Κύριο θέμα: Στο περιθώριο της κατασκηνωτικής ζωής - Μια συζήτηση στο “Υπερώον”

Από 8 έως 19 Ιουλίου 2002 πραγματοποιήθηκε στις κατασκηνώσεις της Ιεράς Μητροπόλεως, στον άγιο Παντελεήμονα Αντιρρίου η δεύτερη κατασκηνωτική περίοδος για κορίτσια Γυμνασίου Λυκείου. Υπεύθυνοι Ιερείς ήταν οι Πρωτοπρεσβύτεροι π. Λάμπρος Κούτσικος και π. Θωμάς Βαμβίνης. Αρχηγός της κατασκήνωσης ήταν η γιατρός Αναστασία Πανταζοπούλου, την οποία πλαισίωνε ένα αξιόλογο επιτελείο στελεχών. Το όνομα της κατασκήνωσης ήταν “Υπερώον”, για να θυμίζη την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος στο υπερώο της Ιερουσαλήμ και να υποδεικνύη ως στόχο ζωής την απόκτηση του καρπού του Αγίου Πνεύματος, με όλα τα γνωρίσματά Του, μερικά από τα οποία απετέλεσαν τα ονόματα των ομάδων.

Στο περιθώριο της κατασκηνωτικής ζωής - Μια συζήτηση στο “Υπερώον”Στη συνέχεια δημοσιεύουμε μια συνέντευξη που πήρε ο π. Θ.Α.Β. από έξι κατασκηνώτριες (τήν Μαργαρίτα, την Αλεξάνδρα, την Γεωργία Χ., την Ιωάννα, την Γεωργία Ρ. και την Μαρία), στην οποία θίγονται κατασκηνωτικά και άλλα θέματα. Ας την παρακολουθήσουμε.

-π. Θ. Βρισκόμαστε στην κατασκήνωση, είμαστε έξω από τις οικογένειες, έξω από την πόλη στην οποία ζούμε· ζούμε μια διαφορετική ζωή. Θα ήθελα κατ’ αρχήν να κάνω μια γενική ερώτηση. Τί ήταν αυτό που σάς έκανε να θέλετε να έρθετε στην κατασκήνωση;

-Μ. Την πρώτη χρονιά που ήρθα, με είχε πείσει η φίλη μου να έρθω. Τη δεύτερη και την τρίτη χρονιά, μου άρεσε το πώς περνούσαμε εδώ πέρα, κι έτσι συνέχισα να έρχομαι.

-Αλ. Εγώ την πρώτη χρονιά που είχα έρθει βασικά ήρθα για να δώ πώς είναι μια κατασκήνωση της Μητροπόλεως, γιατί είχα πάει και σε άλλες κατασκηνώσεις. Από δώ και πέρα έχω φίλες και μ’ αρέσει γενικώς το πρόγραμμα που ακολουθούμε και θα έρχομαι κάθε χρόνο.

-Ι. Ήθελα βασικά να μάθω περισσότερα για τη ζωή του Χριστού και των Αγίων. Κατ’ αρχήν ήρθα από περιέργεια, να δώ πώς είναι. Έχω πάει και σε άλλες κατασκηνώσεις. Μου άρεσε εδώ και έρχομαι κάθε χρόνο. Περνάω πολύ ωραία.

π. Θ. Από ό,τι είδα οι περισσότερες από σάς είπατε ότι επηρεαστήκατε από φίλες σας. Αν θα θέλατε να αξιολογήσετε λίγο τα πράγματα. Ποιό είναι αυτό που σάς ελκύει πιο πολύ εδώ; Οι φίλες σας ή το πρόγραμμα και το περιεχόμενο αυτής της κατασκήνωσης;

-Μ. Το πρόγραμμα πιο πολύ και το ότι μαθαίνουμε περισσότερα πράγματα για την Εκκλησία και για τον Χριστό. Εντάξει, το ότι βρισκόμαστε και με φίλες μας είναι και αυτό.

-Αλ. Εγώ πιστεύω ότι το ένα είναι μαζί με το άλλο. Γιατί και το πρόγραμμα είναι ωραίο αλλά βρισκόμαστε και με τις φίλες μας, οπότε δεν ξέρω αν θα μου άρεσε μόνο με τις φίλες μου ή μόνο με το πρόγραμμα.

-Γ.Ρ. Κι εμένα μου αρέσουν και τα δύο. Μ’ αρέσει που είμαστε κοντά στη φύση και κοντά στο Θεό. Και όσο πιο κοντά στη φύση είμαστε τόσο πιο κοντά νιώθουμε και το Θεό.

π. Θ. Θέλω να μου πήτε τώρα κάτι το οποίο πάει λίγο παραπέρα. Φέτος το όνομα της κατασκήνωσής σας είναι “Υπερώον”. Έχετε καταλάβει το νόημά του; Τί νόημα περνάει αυτό το όνομα σε σάς;

-Μ. Υπερώον είναι το σπίτι όπου έγινε η Πεντηκοστή. Αυτό το θαύμα. Δηλ. πύρινες γλώσσες στάθηκαν πάνω από τα κεφάλια των Αποστόλων και φωτίστηκαν.

-Αλ. Μ’ άρεσε πολύ αυτό το όνομα. Μπορώ να πω ότι είναι το καλύτερο που έχω δει ως τώρα. Και τα ονόματα των ομάδων Αγάπη, Ειρήνη, Πίστη...

π. Θ. Μήπως σού άρεσε επειδή η λέξη “Υπερώον” θυμίζει καφετέρια; Όπως λένε “χαγιάτι”, “κατώϊ”. Εμείς λέμε Υπερώο, Ανώγι δηλαδή.

-Αλ. Όχι. Γιατί, άμα θυμόμαστε τη λέξη Υπερώο, βλέπουμε τη Χαρά, την Πίστη... τους καρπούς του Αγίου Πνεύματος, οπότε δε μου θυμίζει εμένα καθόλου Καφετέρια, γιατί στις καφετέριες δεν ακούς ανθρώπους να μιλάνε για Ειρήνη, Πίστη και όλα αυτά.

π. Θ. Δηλαδή εκεί για τί μιλάνε;

-Αλ. Δεν ξέρω. Άμα πάω θα σάς πώ.!

π. Θ. Ωραία!..

-Ι. Το όνομα “Υπερώον” δηλώνει κάτι που αρχίζει από ψηλά και απλώνεται σε όλους τους ανθρώπους, όπως μας είπε ο Σεβασμιώτατος, και μας διδάσκουν κάθε μέρα η Αρχηγός και τα στελέχη. Πιστεύω ότι είναι η αγάπη του Θεού που απλώνεται στους ανθρώπους.

-Γ.Ρ. Πιστεύω ότι με τη λέξη “Υπερώον” θέλουμε να φτάσουμε σε κάποια ανώτερα επίπεδα, να αποκτήσουμε τους καρπούς του Αγίου Πνεύματος. Αυτός πιστεύω είναι ο σκοπός της κατασκήνωσης φέτος, όπως και ο στόχος κάθε Χριστιανού. Να αποκτήση τους καρπούς του Αγίου Πνεύματος.

-Μαρ. Εγώ πιστεύω πώς “Υπερώον” είναι ο νούς του ανθρώπου, ο οποίος φωτίζεται από το Θεό, όταν μπαίνη το Άγιο Πνεύμα μέσα του.

π. Θ. Τί αποκτά ο άνθρωπος όταν ο νούς του φωτίζεται από το Άγιο Πνεύμα;

-Μαρ. Αποκτά αγάπη, χαρά, ειρήνη...

-π. Θ. Δηλαδή, αν ο άνθρωπος δεν έχη το Άγιο Πνεύμα, δε μπορεί να έχη αυτά τα πράγματα;

-Μαρ. Μπορεί να τα έχη επιφανειακά.

-π. Θ. Τί σημαίνει “επιφανειακά”;

-Μαρ. Μπορεί να δείχνη αγάπη για τα μάτια του κόσμου. Να μη το νιώθη μέσα του. Να κάνη κάτι και μετά να λυπάται που το έκανε. Να μη το νιώθη πραγματικά.

-π. Θ. Τώρα θα κάνω μια ερώτηση στην οποία θέλω ειλικρινή απάντηση. Τί είναι αυτό που δεν σάς αρέσει στο πρόγραμμα της κατασκηνώσεως;

-Μ. Το πρωϊνό ξύπνημα.

π. Θ. Δηλαδή δε θα έπρεπε να ξυπνάς το πρωΐ;

-Μ. Ναί, αλλά κατά τις 9-10.

-Γ.Χ. Συμφωνώ κι εγώ με τη Μ. Να ξυπνάγαμε λίγο αργότερα...

Ι. Εγώ δεν έχω πρόβλημα με το πρωϊνό ξύπνημα, αλλά με τον μεσημεριανό ύπνο. Τότε που πρέπει να κάνουμε όλοι απόλυτη ησυχία.

Γ.Ρ. Εγώ θέλω να αλλάξη ο τρόπος που γίνεται το πρωϊνό ξύπνημα. Νομίζω ότι γίνεται λίγο άγρια...

π. Θ. Τώρα να κάνω την αντίστροφη ερώτηση. Τί είναι αυτό που σάς αρέσει πιο πολύ στο πρόγραμμα;

Μ. Τα παιχνίδια που παίζουμε το απόγευμα. Οι κατασκευές με πηλό. Τα παχνίδια στο γήπεδο, το μπάσκετ, το βόλεϋ, τα μπαλόνια, τσουβαλοδρομίες...

Αλ. Εμένα μου αρέσουν τα παιχνίδια, όλα αυτά που είπε η Μ. Επιπλέον μου αρέσει το θέμα που μας αναπτύσσουν το πρωΐ, αν δε μιλάνε πολλή ώρα... Αν έχω ξυπνήσει καλά μ’ αρέσει... Όλα μ’ αρέσουν εκτός από το πρωϊνό ξύπνημα...

Γ.Χ. Μου αρέσουν οι κατασκευές και τα παιχνίδια..

Ι. Εμένα μου αρέσουν τα ομαδικά παιχνίδια, γιατί είναι μια ευκαιρία να έρχεται όλη η ομάδα σε επαφή και να γνωριζόμαστε όλοι καλύτερα.

Γ.Ρ. Εμένα μου αρέσουν τα ομαδικά παιχνίδια και οι δύο μεσημβρινές ώρες που μπορώ να διαβάσω.

Μαρ. Εμένα μου αρέσουν οι ασχολίες που έχει η κάθε ομάδα η ψυχαγωγία, η τραπεζαρία... γιατί έτσι μας κρατάνε σε εγρήγορση. Να μη καθόμαστε όλη μέρα χωρίς να κάνουμε τίποτα. Επίσης μου αρέσει η βραδινή προσευχή, επειδή ψέλνουμε.

Αλ. Καλά θα ήταν να την κάναμε έξω (τή βραδινή προσευχή) που έχει και δροσιά...

π. Θ. Ξέρετε αυτό το συνηθίζουν και στο Άγιον Όρος. Έχω τύχει στο Άγιον Όρος να κάνουν το Απόδειπνο έξω. Κάτω από την κληματαριά ή κάπου σε ένα μπαλκόνι να βλέπης κάτω την θάλασσα. Σάς αρέσει αυτό το πράγμα; Να το καθιερώσετε.

Θα ήθελα τώρα να μου πήτε για τη ζωή μέσα στην ομάδα. Είστε πολλά παιδιά με διαφορετικούς χαρακτήρες. Αυτό το οποίο σάς ενδιαφέρει τί είναι; Το να επικοινωνείτε καλά μεταξύ σας ή να έχη μια καλή παρουσία η ομάδα σας στην κατασκήνωση;

Μ. Πιό πολύ να επικοινωνούμε με τις άλλες κοπέλλες της ομάδας και τις ομαδάρχισσες. Να είμαστε δηλ. μια ομάδα με όλη τη σημασία της λέξης. Γιατί η παρουσία της ομάδας στην κατασκήνωση είναι το λιγότερο.

Μαρ. Πιστεύω πώς η επικοινωνία είναι το κυριότερο μέσα στην ομάδα. Αν υπάρχη καλή επικοινωνία σίγουρα θα υπάρξη και καλή εμφάνιση της ομάδας.

Αλ. Εγώ και φυσικά το θέλω να είναι η ομάδα αγαπημένη, να μην έχουμε διχόνοιες και τσακωμούς μεγάλους, γιατί οι μικροί τσακωμοί είναι απαραίτητοι για να καταλαβαίνουμε ο ένας τον άλλο...

π. Θ. Εξασκείτε συχνά τους μικρούς τσακωμούς;

Αλ. Όχι ιδιαίτερα... Κάποιες ψιλοδιαφορές υπάρχουν αλλά δεν κρατάνε πάνω από 5 λεπτά. Η επικοινωνία έχει μεγαλύτερη σημασία.

π. Θ. Να δούμε λίγο το θέμα της επικοινωνίας. Εσείς πώς καταλαβαίνετε την καλή επικοινωνία με τα άλλα κορίτσια της ομάδας σας; Όταν συζητάτε θέματα πού, όπως λέμε, έχουν σχέση με το νόημα της ζωής του ανθρώπου, με το νόημα της εκκλησιαστικής ζωής ή απλά και μόνον όταν εκφράζετε τα προσωπικά σας προβλήματα, τα προσωπικά σας πιθανώς αδιέξοδα ή ό,τι έχετε μέσα σας;

Μ. Πάνω σε σοβαρά θέματα νομίζω, επειδή η κατασκήνωση δεν είναι για τα οικογενειακά προβλήματα. Πρέπει να υπάρχη και εμπιστοσύνη ανάμεσα στα άτομα της ομάδας, πρέπει να αγαπάη η μία την άλλη.

Αλ. Βασικά πριν μπώ στο θάλαμο δεν ήξερα καμία κοπέλλα, δεν είχαμε ξαναβρεθεί μαζί, μόνο εξωτερικά ήξερα κάποιες, αλλά αυτό δεν ήταν εμπόδιο να αναπτυχθούν σχέσεις μεταξύ μας. Εγώ τις εμπιστεύομαι τις κοπέλλες αυτές και οι φίλες μου με εμπιστεύονται. Συζητάμε διάφορα θέματα, εκτός από οικογενειακά γιατί δε μπορούμε να τα λύσουμε εμείς.

Ι. Για να υπάρξη επικοινωνία πρέπει να υπάρχη ειλικρίνεια και εμπιστοσύνη ανάμεσα στα άτομα. Στην ομάδα μας συζητάμε και τους προβληματισμούς μας και τα προσωπικά θέματα, επειδή είμαστε η πιο μεγάλη ομάδα και συζητάμε τα πάντα σχεδόν μεταξύ μας.

Γ.Ρ. Εμπιστοσύνη και ειλικρίνεια είναι πολύ σημαντικά για να υπάρχη μια καλή επικοινωνία μεταξύ των μελών μιας ομάδας. Μπορούμε να συζητάμε και τα προσωπικά μας. Δεν το θεωρώ κακό, εάν υπάρχη εμπιστοσύνη. Υπάρχουν κοινοί προβληματισμοί για διάφορα θέματα.

π. Θ. Κάτι άλλο. Έχουμε το πρόγραμμα της κατασκήνωσης, έχουμε το όνομα της, ήδη έχει αρχίσει η ζωή της, συμπληρώσατε εδώ τέσσερις μέρες, διανύετε την πέμπτη. Τί νομίζετε ότι θα έπρεπε να προστεθή στο πρόγραμμα της κατασκήνωσης, το οποίο αισθάνεστε ότι λείπει, ώστε να γίνη πιο όμορφη η ζωή εδώ;

Αλ. Δε νιώθω κάποια έλλειψη. Πήγαμε για μπάνιο αλλά δεν καθήσαμε πολλή ώρα.. Αλλά αυτό δεν είναι πολύ σημαντικό..

Ι. Δε νομίζω ότι χρειάζεται να προσθέσουμε κάτι άλλο στο πρόγραμμα και κυρίως να αφαιρεθή. Είναι πολύ ωραίο το πρόγραμμα.

Γ.Ρ. Μου φαίνεται ότι θα ήταν ωραία, αν είχαμε μερικά ζωάκια να φροντίζαμε ή να φυτεύαμε λουλούδια ή δενδράκια σε γλάστρες.

π. Θ. Καλή ιδέα..

Μαρ. Συμφωνώ με τη Γ. κι αυτό μπορούμε να το κάνουμε όταν οι άλλες πάνε για μπάνιο...

π. Θ. Θα κλείσω με μια αδιάκριτη ερώτηση. Η επικοινωνία σας με τις ομαδάρχισσές σας είναι η καλύτερη δυνατή ή θα θέλατε κάτι να αλλάξη στη σχέση σας μαζί τους.

Μ. Όχι δε νομίζω. Έχουμε τις καλύτερες ομαδάρχισσες από όλες τις χρονιές. Δε θα ήθελα κάτι να αλλάξη. Δηλ. επικοινωνούμε όλα τα παιδιά μαζί τους.

Αλ. Καλές είναι. Ούτε πολύ αυστηρές ούτε πολύ χαλαρές. Κι εμείς τις ακούμε, δεν τις δυσκολεύουμε καθόλου.

Γ.Χ. Είμαστε πάρα πολύ κοντά με τις ομαδάρχισσες. Συζητάμε και τις νιώθουμε σαν φίλες. Όχι τελείως κολλητές. Πρέπει να δείχνουμε κάποιο σεβασμό. Απλώς κάποια παιδιά ζηλεύουν, όταν βλέπουν την ομαδάρχισσα να συζητάη με κάποιο παιδί...

Ι. Εμείς έχουμε δύο ομαδάρχισσες που είναι εντελώς διαφορετικοί χαρακτήρες, αλλά είναι και οι δυο ξεχωριστές κοπέλλες και επειδή είμαστε οι πιο μεγάλες, είμαστε πιο κοντά ηλικιακά και επικοινωνούμε πάρα πολύ καλά.

π. Θωμάς: Είπα θα κλείσω με μια αδιάκριτη ερώτηση, αλλά αποφάσισα να αναιρέσω τον λόγο μου και να κλείσω με μια δύσκολη ερώτηση. Ξέρετε τα σύγχρονα γεγονότα με την τρομοκρατία, την 17 Νοέμβρη κλπ. Τον πρώτο που έχουν συλλάβει τυχαίνει να είναι γιός Ιερέως, αγιογράφος και να έχη περάσει από εκκλησιαστικές κατασκηνώσεις. Πώς μπορείτε να εξηγήσετε το φαινόμενο ένα παιδί να ζήση σε εκκλησιαστικές κατασκηνώσεις και να βγή στέλεχος της 17çò Νοέμβρη;

Μ. Ο άνθρωπος όταν μεγαλώνη αλλάζει, δε μένει ο ίδιος. Μπορεί να άλλαξε το μυαλό του και θέλησε να γίνη τρομοκράτης.

Γ.Χ. Δεν πιστεύω ότι παίζει ρόλο το ότι πέρασε από κατασκηνώσεις και διάφορα σχετικά πράγματα. Αν αυτό δεν το ένιωθε μέσα του και ήθελε να κάνη αυτά τα πράγματα, ούτε κατασκηνώσεις του έφταιγαν, ούτε τίποτα αν ήθελε να γίνη τρομοκράτης. Ούτε το ότι ήταν γιός Ιερέα.

Αλ. Μπορεί όταν ήταν μικρός, επειδή ήταν γιός ιερέα και ήταν κάτω από την καθοδήγηση των γονιών του, να ήταν καλό παιδί. Μεγαλώνοντας αλλάζουν τα γούστα του ανθρώπου, οι σκέψεις, οι ιδέες του. Μπορεί να ήταν ευκολόπιστος και μπορεί κάποια κακιά παρέα να τον επηρέασε. Επίσης, επειδή άκουσα που έλεγαν ότι ήταν καλό παιδί, μπορεί να ήταν πρόσχημα όλα αυτά, για να μη δώση υποψίες.

Ι. Πιστεύω ότι μπορεί να ήταν ένας αδύναμος χαρακτήρας και να τον παρέσυραν οι παρέες και να μην ήταν δυνατός να κρατήση τα “πιστεύω” του και να πη τη γνώμη του.

Γ.Ρ. Ίσως αυτά που έζησε να μην τα “έζησε”, δηλαδή, να μην πίστευε πραγματικά αυτά που μάθαινε τόσα χρόνια κοντά στην οικογένειά του. Να μην είχε τις σωστές βάσεις. Ίσως ήταν ευκολόπιστος και να επηρεάστηκε εύκολα.

Μαρ. Ίσως να μην έδωσε την πρέπουσα σημασία σε αυτά που μάθαινε στις κατασκηνώσεις από τις οποίες πέρασε και έτσι να άλλαζε πολύ εύκολα γνώμη, γιατί δεν είχε καταλάβει το πραγματικό νόημα. Και να μπλέχτηκε με καμιά άσχημη παρέα που τον επηρέασε ριζικά.

π. Θ. Βέβαια, αυτά τα λέμε πριν ολοκληρωθή η δικαστική έρευνα.

Αλ. Και να γίνη δικαστική έρευνα εμείς δεν έχουμε τηλεόραση εδώ...

π. Θ. Μήπως είναι έλλειψη η τηλεόραση εδώ πέρα;

Αλ. Όοοχι!!!

π. Θ. Δηλαδή είστε εναντίον της τηλεόρασης;

Μ. Έχουμε πολύ πρόγραμμα και δεν προλαβαίνουμε να δούμε τηλεόραση.

Ι. Εδώ κιόλας είναι ευκαιρία να αποτοξινωθούμε από την τηλεόραση, να μάθουμε καινούρια πράγματα και να έχουμε κοινές ασχολίες.....

Αλ. Εγώ βλέπω τηλεόραση. Έχει και καλές εκπομπές, αλλά δε μου λείπει.

π. Θ. Αφού είπαμε και για τα ΜΜΕ τώρα μπορούμε να τελειώσουμε. Δεν ξέρω αν κάποια από σάς ήθελε να προσθέση κάτι.

Ι. Θα ήθελα να προτείνω να έρθουν και άλλα παιδιά στη κατασκήνωση. Εγώ από έξι χρονών πάω σε κατασκηνώσεις – σέ πάρα πολλές κατασκηνώσεις– και πιστεύω ότι αυτή εδώ είναι η πιο ωραία και η πιο χρήσιμη κατασκήνωση που έχω πάει ποτέ.

π. Θ. Ευχαριστώ που συμμετείχατε στη συζήτηση και σάς εύχομαι να περάσετε καλά και τις υπόλοιπες μέρες.

π.Θ.Α.Β.

Ετικέτες: ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ

  • Προβολές: 1482

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance