Συνέντευξη τού Μητροπολίτου Ναυπάκτου κ. Ιεροθέου στήν «Δάφνη»

Συνέντευξη στόν κ. Μάρκο Μεντζά. Δημοσιεύθηκε στό Περιοδικό «Δάφνη».

Ευχαριστούμε θερμά τόν Σεβασμιώτατο κ. Ιερόθεο γιά τήν δεύτερη συνέντευξη πού δέχθηκε νά μάς παραχωρήση. Επειδή γνωρίζουμε καλά, τόσο τό μεγάλο φάσμα γνώσεων τού Σεβασμιωτάτου, όσο καί τήν άνεση νά διεισδύη μέ επιτυχία στόν πυρήνα τών θεμάτων πού καταπιάνεται, δέν θά τόν απασχολήσουμε μόνο μέ θεολογικά θέματα.

1. Ερώτηση: Σεβασμιώτατε, υπάρχει διαφορά μεταξύ τής Ναυπάκτου καί τής Ναυπακτίας πού συναντήσατε, καί τής Ναυπάκτου καί τής Ναυπακτίας πού περιμένατε νά συναντήσετε όταν γίνατε Μητροπολίτης;
Απάντηση: Όπως γνωρίζετε, τελείωσα τό εξατάξιο Γυμνάσιο στό Αγρίνιο (1959-1963) καί από τότε άκουγα γιά τήν Ναύπακτο, τήν Ναυπακτία καί τούς Ναυπακτίους. Οι Αγρινιώτες αγαπούσαν καί μιλούσαν μέ τά καλύτερα λόγια γιά τόν Μητροπολίτη Ναυπακτίας καί Ευρυτανίας κυρό Χριστοφόρο πού τότε είχε πρόσφατα κοιμηθή. Επίσης, στήν Κατασκήνωση τού Αγίου Βλασίου, ως μαθητής, γνώρισα τόν τότε Μητροπολίτη Ναυπακτίας καί Ευρυτανίας κυρό Δαμασκηνό. Ακόμη, άκουγα γιά τήν ορεινή Ναυπακτία από τόν Διευθυντή τού Οικοτροφείου τού Αγρινίου κ. Ηλία Ξένο, πού αργότερα έγινε μοναχός στό Άγιον Όρος μέ τό όνομα π. Σπυρίδων Νεοσκητιώτης, καί ο οποίος καταγόταν από τήν Περίστα τής ορεινής Ναυπακτίας. Αλλά καί στήν υπόλοιπη ζωή μου μάθαινα πολλές πληροφορίες γιά τήν Ναυπακτία από τόν μακαριστό Γέροντά μου Μητροπολίτη Εδέσσης, Πέλλης καί Αλμωπίας κυρό Καλλίνικο Πούλο, τού οποίου η καταγωγή ήταν από τόν Πλάτανο Ναυπακτίας, αλλά καί από τόν συντοπίτη μου Αρχιμ. π. Ιερόθεο Κατσάνο, Πρωτοσύγκελλο τής Ιεράς Μητροπόλεως Ναυπακτίας καί Ευρυτανίας. 

Όπως αντιλαμβάνεσθε εγνώριζα πολλά γιά τόν χώρο αυτόν, γιά τήν ιστορία, τήν εξυπνάδα τών κατοίκων, τίς παραδόσεις, χωρίς νά τόν έχω επισκεφθή. Καί όταν ο Θεός, διά τής Εκκλησίας, μέ κατέστησε Μητροπολίτη τής ιστορικής καί παλαιφάτου αυτής Ιεράς Μητροπόλεως επιβεβαίωσα όλες τίς πληροφορίες πού είχα, έμαθα καινούρια πράγματα, γιατί γνώρισα αξιόλογους ανθρώπους, συνδέθηκα μαζί τους, έμαθα εκ πείρας τίς παραδόσεις τού τόπου καί πολλά άλλα. Άλλωστε, η ζωή τής περιοχής ομοιάζει μέ τήν γενέτειρά μου Ήπειρο. Μέσα μου έχω πολλά στοιχεία από τήν Ήπειρο καί τήν Ρούμελη.
Βέβαια, σήμερα πολλά στοιχεία έχουν εν πολλοίς αλλάξει, αλλά πρέπει νά βλέπουμε τήν παράδοση ως μιά δυναμική ενέργεια καί όχι ως συντήρηση. Επειδή αγαπώ πολύ τήν Ρωμηοσύνη, γι’ αυτό αισθάνομαι ευλογία πού είμαι Μητροπολίτης σέ ένα ζωντανό κομμάτι τής Ρούμελης, πού ξέρει νά συνδυάζη τήν παράδοση μέ τήν σύγχρονη ζωή, τήν ελευθερία τού ανθρώπου μέ τήν ενότητα τής κοινωνίας, τήν συμμετοχή στόν πόνο καί τήν χαρά, τόν συνδυασμό τού αυθορμητισμού μέ τήν δημιουργία.  Βέβαια, συναντώ διάφορα προβλήματα αλλά πρέπει νά μαθαίνουμε στήν υπομονή, γιατί οι κρίσεις βοηθούν τόν άνθρωπο στήν ωρίμανση.

 

2. Ερώτηση: Σεβασμιώτατε, πώς ερμηνεύετε τό γεγονός ότι οι Έλληνες άν καί διαθέτουμε δύο φοβερά πνευματικά οπλοστάσια: τό αρχαίο ελληνικό πνεύμα καί τήν Ορθοδοξία, εν τούτοις τά αποτελέσματα δέν είναι τά αναμενόμενα;
Απάντηση: Χαίρομαι πού επισημάνατε αυτά τά δύο μεγάλα πολιτιστικά καί θεολογικά μεγέθη. Οι λαοί τής Ευρώπης δέν έχουν αυτήν τήν μεγάλη ιστορία, μέ τήν φιλοσοφία, τόν πολιτισμό, τήν θεολογία, τόν κοινοτισμό κλπ. Δέν αισθάνομαι μειονεκτικά σέ σύγκριση μέ τούς άλλους λαούς τής Ευρώπης, γιατί ξέρω ότι όλα τά μεγάλα ρεύματα πού πέρασαν από τήν Ευρώπη τίς δύο τελευταίες χιλιετίες έχουν επηρεασθή από τήν προσωκρατική φιλοσοφία, τήν κλασική μεταφυσική καί τήν ελληνορθόδοξη παράδοση. Βέβαια, όλα τά πολιτιστικά καί θεολογικά μεγέθη δέν επιβάλλονται, αλλά προβάλλονται, δέν καταργούν τήν ελευθερία τού ανθρώπου. Ο άνθρωπος έχει τό δικαίωμα τής επιλογής, τής προτίμησης, τής προαίρεσης. Πάντως, οι θησαυροί υπάρχουν καί χρειάζεται κατάλληλο έδαφος γιά νά ευδοκιμήσουν. Τόσο ο Ελληνισμός όσο καί η Ορθοδοξία έχουν μεγάλη δυναμικότητα, θαυμαστή διαχρονικότητα καί ισχυρή γονιμότητα. Στήν εποχή μας χρειάζεται νά προσεγγισθή όλος αυτός ο πλούτος, γιά νά βλέπουμε τήν ζωή μέ άλλον τρόπο καί άλλη ματιά. Γιά νά πάμε καλά πρέπει νά στηρίζουμε όλη τήν προσωπική καί κοινωνική ζωή στήν παιδεία μας καί τόν πολιτισμό μας. Αυτό είναι θέμα ελευθερίας.

 

3. Ερώτηση: Σεβασμιώτατε, πού οφείλεται τό γεγονός ότι η αρμονική σχέση τού Μοναστηριού τής Μεταμορφώσεως Σκάλας μέ τήν Μητρόπολη δέν έχει ακόμα επιτευχθή;
Απάντηση: Ο Επίσκοπος κατά τήν παράδοση τής Εκκλησίας είναι διδάσκαλος καί Ιατρός πού πρέπει νά διδάσκη καί νά θεραπεύη τίς αρρώστιες τών ανθρώπων, κυρίως τήν φιλαυτία, αλλά καί τίς εκκλησιολογικές ασθένειες. Όμως, κάθε αρρώστια απαιτεί διάθεση καί από τίς δύο πλευρές. Εκείνα πού πρέπει νά τονισθούν είναι δύο σημεία. Πρώτον, ότι η δυσαρμονία αυτή άρχισε σχεδόν από τήν ύπαρξη τής Ιεράς Μονής καί τήν δοκίμασαν τρείς (3) Μητροπολίτες πρίν από μένα, καί αυτό λέει πολλά. Δεύτερον, γύρω από τήν Ιερά Μονή υπάρχουν πέντε (5) τουλάχιστον δορυφορικά Σωματεία καί Εταιρείες πού δέν συνάδουν μέ τό κανονικό εκκλησιαστικό δίκαιο. Τρίτον, η δυσαρμονία είναι μεταξύ Ιεράς Μονής Μεταμορφώσεως καί Εκκλησίας. Τό θέμα έφθασε στήν Ιερά Σύνοδο, τά Συνοδικά όργανα εξέδωσαν πάνω από εξήντα (60) αποφάσεις, οι οποίες δέν τηρούνται από τήν Ιερά Μονή. Τέταρτον, δέν υπάρχει διαφάνεια στίς διαχειρίσεις τής Ιεράς Μονής, δέν δηλώνονται οι απολογισμοί της. Άν νομίζουν ότι τούς αδικούμε άς τούς δημοσιοποιήσουν, καθώς καί τών Σωματείων τους, γιά νά δή ο κόσμος τό έργο τους. Προσωπικά δέν μπορώ νά καλύψω αδιαφάνειες καί παράνομες πράξεις.  Πάντως, τό πρόβλημα είναι ότι κανένας οργανισμός στό Κράτος δέν είναι αυτόνομος καί ανεξάρτητος. Όλοι κάπου λογοδοτούν καί κάπου έχουν αναφορά. Κατά τούς Κανόνες τής Εκκλησίας καί τής Πολιτείας οι Ενορίες καί τά Μοναστήρια υπάγονται στόν Μητροπολίτη. Η αναρχία δέν έχει θέση σέ νόμιμες καί κανονικές Πολιτείες.

 

4. Ερώτηση: Σεβασμιώτατε, γιατί καί οι θρησκείες εκείνες πού είναι ανθρώπινα δημιουργήματα, εξακολουθούν νά υφίστανται καί νά έχουν εκατομμύρια οπαδούς;
Απάντηση: Η ερώτηση είναι εύστοχη. Η οπαδοποίηση δείχνει αναμφισβήτητα έλλειψη νοημοσύνης, δημοκρατικότητος καί πολιτισμού. Υπάρχει διαφορά μεταξύ πολίτη καί οπαδού, μεταξύ μαθητού καί οπαδού. Ο οπαδός δέν έχει δική του βούληση, δέχεται τήν παράνοια ενός μεσσία, δρά μέσα στόν μυστικισμό καί τόν μεσσιανισμό τού αρχηγού, αποδέχεται συνθήματα καί πύρινους λόγους εμπαθών ηγετών καί καταλήγει σέ αντικανονικότητες, σέ ταραχές, καί πολλές φορές ο ίδιος καταλήγει νά γίνη ψυχοπαθής, άν δέν έχει προηγουμένως τέτοια συμπτώματα. Αυτό τό βλέπουμε σέ σέκτες καί σέ καταστροφικές λατρείες, πολλές φορές καί σέ χριστιανικά περιβάλλοντα.  Αυτό πού λέγω είναι ότι γιά όλα τά θέματα χρειάζεται ενημέρωση, νηφαλιότητα, λογική επεξεργασία, πολιτισμός. Ειδικά στήν Εκκλησία πρέπει νά λειτουργούμε ως μαθητές καί όχι ως οπαδοί, νά σεβόμαστε τό συνοδικό σύστημα, τούς ιερούς κανόνες, διαφορετικά λειτουργεί ο νόμος τής πολιτιστικής καί πνευματικής αλλοτρίωσης.

 

5. Ερώτηση: Σεβασμιώτατε, τί θά πρέπει νά αλλάξη στήν διοίκηση τής Εκκλησίας, γιά νά έχουμε καλύτερα αποτελέσματα;
Απάντηση: Νομίζω, εκείνο πού πρέπει νά αλλάξη είναι η νοοτροπία μας. Νά παύσουμε νά βλέπουμε τά πράγματα ωφελιμιστικά, οπορτουνιστικά, ατομικά. Η διοίκηση έχει τά δικά της προβλήματα, αλλά τό θέμα είναι οι άνθρωποι πού τήν ασκούν καί οι οποίοι πολλές φορές ενεργούν κάτω από τήν ενέργεια τών παθών. Οι άρρωστοι άνθρωποι αρρωσταίνουν πιό πολύ τό σύστημα καί τό αρρωστημένο σύστημα αρρωσταίνει πιό πολύ τούς ανθρώπους.
Γενικά, στήν Εκκλησία εκείνο πού μπορεί νά γίνη είναι νά αποδεσμευθή από τίς ασφυκτικές πιέσεις τού Κράτους καί από τήν παρέμβαση τών πολιτικών προσώπων. Η πρακτική δείχνει ότι δέν μπορούν νά θεραπευθούν νοσογόνα στοιχεία, διότι παρεμβαίνουν πολιτικοί πού επιδιώκουν τήν ψηφοθηρία καί έτσι δέν αφήνουν τήν Εκκλησία νά διοικήται βάσει τών ιερών Κανόνων της.

 

6. Ερώτηση: Ποιά η σημασία τών ονείρων από θεολογικής πλευράς;
Απάντηση: Στήν διδασκαλία τών Πατέρων τής Εκκλησίας μπορεί κανείς νά βρή στοιχεία ότι μερικά από τά όνειρα δείχνουν τήν ύπαρξη τών παθών (εγωϊσμού, υπερηφάνειας, θυμού κλπ.), ακόμη καί ενοχικών καταστάσεων. Υπάρχουν καί ελάχιστα από τά όνειρα πού είναι θεϊκά, δηλαδή φανερώσεις τού θελήματος τού Θεού.  Όμως, εκείνο πού τονίζουν οι Πατέρες τής Εκκλησίας είναι νά μή προσέχουμε τά όνειρα, ούτε νά ασχολούμαστε μέ ονειροπολήσεις, αλλά νά βλέπουμε τήν ζωή, τήν πραγματικότητα, νά αγωνιζόμαστε γιά τήν κοινωνική δικαιοσύνη καί τήν μεταμόρφωση τού εαυτού μας. Επίσης, νά χρησιμοποιούμε καλούς λογισμούς, όπως τό συνιστά καί η γνωσιακή ψυχολογία.

 

7. Ερώτηση: Σεβασμιώτατε, πώς σχολιάζετε κάποιους ψιθύρους πού ακούγονται κατά καιρούς ότι ενδέχεται νά γίνετε ή Αρχιεπίσκοπος ή Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης ή Αρχιεπίσκοπος Αμερικής;
Απάντηση: Δέν θέλω νά ασχολούμαι μέ «ψιθύρους» καί «ψιθυριστάς» πού συνήθως κινούνται στό σκοτάδι, απρόσωπα, χρησιμοποιώντας μάσκες καί «κουκούλες». Άλλωστε, αισθάνομαι αηδία νά διαψεύδω συνέχεια «σενάρια» πού γίνονται από «κουκουλοφόρους». Ήρθα στήν Ναύπακτο γιά νά μείνω σέ αυτήν.  Έπειτα, εσύ, Μάρκο, γνωρίζεις, από τότε πού ήμασταν συγκάτοικοι στά φοιτητικά μας χρόνια, ότι δέν ταυτιζόμουν μέ τό κατεστημένο, αλλά ήμουν ελεύθερος άνθρωπος, επιδίωκα πάντοτε τό γνήσιο, τό αληθινό, τό αυθεντικό. Μέ ενδιέφερε η ουσία τών πραγμάτων, η αλήθεια τής ζωής καί η πληρότητα τής ύπαρξης καί όχι οι ευκαιριακές απολαύσεις.–

Ετικέτες: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

  • Προβολές: 1521

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance