Η επιτυχία τής Εκκλησίας

Συνηθίζεται νά θεωρήται η επιτυχία τής Εκκλησίας στήν σχέση της μέ τήν κοινωνία καί τό περιβάλλον. Είναι καί αυτή μιά πλευρά τού αγώνα τής Εκκλησίας... Η επιτυχία, όμως, τής Εκκλησίας βρίσκεται στό κατά πόσον αγιάζει τόν άνθρωπο.

«Τό βασικό κριτήριο, άν πάη καλά ή δέν πάη καλά η Εκκλησία, είναι η επιτυχία. Άν σέ έναν αιώνα έχουμε χιλιάδες θεούμενους, τότε η Εκκλησία πάει καλά. Άν έχουμε ολιγοστεύση, τότε κάτι δέν πάει καλά. Έτσι πρέπει νά κρίνη κανείς τήν ιστορία τής Εκκλησίας. Σέ εποχές πού έχουμε πάρα πολλούς θεραπευμένους, δηλαδή φωτισμένους, η Εκκλησία πάει καλά.

Άν είμαστε κάτω από διωγμό, δέν είναι τό κριτήριο, άν έπεσε η Κωνσταντινούπολη. Κριτήριο είναι πόσοι φθάνουν στόν φωτισμό καί στήν θέωση, άσχετα μέ τήν κατάσταση τού έθνους. Στόν νεοελληνισμό έχουμε μάθει νά κρίνουμε τήν επιτυχία τής Εκκλησίας από τήν επιτυχία τού Κράτους. Οπότε, ταυτίζεται η επιτυχία τού Κράτους μέ τήν επιτυχία τής Εκκλησίας. Από απόψεως πατερικής, μπορεί τό Κράτος νά έχη απόλυτη επιτυχία καί η Εκκλησία νά έχη απόλυτη αποτυχία. Δέν μπορούμε νά κρίνουμε τήν ιατρική επιστήμη από τό πώς πάει η εθνική Οικονομία. Οι Νεοέλληνες όμως έχουν ταυτίσει τίς τύχες τής Εκκλησίας μέ τήν τύχη τού κράτους. Προσπαθούν νά εξηγήσουν τήν καταστροφή τής Βυζαντινής αυτοκρατορίας καί νά ρίξουν τίς ευθύνες στήν Εκκλησία».

«...Η πραγματική ιστορία τής Εκκλησίας είναι η ενέργεια τού Αγίου Πνεύματος, μέσα στήν καρδιά τών πιστών καί τό ότι οι πιστοί περνάνε από τό ένα στάδιο τής τελειότητος σέ ένα άλλο στάδιο τής τελειότητος. Αυτή είναι η ιστορία τής Εκκλησίας.

Καί η μεγάλη εορτή τής Εκκλησίας είναι τό αγιολόγιον, τό εορτολόγιον, όταν εορτάζουμε τήν μνήμη τών αγίων, διότι κάθε άγιος τής Εκκλησίας συνιστά τόν θρίαμβο τής πίστεως από τίς δυνάμεις τού διαβόλου κλπ. ...».

Έτσι, η επιτυχία τής Εκκλησίας δέν ταυτίζεται μέ τήν επιτυχία τού Κράτους, αλλά έχει άλλους προσδιορισμούς γιά νά καθορίζη τήν επιτυχία της. Επομένως, όταν κάνουμε λόγο γιά επιτυχία τής Εκκλησίας, εννοούμε νά υπάρχουν νηπτικοί καί ησυχαστές Πατέρες πού θεραπεύουν τούς Χριστιανούς.

από τό βιβλίο ΕΜΠΕΙΡΙΚΗ ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ

  • Προβολές: 1491

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance