Ἡ Ποιμαντικὴ τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων

του Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου

στην δημοσιογράφο κ. Γωγώ Καραλή, για την Εφημερίδα “Πελοπόννησος” Πατρών

(Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα “Πελοπόννησος”, την Κυριακή 5-9-2004)

1. Ερώτηση: Ποιά είναι η άποψή σας για το ντόπιγκ;

Απάντηση: Το θέμα του ντόπιγκ είναι μεγάλο και η Συνοδική Επιτροπή μας είχε ασχοληθή ιδιαίτερα και με το ζήτημα αυτό, διότι ένα μέλος της, ο αείμνηστος Ιωάννης Κοΐνης χειρουργός ιατρός στον “Ευαγγελισμό” και πρώην Βαλκανιονίκης, εγνώριζε καλά το θέμα, έγραψε δε και σχετικό βιβλίο. Είναι σοβαρό θέμα, διότι ακόμη και η ΔΟΕ δεν μπορεί να το επιλύση πλήρως. Έχει καταρτίσει μία λίστα απαγορευμένων ουσιών (διεγερτικά, ναρκωτικά, αναβολικά, ορμόνες, οιστρογόνα, ουσίες απόκρυψης κλπ.) υπάρχουν όμως και άλλες ουσίες που δεν απαγορεύονται, όπως και άλλες ουσίες που δεν ανιχνεύονται ακόμη. Επίσης για να απαγορευθή μια ουσία, πρέπει να βρεθή μια μέθοδος που θα αποδεικνύη επιστημονικά την ύπαρξη της ουσίας στα ούρα του αθλητού σε πυκνότητα ανώτερη της επιτρεπομένης. Ακόμη από την στιγμή που κυκλοφορεί στην αγορά μία ουσία, μπορεί να περάσουν δυόμιση ώς έξι χρόνια για να βρεθούν μέθοδοι ανιχνεύσεως και να θεωρήται απηγορευμένη, οπότε οι αθλητές μέχρι τότε μπορεί να την λαμβάνουν χωρίς να ανιχνεύεται. Βέβαια και στο θέμα του καταρτισμού της λίστας απαγορευτικών ουσιών υπάρχουν σοβαρές παρεμβάσεις από φαρμακοβιομηχανίες. Αυτά δείχνουν την ευρύτητα του θέματος.

Πρέπει να σημειωθή ότι ο Σπύρος Λούης έτρεξε στον Μαραθώνιο δρόμο σε 2:58΄:50΄΄ ενώ στους Αγώνες που μόλις έληξαν, ο πρώτος νικητής του Μαραθωνίου διήνυσε την ίδια απόσταση σε 2:10΄:55΄΄, δηλαδή κατέβασε τον χρόνο κατά 47΄:55΄΄, περίπου μια ώρα, κατά το ένα τρίτο. Αυτό, παρά την ιδιαίτερη τεχνική, είναι δύσκολο να γίνη και πιστεύω κινείται πέρα από τις ανθρώπινες δυνάμεις. Και το ερώτημα τίθεται το τί θα συμβή αν εφαρμοσθή το γενετικό ντόπιγκ που έρχεται ακάθεκτα και θεωρείται ότι τα πρώτα δείγματα θα τα αντιμετωπίσουμε στους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Πεκίνο το 2008.

Οι αθλητές από την πλευρά τους, που έχουν αγάπη για τον αθλητισμό, εμπιστεύονται τον προπονητή τους, και δέχονται να λαμβάνουν τα “συμπληρώματα διατροφής” όπως τους τα χαρακτηρίζει, χωρίς ενδεχομένως να γνωρίζουν περί τίνος πρόκειται. Είναι δε γνωστόν ότι ο έλεγχος ντόπιγκ γίνεται επιλεκτικά. Όλα αυτά δείχνουν ότι είναι μεγάλο το πρόβλημα του ντόπιγκ και πολλοί προτείνουν ότι η επίλυσή του δεν θα προέλθη από την λίστα των απαγορευμένων ουσιών, αλλά από την κατάργηση του επαγγελματικού αθλητισμού, την επικράτηση του ερασιτεχνικού αθλητισμού και την καθιέρωση ερασιτεχνικών Ολυμπιακών Αγώνων, με μόνιμη τέλεσή τους, διεθνοποιημένη περιοχή, μικρότερης διάρκειας αγώνων, μείωση των αθλημάτων. Μπορεί να φαίνονται ανέφικτες αυτές οι λύσεις στην εμπορευματοποιημένη κοινωνία που ζούμε, αλλά αν δεν γίνη κάτι τέτοιο, τότε είναι υποκρισία να μιλάμε για αντιντόπιγκ και για “καθαρούς” Ολυμπιακούς αγώνες.

 

 

2. Ερώτηση: Όλα αυτά δεν αποτελούν επέμβαση στο έργο του Θεού; Πώς η Εκκλησία βλέπει αυτό το ζήτημα;

Απάντηση: Πολλά πράγματα στην εποχή μας είναι υπερβολική επέμβαση στην φυσική ζωή. Μέσα σ' αυτά εντάσσεται και ο πρωταθλητισμός. Βεβαίως η Εκκλησία δεν δέχεται τις υπερβολές απ' οπουδήποτε και αν προέρχονται. Χρειάζεται μία ισορροπία. Ακόμη και ο Αριστοτέλης έλεγε ότι “τά τε υπερβάλλοντα γυμνάσια και τα ελλείποντα φθείρει την ψυχήν· σώζεται δε η σωφροσύνη υπό της μεσότητος”.

 

 

3. Ερώτηση: Πόσο ο πρωταθλητισμός προάγει το πνεύμα;

Απάντηση: Αυτό είναι ένα πρόβλημα, γιατί άλλο είναι ο αθλητισμός και άλλο ο πρωταθλητισμός. Πρέπει να γίνεται διάκριση μεταξύ αυτών των δύο. Η Εκκλησία χρησιμοποιεί στις νεανικές της συναντήσεις, κατασκηνώσεις κλπ., τον υγιή αθλητισμό, ο οποίος μαζί με την προσπάθεια καλλιεργήσεως της ψυχής βοηθά στην εξισορρόπηση του ανθρώπου.

Σήμερα, δυστυχώς, δίνεται μεγάλη προσοχή μόνον στο σώμα που καταλήγει σε μια σωματολατρεία. Το σύνθημα “γρηγορότερα - ψηλότερα – δυνατότερα”, είναι αιτία πολλών αρνητικών καταστάσεων στον αθλητισμό.

Γενικά, μαζί με τον αθλητισμό πρέπει να καλλιεργήται και το πνεύμα του ανθρώπου, ώστε να υπάρχη μία ισορροπία στον άνθρωπο. Αυτό υπογραμμίζει ο άγιος Νεκτάριος σε σχετική μελέτη του με τίτλο “Περί γυμναστικής”.

 

 

4. Ερώτηση: Ως Εκκλησία της Ελλάδος και ως Πρόεδρος της αρμοδίας Συνοδικής Επιτροπής είσθε ικανοποιημένος από τους Ολυμπιακούς Αγώνες;

Απάντηση: Από πλευράς Εκκλησίας δεν είχαμε σύμπραξη σε όλα αυτά που έγιναν. Εμείς αντιμετωπίσαμε την πρόκληση αυτή μέσα από την ποιμαντική προοπτική της Εκκλησίας. Είμαστε υποχρεωμένοι να αντιμετωπίζουμε ποιμαντικά κάθε περίπτωση, ακόμη και αυτές που δεν συμφωνούμε.

Στο Ολυμπιακό χωριό μας παρεχώρησαν έναν χώρο για τις θρησκευτικές ανάγκες των Ορθοδόξων αθλητών, εθελοντών και εργαζομένων εκεί, που προέρχονταν από την Ελλάδα και άλλες Ορθόδοξες Χώρες και αποτελούσαν έναν πληθυσμό περίπου τριάντα χιλιάδων (30.000) ατόμων. Πολλοί από αυτούς, ιδίως Έλληνες και Σλαύοι Αθλητές, όπως και εργαζόμενοι και εθελοντές ήταν Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Αρκετοί εκκλησιάστηκαν, ζήτησαν να γίνη ακολουθία του Ευχελαίου, παρακολούθησαν Παρακλήσεις, ζήτησαν την συμπαράσταση των Ιερέων.

Ακόμη ασχοληθήκαμε έμμεσα με την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων. Πριν δύο χρόνια συναντηθήκαμε με τον Δημήτρη Παπαϊωάννου και είχαμε μία ενδιαφέρουσα συζήτηση μαζί του. Βέβαια δεν μας απεκάλυψε τα σχέδιά του, μας άκουσε όμως με πολύ προσοχή. Είχαμε επισημάνει λοιπόν πώς αν στο Σίδνεϊ, κατά την τελετή έναρξης, παρουσιάστηκε η μικρή παράδοση της Αυστραλίας, πολύ περισσότερο στην Ελλάδα θα έπρεπε να παρουσιασθή ή όλη διαχρονική παράδοσή της, να αρχίση δηλαδή η θεματολογία από την αρχαία Ελλάδα και να φθάση στην σύγχρονη Ελλάδα. Και το είπαμε αυτό, διότι επικρατούσε μια παγανιστική αντίληψη εκείνη την εποχή, κατά την οποία στην τελετή έναρξης να μη παρουσιασθή όλη η ιστορία μας, κυρίως να απαλείψουν το Βυζάντιο, γιατί τότε με αυτοκρατορικό διάταγμα σταμάτησαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες. Εμείς όμως είχαμε διαφορετική άποψη επί του θέματος, ότι δεν θα έπρεπε να αγνοηθή μια ιστορική περίοδος. Διεπίστωσα δε ότι στις τελετές αυτές πέρασαν και το Βυζάντιο και η σύγχρονη κοινωνική ζωή. Αυτό οφείλεται και στην κ. Γιάννα Αγγελοπούλου και στον Δημήτρη Παπαϊωάννου.

Παράλληλα με τις πολλές συναντήσεις που είχαμε, ο Αρχιεπίσκοπος και εγώ, με την κ. Γιάννα Αγγελοπούλου, είχαμε επισημάνει πώς και η Εκκλησία θα μπορούσε να έχη κάποια συμμετοχή στην τελετή έναρξης, για να μη δοθή η εντύπωση ότι εδώ κατοικούν αρχαίοι Έλληνες, αλλά ζουν Χριστιανοί ορθόδοξοι. Δεν ήταν βέβαια δυνατόν η τελετή να αρχίση με ακολουθία ή προσευχή, αλλά τελικά η χορωδία της Εκκλησίας της Ελλάδος τραγούδησε τον ολυμπιακό ύμνο, που συνέταξε ο εθνικός μας ποιητής Κωστής Παλαμάς, ο εκφραστής αυτός της Ρωμηοσύνης.

 

 

5. Ερώτηση: Γενικά είσθε ικανοποιημένος από τους Ολυμπιακούς Αγώνες που έγιναν στην Ελλάδα;

Απάντηση: Θα μείνω μόνον στην εκκλησιαστική πλευρά του θέματος, γιατί στα υπόλοιπα δεν θέλω να αναμειχθώ. Συγκροτήσαμε μια ομάδα είκοσι Ιερέων, η οποία εργάστηκε πολύ καλά στο Ολυμπιακό χωριό και απέσπασε τα συγχαρητήρια πολλών υπευθύνων. Σε μια πρόσφατη επίσκεψη του Αρχιεπισκόπου που τον συνόδευα στο Ολυμπιακό χωριό, ο Δήμαρχος του Χωριού εξέφρασε την ικανοποίησή του για τον τρόπο που λειτούργησε το θρησκευτικό κέντρο και ιδίως τον τρόπο που εργάσθηκε η ομάδα των ορθοδόξων Κληρικών, οι οποίοι ήταν πολύγλωσσοι, ένας γνώριζε πέντε γλώσσες, και μπορούσαν να επικοινωνούν με όλους τους ορθοδόξους. Ήταν χαρούμενοι και ευπροσήγοροι (είχαμε κάνει κάποια εκπαίδευση) και εκφράζονταν με μειλιχιότητα, δίχως φανατισμούς. Στο θρησκευτικό Κέντρο, σε άλλους βέβαια χώρους, εκτός από τους Χριστιανούς, βρίσκονταν Εβραίοι, Μουσουλμάνοι Ινδουϊστές και Βουδιστές. Οι Ιερείς μας είχαν συζητήσεις μαζί τους. Έτσι διαφυλάξαμε την παράδοσή μας, κάναμε ποιμαντική με αυτούς που το εζήτησαν και ταυτόχρονα σεβαστήκαμε και την παράδοση των άλλων. Ήταν μια πιλοτική εργασία για το πώς μπορεί να λειτουργήση μια πολυπολιτισμική κοινωνία.

 

 

6. Ερώτηση: Δηλαδή πήραμε και εκεί άριστα;

Απάντηση: Νομίζω ότι έγινε μια πολύ καλή εργασία, όπως το επεσήμαναν και μερικοί δημοσιογράφοι στις εφημερίδες τους και οι Ιερείς μας απέκτησαν μια πολύ καλή εμπειρία. Όπως μας είπαν, στο Σίδνεϊ δεν υπήρχε αντίστοιχο θρησκευτικό Κέντρο. Έτσι ικανοποιήθηκε η θρησκευτική αναζήτηση των ανθρώπων χωρίς να υπάρχουν ακρότητες ή αντιπαλότητες, χωρίς να γίνη παράβαση των ιερών Κανόνων και όλα εξελίχθηκαν σε ένα κλίμα ειρήνης και αγάπης. Κατά την επίσκεψή μας στο Ολυμπιακό χωριό και στο θρησκευτικό Κέντρο, ο Μακ. Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Χριστόδουλος είχε ιδιαίτερες συναντήσεις και συζητήσεις και με τους αρχηγούς των Βουδιστών και των Μουσουλμάνων, που παρευρίσκονταν εκείνη την ώρα εκεί. Είναι γνωστόν ότι βασική αρχή της ΔΟΕ είναι να ικανοποιούνται τα θρησκευτικά συναισθήματα των ανθρώπων που διαμένουν στο Ολυμπιακό χωριό, αλλά να μη θεωρήται το Ολυμπιακό χωριό ως χώρος Ιεραποστολής.

 

 

7. Ερώτηση: Θα συνεχίσετε με τους Παραολυμπιακούς;

Απάντηση: Βεβαίως θα συνεχίσουμε, διότι υπάρχει και μεγαλύτερη ανάγκη. Πρέπει να δείξουμε την αγάπη μας στα παιδιά αυτά, τα οποία όπως έλεγε ο Αντώνης Σαμαράκης δεν είναι παιδιά με ειδικές ανάγκες αλλά παιδιά με ιδιαίτερες ικανότητες, και πρέπει να έχουν μια αγάπη για την ζωή, παρά τα προβλήματα που έχουν. Οι Ιερείς μας θα βοηθήσουν και με την πείρα που έχουν αποκτήσει. Επίσης σκοπεύουμε να συνεχίσουμε την επικοινωνία με τους αθλητές μας που έχουν ανάγκη της παρουσίας της Εκκλησίας. Οι ίδιοι οι Ολυμπιονίκες, όπως ο Κακλαμανάκης σε μία ημερίδα που κάναμε μας είπαν ότι έχουν ανάγκη της Εκκλησίας και του Θεού.

 

 

8. Ερώτηση: Πόσο εύκολο ήταν να οργανωθή αυτή η δράση από την πλευρά της Εκκλησίας;

Απάντηση: Ήταν μια προσπάθεια που ξεκίνησε τις αρχές του 1999. Η Ιερά Σύνοδος με όρισε πρόεδρο της Επιτροπής, στην οποία συγκαταλέγονταν ως μέλη πολλά επίλεκτα πρόσωπα της κοινωνία μας από όλους τους χώρους. Ιδιαιτέρως θα πρέπει να μνημονεύσω τον αθλητικό δημοσιογράφο κ. Μανώλη Μαυρομάτη, νυν Ευρωβουλευτή, ο οποίος με την πείρα που είχε μας βοήθησε πολύ. Συνεδριάζαμε δύο-τρείς φορές τον μήνα σε πολύωρες συνεδριάσεις, γιατί έπρεπε να καθορίσουμε τον σκοπό της Επιτροπής και να αποφασίσουμε τον τρόπο δράσης. Ξεκαθαρίσαμε ότι η δική μας δράση έπρεπε να κινηθή στον ποιμαντικό χώρο, χωρίς να συμμετέχουμε σε όλα όσα γίνονται στους Ολυμπιακούς αγώνες. Εργαστήκαμε θετικά και αυτό φαίνεται από τα δύο Συνέδρια που διοργανώσαμε με θέμα “Αθλητισμός και Εκκλησία”, τις εκδόσεις που έγιναν, την ενημέρωση του κοινού, την θεία Λειτουργία που έκανε ο Μακαριώτατος για τους αθλητές, την επικοινωνία που είχαμε με τους αθλητές μας, την λατρευτική και ποιμαντική διακονία στο ολυμπιακό χωριό, την συμμετοχή της χορωδίας της Εκκλησίας στην τελετή έναρξης, την προώθηση του εθελοντισμού κλπ.

Βέβαια υπάρχουν πολλές απόψεις επί του θέματος, τις οποίες λάβαμε σοβαρώς υπόψη.Μας βοήθησαν και όσοι έκαναν θετική κριτική. Αλλά πρέπει και πάλι να υπογραμμίσω ότι όπως εργάζεται η Εκκλησία ποιμαντικά στον στρατό, χωρίς να συμφωνεί με όλα όσα γίνονται εκεί, όπως εργάζεται στα σχολεία, την κοινωνία ποιμαντικά, χωρίς να συνευδοκή με όσα αρνητικά γίνονται, το ίδιο εργαστήκαμε και εδώ ποιμαντικά, χωρίς να συμμετέχουμε ή να συμφωνούμε με όσα αρνητικά γίνονται σε τέτοιες περιπτώσεις ή έγιναν.

 

Ετικέτες: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

  • Προβολές: 1491

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance