Εἰδήσεις Ὀκτωβρίου 2002

Ομιλία στούς δικαστικούς, στην Πεντέλη

Τήν τελευταία Κυριακή κάθε μήνα, στην Ιερά Μονή Πεντέλης, πραγματοποιείται σύναξη δικαστικών λειτουργών-φίλων των Ιερών Μονών. Η σύναξη αυτή τελεί υπό την πνευματική καθοδήγηση του πρώην Αρεοπαγίτη και νύν Πρωτοπεσβυτέρου π. Δημητρίου Τζίμα. Κατά την φετινή εναρκτήρια Σύναξη τον Σεπτέμβριο μήνα (29-9-2002), προσεκλήθη ως επίσημος ομιλητής ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: “Η Θεολογία της Ορθοδόξου ασκήσεως”.

Η αίθουσα στην οποία έγινε η σύναξη, ήταν κατάμεστη από δικαστικούς λειτουργούς κάθε βαθμίδος της πολιτικής, ποινικής, διοικητικής και στρατιωτικής δικαιοσύνης. Ακροατής κι εγώ της σύναξης αυτής, θα ήθελα να καταγράψω τις εντυπώσεις μου και κυρίως την απήχηση του λόγου του Σεβασμιωτάτου στις γόνιμες καρδιές των δικαστικών λειτουργών. Οι παρευρισκόμενοι δικαστικοί λειτουργοί γνώριζαν τον Σεβασμιώτατο’ είχαν διαβάσει τα βιβλία του, είχαν συνομιλήσει μαζί του στο παρελθόν και είχαν ακούσει άλλες ομιλίες του. Ορισμένοι όμως τον άκουγαν και τον ζούσαν από κοντά για πρώτη φορά.

Η συγκεκριμένη ομιλία του Σεβασμιωτάτου με θέμα “Η Θεολογία της Ορθοδόξου ασκήσεως” εντυπωσίασε τόσο με τις απόψεις που μετέφερε όσο και με την τεκμηρίωση και την όλη ανάλυση. Νομίζω πώς οδήγησε τούς ακροατές νοερά σε μιά πνευματική πορεία “προς Εμμαούς”, για την οποία όλοι λαχταρούσαν “πορρωτέρω πορεύεσθαι”. Κάποιος από τούς ακροατές, μόλις τελείωσε η σύναξη, έλεγε “..έδινε η ομιλία του την δυνατότητα όχι μόνο να καταλάβη ο καθένας τή θεολογία της ορθοδόξου ασκήσεως, αλλά κυρίως σε ταρακουνούσε και σε προέτρεπε να πορευτής στή ζωή.... ασκούμενος ορθόδοξα”.

Πραγματικά, ήταν τόσο ουσιαστική και πρακτική η ανάλυση του θέματος, που δεν άφηνε κανέναν στον απαθή ρόλο του ακροατή, αλλά όλους τούς καθιστούσε συνοδοιπόρους σε μιά ζωή αρθόδοξης άσκησης με συνείδηση και επίγνωση ότι η άσκηση αυτή ως μοναδική πορεία προς το “καθ’ ομοίωσιν” δίνει νόημα στην ανθρώπινη ζωή. Κι αυτό ήταν πολύ σημαντικό, αφού πράγματι μέσα στην ορθόδοξη αυτή άσκηση οι δικαστικοί λειτουργοί περιορίζουν τις ατέλειες της ανθρώπινης δικαιοσύνης. Είναι γεγονός ότι η απονομή της δικαιοσύνης, παρά τις πανταχόθεν ανθρώπινες προσπάθειες για βελτίωσή της, θα παρουσιάζη ατέλειες και οι ατέλειές της αυτές είναι δυνατόν να περιορίζονται μόνον όταν οι κάθε μορφής φορείς της δικαιοσύνης βιώνουν τις εντολές του Ευαγγελίου και “ασκούνται ορθόδοξα”, γιατί έτσι μόνον ενώνονται με τον Χριστό, που είναι η απόλυτη και τέλεια Δικαιοσύνη. Πιστεύω δέ ότι και από την άποψη αυτή ήταν πολύ επίκαιρο και ωφέλιμο το θέμα της εισηγήσεως.

Πιστεύω βαθύτατα ότι η ομιλία του Σεβασμιωτάτου άγγιξε τις καρδιές των δικαστικών λειτουργών και καρποφόρησε. Αυτό φάνηκε άλλωστε και από τα εύστοχα ερωτήματα που υποβλήθηκαν από τούς ακροατές στον ομιλητή μετά την ομιλία του και τις πληρέστατες και καταλυτικές απαντήσεις που ο ίδιος έδωσε.

Σάς ευχαριστούμε για μιά ακόμη φορά, Σεβασμιώτατε, και αιτούμεθα τις προσευχές σας, ώστε ο Χριστός να κατευθύνη “τα διαβήματα ημών προς εργασίαν των Εντολών Του”, για να οδηγηθούμε στην Θεία Δικαιοσύνη και την σωτηρία.

Ι.Α.Τ. Δικαστικός

Διεθνές Συνέδριο για την οικογένεια

Όπως επιγραμματικά είχαμε αναφέρει στο προηγούμενο τεύχος της Παρέμβασης, το Κέντρο Στήριξης Οικογένειας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, που τελεί υπό την προεδρία του Μακ. Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Χριστοδούλου, διοργάνωσε διεθνές Συνέδριο με θέμα “Η οικογένεια στην τρίτη χιλιετία”. Ο Μακαριώτατος κήρυξε την έναρξη του Συνεδρίου και ανέπτυξε εισήγηση με θέμα: “Προβλήματα της ελληνικής οικογένειας: Προβληματισμός και μέτρα από την Εκκλησία - Προτάσεις για την Πολιτεία”.

Οι επί μέρους ενδιαφέρουσες ενότητες του Συνεδρίου ήταν: “Οικογένεια και ευρωπαϊκές πολιτικές”, “Δημογραφικό, το υπ’ αριθμόν ένα εθνικό μας θέμα. Αίτια-προτάσεις”, “Ενδοοικογενειακή βία - παράνομη εμπορία γυναικών και παιδιών”, “Ηθική και οικογένεια”, “Απόδημη οικογένεια” και “Οι θεμελιώδεις βάσεις της οικογένειας”. Εισηγήσεις έκαναν οι Σεβ. Μητροπολίτες Περγάμου κ. Ιωάννης, Πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών, Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος, οι Βουλευτές Νικήτας Κακλαμάνης και Αλέξανδρος Λυκουρέζος, και άλλοι διακεκριμένοι εκπρόσωποι του ελληνικού και ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κυβερνητικοί αξιωματούχοι, εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ειδικοί επιστήμονες κ.ά. Τήν εισήγηση του Σεβ. Μητροπολίτου μας δημοσιεύουμε στις σελίδες 6, 7 και 11 του παρόντος τεύχους.

Επίσης, το πρόγραμμα του Συνεδρίου περιλάμβανε απονομή τιμητικών διακρίσεων σε προσωπικότητες του δημοσίου βίου, των οποίων η προσφορά στην εξυπηρέτηση του θεσμού της οικογένειας υπήρξε σημαντική, καθώς επίσης και ανακήρυξη ευεργετών του Κέντρου Στήριξης Οικογένειας.

Ιερατική Σύναξη Οκτωβρίου

Στήν ιερατική Σύναξη του Οκτωβρίου ο Σεβασμιώτατος ενημέρωσε τούς Ιερείς της Μητροπόλεως για τις εργασίες της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας.

Εισαγωγικά μίλησε για το Συνοδικό πολίτευμα της Εκκλησίας και εν συνεχεία ανέφερε επιγραμματικά το πρόγραμμα των εργασιών, τούς εισηγητές και τις εισηγήσεις που ανέπτυξαν, καθώς και όσες δεν εκφωνήθηκαν λόγω έλλειψης χρόνου και παραπέμφθηκαν στην επομένη –τακτική ή έκτακτη– Σύνοδο της Ιεραρχίας και παρουσίασε συνοπτικά την εισήγηση του Μακαριωτάτου.

Επέμενε, ωστόσο, ως πιό ενδιαφέρουσα για τούς Ιερείς, στην εισήγηση του Σεβ. Μητροπολίτου Θηβών κ. Ιερωνύμου που είχε θέμα: “καλλιέργεια ιερατικών κλίσεων”, όπου αντιμετωπιζόταν η δημιουργία της ιερατικής κλίσης, η καλλιέργειά της, η παθολογία της και η ευθύνη της αντιμετωπίσεως αυτής της παθολογίας.

Αρχ. Κ.Ε.Γ.

Παπαχαραλάμπειος αίθουσα Ναυπάκτου

Παπαχαραλάμπειος αίθουσα ΝαυπάκτουΗ αίθουσα του Παπαχαραλαμπείου Ιδρύματος κτίσθηκε το 1960 από τον αείμνηστο μεγάλο Ευεργέτη της πόλεως Ναυπάκτου Δημήτριο Παπαχαραλάμπους, και εξυπηρετεί τις πολιτιστικές και πνευματικές ανάγκες της πόλεως. Μετά την ανέγερσή της δεν έγιναν ουσιαστικές επεμβάσεις για σαράντα περίπου χρόνια εκτός από μια εσωτερική ανακαίνιση που έγινε το 1983-4.

Τον τελευταίο καιρό διαπιστώθηκε από τον Πρόεδρο του Δ.Σ. Μητροπολίτη Ναυπάκτου κ. Ιερόθεο και από τα μέλη του ότι έπρεπε οπωσδήποτε να γίνη η ανακαίνισή της και η κατασκευή προπυλαίων. Έτσι αποφασίσθηκε να γίνη κατά τμήματα η ανακαί-νιση της Αιθούσης, αφού προηγουμένως σχηματισθή μια πλήρης εικόνα του τί πρέπει να γίνη στην Αίθουσα.

Οι τρεις μηχανικοί της πόλεώς μας, κ.κ. Γιάννης Κοργιαλάς, Σπύρος Μανωλόπουλος και Βασίλειος Βούκλιζας, ανέλαβαν δωρεάν την εκπόνηση των σχεδίων και την επίβλεψη των εργασιών. Στην συνέχεια έγινε ο προγραμματισμός των εργασιών.

Έτσι, το έτος 2000 έγινε η προσωρινή εσωτερική ανακαίνιση της αιθούσης, το έτος 2001 διαμορφώθηκε χώρος Γραφείου στην είσοδο της Αιθούσης, όπου τοποθετήθηκε το Αρχείο του Ιδρύματος και το Γραφείο της Γραμματέως, και η μεγαφωνική εγκατάσταση, και εφέτος έγινε η κατασκευή προπυλαίων, η διαμόρφωση εξωτερικού χώρου, η μεταφορά έά από τον χώρο της σκηνής στον προθάλαμο, η πλήρης αλλαγή ηλεκτρολογικής εγκαταστάσεως, ώστε να καλύπτη τις σημερινές αλλά και τις μελλοντικές ανάγκες, και η μόνωση - στεγανοποίηση της οροφής εξωτερικά.

Τα επόμενα έτη θα γίνουν και άλλες εργασίες, ήτοι εγκατάσταση συστήματος πυρασφαλείας με την δημιουργία εξόδων κινδύνου κλπ., (υπάρχει ήδη εγκεκριμένη μελέτη), αλλαγή κλιματισμού, εγκατάσταση συστήματος εξαερισμού, ανακατασκευή οροφής, νέος εσωτερικός φωτισμός και γενικά επεμβάσεις σε όλο τον εσωτερικό διάκοσμο της Αιθούσης με σκοπό την βελτίωση της αισθητικής της σε σχέση πλέον και κατ’ αναλογία με την εξωτερική της όψη.

Το Διοικητικό Συμβούλιο ανέλαβε την ιστορική πράγματι πρωτοβουλία να ανασκευασθή η Παπαχαραλάμπειος Αίθουσα, η οποία θα είναι το κόσμημα της πόλεώς μας. Δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθή ο σκοπός αυτός χωρίς την εθελοντική προσφορά, τον κόπο και την αγάπη των τριών μηχανικών που αναφέραμε, οι οποίοι για την κατασκευή των προπυλαίων συνεργάσθηκαν και με τον αγιογράφο-διακοσμητή κ. Βασίλειο Λουκόπουλο.

Τά θέματα της εισηγήσεως του Μακαριωτάτου

Η ομιλία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Χριστοδούλου στην φετινή Ιεραρχία περιελάμβανε τα εξής κεφάλαια:

  1. Α' Εισαγωγικές Παρατηρήσεις.
  2. Β' Η επιταγή της ενότητος της Εκκλησίας. Τό θέμα των ταυτοτήτων υφίσταται στο ακέραιο.
  3. Γ' Νέοι ορίζοντες με υπεύθυνες πρωτοβουλίες κατάθεσης αυθεντικής μαρτυρίας της Πίστης:
    • Πρωτοβουλίες προς την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία και το Π.Σ.Ε.,
    • Ο ευρωπαϊκός προσανατολισμός της Εκκλησίας της Ελλάδος,
    • Διαθρησκειακές σχέσεις,
    • Η δραστηριοποίηση της Εκκλησίας στον τομέα της Βιοηθικής
  4. Δ' Η εικόνα της Εκκλησίας στην Ελλάδα:
    • Η “ενοχλητική” εικόνα της Εκκλησίας στο λαό,
    • Η μέριμνα της Εκκλησίας για κάθε πτυχή της ανθρώπινης ζωής,
    • Τό πνευματικό έργο κύρια αποστολή της Εκκλησίας,
    • Επιτακτικό το αίτημα της κάθαρσης στην Εκκλησία.
  5. Ε' Διαμόρφωση νέων συνθηκών ζωής στην χώρα μας:
    • Δραματικές εξελίξεις στην ελληνική κοινωνία,
    • Η θρησκευτική ελευθερία δεν περιλαμβάνει τον κακόπιστο προσηλυτισμό,
    • Προβληματισμός για την ίδρυση Κέντρου Ισλαμικών Σπουδών,
    • Νομοθετικές ρυθμίσεις για την καύση των νεκρών και την υποβοηθούμενη αναπαραγωγή,
    • Πρωτοποριακές πρωτοβουλίες για την καταπολέμηση των ναρκωτικών.
  6. ΣΤ' Η περιουσία της Εκκλησίας στην υπηρεσία του πολυεπιπέδου έργου Της.
  7. Ζ' Οι σχέσεις με την Κυβέρνηση.
  8. Η' Η συμβολή της Εκκλησίας στούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004.
  9. Θ' Η επιμόρφωση των στελεχών της Εκκλησίας.
  10. Ι' Ξενώνας για αποσυρόμενους από την ενεργό υπηρεσία Ιεράρχες.
  11. ΙΑ' Ζητήματα προς αντιμετώπιση
    • Η αποδίωξη του αποχριστιανισμού της κοινωνίας,
    • Η καλλιέργεια και ανάπτυξη του Μοναχισμού,
    • Τό φαινόμενο του γεροντισμού στα πρόσωπα Ηγουμένων και Πνευματικών,
    • Η ενίσχυση του Άμβωνα,
    • Ο αγώνας της Εκκλησίας μας για την διαφύλαξη της γλώσσας μας,
    • Η αναζωογόνηση της Ενορίας,
    • Η εξωτερική εμφάνιση των κληρικών,
    • Η απονομή οφφικίων σε νεαρούς άγαμους κληρικούς,
    • Τά υπό χρηματοδότηση από το Γ' Κ.Π.Σ. έργα,
    • Εκκλησία και εκπαίδευση,
    • Ο τηλεοπτικός σταθμός της Εκκλησίας,
    • Κίνδυνοι από την εξάπλωση σεκτών και παραθρησκειών,
    • Οι σύγχρονες μάστιγες.
  12. ΙΒ' Ενότητα και αγώνας

Σύνοψη της ομιλίας του Μακαριωτάτου υπάρχει στην Σελίδα της Εκκλησίας της Ελλάδος (http: //www.ecclesia.gr).

* * *

Οι Πρυτάνεις των ΑΕΙ της χώρας μας εξέδωσαν ψήφισμα με το οποίο διαμαρτύρονται έντονα για την απαγόρευση της λειτουργίας της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, που επέβαλαν από το 1971 οι τουρκικές αρχές. Όπως σημειώνουν, αυτό συνιστά κατάφωρη παραβίαση Διεθνών Συνθηκών και συνταγματικών διατάξεων. Ζητούν την άμεση άρση της απαγόρευσης, στηρίζοντας έτσι τούς αγώνες του Πατριαρχείου για την λειτουργία της Σχολής.

***

Οικονομική βοήθεια 59.000 ευρώ απέστειλε η Εκκλησία της Ελλάδος στην Ιερά Μητρόπολη Νίς της Σερβίας, για να ενισχύση την ανοικοδόμηση του ιστορικού Ναού της Αγίας Τριάδος, στην γενέτειρα του Μεγάλου Κωνσταντίνου, που καταστράφηκε από εμπρησμό.

***

“Τά τελευταία δύο χρόνια, με την βοήθεια του Θεού, η Ορθοδοξία εξαπλώνεται με γρήγορο ρυθμό στο νησί. Πρίν ενάμιση χρόνο η κυβέρνηση του Μαυρικίου αναγνώρισε επίσημα την Ορθοδοξία και πέρυσι τον Ιούλιο μάς δώρισε οικόπεδο σε κεντρικό σημείο της πρωτεύουσας Πόρτ Λούϊς για την ανέγερση του πρώτου Ορθοδόξου Ναού στον Μαυρίκιο” (Ιεραπ. Κλιμάκιο Μαγαδασκάρης. περιοδ. Άγιος Κοσμάς Αιτωλός, Θεσ/νίκη).

***

Ανοικτή Επιστολή προς όλους τούς λαούς της Γής απηύθυνε ο Ορθόδοξος Αρχιεπίσκοπος του Κοσσυφοπεδίου κ. Αρτέμιος. Όπως γράφει στην επιστολή του, η συστηματική καταστροφή περισσοτέρων από εκατό ορθοδόξων εκκλησιών στο Κοσσυφοπέδιο, δεκάδων χριστιανικών κοιμητηρίων και πολλών μνημείων κατά την μεταπολεμική περίοδο και υπό τα αδιάφορα βλέμματα των δυνάμεων του ΟΗΕ, εντάσσεται στή στρατηγική των Μουσουλμάνων της περιοχής αυτής να εξαφανιστή κάθε τί το οποίο επισημαίνει την –εδώ και πολλούς αιώνες- παρουσία των Ορθοδόξων. Αφορμή για την επιστολή ήταν η κατάρριψη από το βάθρο του του αγάλματος του μεγάλου ανδρός της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας Συμεών Νεμάνια, που βρισκόταν σε περίοπτη θέση της ιστορικής πόλεως των Σέρβων Γρατσάνιτσα.

* * *

“Η πιό μεγάλη τιμωρία για τον άνθρωπο είναι να τον "παραδώσει" ο Θεός στο ίδιο θέλημά του. Στήν εποχή μας, που απέρριψε τον Χριστό, κανείς δεν κατανοεί την ολοφάνερη αυτή δουλεία.” ("Περί πνεύματος και ζωής", λόγοι Γέροντος Σωφρονίου Σαχάρωφ).

“Ο αυτός Αββάς Ισίδωρος είπεν’ η σύνεσις των αγίων αύτη εστί, το επιγνώναι το θέλημα του Θεού’ πάντων γάρ περιγίνεται ο άνθρωπος εν τή υπακοή της αληθείας, ότι εικών και ομοίωμα του Θεού εστι’ πάντων δέ πνευμάτων δεινότερόν εστι το ακολουθείν τή εαυτού καρδία, τουτέστι τώ ιδίω λογισμώ και μή τώ νόμω του Θεού’ και ύστερον γίνεται αυτώ εις πένθος, ότι ουκ έγνω το μυστήριον, ουδέ εύρε την οδόν των αγίων εργάζεσθαι εν αυτή’ νύν ούν καιρός του ποιήσαι τώ Κυρίω, ότι σωτηρία εν καιρώ θλίψεως’ ότι γέγραπται’ εν τή υπομονή υμών κτήσασθε τάς ψυχάς υμών” (του αββά Ισιδώρου, Γεροντικό).

“Είπεν ο Αββάς Ιωάννης το ελαφρόν φορτίον εάσαντες, τουτέστι το εαυτούς μέμφεσθαι, το βαρύ εβαστάσαμεν, τουτέστι το δικαιούν εαυτούς” (του αββά Ιωάννου του Κολοβού, Γεροντικό).

“Είπεν ο Αββάς Ανούβ εξ ού το όνομα του Χριστού εκλήθη επ’ εμέ, ουκ εξήλθε ψεύδος εκ του στόματός μου” (του αββά Ανούβ, Γεροντικό).

“Ηρώτησεν Αβραάμ ο του Αββά Αγάθωνος, τον Αββάν Ποιμένα, λέγων’ πώς οι δαίμονες πολεμούσί με; και είπεν αυτώ ο Αββάς Ποιμήν’ σε πολεμούσιν οι δαίμονες; ου πολεμούσι μεθ’ ημών, εφ’ όσον τα θελήματα ημών ποιούμεν’ τα γάρ θελήματα ημών, δαίμονες γεγόνασι’ και αυτοί εισιν οι θλίβοντες ημάς, ίνα πληρώσωμεν αυτά’ ει δέ θέλεις ιδείν μετά τίνων επολέμησαν οι δαίμονες’ μετά Μωϋσέως και των ομοίων αυτού” (του αββά Ποιμένος, Γεροντικό).

Ετικέτες: ΕΙΔΗΣΕΙΣ

  • Προβολές: 1171

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance