Πρόλογος για το ημερολόγιο τσέπης του 2003

Το φετινό ημερολόγιο αφιερώνεται στον ορθόδοξο ησυχαστικό μοναχισμό, ο οποίος διαφυλάσσει την μέθοδο την οποία μπορεί κανείς να ακολουθήση για να φθάση στην θέωση που αποτελεί τον τελικό και ύψιστο σκοπό της δημιουργίας του ανθρώπου.

Αφορμή για να αφιερωθή το ημερολογίο του 2003 στον ορθόδοξο μοναχισμό είναι η έκδοση του βιβλίου μου με τίτλο «ο Ορθόδοξος μοναχισμός ως προφητική, αποστολική και μαρτυρική ζωή» και το οποίο δείχνει τα πλαίσια μέσα στα οποία κινείται ο ορθόδοξος μοναχισμός, ώστε να είναι και να λέγεται πράγματι εκκλησιαστικός. Ο μοναχισμός δεν αρκεί να είναι “ορθόδοξος”, αλλά πρέπει να είναι εκκλησιαστικός, διαφορετικά εκλαμβάνεται ως ιδεολογία.

Τά κείμενα τα οποία περιλαμβάνονται στο ημερολόγιο αυτό είναι ειλημμένα από το βιβλίο που προανέφερα και τα οποία είναι αποσπασματικά και δεν είναι δυνατόν να αναπληρώσουν την ολοκληρωμένη ανάπτυξη των θέσεων αυτών.

Η αιτία της αφιερώσεως του ημερολογίου στον ορθόδοξο μοναχισμό οφείλεται στο γεγονός ότι στην εποχή μας υπάρχουν πολλά μοναστήρια και πολλοί μοναχοί που βιώνουν τον ορθόδοξο ησυχαστικό μοναχισμό, αλλά όμως υπάρχουν και μερικά άλλα τα οποία μεταφέρουν στον χώρο μας τον φράγκικο δυτικό μοναχισμό, με την ορθολογιστική, ηθικιστική και ακτιβιστική του νοοτροπία. Καί ενώ αυτά τα μοναστήρια ζούν έναν εκκοσμικευμένο μοναχισμό, εν τούτοις, αντί να διορθώνουν την πορεία τους και να σέβονται την μοναχική παράδοση και τούς εκκλησιαστικούς θεσμούς, αισθάνονται ως διωκόμενοι, μηδενός διώκοντος αυτούς. Φαίνεται ισχύει και στην περίπτωση αυτή ο ψυχολογικός νόμος ότι όλα τα απολυταρχικά καθεστώτα για να διατηρήσουν την ενότητά τους και να αποφύγουν την αυτοδιάλυση, που είναι απόρροια της όλης νοοτροπίας τους, επιδιώκουν να κατασκευάζουν “εχθρούς”. Η δημιουργία “εχθρών” συντελεί στο να διατηρήται η αρρωστημένη κατάσταση.

Προσωπικά αγαπώ τον μοναχισμό, πολλά από τα πνευματικά μου παιδιά, με απόλυτη ελευθερία, ακολούθησαν την μοναχική ζωή, εμπνεόμενα από την πατερική διδασκαλία. Καί επομένως όσοι αισθάνονται ότι διώκονται από τον Επισκοπό τους έχουν μέσα τους το πρόβλημα, διαλαλούν τέτοιες απόψεις από ενοχικές καταστάσεις και από το ψυχολογικό φαινόμενο της προβολής, και αισθάνονται ότι ο Επίσκοπός τους στέκεται εμπόδιο σε αλλότριες και φαντασιώδεις επιδιώξεις τους. Γιατί όταν οι ιεροί Κανόνες είναι σαφείς και όταν οι αποφάσεις της Ιεραρχίας και της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου είναι συγκεκριμένες, τότε πρόκειται για ανταρσία και παρέκλιση από την κανονική οδό και όχι για διωγμό. Κανείς παραβάτης δεν μπορεί να ισχυρισθή ότι διώκεται!

Εύχομαι ο Θεός να ενισχύη τούς μοναχούς εκείνους που σέβονται τις μοναχικές παραδόσεις, την εκκλησιαστική ζωή, τον Επίσκοπο. Μεταξύ αυτών πρώτος και καλύτερος στην επαρχία μας είναι ο Αρχιμ. π. Αρσένιος Κομπούγιας με την μοναχική του αδελφότητα, τούς οποίους ευχαριστώ θερμότατα από την θέση αυτή τόσο για την εμμονή τους στην ορθόδοξη παράδοση και την διατήρηση του ορθοδόξου μοναχισμού όσο και για τον σεβασμό που εκδηλώνουν στούς εκάστοτε Μητροπολίτες Ναυπάκτου, οι οποίοι ταλαιπωρούνται πάνω από δύο δεκαετίες ποικιλοτρόπως, και με αυτόν τον τρόπο δείχνουν το εκκλησιαστικό τους φρόνημα και αποτελούν τον διακριτικό κανόνα περί του τί είναι ορθόδοξο και τί είναι πλανεμένο.

† Ο Ναυπακτου και Αγιου Βλασιου ΙΕΡΟΘΕΟΣ

  • Προβολές: 1555

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance