Γραπτὰ Κηρύγματα: Η Πόλη καί οι Πολίτες

Κυριακή 25 Ιουλίου

Η θεία Λειτουργία γίνεται σέ ορισμένο τόπο καί χρόνο, αλλά γίνεται γιά όλη τήν οικουμένη, γιά τούς ανθρώπους πού ταξιδεύουν, πού οδοιπορούν, πού είναι άρρωστοι, γενικά γιά όλο τόν κόσμο. Έτσι, ο λειτουργός προτρέπει τόν λαό: «Υπέρ τής Πόλεως ταύτης, πάσης Πόλεως, Χώρας καί τών πίστει οικούντων εν αυταίς, τού Κυρίου δεηθώμεν». Δηλαδή άς προσευχηθούμε γιά τήν Πόλη αυτή ή τήν Κώμη, στήν οποία γίνεται η θεία Λειτουργία, γιά κάθε Πόλη καί γιά κάθε Χώρα, αλλά καί γι’ αυτούς πού κατοικούν σέ αυτές μέ πίστη –εννοείται μέ ορθόδοξη χριστιανική πίστη– δηλαδή τούς ορθοδόξους Χριστιανούς.

Γεννηθήκαμε σέ έναν ορισμένο τόπο, μιά ιδιαίτερη Πατρίδα πού τήν αγαπούμε καί ενδιαφερόμαστε γι’ αυτήν, αλλά καί προσευχόμαστε γιά τήν πρόοδό της. Στήν Πόλη αυτή πρέπει νά επικρατή κοινωνική δικαιοσύνη, ειρήνη, αγάπη, ομόνοια, σεβασμός τής ελευθερίας κάθε ανθρώπου, αλλά καί ενότητα κοινωνική. Δέν απολυτοποιούμε όμως τά πράγματα, γι’ αυτό καί προσευχόμαστε καί γιά κάθε Πόλη καί Χώρα. Η αγάπη πρός τήν Πόλη καί τήν Πατρίδα μας δέν αποκλείει κάθε άλλη Πόλη καί Χώρα τών συνανθρώπων μας.

Μέ τήν θεία Λειτουργία αγιάζεται κάθε τόπος, όπου τελείται αυτή, ή τουλάχιστον προσευχόμαστε ο Θεός νά δίδη τήν Χάρη Του γιά νά ευλογηθούν τά μέλη τής Εκκλησίας. Σέ άλλη προσευχή συγκεκριμενοποιείται αυτή η αίτηση, ώστε ο Θεός νά στείλη τήν Χάρη Του καί νά προστατεύη τήν Πόλη καί τούς κατοίκους της από οργή, σεισμό, αρρώστια, πείνα, εμφύλιο πόλεμο καί αιφνίδιο θάνατο. Επίσης, σέ άλλη δέηση προσευχόμαστε γιά τήν εξουσία πού υπάρχει σέ κάθε τόπο, ώστε καί οι πιστοί νά ζούν ήρεμο καί ησύχιο βίο μέ κάθε ευσέβεια καί σεμνότητα. Οι Χριστιανοί δέν αρνούνται τήν ιστορία καί τόν τόπο, γιατί σέ αντίθετη περίπτωση θά ήταν ανεδαφική η πίστη τους. Ο Χριστός μέ τήν ενσάρκωσή Του εισήλθε μέσα στήν ιστορία, προσέλαβε τήν ανθρώπινη φύση καί τήν θέωσε, τήν μεταμόρφωσε. Έκτοτε καί εμείς σεβόμαστε τόν ιστορικό τόπο καί τόν ιστορικό χρόνο.

Οι Επίσκοποι λαμβάνουν ως τίτλο τό όνομα μιάς συγκεκριμένης Πόλεως καί έτσι υπογράφουν τά Πρακτικά τών Οικουμενικών Συνόδων. Οι έδρες τών Πατριαρχείων καί Αυτοκεφάλων Εκκλησιών έχουν τά ιδιαίτερα πρεσβεία καί προνόμια. Η Ιερουσαλήμ είναι ένδοξη Πόλη, όπου δίδαξε, σταυρώθηκε καί αναστήθηκε ο Χριστός. Καί η Νέα Ιερουσαλήμ, η Κωνσταντινούπολη, είναι η Πόλη πού ήταν Πρωτεύουσα τής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας καί σέ αυτήν συγκλήθηκαν πολλές Οικουμενικές Σύνοδοι καί τώρα είναι η έδρα τού Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Οι κατοικούντες στίς πόλεις μέ πίστη έχουν ανάγκη τής βοηθείας καί τής προστασίας τού Θεού, διότι υπάρχουν πολλοί κίνδυνοι. Οι σύγχρονες αστικές κοινωνίες είναι αποχριστιανισμένες, εκκοσμικευμένες, αποκομμένες από τόν Θεό. Πολλοί πολίτες δέν εκκλησιάζονται, άν καί είναι βαπτισμένοι Χριστιανοί, δέν προσαρμόζουν τήν ζωή τους στίς εντολές τού Θεού. Αυτό κατά κάποιο τρόπο επηρεάζει καί τούς πιστούς Χριστιανούς, γι’ αυτό καί έχουν τήν ανάγκη τής βοήθειας τού Θεού.

Παρά τό ότι αγαπάμε τήν Πατρίδα μας, τήν Πόλη ή τό Χωριό όπου κατοικούμε, εν τούτοις γνωρίζουμε ότι πορευόμαστε στήν άνω Πόλη. Ο Απόστολος Παύλος κάνει λόγο αφ' ενός μέν γιά τήν «επίγειον κατοικίαν τού σκήνους», δηλαδή τού σώματος, αφ' ετέρου δέ γιά τήν «οικίαν αχειροποίητον καί αιώνιον εν τοίς ουρανοίς» (Β' Κορ. ε', 1-2). Τό Πολίτευμά μας είναι στόν ουρανό καί από εκεί διευθυνόμαστε, όπως λέγει ο Απόστολος Παύλος «ημών γάρ τό πολίτευμα εν ουρανοίς υπάρχει» (Φιλ. γ', 20).

Πάντως, αγαπάμε τήν Πόλη ή τήν Κώμη πού κατοικούμε, ενδιαφερόμαστε νά επικρατή ειρήνη καί αγάπη σέ αυτή, καί προσευχόμαστε γι’ αυτό, γιατί μαζί μέ όλα τά άλλα οι ειρηνικές συνθήκες μάς δίνουν τήν δυνατότητα νά τελούμε τήν θεία Λειτουργία ελεύθερα καί νά δοξάζουμε τόν Θεό μέ όλη μας τήν καρδιά.

Ο Μητροπολιτης

† Ο Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ

Ετικέτες: ΓΡΑΠΤΑ ΚΥΡΗΓΜΑΤΑ

  • Προβολές: 1277

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance