Skip to main content

Εἰσαγωγὴ στὴν Ἡμερίδα: Τὸ ἔργο καὶ ἡ διδασκαλία τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη

Μητροπολίτου Ναυπάκτου & Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου

Εἰσαγωγὴ στὴν Ἡμερίδα: Τὸ ἔργο καὶ ἡ διδασκαλία τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη (video)

Μετὰ τὴν τέλεση τοῦ ἱεροῦ μνημοσύνου στὸν Μητροπολιτικὸ Ναὸ τοῦ Ἁγίου Δημητρίου τῆς Πόλεώς μας θὰ τελέσουμε καὶ τὸ θεολογικὸ μνημόσυνο τοῦ μακαριστοῦ καθηγητοῦ καὶ θεολόγου π. Ἰωάννου Ρωμανίδη στὴν σημαντικὴ αὐτὴ γιὰ τὴν πόλη μας καὶ γενικὰ τὴν Ἐκκλησία ἐπιστημονικὴ Ἡμερίδα. Τὸ πρόγραμμα ἔχει διανεμηθῇ καὶ γνωρίζετε τόσο τοὺς εἰσηγητὲς ὅσο καὶ τὰ θέματα ποὺ θὰ εἰσηγηθοῦν καὶ νομίζω καλύπτουν ἐν πολλοῖς τὸ θεολογικὸ ἔργο καὶ τὴν προσωπικότητα τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη. Οἱ εἰσηγητὲς εἶναι συνάδελφοι, μαθητὲς καὶ φίλοι τοῦ μακαριστοῦ ἀκαδημαϊκοῦ καὶ ἐκκλησιαστικοῦ διδασκάλου.

Τό έργο καί η διδασκαλία τού π. Ιωάννου Ρωμανίδη: π. Γ. Μεταλληνός, Ναυπάκτου ἱερόθεος, καθ. Ἀν. Παπαδόπουλος

Πρὶν προχωρήσω στὴν ἔναρξη τῆς Ἡμερίδος θὰ ἤθελα νὰ σᾶς ἐνημερώσω ὅτι ἤδη ἔχω τελειώσει ἕνα μεγάλο ἔργο, μὲ τίτλο «π. Ἰωάννης Ρωμανίδης, κορυφαῖος δογματικὸς θεολόγος τῆς Ὀρθοδόξου Καθολικῆς Ἐκκλησίας», ποὺ ἔχει πάρει τὴν ὁδὸ πρὸς τὸ τυπογραφεῖο καὶ πρόκειται σύντομα νὰ ἐκδοθῇ. Στὸ ἔργο αὐτὸ θὰ παρουσιασθοῦν διάφορες πλευρὲς τῆς θεολογικῆς προσφορᾶς τοῦ μακαριστοῦ π. Ἰωάννου στὰ θεολογικὰ γράμματα, καὶ καταδεικνύεται ἡ ἐξέλιξη τῆς θεολογικῆς σκέψεώς του. Χωρίζεται σὲ τρεῖς μεγάλες ἑνότητες.

Στὸ πρῶτο μέρος παρουσιάζεται ἡ σχέση του μὲ τὸν μεγάλο θεολόγο π. Γεώργιο Φλωρόφσκι, τοῦ ὁποίου ὑπῆρξε γνήσιος μαθητής. Ὁ π. Ἰωάννης ἀπὸ τὴν ἐπιστολογραφία ποὺ θὰ δημοσιευθῇ φαίνεται καθαρὰ ὅτι ἐνημέρωνε τὸν π. Γεώργιο Φλωρόφσκι γιὰ ὅλα καὶ λειτουργοῦσε ὡς ὑποτακτικός του στὴν θεολογικὴ καὶ ἱστορικὴ σκέψη του, ἐπεξέτεινε δὲ τὶς ἀπόψεις τοῦ π. Γεωργίου Φλωρόφσκι σὲ μερικὰ σημεῖα, ἀλλὰ ἀποδεικνύεται καὶ ἡ ἐμπιστοσύνη καὶ οἱ προσδοκίες ποὺ ἐπένδυε ὁ π. Γεώργιος Φλωρόφσκι στὸν μαθητή του π. Ἰωάννη Ρωμανίδη, τὸν ὁποῖο θεωροῦσε ὡς γνήσιο διάδοχό του.

Στὸ δεύτερο μέρος τοῦ βιβλίου περιλαμβάνονται πέντε κεφάλαια στὰ ὁποία φαίνεται ὅλο τὸ θεολογικὸ ἔργο τοῦ π. Ἰωάννη Ρωμανίδη, τί προηγήθηκε τῆς διδακτορικῆς τοῦ διατριβῆς μὲ τίτλο «προπατορικὸ ἁμάρτημα», τί ἔγινε κατὰ τὴν κατάθεση αὐτῆς τῆς διατριβὴς στὴν Θεολογικὴ Σχολὴ τοῦ Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης καὶ πῶς ἐπεξέτεινε τὰ θέματα αὐτὰ στὶς μεταγενέστερες μελέτες ποὺ ἔκανε στὸ Πανεπιστήμιο τοῦ Χάρβαντ κάτω ἀπὸ τὴν ἐποπτία τοῦ π. Γεωργίου Φλωρόφσκι. Ἐπὶ πλέον παρουσιάζεται ὅλη ἡ θεολογία ποὺ ἐξέφραζε ὁ π. Ἰωάννης καὶ ἡ ἑνότητα ποὺ παρατηρεῖται στὸ θεολογικό του ἔργο.

Στὸ τρίτο μέρος τοῦ βιβλίου παρατίθεται τὸ περιεχόμενο τῆς Ἡμερίδος ποὺ ἔγινε στὴν Ἀθήνα τὴν 19η Ἰανουαρίου τοῦ ἐ.ἔ. μὲ τὴν παρουσίαση τοῦ δίτομου ἔργου τῆς «ἐμπειρικῆς Δογματικῆς», τὶς ὁμιλίες ποὺ ἔγιναν, καθὼς ἐπίσης παρατίθενται οἱ ἀπόψεις Πατριαρχῶν, Ἐπισκόπων, Θεολόγων καὶ λαϊκῶν γιὰ τὸ δίτομο αὐτὸ ἔργο καὶ γενικὰ γιὰ τὴν προσωπικότητα καὶ τὴν προσφορὰ τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη καὶ δείχνουν ὅτι πράγματι εἶναι ὁ κορυφαῖος δογματικὸς θεολόγος τῆς Ὀρθοδόξου Καθολικῆς Ἐκκλησίας στὶς ἡμέρες μας. Ἀκόμη παρατίθεται καὶ ἡ ὁλοκληρωμένη ἐργογραφία του.

Ἡ παροῦσα Ἡμερίδα θὰ φωτίση ἀκόμη περισσότερο τὴν προσωπικότητα καὶ τὸ ἔργο τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη. Θὰ κάνη αὐτὸ ποὺ δὲν ἔκανε ὁ ἴδιος. Δηλαδή, ὁ π. Ἰωάννης δὲν ἐνδιαφερόταν πολὺ γιὰ τὴν προβολὴ τοῦ ἔργου του, δὲν ἐνδιαφέρθηκε νὰ μεταφρασθοῦν καὶ νὰ δημοσιευθοῦν τὰ κείμενά του ἀπὸ τὴν ἀγγλικὴ στὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα. Αὐτὸ τὸ ἔκανε ἡ ἀντιπρύτανις τοῦ Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Δέσπω Λιάλιου, ἀλλὰ δὲν ἔχουν ἀκόμη δημοσιευθῇ.

Ὁ π. Ἰωάννης Ρωμανίδης ἔζησε τὰ περισσότερα χρόνια στὴν Ἀμερικὴ καὶ τὰ λιγότερα στὴν Ἑλλάδα. Ἔγραψε στὴν ἀγγλικὴ καὶ στὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα. Ἄφησε ἕνα μεγάλο ἀδημοσίευτο ἔργο ποὺ εἶναι διασκορπισμένο σὲ Συνέδρια, σὲ Ἐπιτροπές, σὲ ἐπιστολές, σὲ διάφορα ἀρχεῖα καὶ βέβαια εἶναι εὐρύτατο πεδίο γι’ αὐτὸν ποὺ θὰ τὰ ἀναζητήση γιὰ νὰ τὰ μελετήση καὶ νὰ τὰ ἐκδώση. Ἤδη ἐν πολλοῖς εἶναι ἄγνωστος καὶ παρεξηγημένος ὁ π. Ἰωάννης. Πιστεύω ὅτι τὸ ἔργο καὶ ἡ προσωπικότητά του θὰ ἀναδειχθῇ ὅσο περνᾶ ὁ καιρὸς καὶ θὰ εἶναι ὄχι μόνο ὁ θεολόγος τοῦ εἰκοστοῦ αἰῶνος, ἀλλὰ καὶ ὁ θεολόγος τοῦ μέλλοντος αἰῶνος, γιατί εἶναι πραγματικὰ ὁ θεολόγος τῆς Ἐκκλησίας, τῶν Προφητῶν, τῶν Ἀποστόλων καὶ τῶν Πατέρων.

Μὲ αὐτὲς τὶς σκέψεις ἀρχίζουμε τὴν ἐνδιαφέρουσα αὐτὴν Ἡμερίδα.

Π. ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΩΜΑΝΙΔΗΣ

  • Προβολές: 2762