Ἀπαντήσεις σὲ Δημοσιογραφικὰ Ἐρωτήματα τῆς δημοσιογράφου Μαρίας Παπουτσάκης (22-8-2000)

Συνέντευξη Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιεροθέου στην δημοσιογράφο Μαρία Παπουτσάκη (22-8-2000)

Μία από τις συνεντεύξεις που έδωσε ο Σεβ. Μητροπολίτης μας σε δημοσιογράφους, λόγω της υπεύθυνης θέσης του στον χειρισμό του θέματος των ταυτοτήτων, αναδημοσιεύει η Εφημερίδα μας από την “Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία” της 27ης Αυγούστου έ.ε. Η συνέντευξη δημοσιεύεται εδώ ολόκληρη, χωρίς τις περικοπές που έγιναν –ίσως λόγω ελλείψεως χώρου– από την ως άνω Εφημερίδα.

***

1. – Έχετε ασχοληθεί περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον Αρχιερέα με το θέμα των ταυτοτήτων, μια και ήταν δική σας η εισήγηση και στην συνεδρίαση της Ιεραρχίας. Κατά την μελέτη και την σύνταξή της, λάβατε υπ’ όψιν σας τις περί του αντιθέτου απόψεις για το θέμα του θρησκεύματος και πώς το αντιμετωπίσατε;

– Κατ’ αρχήν πρέπει να σάς πω ότι η Ειδική Συνοδική Επιτροπή επί των ταυτοτήτων, της οποίας ήμουν πρόεδρος, εργάσθηκε για ενάμιση περίπου χρόνο, πριν ανακύψει το πρόβλημα, με υπευθυνότητα, νηφαλιότητα και ψυχραιμία. Δυστυχώς δεν εκτιμήθηκε αυτό από την πλευρά της Κυβέρνησης. Αυτή η νηφαλιότητα και η ψυχραιμία φάνηκε στην εισήγηση που έκανα στην Ιεραρχία, η οποία συγκλήθηκε τον περασμένο Ιούνιο. Βεβαίως, και έλαβα υπ’ όψη μου και τις αντίθετες απόψεις που είχαν διατυπωθή. Αλλά οι απόψεις που κατεγράφησαν στην εισήγησή μου δεν προσέχθηκαν από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, που πρόβαλαν άλλες απόψεις. Για παράδειγμα θέλω να σάς πω ότι στο τέλος της εισήγησής μου έλεγα: “Η όλη αντιμετώπιση του θέματος πρέπει να γίνη με ψυχραιμία, νηφαλιότητα, ήπιους τόνους, επιχειρήματα νομικά και θεολογικά, σεβασμό της ελευθερίας των άλλων και αποφυγή κομματικοποιήσεως του προβλήματος αυτού”. Όμως η άρνηση της Κυβερνήσεως να κάνη διάλογο με εκπροσώπους της Ιεραρχίας στο θέμα αυτό δημιούργησε άλλες συνθήκες.

 

2. – Δεν φοβάστε τώρα που υλοποιείται το εγχείρημα της συλλογής υπογραφών τον διχασμό του λαού; Και μάλιστα των πιστών; Άλλοι αρχιερείς –υπενθυμίζω τον Θεσσαλιώτιδος– έχουν υποστηρίξει ότι αυτό, δηλ. ο διχασμός, είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα. Πώς θα το αποφύγετε; Έχετε ασφαλιστικές δικλείδες;

– Πράγματι ο διχασμός είναι απευκταίος και κανείς δεν μπορεί να τον υιοθετήση, την στιγμή κατά την οποία η Εκκλησία δεν ενεργεί ευσεβιστικά, παραταξιακά, αλλά από την φύση της είναι ένας ενοποιητικός οργανισμός. Όμως, η έκφραση μιας απόψεως και η συλλογή υπογραφών για την ενεργοποίηση του άρθρου 44 του Συντάγματος, και μάλιστα η “δημοψηφισματική πρωτοβουλία πολιτών” είναι δημοκρατικές διαδικασίες για την καλύτερη λειτουργία της δημοκρατίας. Αλλοίμονο αν κάθε κείμενο που υπογράφεται από μερικούς, πολλούς ή λίγους, πνευματικούς ανθρώπους, καλλιτέχνες, ακαδημαϊκούς, θεωρείται ότι λειτουργεί διχαστικά. Δεν μπορώ να δεχθώ μια τέτοια άποψη. Άλλωστε κατά το άρθρο 5 του Συντάγματος κάθε πολίτης έχει το δικαίωμα “νά συμμετέχη εις την κοινωνικήν, οικονομικήν και πολιτικήν ζωήν της Χώρας”. Ας ερευνηθή και το θέμα μήπως οι μονομερείς αποφάσεις ήταν διχαστικές. Έπειτα, αρχή της Δημοκρατίας είναι ο διάλογος και η λεγομένη κοινωνική συναίνεση.

 

3. – Δια μέσω των μητροπόλεων είπατε ότι θα γίνει η συλλογή. Έτσι τηρείται η τάξη και οι κανόνες. Ωστόσο κάποιοι διακρίνουν ότι μετατοπίζονται οι ευθύνες.

Εν τέλει πόση αξία, πρακτική, πιστεύετε ότι έχουν ακόμη και εκατομμύρια υπογραφές; Πιστεύετε ότι αυτό θα κάνει την Κυβέρνηση να αλλάξει άποψη και θέση;

– Όπως γνωρίζετε από το εκκλησιαστικό ρεπορτάζ που κάνετε εδώ και χρόνια, υπάρχει ένας διαρθρωμένος εκκλησιαστικός οργανισμός, τον οποίον δεν μπορούμε να παρακάμψουμε. Την ποιμαντική στις Ιερές Μητροπόλεις ασκεί ο Μητροπολίτης με τους Κληρικούς του, αυτός έχει την υπευθυνότητα από τους Ιερούς Κανόνας για την διαποίμανση του ποιμνίου κάθε Μητροπόλεως. Η Ιερά Σύνοδος δεν ασκεί ποιμαντική, αλλά είναι ένα συνοδικό και διοικητικό όργανο. Επομένως στο θέμα αυτό δεν υπάρχει μετατόπιση ευθυνών. Όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας μπορώ να υποστηρίξω ότι ουσιαστικά επιδιώκουμε να δώσουμε την δυνατότητα να εκφρασθή ένα τμήμα του λαού, που έχει διαφορετική άποψη. Και ευτυχώς που η Ιερά Σύνοδος απεφάσισε κάτι τέτοιο, όπως επίσης και τις λαοσυνάξεις, γιατί ανέλαβε υπεύθυνα την υπόθεση αυτήν και δεν άφησε να γίνουν διάφορα έκτροπα, τα οποιά με άλλες συνθήκες ίσως γίνονταν. Έχετε σκεφθή και αυτήν την περίπτωση; Πάντως φρονώ ότι η συλλογή υπογραφών, λίγες ή πολλές, θα σηματοδοτήση σημαντικές εξελίξεις, βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες.

 

4. – Πιστεύετε πώς η διάρκεια των επτά μηνών δεν θα επηρεάση την κοινή γνώμη αρνητικά; Πέραν των προσδοκιών να φθείρεται η Κυβέρνηση, αντιμετωπίσατε το ενδεχόμενο να φθείρεται και η Εκκλησία σε έναν ρόλο που δεν της ανήκει;

– Έχω την εντύπωση, τουλάχιστον αυτή είναι η προσωπική μου άποψη, ότι δεν έπρεπε να φθάσουν τα πράγματα εκεί που έφθασαν. Είχαμε επίσημες διαβεβαιώσεις, γραπτές και προφορικές, ότι θα γινόταν διάλογος. Διάλογος όμως, για λόγους που υποπτεύομαι και ενδεχομένως άλλους, δεν έγινε. Μερικοί πιστοί Χριστιανοί, οι οποίοι σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις ανέρχονται περίπου στο 60%, που ήθελαν την προαιρετική αναγραφή του θρησκεύματος, ακόμη και μια μεγάλη πολιτιστική ομάδα, αισθάνθηκε ότι “εκβιάσθηκε”, και βέβαια η “πολιτιστική παρενόχληση” δημιουργεί μεγάλη πικρία, σύμφωνα με μελέτη ειδικής Καθηγήτριας. Τουλάχιστον εγώ προσωπικά και άλλοι Αρχιερείς δεν επιδιώκουμε να φθαρή η Κυβέρνηση, ούτε βέβαια να φθαρή η Εκκλησία. Αλλά, δυστυχώς, το λέγω με ευθύνη και πίκρα, ότι όχι μόνον εμένα, αλλά και άλλους Κληρικούς, δεν μας βοήθησαν μερικά στελέχη της Κυβέρνησης, με τις μονομερείς επιλογές που έκαναν, για να βοηθήσουμε προς την καλύτερη εξέλιξη των πραγμάτων. Υπάρχει όμως ακόμη καιρός, αρκεί να υπάρχουν άνθρωποι που να θέλουν να ακούσουν.

 

5. – Και τώρα μια προσωπική ερώτηση; Είχε γραφεί ότι εσείς προσωπικά, πρόσκεισθε στον Μητροπολίτη Θηβών Ιερώνυμο. Η δε τωρινή στενή συνεργασία σας με τον Αρχιεπίσκοπο έχει να κάνη με προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζετε στην Μητρόπολή σας; Τί απαντάτε σ’ αυτό;

– Είμαι Επίσκοπος της Εκκλησίας και ανήκω στον Χριστό, δέχομαι τους εκκλησιαστικούς θεσμούς, αποδέχομαι το συνοδικό σύστημα της Εκκλησίας. Δεν ανήκω σε πρόσωπα και οργανώσεις, ούτε βέβαια και ο Σεβ. Μητροπολίτης Θηβών κ. Ιερώνυμος που αναφέρατε, επιδιώκει εξαρτήσεις και ομαδοποιήσεις, και το απέδειξε εμπράκτως. Μέσα στην Εκκλησία δεν υπάρχουν “χωροδεσποτικές εξαρτήσεις”. Σέβομαι όλους τους Αρχιερείς, ειδικώς, αφού τον μνημονεύσατε, σέβομαι τον Σεβ. Μητροπολίτη Θηβών κ. Ιερώνυμο, που τον γνωρίζω από χρόνια και του είμαι ευγνώμων, επίσης σέβομαι και τον Σεβ. Μητροπολίτη Ιωαννίνων κ. Θεόκλητο, ο οποίος με τιμά με την επικοινωνία που έχω μαζί του και τον ευγνωμονώ για πολλά. Αλλά ούτε ο πρώτος ούτε ο δεύτερος δεσμεύουν την ελευθερία των άλλων και φυσικά την δική μου. Είναι υπεύθυνοι εκκλησιαστικοί άνδρες και το εκτιμώ αυτό πάρα πολύ. Πιστεύω απόλυτα ότι επ’ ουδενί λόγω μέσα στην Εκκλησία πρέπει να υπάρχη αντιπολίτευση και συμπολίτευση. Έχουμε χρέος να βοηθήσουμε τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Χριστόδουλο στο δύσκολο έργο του. Πάντως, ως Πρόεδρος των διαφόρων Επιτροπών, εξέφρασα τις απόψεις μου για διάφορες πλευρές του θέματος, όμως από εκεί και πέρα σέβομαι το συνοδικό σύστημα της Εκκλησίας. Και η στάση μου αυτή δεν έχει καμμία απολύτως σχέση με τα κανονικά και εκκλησιολογικά προβλήματα που αντιμετωπίζω στην Μητρόπολή μου, και τα οποία αντιμετώπισαν όλοι οι προκάτοχοί μου Μητροπολίτες, εδώ και 30 περίπου χρόνια, και τα οποία πρέπει να λυθούν κατά τον κανονικό τρόπο.

 

6. – Ποιά είναι η γνώμη σας και για το δεύτερο θέμα των θρησκευτικών, που μόλις τα δύο τελευταία χρόνια είχαν μπεί στην διαδικασία των πανελληνίων εξετάσεων και τώρα πιθανόν θα καταργηθούν από αυτήν και μόνο την διαδικασία;

– Για το θέμα αυτό υπάρχει ειδική Επιτροπή, η οποία θα αποφασίση σχετικά και θα ενεργήση ανάλογα. Εκείνο που θέλω να πω είναι ότι με προβλημάτισε η αιτιολογία, ότι το μάθημα των θρησκευτικών είναι βιωματικό και όχι γνωσιολογικό μάθημα, πράγμα το οποίο δεν αποδέχομαι. Γιατί ποτέ ένα μάθημα δεν είναι βιωματικό, είναι μάθημα, και η πίστη κινείται σε άλλο χώρο. Μια τέτοια αντίληψη θα έχει άλλες συνέπειες για το μάθημα των θρησκευτικών, που απεύχομαι. Πάντως με χαρά το λέω ότι επισήμως με διαβεβαίωσαν ότι αυτή η αιτιολογία δεν εκφράζει τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Πέτρο Ευθυμίου, τον οποίον από χρόνια γνωρίζω και εκτιμώ.

Τελειώνοντας θέλω να πω ότι σε όλα τα ζητήματα υπάρχει τρόπος και χρόνος διαλόγου, εκτός και εάν η σύγκρουση Πολιτείας και Εκκλησίας επιβάλλεται από τις αρχές της “Νέας Τάξης Πραγμάτων”.

Ετικέτες: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

  • Προβολές: 1830

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance