Παπαδιαμαντικὸ ἔργο στὴν ὀθόνη τῆς Παπαχαραλαμπείου αἴθουσας
Τό Σάββατο, 1 Ἀπριλίου, στίς 7.30 μ.μ., πραγματοποιήθηκε στήν Παπαχαραλάμπειο αἴθουσα, ἐκδήλωση τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου, σέ συνεργασία μέ τό Πνευματικό Κέντρο τοῦ Δήμου Ναυπάκτου, ἡ ὁποία περιελάμβανε: προβολή τῆς ταινίας τῆς Λένας Βουδούρη “Γωνία τοῦ Παραδείσου” καί συζήτηση μέ τούς δημιουργούς της ταινίας γιά τό ἀναβασμα τῶν Παπαδιαμαντικῶν ἔργων στήν κινηματογραφική ὀθόνη.
Ὅσοι, λοιπόν, βρέθηκαν στήν Παπαχαραλάμπειο αἴθουσα μεταφέρθηκαν στήν Ἀθήνα καί τήν Σκιάθο τοῦ Παπαδιαμάντη καί ἀπόλαυσαν κάτι ἀπό τόν πλοῦτο τῆς παραδόσεώς μας.
Ἡ σκηνοθεσία καί τό σενάριο τοῦ ἔργου εἶναι τῆς Λένας Βουδούρη, ἡ φιλολογική ἐπιμέλεια τῶν κειμένων τοῦ Παπαδιαμάντη εἶναι τοῦ Κώστα Γανωτῆ, ἡ μουσική τοῦ Χρήστου Τσιαμούλη, ἡ φωτογραφία τοῦ Φιλίππου Κουτσάφτη, τό μοντάζ τοῦ Παύλου Φιλίππου καί τοῦ Νώντα Σαρλῆ, ὁ ἦχος τοῦ Ἀντώνη Σαμαρά, τά σκηνικά καί τά κουστούμια τοῦ Γιώργου Γεωργίου. Τούς ρόλους ἑρμηνεύουν οἱ ἠθοποιοί Ντίνος Μακρής, Γιῶργος Κώνστας, Εὔρη Σωφρονιάδου, Γιάννα Βαργιά, Φώτης Πολυχρονόπουλος, πού εἶχε, ἐκτός των ἄλλων, καί τόν σημαντικό ρόλο τοῦ ἀφηγητῆ.
Τό ἔργο βασίζεται σέ τέσσερα διηγήματα τοῦ Παπαδιαμάντη, τά ὁποῖα ἔχουν συρραφεῖ σέ ἕνα ἔργο. Τά διηγήματα αὐτά εἶναι: Ἡ στοιχειωμένη καμάρα, Ὁ νεκρός ταξιδιώτης, Ὁ γάμος τοῦ Καραχμέτη, καί Ὁ ξεπεσμένος δερβίσης. Τό τελευταῖο διήγημα -ἕνα ἀπό τά πιό “μυστηριώδη” διηγήματα τοῦ Παπαδιαμάντη- χρησιμοποιεῖται γιά νά συρραφοῦν τά ὑπόλοιπα τρία σέ ἕνα ἔργο.
Ὁ ρυθμός τοῦ ἔργου εἶναι ἀργός, ἀντίθετος μέ τόν γρήγορο ρυθμό πού ἀπαιτεῖ ἡ σύγχρονη κινηματογραφική ἀντίληψη. Ὅπως εἶπε ὁ Φώτης Πολυχρονόπουλος καί ἡ Λένα Βουδούρη, τό ἔργο αὐτό ἦταν γιά αὐτούς μιά παρένθεση στήν ἐπαγγελματική σκηνοθετική ἐργασία τους. Κατά τήν ἄποψή τους, γιά νά ἀνεβάση κανείς τόν Παπαδιαμάντη στήν ὀθόνη, χωρίς νά τόν προδώση, πρέπει νά ξεχάση πολλά ἀπό τά διδάγματα τῆς σύγχρονης κινηματογραφίας καί τῆς τηλεοπτικῆς σκηνοθεσίας.
Τό ἔργο, ἐκτός ἀπό τόν ἀργό ρυθμό, πού ἐπιτρέπει στόν θεατή νά ἀφομοιώνη τά νοήματα, πού μεταδίδουν οἱ εἰκόνες καί ὁ λόγος, ἔχει τήν τόλμη νά ἀφήνη τόν Παπαδιαμάντη νά μιλάη ὁ ἴδιος, μέ τήν δική του γλώσσα, καί νά προσδίδει μέ τήν διεισδυτική του περιγραφή, παραδεισιακῆ λαμπρότητα στήν πολύ καλή φωτογραφία τοῦ Φιλίππου Κουτσάφτη.
Τό ἔργο εἶναι κλασσικό, χωρίς νά τοῦ λείπουν, ὅμως, στοιχεῖα συμβολιστικά. Στό σπίτι, γιά παράδειγμα, τοῦ Καραχμέτη, τοῦ πλούσιου καί δυνατοῦ, οἱ τοῖχοι εἶναι γεμάτοι ἁγιογραφίες, σάν τούς τοίχους παλαιῶν ἁγιογραφημένων Ἐκκλησιῶν, γιά νά φανῆ, ὅτι ἐκεῖ, χάρη στή Σεραϊνῶ, ἦταν παρόντες ὅλοι οἱ Ἅγιοι• σέ ὁρισμένα σημεῖα, βέβαια, οἱ ἁγιογραφίες ἔχουν χαλάσει καί ἔχουν μπαλωθεῖ μέ κονίαμα, πού καλύπτει κάπως τούς ἁγίους, λόγω τῆς ἐμπάθειας τοῦ Κουμπῆ.
Τήν ἐκδήλωση προλόγισε ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἱερόθεος, ὁ ὁποῖος ἀναφέρθηκε στήν σπουδαιότητα τοῦ Παπαδιαμαντικοῦ ἔργου, ἀλλά καί στήν ἀξιόλογη προσπάθεια τῶν δημιουργῶν της ταινίας. Μετά τό τέλος τῆς προβολῆς κάλεσε τήν Λένα Βουδούρη, τόν Φώτη Πολυχρονόπουλο, τόν Κώστα Γανωτή καί τόν Φίλιππο Κουτσάφτη, ἀπό τούς δημιουργούς της ταινίας, πού ἦταν παρόντες στήν ἐκδήλωση, καθώς καί τόν κ. Ἀπόστολο Ζορμπά, διευθυντή τοῦ 1ου Ἑνιαίου Λυκείου Ναυπάκτου, φιλόλογο, πού ἔχει κάνει τό διδακτορικό του πάνω στόν Παπαδιαμάντη, γιά νά μιλήση ὁ καθένας ἀπό τήν σκοπιά του γιά τό ἔργο πού προβλήθηκε καί νά γίνη συζήτηση μέ τό κοινό. Πράγματι, οἱ ἐπεξηγήσεις καί οἱ προσεγγίσεις πού ἀκούσθηκαν, βοήθησαν τό κοινό νά ἔλθη πιό κοντά στά μηνύματα τῆς ταινίας.
Τήν ἐκδήλωση τίμησαν μέ τήν παρουσία τους ὁ Δήμαρχος Ναυπάκτου κ. Κ. Κονίδας, Δημοτικοί Σύμβουλοι καί πολύς κόσμος.
Νά σημειώσουμε ὅτι τό ἔργο εἶναι συμπαραγωγή τῆς ΕΤ-1, τοῦ Ἑλληνικοῦ Κέντρου Κινηματογράφου καί τῆς Λένας Βουδούρη.
π.Θ.Α.Β.
- Προβολές: 2915