Γραπτὰ Κυρήγματα: Κυριακή, 7 Ἰουλίου 2002. Ἐκκλησία καί Μυστήρια
Τά σύντομα κηρύγματα, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, πού θά γίνωνται κατά τούς καλοκαιρινούς μῆνες στούς Ἱερούς Ναούς τῆς Μητροπόλεώς μας, κατά τήν θεία Λειτουργία, ὅπως ὑπάρχει συνήθεια, θά ἀναφερθοῦν στό μέγα θέμα τῶν μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας μας καί μέ μεγάλη συντομία θά παρουσιάσουν τά βασικά σημεῖα κάθε μυστηρίου τόσο γιά νά τονισθῆ ἡ ἀξία τούς ὅσο καί γιά νά συμμετάσχουμε σέ αὐτά.
Τό σημερινό εἰσαγωγικό κήρυγμα θά ἀναφερθῆ στό θέμα «Ἐκκλησία καί Μυστήρια».
Τό ἔχουμε τονίσει ἐπανειλημμένως ὅτι ἡ Ἐκκλησία δέν εἶναι μιά ἀνθρώπινη ὀργάνωση ἀλλά Θεανθρώπινος ὀργανισμός, δέν εἶναι ἕνα ἀνθρώπινο σωματεῖο ἀλλά τό Θεανθρώπινο Σῶμα τοῦ Χριστοῦ. Ὅ,τι γίνεται μέσα στήν Ἐκκλησία εἶναι γεμάτο ἀπό τήν Χάρη τοῦ Θεοῦ καί ὁλόκληρη ἡ ζωή μέσα στήν Ἐκκλησία εἶναι εὐλογημένη. Καί μιά προσευχή πού ἀπευθύνει κανείς, ὡς μέλος τῆς Ἐκκλησίας στόν Θεό, μέ κατάνυξη καί συντριβή, εἶναι αἰτία εὐλογίας καί βιώσεως, κατά διαφόρους βαθμούς, τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ. Ἔχει ἐπικρατήσει νά λέγεται ὅτι ὑπάρχουν ἑπτά μυστήρια, ἤτοι τό Βάπτισμα, τό Χρίσμα, ἡ θεία Κοινωνία, ἡ Ἐξομολόγηση, ἡ Ἱερωσύνη, ὁ Γάμος, τό Εὐχέλαιο, ἀπό τά ὁποῖα τά τέσσερα εἶναι ὑποχρεωτικά καί τά ἄλλα τρία προαιρετικά. Ὅμως ἡ ἀλήθεια εἶναι ὅτι τρία εἶναι τά βασικά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας, ἤτοι τό Βάπτισμα πού λέγεται εἰσαγωγικό μυστήριο, διά τοῦ ὁποίου εἰσαγόμαστε στήν ἐκκλησιαστική ζωή, τό Χρίσμα πού εἶναι ἡ σφραγίδα τῆς δωρεᾶς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί ἡ θεία Κοινωνία διά τῆς ὁποίας κοινωνοῦμε τοῦ Σώματος καί τοῦ Αἵματος τοῦ Χριστοῦ. Ὁ ἱερός Νικόλαος Καβάσιλας λέγει ὅτι τό Βάπτισμα εἶναι ἡ πνευματική γέννηση τοῦ ἀνθρώπου, τό Χρίσμα εἶναι ἡ κίνηση καί ἡ θεία Κοινωνία εἶναι ἡ ζωή.
Τελικά πρέπει νά ὑπογραμμίσουμε ὅτι τά μυστήρια εἶναι οἱ κρουνοί διά τῶν ὁποίων λαμβάνουμε τό ὕδωρ τῆς Χάριτος τοῦ ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ, καί βέβαια μετέχουμε τῶν δωρεῶν τοῦ Θεοῦ ἀνάλογα μέ τήν πνευματική μας κατάσταση, δηλαδή ἀνάλογα μέ τόν βαθμό τῆς μεθέξεως τῆς καθαρτικῆς, φωτιστικῆς καί θεοποιοῦ ἐνεργείας τοῦ Θεοῦ.
Ὁ ἱερός Νικόλαος Καβάσιλας γράφει ὅτι ἡ Ἐκκλησία «σημαίνεται ἐν τοῖς μυστηρίοις», δηλαδή ἡ Ἐκκλησία φανερώνεται διά τῶν μυστηρίων, πού σημαίνει ὅτι διά τῶν μυστηρίων βιώνουμε ὅτι εἴμαστε μέλη τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς γράφει ὅτι ἡ Ἐκκλησία μᾶς τρέφει ὡς ὑπομάζια βρέφη μέ τούς δύο μαστούς της πού εἶναι τό Βάπτισμα καί ἡ θεία Εὐχαριστία. Χωρίς αὐτά δέν μποροῦμε νά ζήσουμε, οὔτε μποροῦμε νά ἰσχυριζόμαστε ὅτι εἴμαστε πραγματικά μέλη τῆς Ἐκκλησίας.
Καί, βέβαια, πρέπει νά συνειδητοποιήσουμε καλά ὅτι ἡ μετοχή μας στά μυστήρια αὐτά γίνεται μέ προϋποθέσεις, δηλαδή μέ πίστη στήν θεότητα τοῦ Χριστοῦ καί τήν σωτηρία μας, μέ κατάλληλη πνευματική προετοιμασία καί αἴσθηση ὅτι εἴμαστε μέλη τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ.
Πρέπει νά μετέχουμε τῶν μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας γιά νά εἴμαστε πραγματικά μέλη καί νά αἰσθανόμαστε ὅτι ἀνήκουμε σέ μιά πνευματική οἰκογένεια.
† Ὁ Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ
- Προβολές: 2890