Εντυπώσεις από λιτανεία του αγίου Σπυρίδωνος

 

Την Κυριακή 1 Νοεμβρίου στην Κέρκυρα εορτάστηκε η θαυματουργική επέμβαση του Αγ. Σπυρίδωνος, που κατά το παρελθόν διεφύλαξε και έσωσε το νησί από την πανώλη. Εκτός από τον Σεβ. Μητροπολίτη Κερκύρας κ. Τιμόθεο και τον Σεβ. Μητροπολίτη μας, συμμετείχαν και οι Σεβ. Μητροπολίτες Παραμυθίας κ. Τίτος και Κυθήρων κ. Κύριλλος, καθώς και ο Θεοφ. Επίσκοπος Ελαίας κ. Θεοδώρητος. Η φιλοξενία του οικείου Ιεράρχη ήταν αρχοντική.

Εντυπώσεις από λιτανεία του αγίου ΣπυρίδωνοςΣτην Κέρκυρα τέσσερις φορές τον χρόνο τελούν λιτανεία με το σκήνωμα του Αγίου (δεν χρειάζεσαι άλλες λέξεις στην Κέρκυρα για να ονομάσεις τον προστάτη του νησιού τον άγιο Σπυρίδωνα Επίσκοπο Τριμυθούντος τον Θαυματουργό). Η λιτανεία της πρώτης Κυριακής του Νοεμβρίου είναι η μικρή λιτανεία: κρατά μόνο 2 ώρες!

Την παραμονή τελέσθηκε Μέγας Αρχιερατικός Εσπερινός, προεξάρχοντος του Σεβ. Μητροπολίτου μας, ο οποίος στο κήρυγμά του μίλησε για την σημασία και την έννοια των θαυμάτων στην ορθόδοξη παράδοσή μας, καθώς και για την ιεράρχησή τους ανάλογα με την σωτηριολογική τους σημασία. Έτσι, το μεγαλύτερο θαύμα είναι η Ενανθρώπιση, τα Πάθη, η Σταύρωση και η Ταφή του Θεού Λόγου. Απόρροια αυτών των μεγάλων θαυμάτων είναι και η θέωση του ανθρώπου, ολοκλήρου του ανθρώπου, και αυτού του σώματός του, πράγμα το οποίο τρανώς αποτυπώνεται και στο τίμιο λείψανο του αγίου Σπυρίδωνος, το οποίο έχουν την εξαιρετική ευλογία να αισθάνονται και να προσκυνούν οι προσκυνητές, ως ζωντανή απόδειξη της ορθόδοξης θεολογίας μας.

Πολλές πόλεις με μεγάλη παράδοση τελούν λιτανείες προς τιμήν των αγίων τους προστατών, αλλ’ όμως η λιτανεία (έστω και αυτή η ...μικρή της 1ης Νοεμβρίου) στην Κέρκυρα είναι το κάτι άλλο. Και δεν μιλώ για την ομορφιά της πόλης, για το θαυμάσιο σκηνικό, καθώς η λιτανεία περνούσε είτε μέσα από τα στενά σοκάκια με τα παλαιϊκά σπίτια, απ’ όπου ήταν κρεμασμένα κόκκινα γιορτινά υφάσματα, είτε μέσα από το καταπράσινο πάρκο, είτε μπροστά από το παλάτι. Δεν εννοώ την μεγάλη κοσμοσυρροή, τα αμέτρητα νήπια που περίμεναν με ολάνοικτα, γεμάτα έκπληξη, μάτια, τις μεγαλόπρεπες μουσικές μπάντες, το πλήθος των Ιερέων.

Την ιδιαιτερότητα της κερκυραϊκής λιτανείας την δίδει ο Άγιος. Τα μάτια –δακρυσμένα– όλων είναι στραμμένα στο πρόσωπο του Αγίου, που φαίνεται γερμένο στο πλάι μέσα από το γυαλί της λάρνακας την οποία σηκώνουν χέρια Ιερέων.

– Κάνε τον σταυρό σου, παιδάκι μου, περνάει ο Άγιος!

– Και τί κάνει ο Άγιος, γιαγιά; Κοιμάται;

Έτσι βλέπουν τα μάτια του μικρού παιδιού τον Άγιο, καθώς γέρνει το κεφάλι του στο πλάι, και ρωτά τους μεγαλυτέρους, εκφράζοντας συγχρόνως με την ερώτησή του αυτή την θεολογία της Εκκλησίας μας. Το πρόσωπό του έχει καπνιστεί από το λιβάνι που καίει στις ιερές ακολουθίες και από τα κεριά που ανάβουν στην χάρη του δεκαέξι αιώνες τώρα. Σημειωτέον ότι ο Άγιος ήταν τοποθετημένος για αιώνες μέσα στον Ναό του, πάνω στον θρόνο, χωρίς καμμία προφύλαξη από τον καπνό, την υγρασία, τα βακτηρίδια, χωρίς καμμία “συντήρηση”. Αλλά και τώρα, ένα απλό γυαλί σκεπάζει το πρόσωπό του, ενώ η λάρνακα είναι ανοικτή στο κάτω μέρος, ώστε να προσκυνούν οι Χριστιανοί τα τίμια πόδια του.

Καθ’ όλη την διάρκεια της λιτανείας οι Ιερείς ψάλλουν τροπάρια της Παράκλησης προς τον Άγιο με κερκυραϊκό ύφος και μέλος. Στα σημεία που γίνεται η δέηση ο Διάκος εκφωνεί: “Έτι και έτι κλίναντες τα γόνατα, του Κυρίου δεηθώμεν”, καί, αφού γονατίσει το Ιερατείο και ο λαός και επικρατήσει απόλυτη ησυχία, ο Αρχιερέας διαβάζει την δέηση.

Άγιε του Θεού, προστάτη και θησαυρέ της Κέρκυρας και όλης της Ρωμηοσύνης, πρέσβευε υπέρ ημών.

Ν.Γ.

  • Προβολές: 1417

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance