Βιβλιοπαρουσίαση: Ναυπάκτου κ. Ἱεροθέου: “Μια βραδυά στην έρημο του Αγίου Όρους” στα κινέζικα

“Μια βραδυά στην έρημο του Αγίου Όρους” στα κινέζικαΕίχαμε δημοσιεύσει και παλαιότερα την είδηση ότι το βιβλίο του Σεβ. Μητροπολίτου κ. Ιεροθέου “Μια βραδυά στην έρημο του Αγίου Όρους”, που έχει ήδη δεκαεννιά εκδόσεις στα ελληνικά και έχει μεταφρασθή σε δέκα ξένες γλώσσες με πρωτοβουλία των μεταφραστών, μεταφράσθηκε και στα κινέζικα για τις ανάγκες της ιεραποστολής στην Κίνα. Ο ιεραπόστολος π. Ιωνάς έστειλε το μεταφρασμένο και σελιδοποιημένο βιβλίο σε μορφή φίλμ, και η Ιερά Μονή Πελαγίας ανέλαβε να το τυπώση και να το αποστείλη με κοντέϊνερ στην Τάϊ-Πέϊ με δικά της έξοδα, ώστε όλα τα έσοδα από το βιβλίο να διατεθούν για τις ανάγκες της νεογέννητης ορθόδοξης Ενορίας. (Ὁ σύνδεσμος τῆς σελίδος τῆς ἐνορίας τῆς Ἁγίας Τριάδος τῆς Τάϊ-Πέϊ τῆς Ταϊβάν εἶναι ἐνημερωμένος: 2 Φεβρουαρίου 2015 http://www.orthodox.cn/catechesis/onenight/index.html )

Εν συνεχεία δημοσιεύεται ο πρόλογος του Σεβασμιωτάτου για την έκδοση στα κινέζικα.

* * *

Το παρόν βιβλίο το οποίο γράφηκε πρωτοτύπως στην ελληνική γλώσσα, αλλά μεταφράσθηκε σε πολλές άλλες γλώσσες, τώρα μεταφράσθηκε στην κινεζική γλώσσα, από την άίιή έήήη, για τις ποιμαντικές ανάγκες της ιεραποστολής στην Άπω Ανατολή και δημοσιεύεται με την φροντίδα της Ιεράς Μονής Γενεθλίου της Θεοτόκου της Ιεράς Μητροπόλεως Θηβών και Λεβαδείας.

Πρόκειται για την συνομιλία που είχα πριν 30, περίπου, χρόνια με έναν ερημίτη μοναχό, που ασκείτο στο Άγιον Όρος, και η συνομιλία αυτή αναφερόταν στην προσευχή, η οποία είναι αφ’ ενός μεν μια προσπάθεια να έλθη ο άνθρωπος σε συνάντηση με τον Θεό, αφ’ ετέρου δε είναι έκφραση της αγάπης προς τον Θεό, λόγω της κοινωνίας μαζί Του.

Θα ήθελα, εισαγωγικά, χάριν της ενημερώσεως των αναγνωστών της παρούσης εκδόσεως, να υπογραμμίσω μερικά διευκρινιστικά σημεία.

Το Άγιον Όρος βρίσκεται στην Ελλάδα και ανήκει πνευματικά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, το οποίο φροντίζει για την καλή λειτουργία του. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι η πρωτόθρονη Εκκλησία, η οποία όχι μόνον προεδρεύει στις Πανορθόδοξες Διασκέψεις, στις οποίες συμμετέχουν όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες που ζουν και εργάζονται στον κόσμο, αλλά συγχρόνως αναλαμβάνει διάφορες πρωτοβουλίες για την ευστάθεια και την ενότητα των Ορθοδόξων Εκκλησιών.

Επίσης, οι μοναχοί που διαμένουν στο Άγιον Όρος αγωνίζονται για την σωτηρία τους μέσα στα πλαίσια της Ορθοδόξου Θεολογίας της Εκκλησίας.

Η σωτηρία του ανθρώπου στην Ορθόδοξη Εκκλησία εννοείται ως κοινωνία ολοκλήρου του ανθρώπου (ψυχή και σώμα) με τον προσωπικό Θεό και όχι ως απελευθέρωση δήθεν της αθανάτου ψυχής από το θνητό σώμα. Αυτή η σωτηρία επιτυγχάνεται με την κοινωνία του ανθρώπου με τον Θεάνθρωπο Χριστό, ο Οποίος έγινε άνθρωπος, χωρίς να αποβάλη την Θεότητά Του, για να σώση τον άνθρωπο. Στον Χριστό ενώθηκε η θεία με την ανθρώπινη φύση και έτσι έχουμε και εμείς την δυνατότητα να κοινωνούμε του Θεού. Αυτός έγινε το μοναδικό φάρμακο για μάς.

Ο Θεάνθρωπος Χριστός μας απεκάλυψε ότι ο Θεός είναι Τριαδικός - Πατήρ, Υιός και Άγιον Πνεύμα - και ότι τα πρόσωπα της Αγίας Τριάδος έχουν κοινή ουσία μεταξύ τους και ιδιαίτερες υποστάσεις. Η διδασκαλία περί προσώπου - υποστάσεως είναι πολύ σημαντική για την Ορθόδοξη θεολογία, γιατί έτσι ο Θεός δεν είναι ούτε μια αφηρημένη ιδέα, αλλά ούτε και ταυτίζεται με τα κτίσματα. Και όσοι άγιοι μέσα στην Εκκλησία έφθασαν στην κοινωνία με τον Τριαδικό Θεό, απέκτησαν εμπειρία αυτής της αλήθειας, αφού αισθάνθηκαν αγάπη και τρυφερότητα από τα Πρόσωπα της Αγίας Τριάδος. Η “ιδέα” δεν μπορεί να αγαπά, μόνο το πρόσωπο αγαπά. Υπάρχουν κείμενα στην Ορθόδοξη Εκκλησία που εγράφησαν από αγίους, και δείχνουν αυτόν τον προσωπικό χαρακτήρα του Θεού. Για παράδειγμα ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής (7ïò αιώνας μ. Χ.) γράφει ότι ο Θεός είναι έρωτας και εραστό και ως έρωτας κινείται προς τον άνθρωπο και ως εραστό ελκύει προς τον εαυτό του τα δεκτικά του έρωτος.

Η κοινωνία του ανθρώπου με τον Χριστό και δι’ αυτού με τον Τριαδικό Θεό, επιτυγχάνεται με τα μυστήρια και την άσκηση. Με τα μυστήρια του Βαπτίσματος και του Χρίσματος γινόμαστε μέλη του Σώματος του Χριστού, και με την θεία Ευχαριστία κοινωνούμε του Σώματος και του Αίματος του Χριστού. Επίσης, η άσκηση είναι η τήρηση των εντολών του Χριστού, δια των οποίων εντολών θεραπεύεται ο άνθρωπος από τα πάθη του και ενοποιείται εσωτερικά. Ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο λέμε ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι πνευματικό Νοσοκομείο, που θεραπεύει και μεταμορφώνει τον άνθρωπο, δηλαδή την φιλαυτία την μετατρέπει σε φιλοθεΐα και φιλανθρωπία. Ο Θεός δεν είναι άγνωστος, αλλά οικείος, και ο συνάνθρωπος δεν είναι ξένος, αλλά αδελφός. Έτσι αναπτύσσονται προσωπικές σχέσεις μεταξύ του ανθρώπου και του Θεού.

Η προσευχή του Ιησού, που αναλύεται σε αυτό το βιβλίο, εκφράζει την αγάπη του ανθρώπου προς τον Θεό, και αποβλέπει στην απόκτηση της προσωπικής σχέσης του με τον Θεό. Με την προσευχή που γίνεται μέσα στα πλαίσια της Ορθοδόξου Παραδόσεως, ο άνθρωπος εκφράζει, αλλά και αυξάνει την αγάπη του προς τον Θεό, και στην συνέχεια αγαπά και όλον τον κόσμο, τον οποίο αγαπά ο Θεός. Έτσι η προσευχή είναι μια πορεία, μια ενέργεια, μια δύναμη.

Ο π. Ιωνάς διακονεί αυτήν την θεολογία. Συνάντησε στο Άγιον Όρος μοναχούς, που γνώρισαν τον Θεό και αγάπησαν τους ανθρώπους και ολόκληρη την κτίση πραγματικά. Βρίσκεται και εκείνος σε αυτήν την προοπτική. Έλαβε τις ευχές αυτών των αγίων μοναχών και τώρα εργάζεται ιεραποστολικά στην Ταϊβάν. Αυτό με χαροποιεί ιδιαίτερα και προσεύχομαι στον Θεό να του δίνη δύναμη και πνευματική έμπνευση στον αγώνα του. Η παρούσα έκδοση είναι μια προσφορά αγάπης της Ιεράς Μονής Γενεθλίου της Θεοτόκου (Πελαγίας) στην ιεραποστολική διακονία, την οποία επιτελεί ο π. Ιωνάς στην Ταϊβάν.

Συγχρόνως, εύχομαι στους αναγνώστας αυτού του βιβλίου να δοκιμάσουν την αξία και την δύναμη της προσευχής στον προσωπικό Θεό, την αξία και την δύναμη του ονόματος του Χριστού. Γιατί η προσευχή, κατά τον άγιο Ιωάννη τον Σιναΐτη είναι συνουσία ανθρώπου και Θεού και το όνομα του Χριστού, που είναι η θεία ενέργειά Του, είναι μεγάλη δύναμη.

Σε μια εποχή μοναξιάς και απογνώσεως η αίσθηση του προσωπικού Θεού και η κοινωνία μαζί Του προσφέρει υπαρξιακή ειρήνη, αγάπη και μας ελευθερώνει από την δουλεία που θέλουν να μας επιβάλλουν τα κτίσματα.

Έγραφα στην Ναύπακτο

την 10η Ιανουαρίου 2004,

εορτή του αγίου Γρηγορίου Νύσσης

† Ο Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ

Ετικέτες: Βιβλιοπαρουσίαση

  • Προβολές: 1677

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance