Γεγονός καὶ Σχόλιο: Επικοινωνία και Εκκλησία

Ζούμε σε μιά εποχή κατά την οποία επικρατεί η επιστήμη της επικοινωνιολογίας, και όλοι αγωνίζονται με ποιόν τρόπο θα επικοινωνήσουν με τούς άλλους ανθρώπους, όχι με σκοπό την σωτηρία τους, αλλά την κερδοσκοπία, το εμπόριο, την διάδοση του πνεύματος του καπιταλισμού ή του νεοφιλελευθερισμού.

Σέ ένα άρθρο του Μανώλη Ανδριωτάκη (Ελευθεροτυπία 20-6-2002) μπορούμε να δούμε πώς λειτουργεί σήμερα η επικοινωνία στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων.

Τό αρχαίο απόφθεγμα “το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν” σήμερα αντικαταστάθηκε με το “λακωνίζειν εστίν επικοινωνείν”. Εγκαταλείπεται η φιλοσοφία ως τρόπος ανάλυσης των γεγονότων και προβάλλεται η επικοινωνιολογία ως τρόπος επιβολής των απόψεών μας πάνω στούς άλλους. “Ο κόσμος συμπυκνώνεται στην απομνημόνευση λέξεων και προτάσεων”. Τά μηνύματα είναι το “μότο” και το “σλόγκαν”.

“Τό "μότο", ιταλική λέξη που δηλώνει προσπάθεια απόσταξης ουσίας, χρησιμοποιείται κυρίως σάν απόφθεγμα ή ρητό”. Τό “σλόγκαν” είναι “η διαφημιστική εκδοχή του αφορισμού, ήτοι μιά ενέργεια πειθούς”. Οι δύο αυτοί τρόποι επικοινωνίας λειτουργούν περισσότερο ως προσταγή, παράγγελμα, παρά ως αφορμή σκέψεως, και μάλιστα τέτοια μηνύματα δεν αφήνουν “και πολλά περιθώρια στην διατύπωση ενδεχομένων αμφιβολιών”. Καί όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται, ο στόχος του μηνύματος είναι “η σύγχυση του δέκτη”. Καί βέβαια το μήνυμα όπως προσφέρεται είναι επόμενο να δημιουργή “ταυτίσεις ή απωθήσεις”.

Ζούμε σε μιά εποχή διαρκών μηνυμάτων που δημιουργούν σύγχυση στούς ανθρώπους. Αυτό επιτείνεται από το ότι, όπως έχει παρατηρηθή, σήμερα η προσοχή των ανθρώπων έχει μειωθή πάρα πολύ και οι ειδήσεις που προσφέρονται διά των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας εκτείνονται σε 2-3 λεπτά. Εάν ένα θέμα επεκτείνεται σε περισσότερο τηλεοπτικό χρόνο, πρόκειται για θέμα που απασχολεί έντονα την κοινή γνώμη.

Τό γεγονός είναι ότι στο σημείο αυτό έχει επηρεασθή και η Εκκλησία, οπότε στο σημείο αυτό μπορούμε να δούμε το φαινόμενο της εκκοσμίκευσης. Η Ορθόδοξη Θεολογία, όπως εκφράζεται με το κήρυγμα, την εκκλησιαστική επικοινωνία, μεταδίδεται με μηνύματα, που έχουν το στοιχείο της αφοριστικότητος, της επιβολής.

Αλλά η θεραπεία του ανθρώπου που είναι έργο της ορθοδόξου θεολογίας δεν επιτυγχάνεται με “σλόγκαν” και “μότο”, με μηνύματα και έξυπνες φράσεις, όπως ακριβώς και η θεραπεία των σωματικών ασθενειών δεν επιτυγχάνεται με ιατρικά συνθήματα. Η θεραπεία του ανθρώπου από τις πνευματικές ασθένειές του γίνεται με την εμπειρία και την κενωτική θυσία που γίνεται με την αγάπη του πνευματικού θεραπευτού, αλλά και την εθελούσια αποδοχή της θεραπευτικής αγωγής από τον ασθενή.

Η συρρίκνωση της σωτηρίας του ανθρώπου σε μερικές έξυπνες λέξεις, όταν περιθωριοποείται η ποιμαντική, λειτουργεί απάνθρωπα.

Ν.Ι.

Ετικέτες: ΓΕΓΟΝΟΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΟ

  • Προβολές: 1409

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance