Skip to main content

Χριστοῦ ἡ Γέννηση

Τό Δεύτερο Πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος πρίν τήν ἐνανθρώπηση ἀποκαλεῖται Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ. Τό ὄνομα Υἱός δηλώνει ὅτι γεννήθηκε ἀπό τόν Πατέρα καί τό γεννητό εἶναι τό ὑποστατικό τοῦ ἰδίωμα. Τό ὄνομα Λόγος τοῦ Θεοῦ χρησιμοποιεῖται γιά νά δηλώση ὄχι μόνο το ἀπαθές της γεννήσεως, ἀλλά καί τό συναφές καί ἐξαγγελτικό, κατά τόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο...

Μετά τήν ἐνανθρώπηση ἤ μᾶλλον κατά τήν στιγμή τῆς συλλήψεως τοῦ Λόγου στήν κοιλία τῆς Παναγίας, ὁπότε γίνεται ἡ ἕνωση τῆς θείας μέ τήν ἀνθρώπινη φύση στήν ὑπόσταση τοῦ Λόγου, λέγεται Χριστός. Τό ὄνομα Χριστός εἶναι ὄνομα τῆς ὑποστάσεως καί δέν λέγεται γιά μιά μόνο φύση, ἀλλά εἶναι σημαντικό των δύο φύσεων στόν ἐνανθρωπήσαντα Θεό. Ἐπειδή ἡ ἀνθρώπινη φύση χρίσθηκε ἀπό τόν Θεό, γι’ αὐτό ὁ Λόγος ὀνομάσθηκε Χριστός. Τό ὄνομα Χριστός δηλώνει τόν χρίσαντα Πατέρα, τόν χρισθέντα Υἱό καί τό χρίσμα ἅγιον Πνεῦμα. Ὅμως, ἐπειδή ἡ ἀνθρώπινη φύση χρίσθηκε ἀπό ὅλον τόν Τριαδικό Θεό, γι’ αὐτό στήν χρίση αὐτή συμμετέσχε καί ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ. Αὐτός ὁ Ἴδιος ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ ἔχρισε τόν ἑαυτό Του, δίνοντας ὡς Θεός χρίσμα στό σῶμα, μέ τήν θεότητά Του, καί ταυτόχρονα ἦταν χριόμενος ὡς ἄνθρωπος (ἄγ. Ἰωάννης Δαμασκηνός).

Ἑπομένως, τό ὄνομα Χριστός δηλώνει τό συναμφότερο, δηλαδή τόν Θεό καί ἄνθρωπο, τόν Θεάνθρωπο Χριστό. Κατά ἄκρα συγκατάβαση μπορεῖ νά χρησιμοποιῆται ἄλλοτε γιά τήν ἀνθρωπότητα τοῦ Χριστοῦ καί ἄλλοτε γιά τήν θεότητα. Γιατί, μετά τήν καθ’ ὑπόσταση ἕνωση τῶν δύο φύσεων, ὁ Λόγος ὀνομάζεται Χριστός. Ἔτσι, Αὐτός πού ἦταν Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ πρίν τήν ἐνανθρώπηση, ἐνῶ παραμένει πάντοτε Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ, μετά τήν ἐνανθρώπηση ὀνομάζεται Χριστός, πράγμα τό ὁποῖο δηλώνει τήν ἕνωση τῶν δύο φύσεων.

(Μητροπολίτου Ναυπάκτου Ἱεροθέου, “Δεσποτικές Ἐορτές”)

ΧΩΡΙΟ

  • Προβολές: 2992