Εἰδήσεις Ὀκτωβρίου 2003
Πνευματικό Κέντρο
Στὶς 4 Ὀκτωβρίου 2003 πραγματοποιήσαμε τὴν πρώτη συνάντηση νέων, ἀγοριῶν καὶ κοριστιών, στὸ Πνευματικὸ Κέντρο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, τὸ γνωστὸ καὶ ὡς "Αἴθουσα". Σκοπὸς τῆς συναντήσεώς μας –καθὼς καὶ ὅλων τῶν συναντήσεων ποὺ θὰ ἀκολουθήσουν– ἦταν ἡ ἀνάλυση θεμάτων καὶ προβληματισμῶν ποὺ ἀφοροῦν ἐμᾶς καὶ τὴν καθημερινότητά μας. Ἀφοῦ ἔγινε ἡ πρώτη γνωριμία, ἡ συζήτηση ἐπικεντρώθηκε στὸ κτίριο τοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου καὶ πιὸ εἰδικὰ στοὺς ἐπιπλέον χώρους ποὺ πρέπει νὰ δημιουργηθοῦν, ὥστε νὰ καλυφθοῦν οἱ αὐξημένες ἀπαιτήσεις τῶν σύγχρονων νέων. Ὅπως γνωρίζουν πολὺ καλὰ οἱ παλαιότεροι τὸ κτίριο τοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου ὁλοκληρώθηκε καὶ ἄρχισε νὰ λειτουργῇ τὸν Σεπτέμβριο τοῦ 1965, "ἀρχιερατεύοντος Δαμασκηνοῦ Κοτζιά", ὅπως μᾶς πληροφορεῖ μιὰ μαρμάρινη πλάκα ποὺ βρίσκεται πάνω ἀπὸ τὴν ἀνατολικὴ εἴσοδο τῆς κεντρικῆς αἴθουσας. Ἀπὸ τότε ὑπῆρξε κέντρο συνάντησης ἀνθρώπων κάθε ἡλικίας καὶ ἰδιαίτερα νέων.
Μὲ τὰ χρόνια ὅμως τὸ κτίριο ἄρχισε νὰ φθείρεται καὶ σὲ κάποια σημεῖα νὰ σαπίζη ἐσωτερικὰ καὶ ἐξωτερικά. Ἐδῶ καὶ δύο χρόνια μὲ τὶς προσπάθειες τοῦ Μητροπολίτη μας κ. Ἱεροθέου καὶ τὶς γενναῖες προσφορὲς εὐαισθητοποιημένων χριστιανῶν, ἔχουν γίνει ἐπιδιορθώσεις καὶ ἀνακαινίσεις, ἐξωτερικὰ κυρίως, ἀλλὰ καὶ ἐσωτερικὰ στὸ ἰσόγειο καὶ τὸ ὑπόγειο τοῦ κτιρίου. Οἱ ἀνακαινίσεις ἦταν μελετημένες καὶ ἐπιτυχεῖς σὲ σημεῖο ποὺ ἡ κεντρικὴ αἴθουσα ἐπιλέχθηκε γιὰ τὴν συνάντηση τῶν ἀντιπροσώπων τῶν Ὑπουργείων Μεταφορῶν τῆς Ε.Ε. τὸν περασμένο Ἰούνιο. Ὑπάρχουν ὅμως ἀκόμη δύο ὄροφοι στοὺς ὁποίους δὲν ἔχει γίνει καμμία διορθωτικὴ ἐπέμβαση. Αὐτὸ πρέπει νὰ ποῦμε ὅτι δὲν ὀφείλεται στὴν ἀδιαφορία κανενός, ἀλλὰ στὴν οἰκονομικὴ δυσχέρεια στὴν ὁποία βρίσκεται ἡ μικρὴ Μητρόπολή μας.
Αυτοί οἱ δύο ὄροφοι κέντρισαν τὸ ἐνδιαφέρον μας. Στοὺς χώρους αὐτούς, λοιπόν, τοὺς ἀδιαμόρφωτους, ἐμεῖς οἱ νέοι σκεφτήκαμε νὰ δημιουργήσουμε μία βιβλιοθήκη, νὰ ἐπιδιορθώσουμε τὴν κουζίνα ποὺ ὑπάρχει στὸν πρῶτο ὄροφο, νὰ ἀνακαινίσουμε τὸ ἐκκλησάκι ποὺ βρίσκεται στὸ δεύτερο ὄροφο καὶ νὰ διαμορφώσουμε κατάλληλα τὰ πέντε δωμάτια ποὺ ὑπάρχουν στοὺς δύο ὀρόφους. Ἔτσι οἱ συναντήσεις μας θὰ μποροῦν νὰ γίνονται στοὺς χώρους αὐτοὺς καὶ νὰ ἔχουν πρόσθετο ἐνδιαφέρον, γιατί θὰ γίνονται σὲ κατάλληλα ἐξοπλισμένους χώρους καὶ θὰ συνδέονται μὲ δραστηριότητες καὶ ἔργα, ποὺ θὰ δίνουν νόημα στὶς συζητήσεις καὶ τὰ λόγια. Γιὰ νὰ ὑπάρξη ὅμως αὐτὴ ἡ ἀξιοποίηση τῶν δύο ὀρόφων χρειάζονται καὶ ὁρισμένα χρήματα. Γι' αὐτὸ ἡ οἰκονομική σας στήριξη –ὅλων τῶν ἀναγνωστῶν τῆς Παρέμβασης ποὺ ἔχουν τὴ δυνατότητα– θὰ εἶναι πολύτιμη σ' αὐτὴν τὴν προσπάθειά μας· θὰ εἶναι ἀρωγὸς γιὰ τὴ δημιουργία ἑνὸς χώρου ἀναψυχῆς τῶν νέων, γνώσης καὶ ποικίλης ψυχαγωγίας.
Ν.Ο.
Συνοδικά: Ἀπὸ τὴν Σύνοδο τοῦ Ὀκτωβρίου
Συνῆλθε ὑπὸ τὴν Προεδρία τοῦ Μάκ. Ἀρχιεπισκόπου κ. Χριστοδούλου ἡ Διαρκὴς Ἱερὰ Σύνοδος (9-11/10/2003). Ὁ Μακαριώτατος ἐνημέρωσε, μεταξὺ ἄλλων, τὰ μέλη τῆς Συνόδου γιὰ τὰ ἐγκαίνια τοῦ Γραφείου τῆς Ἀντιπροσωπείας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος στὶς Βρυξέλλες καὶ τὶς ἐκεῖ ἐπαφές του μὲ παράγοντες τῆς Ε.Ε., γιὰ τὴν ἐπίσκεψή του στὸ Ἰάσιο τῆς Ρουμανίας. Ἡ Δ.Ι.Σ. ἀπεφάσισε, μεταξὺ ἄλλων:
–Νὰ ὀρίση ὡς ἐπί μέρους θέματα τοῦ κατὰ τὴν ἐφετινὴ περίδο ἀφιερώματος τοῦ Λαϊκοῦ Πανεπιστημίου στὴν "Συμβολὴ τῆς Ἐκκλησίας καὶ τοῦ Ἱεροῦ Κλήρου εἰς τὴν διαμόρφωσιν τῆς νεοελληνικῆς Ταυτότητος", τὰ ἑξῆς: "Ὀρθοδοξία καὶ Νεοελληνικὴ Ταυτότητα", "Ἡ συμβολὴ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας στὴν παιδεία τοῦ Γένους", "Τὸ κρυφὸ σχολειὸ· μῦθος ἢ πραγματικότητα", "Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία κατὰ τοὺς ἀγῶνας τοῦ Ἔθνους", "Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία καὶ ἡ ἐπίδρασή της στὴν νεοελληνικὴ κοινωνία καὶ νομοθεσία", "Ἡ ἐπιβίωση τῆς ἑλληνορθοδόξου ταυτότητος ἐντὸς τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως" καὶ "Εὐρωπαϊκὸς Διαφωτισμὸς καὶ Ἑλληνορθόδοξη Παράδοση". Τὶς εἰσηγήσεις θὰ κάνουν διακεκριμένοι ἐπιστήμονες.
–Νὰ διοργανώση ἡμερίδα μὲ τὴν συμμετοχὴ ἐκπροσώπων τῆς Ι. Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν καὶ τῶν Ι. Μητροπόλεων μὲ θέμα τὸν τρόπο ἀντιμετωπίσεως τῆς γλωσσικῆς ἀγωγῆς τῶν νέων Κληρικῶν καὶ τῶν πιστῶν γιὰ τὴν κατανόηση τῆς λειτουργικῆς γλώσσας.
–Νὰ σταλῇ Ἐγκύκλιος σὲ ὅλες τὶς Ι. Μητροπόλεις μὲ τὴν ὁποία νὰ συνιστᾶται ἡ ἵδρυση Κέντρων - Ξενώνων γιὰ τὴν ἀντιμετώπιση τοῦ φαινομένου τῶν κακοποιημένων γυναικῶν, θυμάτων σωματικῆς βίας, ἀνάλογο μ' ἐκεῖνο ποὺ λειτουργεῖ στὸ Κέντρο Στήριξης Οἰκογένειας στὴν Ι. Ἀρχιεπισκοπή.
Νὰ τιμήση μὲ τὸ παράσημο τοῦ Ἀποστόλου Παύλου τοὺς κ.κ. Κωνσταντῖνο Πυλαρινό, Ἀναστάσιο Μαρῖνο καὶ Ἀρίστο Κασμίρογλου γιὰ τὴν ἀνιδιοτελῆ προσφορά τους στὸ ἔργο τῆς Ἐκκλησίας.
–Νὰ σταλῇ Ἐγκύκλιο Σημείωμα σὲ ὅλες τὶς Ἱερὲς Μητροπόλεις, σχετικὰ μὲ τὴν λειτουργία τῆς Σχολῆς τοῦ Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων.
–Νὰ ἐκπροσωπηθῇ ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος στὴν Συνάντηση τῶν Ὑπουργῶν Ἐσωτερικῶν τῶν Κρατῶν - Μελῶν τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως, τὸ ὁποῖο διοργανώνεται στὴν Ρώμη ἀπὸ 30-31 Ὀκτωβρίου μὲ θέμα "Διαθρησκειακὸς Διάλογος ὡς παράγων τῆς κοινωνικῆς συνοχῆς τῆς Εὐρώπης", ἀπὸ τὸν Ἐπίσκοπο Ἀχαΐας κ. Ἀθανάσιο.
–Νὰ ἀποσταλῇ ἔγγραφο στὸ Ὑπουργεῖο Ἐθνικῆς Παιδείας καὶ Θρησκευμάτων περὶ τῆς νομοθετικῆς ρυθμίσεως τοῦ ἐπιδόματος ὁδοιπορικῶν ἐξόδων τῶν Ἱεροκηρύκων.
Ἡ Δ.Ι.Σ. ἐνέκρινε, μεταξὺ ἄλλων:
Τὸν νέο Κατάλογο δικαιούχων οἰκογενειῶν τῆς Θράκης γιὰ τὸ ἐπίδομα τοῦ 3ου τέκνου ποὺ ἀφορᾶ στὸ δίμηνο Σεπτεμβρίου - Ὀκτωβρίου 2003. Τὸ ὕψος τῆς ἐπιχορηγήσεως γιὰ τὴν συγκεκριμένη περίοδο ἀνέρχεται στὸ ποσὸν τῶν 162.162 € καὶ θὰ διανεμηθῇ σὲ 693 οἰκογένειες.
2ο Διεθνὲς Χορωδιακὸ Φεστιβὰλ Ναυπάκτου
Ἀπὸ 17 ἕως 19 Ὀκτωβρίου 2003 πραγματοποιήθηκε στὴ Ναύπακτο τὸ 2ο Διεθνὲς Χορωδιακὸ Φεστιβὰλ Ναυπάκτου "Μίκης Θεοδωράκης", τὸ ὁποῖο διοργάνωσε ἡ Μικτὴ Χορωδία Ναυπάκτου, σὲ συνεργασία μὲ τὸ Δῆμο Ναυπάκτου, ὑπὸ τὴν αἰγίδα τῆς Νομαρχιακῆς Αὐτοδιοίκησης Αἰτωλοακαρνανίας.
- Τὴν πρώτη μερα τοῦ Φεστιβάλ, στὸ κλειστὸ γυμναστήριο Ναυπάκτου, πραγματοποιήθηκε ἀνοικτὴ συνεδρίαση τοῦ Δήμ. Συμβουλίου στὴν ὁποία ὁ Μίκης Θεοδωράκης ἀνακηρύχθηκε ὁμόφωνα ἐπίτιμος δημότης Ναυπάκτου. Στὴ συνέχεια ἀπηύθυνε χαιρετισμὸ ὁ . Μητροπολίτης μας κ. Ἰερόθεος, τὸν ὁποῖο ἀκολούθησε στὸ βῆμα ὁ γνωστὸς δημοσιογράφος καὶ στιχουργὸς Λευτέρης Παπαδόπουλος, ποὺ ἀνέπτυξε τὸ θέμα: "Ἔντεχνο Λαϊκὸ Τραγούδι". Στὸ μουσικὸ μέρος τῆς πρώτης μέρας ἡ Μικτὴ Χορωδία Ναυπάκτου, ὑπὸ τὴν διεύθυνση τοῦ Τοντὸρ Καμπακτσίεφ καὶ συνοδεία ὀρχήστρας ἀπέδωσε τὰ ἔργα τοῦ Μ. Θεοδωράκη: "Ἐπιφάνεια Ἀβέρωφ", σὲ ποίηση Γ. Σεφέρη καὶ "Πνευματικὸ Ἐμβατήριο", σὲ ποίηση Ἄγγελου Σικελιανοῦ.
- Τὴν δεύτερη μέρα τοῦ Φεστιβάλ, στὴν Παπαχαραλάμπειο αἴθουσα, πραγματοποιήθηκε τὸ διαγωνιστικὸ μέρος του, στὸ ὁποῖο διαγωνίστηκαν 17 χορωδίες ἀπ' ὅλη τὴν Ἑλλάδα, ἀποδίδοντας χορωδιακὰ ἔντεχνα λαϊκὰ τραγούδια. Τὸ πρῶτο βραβεῖο μοιράστηκαν ἡ "Πολυφωνικὴ Χορωδία Πάτρας" καὶ ἡ χορωδία "Φίλοι Μοντέρνας Μουσικῆς". Τὸ δεύτερο βραβεῖο δόθηκε στὴν χορωδία Πρέβεζας "Ἁρμονία" καὶ τὸ τρίτο στὴν χορωδία τοῦ Δημοτικοῦ Ὠδείου Λάρισας.
- Τὴν τρίτη μέρα τοῦ Φεστιβὰλ πραγματοποιήθηκε στὸ κλειστὸ γυμναστήριο Ναυπάκτου συναυλία τῆς Μαρίας Φραντούρη καὶ τοῦ Πέτρου Πανδή. Παρουσιαστὴς ὅλων τῶν ἐκδηλώσεων τοῦ Φεστιβὰλ ἦταν ὁ Κ. Κωτούλας.
Τὸ 2ο Χορωδιακὸ Φεστιβὰλ Ναυπάκτου ἀπέδειξε ὅτι ἡ Μικτὴ Χορωδία Ναυπάκτου εἶναι ἕνας δυναμικὸς πολιτιστικὸς παράγοντας τῆς πόλης, ὁ ὁποῖος ὅταν βρίσκη τὴν συμπαράσταση τῶν ἀρχῶν δημιουργεῖ πολιτιστικὰ γεγονότα μεγάλης ἐμβέλειας.
Διεθνὲς Συνέδριο μὲ θέμα: "Ψυχοθεραπεία καὶ Ὀρθόδοξη Θεολογία"
Πραγματοποιήθηκε στὶς 1-5 Ὀκτωβρίου ἔ.έ., στὸ Συνεδριακὸ Κέντρο Ἀλιάρτου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Θηβῶν καὶ Λεβαδείας, Διεθνὲς Συνέδριο μὲ θέμα "Ὀρθόδοξη Θεολογία καὶ Ψυχοθεραπεία - συγκλίσεις καὶ ἀποκλίσεις". Τὴν εὐθύνη γιὰ τὴν διοργάνωση τοῦ Συνεδρίου εἶχε Ἐπιτροπὴ ἀποτελουμένη ἀπὸ τοὺς κ. Δ. Κυριαζή, π. Στ. Κοφινά, π. Ἀδαμάντιο Αὐγουστίδη, κ. Κ. Ἐμμανουηλίδη καὶ π. Βασίλειο Θερμό, ἀπευθυνόταν δὲ σὲ Κληρικούς, θεολόγους, ψυχοθεραπευτές, ψυχαναλυτές, ψυχιάτρους, ψυχολόγους καὶ κοινωνικοὺς λειτουργούς. Μεταξὺ τῶν εἰσηγητῶν ἦταν καὶ οἱ Σέβ. Μητροπολῖτες Περγάμου κ. Ἰωάννης μὲ θέμα εἰσήγησης "Ὀντολογία καὶ Ψυχολογία: Θεολογικὴ Προσέγγιση" καὶ Ναυπάκτου κ. Ἰερόθεος, μὲ θέμα "Ἡ Ὀρθόδοξη Νηπτικὴ Θεολογία τῆς Ἐκκλησίας ὡς μέθοδος θεραπείας". Τὰ ἐπὶ μέρους κεφάλαια τῆς εἰσηγήσεως τοῦ Σεβασμιωτάτου κ. Ἱεροθέου ἦταν τὰ ἑξῆς: 1. Ὀρθόδοξη νήψη καὶ ἡσυχία 2. Τὰ πλαίσια τῆς ὀρθοδόξου θεολογίας 3. Μερικὰ ἐνδεικτικὰ κείμενα τῶν ἁγίων Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας 4. Ἕνας σύγχρονος θεραπευμένος ἄνθρωπος (ἀναφέρθηκε στὸν ἁγιασμένο Γέροντα π. Πορφύριο) 5. Ἡ ὀρθόδοξη θεολογία σὲ σχέση μὲ τὴν ὑπαρξιακὴ ψυχολογία του ἄίήήηή καὶ τὴν σύγχρονη νευρολογία καὶ ψυχιατρική. Οἱ εἰσηγήσεις ποὺ ἀκούσθηκαν στὸ Συνέδριο θὰ δημοσιευθοῦν στὰ ἐκδοθησόμενα Πρακτικά.
Ἐπέτειος Ναυμαχίας
Ἑορτάσθηκε στὴν Ναύπακτο ἡ ἐπέτειος τῆς Ναυμαχίας της Ναυπάκτου μὲ πολλὲς καὶ ποικίλες ἑορταστικὲς ἐκδηλώσεις ποὺ διοργάνωσε ὁ Δῆμος Ναυπάκτου. Στὰ πλαίσια τῶν ἐκδηλώσεων αὐτῶν ποὺ διήρκησαν μία ἑβδομάδα ἡ Ἱερὰ Μητρόπολη διοργάνωσε μουσικὴ ἐκδήλωση μὲ τὴν Χορωδία Βυζαντινῆς Μουσικῆς Αἰγίου "Ἅγιος Ἰωάννης Κουκουζέλης". Ἡ ἐκδήλωση ἔγινε στὸν Ἱερὸ Ναὸ τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς καὶ ἄφησε ἄριστες ἐντυπώσεις στοὺς ἀκροατές. Ἀξίζουν συγχαρητήρια στοὺς χορωδοὺς καὶ τὸν χοράρχη κ. Θεοδωρακόπουλο. Τὴν Κυριακὴ 12 Ὀκτωβρίου, στὸν Ι. Μητροπολιτικὸ Ναὸ τοῦ Ἁγίου Δημητρίου μετὰ τὴν θεία Λειτουργία ἐψάλη δοξολογία καὶ ἀκολούθησε λιτανεία μέχρι τὸ λιμάνι, ὅπου ἐψάλη τρισάγιο καὶ ρίφθησαν στεφάνια στὴν θάλασσα.
Δημήτριος Σουκαράς
Πέρασαν ἕξι μῆνες ἀπὸ τὴν εἰς Κύριον ἐκδημία τοῦ ἁγιογράφου Δημητρίου Σουκαρά. Ὁ ἀείμνηστος ἦταν γνωστὸς στὴν Ναύπακτο καὶ στὴν εὐρύτερη περιοχὴ γιὰ τὶς ἁγιογραφίες τοῦ σὲ ἀρκετοὺς Ἱεροὺς Ναοὺς τῆς Μητροπόλεώς μας. Ὁ μακαριστὸς κατέλειπε μνήμη εὐσεβοῦς, ἁπλοῦ καὶ καλόκαρδου ἀνθρώπου καὶ ἁγιογράφου, ποὺ ἔκανε τὴν δουλειά του μὲ ὄρεξη καὶ μεράκι. Ὁ ἄνθρωπος φεύγει ἀπὸ τὸν κόσμον αὐτό, ἀλλὰ τὰ ἔργα του μένουν. Ἔτσι, καὶ τὰ ἔργα τοῦ μακαριστοῦ ἀδελφοῦ μας Δημητρίου Σουκαρὰ θὰ παραμένουν στοὺς Ναοὺς γιὰ νὰ μᾶς τὸν θυμίζουν.
Ἀγαπητὲ καὶ ἀλησμόνητε φίλε Δημήτρη, αἰωνία σου ἡ μνήμη.
Ἀλάτσατα
Κάποια ἀναγνώστριά μας, ἐπισκέφθηκε πρόσφατα τὴν Ἐρυθραία καὶ τὴν Πόλη καὶ αἰσθάνθηκε τὴν ἀνάγκη νὰ μᾶς ἀποστείλει τὶς ἐντυπώσεις της ἀπὸ τὸ ταξίδι της στὶς Πατρίδες. "...Ἡ διαδρομὴ ἦταν Πειραιᾶς, Χίος, Τσεσμέ, Ἀλάτσατα, Βουρλᾶ, Σμύρνη, Ἀϊβαλί, Ἄσσος, Τροία, Τσανάκαλε, Καλλίπολη, Κωνσταντινούπολη, Προῦσα καὶ ἐπιστροφὴ στὸν Τσεσμέ, Χίος, Πειραιᾶς. Τὰ μικρὰ χωριὰ τῆς παλιᾶς Ἐρυθραίας, δηλαδὴ Τσεσμέ, Ἀλάτσατα, Βουρλᾶ, Ἁγία Παρασκευή, Κάτω Παναγιά, διατηροῦν τὴν παλιὰ γραφικότητά τους (ἔτσι μοῦ τὰ περιέγραφε ἡ Ἀλατσατιανὴ γιαγιά μου). Ὑπάρχουν ἀκόμα τὰ ἐγκατελειμμένα σπίτια τῶν Ρωμηῶν. Στὰ Ἀλάτσατα φαίνεται ὅτι δὲν ἔχει περάσει χρόνος ἀπὸ τὸ 1922. Τὸ χωριὸ ἔχει χαρακτηρισθῇ διατηρητέο. Ἡ τρίκλιτη ἐκκλησιὰ τὰ Εἰσόδια τῆς Θεοτόκου, στὴ μέση τοῦ χωριοῦ, εἶναι τζαμί. Τὸ μαρμάρινο τέμπλο ἔχει κατασκευασθῆ ἀπὸ τὸν Ἰωάννη Χαλεπᾶ (1874), πραγματικὸ ἀριστούργημα.
Γραφικὰ τὰ λιμανάκια καὶ καταγάλανα τὰ νερὰ τοῦ Αἰγαίου. Οἱ περιοχὲς δὲν ἔχουν ὑποστῇ τὴν φθορὰ τοῦ τουρισμοῦ. Ἡ βλάστηση πανομοιότυπη μὲ αὐτὴν στὴν Ἑλλάδα. Τὸ λουλούδι τὰ δειλινὰ σοῦ δίνει τὴν ἐντύπωση ὅτι φύεται, γιὰ νὰ θυμίζη τὴν ἑνότητα τοῦ μεσογειακοῦ χώρου. Τὰ ἀρχαιολογικὰ εὑρήματα στὴν Πέργαμο, τὴν Ἄσσο καὶ τὴν Τροία πιστοποιοῦν τὴν ἀκρίβεια τῶν ὅσων μᾶς διδάσκει ἡ ἀρχαία ἑλληνικὴ ἱστορία. Τὴν Σμύρνη καὶ τὸ Ἀϊβαλὶ πολὺ λίγο μπορέσαμε νὰ τὰ χαροῦμε. Ἐπισκεφθήκαμε ὅμως τὸ σπίτι του Σεφέρη, ποὺ τώρα λειτουργεῖ ὡς Ξενοδοχεῖο. Ἡ Πόλη, ἡ μεγάλη Ρωμηά, πλαισιώνεται ἀπὸ τὸν Βόσπορο, τὸν Κεράτιο καὶ τὰ Πριγκηποννήσια καὶ στολίζεται μὲ τὴν Ἀγια-Σοφιά, τὸ Πατριαρχεῖο, τὴ Μονὴ τῆς Χώρας καὶ τὰ τόσα ἄλλα Ρωμαϊκὰ μνημεῖα. Μέχρι σήμερα διατηρεῖ τὸν Ρωμαϊκὸ ἀέρα της.
Πρώτη ἐπίσκεψη στὴ νῆσο Χάλκη. Ὁ πατὴρ Δωρόθεος μᾶς ξενάγησε στὴν Ἱερὰ Μονὴ τῆς Χάλκης Πριγκηποννήσων. Ἐντύπωση μοῦ ἔκανε ἡ ἱερὰ εἰκόνα τῆς Παναγίας τῆς Καμαριωτίσσης ἢ ὅπως μᾶς τὴν εἶπε ἡ Παναγία ἡ Μπλάκ. Δεύτερη ἐπίσκεψη στὴν νῆσο Πρίγκηπο. Ἀνάβαση εἴκοσι λεπτῶν στὸν Ἀη-Γιώργη τον Κουδουνᾶ. Δεξιὰ καὶ ἀριστερὰ στὰ δέντρα καὶ στοὺς θάμνους εἶναι δεμένα κουρελάκια, τάματα τῶν μουσουλμάνων ποὺ δέχονται τὴν θαυματουργικότητά του, ἀλλὰ καὶ τῶν Χριστιανῶν. Στὴν ἐπιστροφὴ πρὸς Τσεσμὲ διανυκτερεύσαμε στὴν Προῦσα. Ἀπὸ τὶς πιὸ γοητευτικὲς πόλεις τῆς Ἀνατολῆς, μὲ πάρα πολὺ πράσινο, ἐκτείνεται στοὺς πρόποδες τοῦ ἀρχαίου Ὀλύμπου τῆς Μυσίας (1650 μ. περίπου ὑψόμετρο). Ἐκεῖ βρίσκεται καὶ ὁ τάφος τοῦ Καραγκιόζη. Τὸ πέρασμα ἀπὸ τὸν Τσεσμὲ στὴ Χίο μας προσγείωσε, ...λίγο ἀπότομα.
***
Σὲ δημοσίευμα τῆς τουρκικῆς ἐφημερίδας Radikal μὲ τοὺς τίτλους "δικάζεται ὁ Πατριάρχης Φαναρίου" (πρώτη σελίδα) καὶ "Ἡ ἀγωγὴ κατὰ τοῦ Βαρθολομαίου", γίνεται εὐρεῖα ἀναφορὰ στὴ δικάσιμο τῆς ὑπόθεσης καταγγελίας ποὺ ὑπέβαλαν τὸ "μέλος τῆς Βουλγαρικῆς Ἐκκλησίας" Bujidar Cipof καὶ ὁ "Ἀρχιπαπᾶς (Ἀρχιμανδρίτης) τῆς Βουλγαρικῆς Ἐκκλησίας" Konstantin Kostof κατὰ τοῦ Πατριαρχείου. Στὸ δημοσίευμα σημειώνονται ὅτι μετὰ τὸν ἀποσχηματισμὸ τοῦ Kostof ἀπὸ τὸ Πατριαρχεῖο οἱ προαναφερθέντες κατέθεσαν καταγγελία στὴν Εἰσαγγελία κατὰ τοῦ Πατριαρχείου. Μεταξὺ ἄλλων χρησιμοποιοῦν τὶς κατηγορίες ὅτι τὸ Πατριαρχεῖο διεκδικεῖ τίτλο οἰκουμενικότητος (!) –σημειωτέον ὅτι ὁ τίτλος Οἰκουμενικὸς δόθηκε στὸν Πατριάρχη τῆς Πόλης ἀπὸ τὴν Δ' Οἰκουμενικὴ Σύνοδο ἤδη ἀπὸ τὸ 451– καὶ ὅτι ἀσκεῖ πίεση ἐπί της (θρησκευτικῆς τους) κοινότητας γιὰ χρήση τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας στὴν λατρεία καὶ ὄχι τῆς τουρκικῆς (!). Κατόπιν τῶν καταγγελιῶν, ἡ Εἰσαγγελία τοῦ Φατὶχ ζήτησε νὰ δικαστοῦν ὁ "Πατριάρχης Φαναρίου καὶ 12 μέλη τῆς Ἱερᾶς Συνόδου" -βάσει τοῦ ἄρθρου 175 τοῦ Ποινικοῦ Κώδικα- γιὰ διάπραξη τοῦ ἀδικήματος τῆς "ἀπαγόρευσης συμμετοχῆς ἀτόμων σὲ ἐκδηλώσεις λατρείας καὶ σὲ θρησκευτικὲς τελετές, μιᾶς ἐκ τῶν θρησκειῶν" καὶ μὲ τὸ αἴτημα ἐπιβολῆς ποινῆς φυλάκισης ἀπὸ 6 μῆνες μέχρι 1 ἔτος. Ἡ συνήγορος τῶν κατηγορουμένων Κεζμπὰν Χατεμὶ ὑποστήριξε, μεταξὺ ἄλλων, ὅτι σὲ μία χώρα μὲ κοσμικὸ καθεστὼς (ὅπως ἡ Τουρκία) δὲν θὰ πρέπη νὰ διεξάγεται δίκη γιὰ ἕνα θέμα ποὺ ἔχει ἐξ ὁλοκλήρου θεολογικό - θρησκευτικὸ χαρακτῆρα. Ὁρίσθηκε νέα δικάσιμος.
***
Στὶς 4 Ὀκτωβρίου ὁ Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος τέλεσε τὰ ἐγκαίνια τοῦ Γραφείου τῆς Ἀντιπροσωπείας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος στὶς Βρυξέλλες. Παρευρέθηκαν, μεταξὺ ἄλλων, ἡ Ἑλληνίδα Ἐπίτροπος κ. Ἄννα Διαμαντοπούλου, Εὐρωβουλευτές, οἱ Μητροπολῖτες Βελγίου, Γαλλίας, Εὐμενείας καὶ ὁ Ἐπίσκοπος Σινώπης. Τὴν Κυριακὴ τὸ πρωὶ τελέσθηκε ἀρχιερατικὸ συλλείτουργο στὸν Ι. Ν. Παμμεγίστων Ταξιαρχῶν καὶ τὸ ἀπόγευμα πραγματοποιήθηκε πολιτιστικὴ ἐκδήλωση ποὺ διοργάνωσε τὸ Λύκειο Ἑλληνίδων Βρυξελλῶν καὶ ἡ ἐκεῖ Ἑλληνικὴ Κοινότητα.
***
"Ἡ γνώση τῶν ἱστορικῶν δεδομένων διευκολύνει τὴν κατανόηση τοῦ εἰδικοῦ προνομιακοῦ καθεστῶτος τοῦ Ἁγίου Ὅρους", εἶναι ὁ τίτλος τῆς ἀνακοίνωσης ποὺ ἐξέδωσε στὶς 10-10-2003 ἡ Ἱερὰ Κοινότητα τοῦ Ἁγίου Ὅρους, μὲ ἀφορμὴ τὸ δεύτερο, μέσα στὸ 2003, ψήφισμα τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Κοινοβουλίου γιὰ τὴν κατάργηση τοῦ ἀβάτου τοῦ Ἁγίου Ὅρους.
***
"Ἡ ἐλεύθερη διακίνηση τῶν ἰδεῶν στὶς Ἡνωμένες Πολιτεῖες εἶναι ἐγγυημένη ἀπὸ τὸ Σύνταγμα καὶ ἡ ὁποιασδήποτε μορφῆς λογοκρισία εἶναι ἀπαράδεκτη· μάλιστα τιμωρεῖται ἀκόμη καὶ μὲ κάθειρξη. Τὸ Σύνταγμα ὅμως, κατὰ τὰ φαινόμενα, παρακάμπτεται καὶ ἡ δίωξη τῆς λογοκρισίας ἀτονεῖ ὅταν πρόκειται γιὰ κάτι ποὺ ἔχει σχέση μὲ τὸ Ἰσραὴλ καὶ γενικότερα μὲ τὸ ἑβραϊκὸ στοιχεῖο. Αὐτὴ τὴ στιγμὴ ἡ Γερουσία συζητεῖ πρόταση γιὰ νὰ ἀπαγορευθεῖ κάθε κριτικὴ τοῦ Ἰσραὴλ στὰ ἀμερικανικὰ Κολλέγια, Πανεπιστήμια καὶ ἄλλα Ἱδρύματα ἀνώτατης ἐκπαίδευσης. Ὁ Γερουσιαστὴς Ρὶκ Σαντόριουμ, τρίτος τῇ τάξει στὴν κομμουνιστικὴ ἱεραρχία τῶν Ρεμπουπλικανῶν, ἀνακοίνωσε πρὸ ἡμερῶν ὅτι πρόκειται νὰ ὑποβάλει σχέδιο νόμου ποὺ θὰ ἀπαγορεύει κάθε κριτικὴ τοῦ Ἰσραὴλ ἐν ὀνόματι τῆς "κατοχύρωσης τῆς κοινωνίας ἔναντι τῆς ἰδεολογικῆς ποικιλομορφίας". Κάθε κρατικὴ ἐνίσχυση πρὸς ἐκπαιδευτικὰ ἱδρύματα θὰ διακόπτεται καὶ οἱ χορηγίες ἰδιωτῶν "θὰ ἀποθαρρύνονται καταλλήλως" ἂν διαπιστωθεῖ ἔστω καὶ ἔμμεση κριτικὴ τῆς πολιτικῆς τοῦ Ἰσραὴλ καὶ τῆς γενικῆς πολιτείας τοῦ ἑβραϊκοῦ στοιχείου τῆς Ἀμερικῆς. Ἡ σχετικὴ τροπολογία θὰ ἐνσωματωθεῖ στὸ βασικὸ νόμο περὶ Ἀνωτάτης Ἐκπαίδευσης, ὁ ὁποῖος, πέραν τῶν ἄλλων, ἐπιμένει στὴν κατοχύρωση τῆς ἀνεξαρτησίας τῶν πνευματικῶν ἱδρυμάτων τῶν ΗΠΑ σὲ θέματα ἰδεολογίας. Κατὰ τὸν Γερουσιαστή, κάθε κριτικὴ τοῦ Ἰσραὴλ ἀποτελεῖ "σαφῆ ἐκδήλωση ἀντισημιτισμοῦ"". (ΒΗΜΑ, Στάθης Εὐσταθιάδης).
***
Τὸ ποσὸ τῶν 5.000 εὐρὼ θὰ ἀποστείλη ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος στὸν Ἕλληνα Πρόξενο τῆς Λιθουανίας μὲ σκοπὸ νὰ βοηθήση τὸ Σχολεῖο ἑλληνικῆς γλώσσας ποὺ λειτουργεῖ ἐκεῖ.
***
"Revolve: The Complete New Testament", ἔτσι ὀνομάζεται ἡ μοντέρνα ἔκδοση τῆς Καινῆς Διαθήκης ὑπὸ μορφὴν περιοδικοῦ στὴν Ἀμερικὴ καὶ ἀπευθύνεται σὲ κορίτσια. Εἶναι μιὰ ἔκδοση ἄνευ προηγουμένου. Βασίζεται στὰ διδάγματα τῆς Βίβλου (δὲν περιλαμβάνεται ἡ Παλαιὰ Διαθήκη) καὶ δίνει συμβουλὲς στὶς νεαρὲς Ἀμερικανίδες ποὺ εἶναι πιστές, σχετικὰ μὲ τὴν ἔνδυση καὶ τὴν σχέση τῶν δύο φύλων! Γιὰ παράδειγμα γράφεται ὅτι μιὰ κοπέλα πρέπει νὰ προσεύχεται καθημερινὰ γιὰ τοὺς ἀνθρώπους ποὺ ἔχουν μεγάλη ἐπιρροή! Ὅμως δὲν διευκρινίζει ποιοὶ εἶναι αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι. Ἐπίσης, ὀφείλουν νὰ ἐλέγχουν τὸ "θεϊκὸ περιεχόμενο" τῶν ἀγοριῶν μὲ τὰ ὁποῖα συναναστρέφονται! Ἀκόμα πρέπει νὰ ἔχουν στὸ μυαλό τους ὅτι στὸν Χριστὸ δὲν ἀρέσουν τὰ προκλητικὰ ροῦχα! "Πρωτότυπο", "ἀμφιλεγόμενο", "συντηρητικό", "πρωτάκουστο", "προσβλητικό", εἶναι οἱ χαρακτηρισμοὶ γιὰ τὸ περιοδικὸ αὐτό. Ἀπὸ περιέργεια καὶ μόνο ἑκατομμύρια Ἀμερικανοὶ ἀγόρασαν σχεδὸν ὅλα τὰ 44 ἑκατομμύρια ἀντίτυπα!!
***
Ἡ "Ἀλληλεγγύη" τῆς Ἐκκλησίας παραμένει στὸ Ἰράκ, ἐνῷ ἄλλοι ἀνθρωπιστικοὶ ὀργανισμοὶ ἀποχωροῦν. Ὁ ὑπεύθυνος τῆς "Ἀλληλεγγύης" π. Ἰγνάτιος εἶπε ὅτι μολονότι στὸ χάος αὐτῆς τῆς δύστυχης χώρας οἱ ἄνθρωποι ποὺ ἐργάζονται στοὺς ἀνθρωπιστικοὺς ὀργανισμοὺς εἶναι ἀπροστάτευτοι καὶ ἐκτεθειμένοι σὲ μεγάλους κινδύνους ἀπὸ τὴ δράση Ἰρακινῶν ἀνταρτῶν καὶ ἄλλων ἐγκληματικῶν συμμοριῶν, παραμένουν ἐκεῖ, διότι τὰ προβλήματα τοῦ ἰρακινοῦ λαοῦ ὅλο καὶ μεγαλώνουν καὶ οἱ ἐκκλήσεις γιὰ βοήθεια συνεχῶς πληθαίνουν.
***
Ἡ Ὀρθόδοξη Ἱεραποστολὴ ἁπλώνει τὶς ρίζες της ἀργὰ ἀλλὰ σταθερὰ σκορπῶντας το φῶς τοῦ Εὐαγγελίου στὶς περοχὲς ποὺ προσεγγίζει. Ἔτσι 1) ἕνας νέος ἱερὸς ναὸς θεμελιώθηκε στὴ Ζιμπάμπουε μέσα σὲ πανηγυρικὴ ἀτμόσφαιρα. 2) Οἱ κάτοικοι δύο χωριῶν τῆς Γκάνας, ὕστερα ἀπὸ πολύμηνη κατήχηση, βαπτίσθηκαν Ὀρθόδοξοι Χριστιανοὶ ἀπὸ τὸν Ἐπίσκοπο τῆς περιοχῆς. 3) Μέσα σὲ κλίμα κατάνυξης χειροτονήθηκαν δύο νέοι ὀρθόδοξοι κληρικοὶ στὴ Βενετία ἀπὸ τὸν Μητροπολίτη Ἰταλίας.
- Προβολές: 2920