Skip to main content

Ἐκδήλωση γιὰ τὸν π. Ἰωάννη Ρωμανίδη στὴν Κόρινθο

Ἐκδήλωση μνήμης γιὰ τὸν π. Ἰωάννη Ρωμανίδη πραγματοποιήθηκε στὴν Κόρινθο, μὲ τὴν πρωτοβουλία καὶ τὴν διοργάνωση τοῦ οἰκείου Ποιμενάρχου Σεβασμιωτάτου κ. Διονυσίου.  Συγκεκριμένα, τὴν Κυριακὴ 27 Νοεμβρίου ἐ.ἔ. τὸ πρωΐ, στὸν Ἱερὸ Καθεδρικὸ Ναὸ τοῦ Ἀποστόλου Παύλου στὴν Κόρινθο τελέστηκε Ἀρχιερατικὸ Συλλείτουργο προεξάρχοντος τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱεροθέου, ὁ ὁποῖος κήρυξε τὸν θεῖο λόγο, συλλειτουργοῦντος τοῦ Μητροπολίτου Κορίνθου κ. Διονυσίου.

Εκδήλωση γιά τόν π. Ἰωάννη Ρωμανίδη στήν Κόρινθο, 27 Νοεμβρίου 2011

Τὸ ἀπόγευμα τῆς ἴδιας μέρας στὴν κατάμεστη ἀπὸ κόσμο «Κροκίδειο Αἴθουσα» πραγματοποιήθηκε ἡ προγραμματισμένη ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Κορίνθου Ἐκδήλωση μὲ τὴν εὐκαιρία τῆς συμπλήρωσης 10 χρόνων ἀπὸ τὸν θάνατο τοῦ μεγάλου Θεολόγου τοῦ 20οῦ αἰῶνα «Τοῦ Προφήτη τῆς Ρωμηοσύνης» π. Ἰωάννη Ρωμανίδη.

Ἡ Ἐκδήλωση ξεκίνησε μὲ προσφώνηση ἀπὸ τὸν Δικηγόρο καὶ Νομικὸ Σύμβουλο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Κορίνθου κ. Πέτρο Θωμαΐδη, ὁ ὁποῖος ἀνέφερε:

«Ὅταν στὶς ἀρχὲς τῆς δεκαετίας τοῦ '80 ἡ παρατεταμένη θρησκευτική μας ἐφηβεία, ποὺ εἶχε ἀρχίσει μὲ τὴν λεγόμενη «Θεολογία τοῦ '60», ἀναζήτησε τὴν ὡρίμανση καὶ ἀποζήτησε τὴν ἐνηλικίωσή της, διατυπώθηκε ἐπί τέλους τὸ ἔντιμο, ἀλλὰ καὶ δύσκολο, ἐρώτημα τοῦ «πῶς». Πῶς γίνεται ἡ ἀγάπη ἀνιδιοτελής; Πῶς μπορεῖ νὰ βιωθῇ ἡ θεία Λειτουργία ὡς εἴσοδος στὴν νέα Βασιλεία; Πῶς ἡ ἀναστάσιμη χαρὰ αὐγάζει ἀπὸ τὸν σταυρὸ τῆς μετανοίας; Πῶς τὰ λόγια μετουσιώνονται σὲ ἔργα καὶ ἡ πράξη σὲ θεωρίας ἐπίβαση; Πῶς ἡ περὶ θείου ἔρωτος συζήτηση δὲν θὰ ἐκφυλισθῇ σὲ ἀνακύκλωση πεζῶν προσλαμβανουσῶν παραστάσεων ἐμπαθῶν νοημάτων;

Εἴχαμε πιὰ συνειδητοποιήσει ὅτι ὑπῆρχε κάτι ἄλλο, κάτι παραπάνω, κάτι διαφορετικὸ ἀπὸ τὸ παιδικό μας καθηκοντολογικὸ παρελθόν.

Καὶ ἐπέστη ὁ καιρός. Καὶ οἱ ἀπαντήσεις γιὰ τὰ καίρια, τὰ σωστικὰ «πῶς», τὴν θεραπευτικὴ μεθοδολογία καὶ τὸ μεθεκτὸ τῆς ἁγιοπνευματικῆς ἐμπειρίας, ἦρθαν ἀπὸ τὸν «Προφήτη τῆς Ρωμηοσύνης», πατέρα Ἰωάννη Ρωμανίδη.

Καὶ Δόξα τῷ Θεῷ. Γιατί θὰ μποροῦσαν νὰ μὴν προσληφθοῦν ποτέ, ἂν ὅλη αὐτὴ ἡ ἀγωγὴ δὲν γινόταν ἔμπρακτη ἐφαρμοσμένη ποιμαντικὴ ἀπὸ τὸν Μητροπολίτη Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἰερόθεο.

Στὸν Μητροπολίτη Ναυπάκτου ὀφείλουμε τὴν δωρεὰ τῶν προϋποθέσεων τῆς πνευματικῆς μας ἐνηλικίωσης εἰς ἄνδραν τέλειον, εἰς μέτρον τῆς ἡλικίας τοῦ πληρώματος τοῦ Χριστοῦ.

Εκδήλωση γιά τόν π. Ἰωάννη Ρωμανίδη στήν Κόρινθο, 27 Νοεμβρίου 2011

Ἐπεξεργαζόμενος τὴν παρακαταθήκη τοῦ πατρὸς Ἰωάννου Ρωμανίδη, μᾶς τὴν προσέφερε μὲ τρόπο εὔληπτο, παιδαγωγικὸ καὶ ἐφαρμόσιμο, δίνοντάς μας νὰ ἐννοήσουμε ὅτι Ρωμηοσύνη, ὅπως γράφει ὁ ἴδιος στὸ «Γέννημα καὶ θρέμμα Ρωμηοί», εἶναι τελικὰ «ἡ αὐθεντικὴ καὶ ρεαλιστικὴ ἀντιμετώπιση τῶν προβλημάτων τῆς ζωῆς καὶ τοῦ θανάτου καὶ ὅτι Ρωμηοὶ εἶναι ὅσοι, ἐμπνεόμενοι ἀπὸ τὴ Χάρη τοῦ Θεοῦ, ἀγαποῦν εἰλικρινὰ καὶ θυσιαστικά, ὑπομένουν στὶς δοκιμασίες τῆς ζωῆς, εὐγνωμονοῦν καὶ εὐχαριστοῦν τὸν Θεό, ἔχουν προσευχητικὴ ὕπαρξη, ἀφοῦ ἀπὸ τὰ ἔγκατα τῆς ὑπάρξεώς τους βγαίνει ἀβίαστα καὶ αὐθόρμητα τὸ "δόξα σοι ὁ Θεός", ξέρουν νὰ συγχωροῦν καὶ νὰ εὐεργετοῦν καὶ τοὺς μεγαλύτερους ἐχθρούς, εἶναι ταπεινοί, μέσα ἀπὸ τὸν ἀγῶνα τοῦ θυμικοῦ τῆς ψυχῆς, γιὰ νὰ παραμένουν στὴν τάξη τῶν θεουμένων».

Προσκεκλημένος τοῦ πάντα φιλόξενου, μὲ ἀρχοντικὸ ἦθος καὶ εὐρυχωρία πνεύματος, Ποιμενάρχου μας κ. Διονυσίου, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἰερόθεος θὰ ἀναπτύξη ἀπόψε τὸ θέμα «Ἡ ἐμπειρικὴ θεολογία κατὰ τὴν διδασκαλία τοῦ πατέρα Ἰωάννη Ρωμανίδη», κάνοντάς μας ἐν κατακλεῖδι νὰ ἀναζωπυρώσουμε τὴν ἐλπίδα ὅτι, ἀκόμη καὶ σήμερα πού, ὅπως γράφει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, «ἔξωθεν μάχαι καὶ ἔσωθεν φόβοι», ἡ Οἰκουμενικὴ Ρωμηοσύνη θὰ συνεχίση νὰ ζῆ γιατί ζῆ ἡ ἡσυχαστικὴ παράδοση τῆς Ἐκκλησίας».

Στὴν συνέχεια ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἰερόθεος, ἀφοῦ εὐχαρίστησε τὸν οἰκεῖο Ποιμενάρχη γιὰ τὴν πρόσκληση καὶ τὴν ὅλη διοργάνωση τῆς Ἐκδήλωσης καὶ ἀφοῦ ὑπενθύμισε τὰ κοινὰ σημεῖα καὶ τοὺς δεσμοὺς μεταξὺ τῶν δύο Μητροπόλεων ἀλλὰ καὶ τῶν δύο νῦν Μητροπολιτῶν, ἀνέπτυξε τὸ θέμα «Ἡ θεολογία τῆς Ἐκκλησίας, κατὰ τὸν π. Ἰωάννη Ρωμανίδη». Διάρθρωσε τὴν ὁμιλία του σὲ δύο μέρη.

Στὸ πρῶτο μέρος, μὲ τίτλο: «Οἱ ἅγιοι Πατέρες καὶ ὁ π. Ἰωάννης Ρωμανίδης», ἀναφέρθηκε στὶς θεολογικὲς ἐπιρροὲς καὶ στὶς συγκεκριμένες θεολογικὲς ἀρχὲς ποὺ δέχθηκε καὶ ἔλαβε ὁ π. Ἰωάννης ἀπὸ τοὺς ἁγίους Πατέρες, ὅπως διαφαίνεται στὰ κείμενά του. Ὁ π. Ἰωάννης, μετὰ τὴν μελέτη τοῦ Ἀποστόλου Παύλου καὶ τῶν Ἀποστολικῶν Πατέρων, μελέτησε ἰδιαιτέρως τοὺς ἁγίους Πατέρες: ἅγιο Διονύσιο Ἀρεοπαγίτη, ἅγιο Γρηγόριο Θεολόγο, Μέγα Βασίλειο, ἅγιο Γρηγόριο Νύσσης, ἅγιο Ἰωάννη Δαμασκηνό, ἅγιο Συμεὼν Νέο θεολόγο, ἅγιο Γρηγόριο Παλαμᾶ καὶ τὴν Φιλοκαλία τῶν ἱερῶν νηπτικῶν.

Στὸ δεύτερο μέρος τῆς ὁμιλίας του, μὲ τίτλο «Ἡ θεολογία τοῦ Φωτός», ὁ Σεβασμιώτατος τόνισε ὅτι ἡ διδασκαλία τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη ἔχει σχέση μὲ τὸ Φῶς καὶ μέσα στὸ πλαίσιο αὐτὸ ἀναφέρθηκε στὰ κεντρικὰ σημεῖα τῆς διδασκαλίας του, ἤτοι:

  • α) Ὁ Θεὸς ἀποκαλύπτεται στοὺς θεουμένους μέσα στὸ Φῶς,
  • β) Τὸ τριλαμπὲς Φῶς τῆς μιᾶς θεότητος,
  • γ) Ὁ ἄνθρωπος δημιουργήθηκε κατ’ εἰκόνα καὶ καθ’ ὁμοίωση τοῦ Θεοῦ καὶ ζοῦσε μέσα στὸ Φῶς,
  • δ) Ἡ πτώση ὡς ἀπώλεια τοῦ φωτός,
  • ε) Οἱ δίκαιοι στὴν Παλαιὰ Διαθήκη ἔφθασαν στὴν θεοπτία τοῦ Φωτός,
  • στ) Ἡ ἐνανθρώπηση τοῦ Λόγου, ὡς ἔλευση τοῦ Φωτός,
  • ζ) Πεντηκοστή-Εκκλησία,
  • η) Παράδεισος καὶ κόλαση,
  • θ) Ἡ θεολογία τοῦ Φωτὸς στὸ ρωμαίϊκον πολιτισμό.

Καὶ ὁ Σεβασμιώτατος κατέληξε:

«Αὐτὴ εἶναι ἡ θεολογία τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως ἐκφράσθηκε ἀπὸ τὸν π. Ἰωάννη Ρωμανίδη, τὸν κορυφαῖο δογματικὸ θεολόγο τῆς Ἐκκλησίας. Εἶναι θεολογία τοῦ Φωτός, ὅτι ὁ Θεὸς εἶναι τριλαμπὲς Φῶς, ὁ ἄνθρωπος δημιουργήθηκε γιὰ νὰ μετέχη τοῦ Φωτός, ἡ πτώση τῶν Πρωτοπλάστων εἶναι ἀπώλεια τοῦ Φωτός, ἡ ἐνανθρώπηση καὶ ἡ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας ἀποβλέπουν στὸ νὰ θεραπεύσουν τὸν ἄνθρωπο, ὥστε νὰ μετέχη τοῦ Θεοῦ, ὡς Φωτὸς καὶ ὄχι ὡς πυρός.

Τὸ σημαντικὸ εἶναι ὅτι ὁ π. Ἰωάννης Ρωμανίδης δὲν διάβασε μόνον Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ καὶ γνώριζε πολὺ καλὰ τὸν σχολαστικισμὸ τοῦ Θωμᾶ τοῦ Ἀκινάτη, τὶς ἀπόψεις τοῦ Αὐγουστίνου, καὶ τὶς προτεσταντικὲς θεωρίες. Ὁπότε, μέσα ἀπὸ τὴν πατερικὴ διδασκαλία ἀντιμετώπισε τὸν παπικὸ σχολαστικισμό, τὸν προτεσταντικὸ ἠθικισμὸ καὶ τὸν ρωσικὸ πανσλαυισμό.

Δυστυχῶς ἡ ἐποχή μας ἀκόμη ζὴ κάτω ἀπὸ τέτοιες δυτικὲς ἐπιρροές, παρὰ τὴν μεγάλη στροφὴ πρὸς τὴν πατερικὴ παράδοση. Γι’ αὐτὸ καὶ τὰ κείμενα καὶ οἱ λόγοι τοῦ π. Ἰωάννου εἶναι σημαντικὰ καὶ ἀπαραίτητα γιὰ μᾶς, προκειμένου νὰ ἀντιμετωπίσουμε ὅλες τὶς αἱρετικὲς ἀπόψεις ποὺ κυκλοφοροῦν ἀνάμεσά μας καὶ νὰ μάθουμε τὴν πεμπτουσία τῆς ὀρθοδόξου διδασκαλίας, ἀπαλλαγμένης ἀπὸ διάφορες προσμείξεις, ἀλλὰ καὶ νὰ μάθουμε τὸν δρόμο καὶ τὸν τρόπο τῆς σωτηρίας. Αὐτὸς εἶναι ὁ λόγος γιατί οἱ αἱρετικοὶ καὶ οἱ αἰρετικίζοντες πολέμησαν τὸν π. Ἰωάννη Ρωμανίδη καὶ τὴν διδασκαλία του.

Πάντως, ὁ π. Ἰωάννης Ρωμανίδης μᾶς ἔδειξε ὄχι μόνον τί εἶναι ὁ Θεὸς καὶ τί εἶναι ἡ σωτηρία, ἀλλὰ καὶ πὼς γνωρίζουμε τὸν Θεὸ καὶ πὼς ἐπιτυγχάνουμε τὴν σωτηρία. Αὐτὸ σημαίνει ὅτι ἀπὸ τὸ ΤΙ πρέπει νὰ ἐπικεντρώσουμε τὴν προσοχή μας στὸ ΠΩΣ, καὶ σὲ αὐτὸ τὸ πὼς ἀποβλέπει ὁ ὀρθόδοξος ἡσυχασμὸς σὲ ἀπαραίτητο συνδυασμὸ μὲ τὰ Μυστήρια καὶ τὴν ὅλη ἐκκλησιαστικὴ ζωή».

Ἐπακολούθησε ἐποικοδομητικὴ συζήτηση καὶ ὁ Σεβασμιώτατος μέχρις ἀργὰ τὸ βράδυ ἀπαντοῦσε σὲ ἐρωτήματα καὶ ἀπορίες τοῦ ἀκροατηρίου. Κλείνοντας τὴν ἐκδήλωση ὁ Μητροπολίτης Κορίνθου κ. Διονύσιος εὐχαρίστησε τὸν ὁμιλητὴ γιὰ τὴν ὁμιλία του καὶ τὸν προσκάλεσε νὰ ξαναέλθη στὴν Κόρινθο καὶ νὰ ἀπευθύνη πάλι λόγους διδακτικοὺς καὶ ἀγάπης στὸ χριστεπώνυμο πλήρωμα, πρόσκληση ποὺ ἐπιδοκιμάσθηκε θερμὰ ἀπὸ τὸ ἀκροατήριο.

Α.Κ.

Π. ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΩΜΑΝΙΔΗΣ

  • Προβολές: 3352