Γραπτὰ Κηρύγματα: Τὸ Φῶς καὶ τὰ φῶτα
Κυριακὴ 13 Ἰουλίου (Ἁγίων Πατέρων)
Ἡ σημερινὴ Κυριακὴ εἶναι ἀφιερωμένη ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία στοὺς ἁγίους Πατέρας ποὺ συγκρότησαν τὴν Τετάρτη (Δ ) Οἰκουμενικὴ Σύνοδο στὴν Χαλκηδόνα καὶ δογμάτισε γιὰ τὶς δύο φύσεις στὸν Χριστό, τὴν θεία καὶ τὴν ἀνθρωπίνη, καὶ γιὰ τὸ πὼς ἐνεργοῦσαν οἱ δύο αὐτὲς φύσεις στὸ ἑνιαῖο πρόσωπό Του. Τὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα ἀναφέρεται στὸν λόγο τοῦ Χριστοῦ ποὺ εἶπε στοὺς Μαθητὲς Τοῦ ὅτι εἶναι φῶτα στὸν κόσμο καὶ ὅτι θὰ πρέπη νὰ λάμπουν μὲ τὴν διδασκαλία καὶ τὰ ἔργα τους. Ἀλλὰ γιὰ νὰ μπορῇ κανεὶς νὰ λάμπη τόσο μὲ τὴν διδασκαλία ὅσο καὶ μὲ τὰ ἔργα θὰ πρέπη ὁ ἴδιος νὰ εἶναι φῶς, νὰ ἔχη λάβει τὸ Φῶς τοῦ Θεοῦ μέσα Του καὶ νὰ ἔχη σύνδεσμο μὲ τὸ αἰώνιο ἄκτιστο Φῶς, τὸ Φῶς τοῦ Θεοῦ. Ἄλλωστε, οἱ Μαθητὲς πρῶτα ἔλαβαν το Φῶς τοῦ Θεοῦ καὶ ἔπειτα ἔλαμπαν μὲ ὅλη τους τὴν ὕπαρξη.
Θὰ πρέπη νὰ δοῦμε λίγο αὐτὴν τὴν πορεία ποὺ κάνει τὸ πνευματικὸ φῶς, γιὰ τὸ ὁποῖο ἀναφέρεται ὁ Χριστός. Ἂς ὑποθέσουμε ὅτι εἶναι ἕνα τρίγωνο. Στὴν πάνω γωνία τοῦ τριγώνου εἶναι ὁ Θεὸς ποὺ εἶναι το Φῶς τοῦ κόσμου, ὅπως ὁ ἴδιος ἔχει πῇ. Τὸ Φῶς αὐτὸ ἀποστέλλεται στοὺς Μαθητὲς ποὺ εἶναι στὸ κάτω μέρος τοῦ τριγώνου, ὁπότε καὶ ἐκεῖνοι γίνονται φῶς, γιατί μετέχουν τοῦ αἰωνίου Φωτός. Οἱ Μαθητὲς δὲν πρέπει νὰ κρατήσουν αὐτὸ τὸ φῶς γιὰ τὸν ἑαυτό τους, ἀλλὰ νὰ τὸ στέλλουν στοὺς ἀνθρώπους, ποὺ βρίσκονται στὴν ἄλλη γωνία τοῦ τριγώνου. Καὶ μόλις οἱ ἄνθρωποι βλέπουν τὸ Φῶς τοῦ Θεοῦ, διὰ τῶν ἁγίων, τότε δοξάζουν τὸ αἰώνιο Φῶς, τὸν Θεό, δηλαδή το Φῶς ἐπιστρέφει στὴν ἄνω γωνία τοῦ τριγώνου. Ἔτσι, τὸ πνευματικὸ αὐτὸ Φῶς, προέρχεται ἀπὸ τὸν Θεό, κατευθύνεται στοὺς Ἀποστόλους - Πατέρας ποὺ τοὺς φωτίζει, δι’ αὐτῶν ἀκτινοβολεῖ στοὺς ἀνθρώπους καὶ ἐπιστρέφει πάλι στὸν Θεό.
Ἂν σὲ κάποιο σημεῖο ὑπάρχη διακοπὴ τῆς κινήσεως αὐτῆς τοῦ Φωτός, τότε γίνεται συσκότιση, αὐτὸ ποὺ ὀνομάζουμε «μπλὰκ ἄουτ». Τότε ὁ ἄνθρωπος καὶ ὁ κόσμος βρίσκεται μέσα στὰ σκοτάδι καὶ παραλύουν τὰ πάντα. Αὐτὸ ποὺ γίνεται στὸν αἰσθητὸ κόσμο, αὐτὸ γίνεται καὶ στὸν πνευματικὸ κόσμο. Εἶναι φοβερὸ ὁ ἄνθρωπος νὰ ζῆ μέσα στὸ πνευματικὸ σκοτάδι, νὰ μὴ γνωρίζη τί εἶναι Θεός, ποιός εἶναι ὁ σκοπὸς τῆς δημιουργίας τοῦ ἀνθρώπου, τί ἔφερε ὁ Χριστὸς μὲ τὴν ἐνανθρώπησή Του στὴν γῆ, τί εἶναι σωτηρία καὶ πὼς αὐτὴ ἐπιτυγχάνεται κλπ.
Οἱ Ἀπόστολοι καὶ οἱ ἅγιοι Πατέρες ἦταν τὸ Φῶς τοῦ κόσμου, ὄχι γιατί ἦσαν καλοὶ ἄνθρωποι καὶ εἶχαν μελετήσει τὴν ἐπιστήμη τῆς ἐποχῆς τους, ἀλλὰ γιατί εἶχαν σχέση μὲ τὸ αἰώνιο Φῶς, τὸν ἴδιο τόν Θεό. Δὲν γίνεται κανεὶς φῶς μὲ τὸ νὰ εἶναι καλὸς ἄνθρωπος καὶ νὰ πράττη τὶς ἀρετές, ἀλλὰ μὲ τὸ νὰ λάβη τὸ Ἅγιον Πνεῦμα μέσα του. Ὁ ἅγιος Συμεὼν ὁ Νέος Θεολόγος λέγει ὅτι ὁ σιδερᾶς γιὰ νὰ κατασκευάση διάφορα σχήματα μὲ τὸ σίδερο, χρησιμοποιεῖ καὶ τὰ ἐργαλεῖα, ἀλλὰ ἂν δὲν ἔχη τὴν φωτιὰ γιὰ νὰ θερμάνη τὸ σίδερο, τὰ ἐργαλεῖα δὲν μποροῦν νὰ βοηθήσουν. Γιὰ τὸν πνευματικὸ καταρτισμό μας ἐργαλεῖα εἶναι οἱ ἀρετές, ἀλλὰ τὸ πῦρ εἶναι ἡ Χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Θὰ πρέπη νὰ ἐμπιστευόμαστε τοὺς Ἁγίους Πατέρες, γιατί μέσα σὲ αὐτοὺς βρίσκεται το Φῶς τοῦ Θεοῦ ποὺ τοὺς φωτίζει. Ἀλλὰ θὰ πρέπη νὰ γνωρίζουμε ὅτι ὁποιοδήποτε χάρισμα κι ἂν ἔχουμε πρέπει μὲ αὐτὸ νὰ δοξάζεται ὁ Θεός, τὸ Οὐράνιο Φῶς, γιατί ἀπὸ Αὐτὸν προέρχονται ὅλα τὰ ἀγαθὰ καὶ σὲ Αὐτὸν πρέπει νὰ καταλήγουν.
+ Ὁ Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ
- Προβολές: 3305