Εκδήλωση για τούς Ιατρούς, Νομικούς, Μηχανικούς της Επαρχίας

Την Κυριακή 10 Νοεμβρίου και ώρα 7.00 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως, πραγματοποιήθηκε η καθιερωμένη συνάντηση του Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιεροθέου με τούς Ιατρούς και τούς Νομικούς της Επαρχίας μας. Η συνάντηση αυτή γίνεται κάθε χρόνο με την ευκαιρία της εορτής των Νομικών (Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτου) και των Ιατρών (Αγίων Αναργύρων). Εφέτος στην συνάντηση αυτή προσκλήθηκαν και οι Μηχανικοί και Αρχιτέκτονες της Πόλεώς μας, επειδή, όπως είπε ο Σεβασμιώτατος, “είμαι υποχρεωμένος απέναντί τους, γιατί με πολλή διάθεση ανταποκρίνονται στις προσκλήσεις της Ιεράς Μητροπόλεως για να βοηθήσουν σε διάφορα έργα”.

Ο Σεβασμιώτατος ανέπτυξε το επίκαιρο θέμα: “Η ιατρική υποβοήθηση για την ανθρώπινη αναπαραγωγή”. Αφορμή για το θέμα αυτό έδωσε το νέο νομοσχέδιο που προωθείται στην Ελληνική Βουλή προς ψήφιση και αντιμετωπίζει τα νομικά προβλήματα που εμφανίζονται με την χρησιμοποίηση των νέων δυνατοτήτων της γενετικής τεχνολογίας. Τό νομοσχέδιο αυτό φέρει τον τίτλο « ιατρική υποβοήθηση στην ανθρώπινη αναπαραγωγή» και αναφέρεται σε θέματα που έχουν σχέση με την έναρξη της ζωής και μάλιστα σε θέματα αναπαραγωγής του ανθρώπου. “Πρόκειται για την θέσπιση ενός νέου κεφαλαίου στο Τέταρτο Βιβλίο του Αστικού Κώδικα (Οικογενειακό Δίκαιο), του ογδόου κεφαλαίου με τα νέα άρθρα 1455-1460, καθώς επίσης θεσπίζεται και ένατο κεφάλαιο με τίτλο « συγγένεια» , στο οποίο θα ενταχθούν "οι διατάξεις που ρυθμίζουν τις επιπτώσεις της τεχνητής γονιμοποίησης στο δίκαιο της συγγένειας"”.

Ο Σεβ. διαίρεσε το θέμα σε πέντε επί μέρους ενότητες, στις οποίες παρουσίασε: α) τον όρο “αναπαραγωγικές τεχνολογίες”, β) το σχέδιο νόμου για την ιατρική υποβοήθηση στην ανθρώπινη αναπαραγωγή, γ) τις γενικές θεολογικές απόψεις πάνω σε κρίσιμα σημεία του νομοσχεδίου που αναφέρονται σε θέματα γενετικής, δ) τις παρατηρήσεις που έχει κάνει η Επιτροπή της Βιοηθικής της Ιεράς Συνόδου για το νομοσχέδιο, και ε) το εάν και γιατί η Εκκλησία μπορεί να έχη λόγο στα θέματα αυτά.

Κατ’ αρχάς σημείωσε ότι “η Επιστήμη της Βιοηθικής ασχολείται με σύγχρονα ζητήματα που έχουν ανακύψει με τον συνδυασμό της ιατρικής και της τεχνολογίας. Τά θέματα αυτά έχουν σχέση με την έναρξη της ζωής (α) αποκωδικοποίηση του γονιδιώματος, β) αναπαραγωγικές τεχνολογίες, γ) κλωνοποίηση, δ) εκτρώσεις), την παράταση της ζωής (μετάγγιση αίματος, μεταμοσχεύσεις) και το τέλος της βιολογικής ζωής (ευθανασία). Τό νομοσχέδιο που μελετάμε αναφέρεται σε θέματα που έχουν σχέση με την έναρξη της ζωής και μάλιστα σε θέματα αναπαραγωγής του ανθρώπου”.

Δίνοντας τον ορισμό του όρου “αναπαραγωγικές τεχνολογίες” μίλησε για παρεμβάσεις του ανθρώπου “στην βελτίωση, την ρύθμιση, τον έλεγχο και την αντικατάσταση ακόμη του φυσιολογικού τρόπου αναπαραγωγής μέχρι και του σημείου να προκαλείται η γέννηση παιδιών όταν η φύσις το αρνείται και να παρεμποδίζεται αυτή όταν η φύσις το επιδιώκει”. Αυτή η παρέμβαση γίνεται με την σύγχρονη τεχνολογία σε τρείς συγκεκριμένους τομείς: 1. Μέθοδοι ελέγχου της γονιμότητας, 2. Μέθοδοι ελέγχου της στειρότητας, και 3. Εμβρυϊκή διάγνωση και έρευνα ή ο προγεννητικός έλεγχος.

Ο Σεβ. ομιλητής παρουσίασε και τις βασικές θεολογικές αρχές - κριτήρια με τα οποία αντιμετωπίζει η Εκκλησία αυτές τις παρεμβάσεις. Τά κριτήρια αυτά είναι τα εξής:

“1. Η σύλληψη ενός εμβρύου είναι καρπός αγάπης των γονέων, αλλά κυρίως ενεργείας του Θεού. Ο Θεός είναι Εκείνος που ενεργεί. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέγει ότι η γέννηση ενός παιδιού έχει άνωθεν την αρχή και δεν οφείλεται μόνον στην δυνατότητα της φύσεως και της συνουσίας, αλλά είναι έργο της θείας Προνοίας.

2. Μέχρι ενός σημείου, μπορεί να υιοθετηθούν μερικές παρεμβάσεις, όταν διατηρείται όμως η ιερότητα της συζυγικής σχέσης. Εννοώ την ομόλογη σπερματέγχυση.

3. Πρέπει να εξετασθή επιμελώς και να αντιμετωπισθή γιατί οι σύζυγοι δεν επιθυμούν την γέννηση παιδιού και προβαίνουν σε ενέργειες για την μή σύλληψή του, καθώς επίσης γιατί επιθυμούν πολύ την σύλληψη του παιδιού, όταν ο Θεός δεν ενεργεί την σύλληψη. Αυτό σημαίνει ότι αισθάνονται έλλειψη πληρότητας στην ζωή τους.

4. Η σύλληψη ενός παιδιού στον δοκιμαστικό σωλήνα, στο εργαστήριο, δημιουργεί πολλά προβλήματα, γιατί τότε γονιμοποιούνται πολλά ωάρια, με αποτέλεσμα να εμφυτεύεται το ένα έως τρία και τα άλλα να παραμένουν στον καταψύκτη ή να σκοτώνονται. Δεδομένου δέ ότι από την ώρα της συλλήψεως υπάρχει ψυχή, την οποία εκείνη την ώρα εμφυσά ο Θεός, γι’ αυτό υπάρχει σοβαρό πρόβλημα, η πράξη αυτή θεωρείται φόνος.

5. Δημιουργούνται πολλά κοινωνικά, ηθικά και νομικά προβλήματα από την παρέμβαση πολλών μητέρων και πολλών πατέρων. Καί βέβαια αυτό έχει συνέπεια, πέρα από όλα τα άλλα, και στην ψυχολογική ανάπτυξη του παιδιού.

6. Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα από την σύζευξη και τον συνδυασμό μεταξύ τεχνολογίας και επιστήμης, οι οποίες δεν μελετούν απλώς το άγνωστο, αλλά επινοούν και λειτουργούν στο άγνωστο και σε αυτούς ακόμη τούς παγκόσμιους νόμους της φύσεως. Επίσης, εκείνο που παρατηρείται είναι η γονιμοποίηση της τεχνολογίας με την ίδια την ζωή. Καί με αυτό τον τρόπο αποϊεροποιείται η ίδια η ζωή, και ο τρόπος με τον οποίον εκφράζεται.”

Ακόμη ο Σεβασμιώτατος μίλησε για προβλήματα που δημιουργούνται, όταν διασαλεύονται οι εξής καταστάσεις: – η ιερότητα της συζυγικής σχέσης. – η ιερότητα της αρχής. – η ιερότητα της συνέχειας. – η ιερότητα της μορφής. – το αδιάζευκτον της σεξουαλικής και αναπαραγωγικής λειτουργίας.

Γιά την αντιμετώπιση της επιστήμης από την Εκκλησία ο Σεβασμιώτατος είπε τα εξής:

“Βέβαια, πρέπει να πούμε ότι δεχόμαστε την επιστήμη, ως δώρο του Θεού και όχι ως μιά περιέργεια της ανθρώπινης επιθυμίας, την δεχόμαστε και ως προσπάθεια θεραπείας των διαφόρων ασθενειών. Όμως αυτό δεν πρέπει να γίνεται με μιά έπαρση και ύβρη - αλαζονεία εναντίον του Θεού, όταν υπάρχη κίνδυνος για τούς λεγομένους φυσικούς νόμους, όταν καταργήται η αγάπη μεταξύ των συζύγων και, βέβαια, όταν μέσα όλες αυτές τις προσπάθειες και τις επιθυμίες κρύβεται το πρόβλημα της μή υπάρξεως νοήματος για την ζωή. Όταν ο άνθρωπος δεν έχη νόημα ζωής, δεν ξέρει γιατί ζή, δεν γνωρίζη ότι από το κατ’ εικόνα πρέπει να φθάση στο καθ’ ομοίωση, ότι πρέπει να υπερβή τούς δερματίνους χιτώνες της φθοράς και της θνητότητας, όταν δεν γνωρίζει την αξία του πόνου για την ζωή του, τότε είναι μιά τραγική ύπαρξη που εξαντλείται σε μικροχαρές, χάνοντας την μεγάλη χαρά. Είναι τραγικός άνθρωπος και μέσα στην “ευτυχία” του. Γιατί το βασικό πρόβλημα του ανθρώπου δεν είναι η ευτυχία από την επιτυχία του στην ζωή, αλλά η υπαρξιακή ελευθερία του.”

Εν συνεχεία παρουσίασε το νομοσχέδιο (τμήματα της εισηγητικής εκθέσεως και τα κυριότερα άρθρα του επιγραμματικά) για την ιατρική υποβοήθηση στην ανθρώπινη αναπαραγωγή, το οποίο υπέβαλε η Νομοπαρασκευαστική από αστικολόγους Επιτροπή που συνεκρότησε η Κυβέρνηση.

Ο Σεβασμιώτατος ενετόπισε ορισμένα σημεία για τα οποία υπάρχουν αντιρρήσεις, καθότι παραθεωρούνται γενικές θεολογικές αρχές.

Πρόκειται για την χρήση των όρων « γεννητικό υλικό» , “ετερόλογη γονιμοποίηση”, το λεγόμενο « πλεονάζον γεννητικό υλικό» και το λεγόμενο « κρυοσυντηρημένο γεννητικό υλικό» . Επίσης, “το πέμπτο σημείο έχει σχέση με τα αποτελέσματα της ιατρικής υποβοήθησης στην ανθρώπινη αναπαραγωγή, που είναι τα ίδια τα παιδιά που θα γεννηθούν με διάφορες μορφές της ετερόλογης γονιμοποίησης. Αυτό αφορά περισσότερο τα παιδιά που είναι δυνατόν να έχουν πέντε γονείς, ήτοι το ανδρόγυνο που θέλει να αποκτήση παιδιά, τον τρίτο δότη που είναι άγνωστος, ο οποίος θα δώση το σπέρμα, την φέρουσα γυναίκα που θα αναλάβη να κυοφορήση το έμβρυο και την τρίτη γυναίκα από την οποία είναι ενδεχόμενο να ληφθή το ωάριο. Οπότε γεννιέται μιά κατηγορία παιδιών, τα οποία στην πραγματικότητα είναι ορφανά αν ή επειδή και έχουν πολλούς γονείς. Βέβαια το νομοσχέδιο προσπαθεί να αντιμετωπίση τούς βαθμούς της συγγένειας των παιδιών αυτών, αλλά όπως γίνεται αντιληπτό, το πρόβλημα δεν είναι νομικό, αλλά υπαρξιακό και ψυχολογικό”.

Επίσης, ο Σεβ. ομιλητής αναφέρθηκε στις παρατηρήσεις και παρεμβάσεις της Επιτροπής Βιοηθικής της Εκκλησίας, της οποίας πρόεδρος είναι ένας ειδικευμένος Κληρικός, ο Αρχιμ. Νικόλαος Χατζηνικολάου, ο οποίος έχει κάνει ειδικές σπουδές στα Πανεπιστήμια της Αμερικής, ιδιαιτέρως στο Χάρβαντ, και έχει εργασθή στο ερευνητικό κέντρο της ΝΑΣΑ. Η Επιτροπή αυτή εργάζεται άψογα και αποτελεσματικά και οι παρεμβάσεις της (προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης, την Βουλή των Ελλήνων, σε εφημερίδες) κερδίζουν την εκτίμηση όλων, διότι είναι καρπός γνώσεως και έκφραση της εκκλησιαστικής εμπειρίας.

Μέχρι στιγμής ο Υπουργός Δικαιοσύνης έκανε πέντε αλλαγές επηρεασμένος από τις παρεμβάσεις αυτές, δίχως ωστόσο και να συμπίπτη με τις τεκμηριωμένες απόψεις της Εκκλησίας.

Ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στην δυνατότητα παρεμβάσεως της Εκκλησίας στα θέματα αυτά και στήριξε με επιχειρήματα την δυνατότητα της Εκκλησίας για παρέμβαση στα θέματα αυτά. Ανέφερε ότι η Εκκλησία είναι ο μεγαλύτερος κοινωνικός συμβουλευτικός οργανισμός στην χώρα μας και οι ποιμένες-πνευματικοί δέχονται το μεγαλύτερο βάρος των ερωτήσεων και της αγωνίας του λαού για τα θέματα αυτά, ενώ διαθέτει την μεγάλη πείρα της παράδοσης.

Καί ο Σεβασμιώτατος κατέληξε:

“Ζούμε σε μιά εποχή κατ’ εξοχήν κρίσιμη σε πολλούς τομείς, όπως είπα και στην αρχή της ομιλίας μου, στην οποία η σύνδεση της ιατρικής με την τεχνολογία δημιουργεί πολλά διλήμματα. Ακριβώς για τον λόγο αυτόν αναπτύχθηκε και η σύγχρονη Επιστήμη της Βιοηθικής. Τά προβλήματα αυτά δεν είναι μόνον ιατρικά, βιολογικά, νομικά και πολιτικά, αλλά πέρα από αυτά είναι προβλήματα φιλοσοφικά, θεολογικά, ψυχολογικά, κοινωνιολογικά, παιδαγωγικά κλπ. Αυτό σημαίνει ότι απαιτείται ψύχραιμος και δημιουργικός διάλογος όλων των φορέων, γιατί διαφορετικά μονομερείς κινήσεις θα δημιουργήσουν καταστρεπτικές συνέπειες για τον ίδιο τον άνθρωπο. Επομένως, χρειάζεται σοβαρότητα, ψυχραιμία, νηφαλιότητα, ώστε οι νέες γενιές να εμπνέονται από ιδανικά και υψηλές προδιαγραφές.

Όλοι πρέπει να ενδιαφερθούμε για τις επόμενες γενιές και την ανάπτυξη ισορροπημένου τύπου ανθρώπου. Γιατί ο άνθρωπος σε όλες τις εποχές είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα. Κυρίως τα ψυχολογικά και υπαρξιακά ερωτήματα είναι εκείνα που απασχολούν τον άνθρωπο. Καλή είναι η γέννηση ενός ανθρώπου, αλλά γέννηση χωρίς ανατροφή και νόημα ζωής είναι Κόλαση. Σέ αυτόν τον σκοπό μπορεί να βοηθήση αποτελεσματικά η Εκκλησία με όλη την θεολογία της και την ψυχοθεραπευτική της προοπτική.”.

Ακολούθησε δεξίωση και “κατ’ ιδίαν συζητήσεις” στον φιλόξενο και ζεστό χώρο του Πνευματικού Κέντρου της Μητροπόλεώς μας.

Η όλη εκδήλωση κινήθηκε σε υψηλό επίπεδο και πολλοί εξέφρασαν τις ευχαριστίες τους στην Ιερά Μητρόπολη για την τιμητική αυτή εκδήλωση και στον Σεβασμιώτατο για την επαρκή ενημέρωση που έκανε πάνω στο σύγχρονο αυτό θέμα.

Στήν συνάντηση συμμετείχαν εκτός των άλλων ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Ναυπάκτου και εκπρόσωπος του Δημάρχου κ. Περικλής Θεοφάνης, και ο εκλεγμένος Δήμαρχος Αντιρρίου κ. Γεώργιος Κολοβός, ενώ την εκδήλωση κάλυψαν τα κανάλια “Ναύπακτος” και “Λεπάντο”.

Α.Κ.

  • Προβολές: 1234

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance