λαοῦ: «ὅ,τι ἔχει τό μαγαζί πουλάει». Ἀνέφερε τόν λόγο τοῦ ἁγίου Ἰουστίνου (Πόποβιτς) τοῦ νέου Ὁμολογητοῦ, ὁ ὁποῖος γνώρισε τήν Εὐρώπη καί ἔγραψε μέ προφητικό λόγο: «Ὁ εὐρωπαϊκός πολιτισμός ἔκανε τούς δούλους του νεκροταφεῖο. Καί αὐτός ὁ ἴδιος ἔγινε νεκροταφεῖο». Καί μνημόνευσε τόν λόγο τοῦ Ντοστογιέφσκυ: «θέλω νά πάω στήν Εὐρώπη καί γνωρίζω ὅτι μεταβαίνω εἰς νεκροταφεῖον», ἀπό πνευματικῆς ἀπόψεως. Κατέληξε πώς, ὅ,τι καί ἄν κάνουν οἱ ἄνθρωποι, «Ἰησοῦς Χριστός χθές καί σήμερον ὁ αὐτός καί εἰς τούς αἰῶνας» (Ἑβρ. ιγ΄, 8 ).

Στό τέλος ἐξέφρασε τήν χαρά του γιά τίς πολλές ἐκπλήξεις πού συνάντησε, δηλαδή πολλούς Ἱερεῖς, καλούς ψάλτες, ζωντανό ἐκκλησίασμα, τό λείψανο τοῦ ἁγίου Καλλινίκου, Μητροπολίτου Εδέσσης, μικρά παιδιά καί εὐχήθηκε νά ἔχουν τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ στήν ζωή τους. Μετά τό τέλος τῆς θείας Λειτουργίας προσφέρθηκε καφές στήν κεντρική πλατεία τοῦ χωριοῦ, ὅπου ὁ Σεβασμιώτατος εἶχε τήν εὐκαιρία νά συνομιλήση μέ τούς μόνιμους κατοίκους χωριοῦ, ἀλλά καί τούς πολλούς θερινούς ἐπισκέπτες του.

Θεῖο κήρυγμα

Ἀπόλυσις

Φωτογραφίες

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

  • Προβολές: 39