Συνέντευξη - Εκκλησιαστικά και τοπικά θέματα

Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου

Η συνέντευξη αυτή δόθηκε στον δημοσιογράφο Ευάγγελο Καρανικόλα και δημοσιεύθηκε στην τοπική εφημερίδα “Εφημερίδα Αιτωλοακαρνανίας”.

1. ΕΡΩΤΗΣΗ:  Σε παρελθούσα ομιλία σας αναφέρατε την κατάλληλη κοινωνία που θα πρέπει να αποτελή στόχο και στην οποία μπορούμε να φτάσουμε μέσα από την επικοινωνία και την ιστορική γνώση. Πώς ακριβώς ορίζετε αυτήν την κοινωνία; Ψήγματα αυτής ή βοηθητικά προς αυτήν την κατεύθυνση στοιχεία εντοπίζονται σήμερα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εκείνο που είπα είναι ότι στην εποχή που έρχεται θα ζήσουμε σε πολυπολιτισμικές κοινωνίες, στις οποίες θα υπάρχουν πολλοί πολιτισμοί και πολλές παραδόσεις. Ήδη αυτό σε ένα βαθμό γίνεται και σήμερα. Επομένως, χρειάζεται αφ’ ενός μεν να γνωρίζουμε επαρκώς την δική μας παράδοση, για να έχουμε κάτι σταθερό, αφ’ ετέρου δε να έχουμε επικοινωνία με τους ανθρώπους που θα έχουν άλλες παραδόσεις. Αυτό θα μας βοηθήση αφ’ ενός μεν να μη αφομοιωθούμε και αλλοτριωθούμε πολιτιστικά, αφ’ ετέρου δε να μη διακρινόμαστε από φονταμενταλισμούς, δηλαδή, όπως είπε κάποιος, να επικρατή η επιβίωση και η συμβίωση. Πρέπει να καταπολεμήσουμε τον ρατσισμό, όχι μόνον τον φυλετικό, αλλά και τον κοινωνικό ρατσισμό, δηλαδή το φαινόμενο εκείνο που θεωρούμε ως ξένους όχι μόνον τους αλλοφύλους, αλλά και τους ομοφύλους που γεννήθηκαν σε άλλο χώρο της Ελλάδος και μένουν στην δική μας πόλη. Νομίζω ότι και σήμερα υπάρχουν ώριμοι ψυχολογικά και πνευματικά άνθρωποι που ενεργούν ανθρώπινα και ορθόδοξα.

 

2. ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιές είναι οι προοπτικές ανάπτυξης της πόλης της Ναυπάκτου, αν λάβουμε υπόψη μας και την ίδρυση ΤΕΙ Ναυπάκτου και βέβαια το πολύ σημαντικό έργο της γέφυρας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι αλήθεια ότι τόσο η σύνδεση Ρίου - Αντιρρίου με την γέφυρα που κατασκευάζεται, όσο και η δημιουργία του Παραρτήματος ΤΕΙ θα είναι δύο πόλοι ανάπτυξης της περιοχής μας. Αυτό θα πρέπει από τώρα να μας ενεργοποιήση σε πολλούς τομείς, περιβαλλοντολογικούς, οικοδομικούς, κοινωνικούς, πολιτιστικούς. Επίσης η Εκκλησία πρέπει να δραστηριοποιηθή για να αναπτύξη την ποιμαντική της. Θεωρώ ότι το μεγαλύτερο έργο της Εκκλησίας σήμερα είναι η ποιμαντική που πρέπει να κάνη σε όλες τις κατηγορίες των ανθρώπων.

 

3. ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς αντιμετωπίζετε το φαινόμενο των κρίσεων μεταξύ Πατριαρχείου και Ελλαδικής Εκκλησίας; Υπάρχουν σε τοπικό επίπεδο παρόμοιες έριδες; Ρωτάμε, γιατί γίνεται αρκετός λόγος για ένταση στις σχέσεις μεταξύ Μητροπόλεων και Μονών.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι κρίσεις στις μεταπτωτικές κοινωνίες είναι συνηθισμένα φαινόμενα. Έτσι έχουμε κρίσεις σε πρόσωπα, σε κοινωνίες, σε θεσμούς. Αυτό που γίνεται μεταξύ Εκκλησίας της Ελλάδος και του Πατριαρχείου αυτόν τον καιρό, γίνεται και σε άλλα μικρότερα επίπεδα. Όσο ζωντανός είναι ο οργανισμός τόσο και μεγαλύτερο πυρετό προκαλεί. Νομίζω ότι όταν όλοι σέβονται τους ιερούς Κανόνες της Εκκλησίας, και τους θεσμούς, τότε οι κρίσεις ή αποφεύγονται ή μειώνονται. Τελικά, όταν ο καθένας γνωρίζει τον ρόλο του μέσα στην Εκκλησία και ακόμη όταν, παρά τα λάθη, κυριαρχεί η ταπείνωση και η μετάνοια, τότε οι κρίσεις αντιμετωπίζονται θετικά. Τον ταπεινό άνθρωπο κανείς δεν μπορεί να βλάψη και να αδικήση.

 

4. ΕΡΩΤΗΣΗ: Η Εκκλησία στην Ελλάδα παίζει συμπληρωματικό ρόλο απέναντι στο Κράτος ή έχει αυτόνομη πορεία και δράση;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μεταξύ διοικήσεως της Εκκλησίας και διοικήσεως της Πολιτείας υπάρχουν διακριτοί ρόλοι, όπως συνήθως λέμε. Η Εκκλησία όμως ως πνευματικός θεσμός, χωρίς να ασχολήται με την πολιτική, είναι μια μεγάλη ευρύτερη οικογένεια, στην οποία ανήκουν όλοι οι βαπτισμένοι και οι άρχοντες και οι αρχόμενοι, και οι πλούσιοι και οι πτωχοί, και οι νέοι και οι μεγάλοι. Τελικά, η Εκκλησία με την θεολογία της δίνει νόημα και ζωή σε όλες τις εκδηλώσεις του κοινωνικού βίου, γι’ αυτό όλοι την χρειαζόμαστε.

 

5. ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσο κοντά είναι οι νέοι άνθρωποι στην Εκκλησία; Σχεδιάζονται κινήσεις για να έρθη η νεολαία πιο κοντά στην Εκκλησία;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μπορεί η πλειονότητα των νέων να μη εκκλησιάζεται συχνά, αλλά είναι πολύ κοντά σε αυτό που εκπροσωπεί η Εκκλησία. Θεωρώ ότι η Εκκλησία συντονίζεται με τις βαθύτερες αναζητήσεις των νέων και οι νέοι μπορούν να την καταλάβουν. Η θεολογία της Εκκλησίας είναι εναντίον κάθε μορφής κατεστημένων. Για το δεύτερο σκέλος της ερωτήσεώς σας θα ήθελα να πω ότι στην Μητρόπολή μας έχουμε διάφορα προγράμματα για τους νέους, όπως την εκκλησιαστική κατήχηση, την Σχολή Βυζαντινής Μουσικής και παραδοσιακών τραγουδιών, την Σχολή Βυζαντινής αγιογραφίας, τα σχολεία εκμαθήσεως των αρχαίων ελληνικών, και τώρα προσπαθούμε να ιδρύσουμε Σχολή πληροφορικής. Επίσης έχουμε και τον χώρο των Κατασκηνώσεων. Όμως πέρα από οποιαδήποτε προγράμματα, η Εκκλησία είναι ένας χώρος ελευθερίας, αγάπης, στοργής και λύσεως των υπαρξιακών προβλήματων των νέων και αυτός ο χώρος είναι ανοικτός για όλους τους ανθρώπους, ιδιαιτέρως για τους νέους. Απεχθάνομαι τους ανθρώπους που κοροϊδεύουν τους νέους και εκμεταλλεύονται ό,τι ευγενέστερο έχουν και δεν τους προσφέρουν αυτό που αναζητούν στο βάθος, δηλαδή την λύση των υπαρξιακών τους προβλημάτων.

 

6. ΕΡΩΤΗΣΗ: Γενικά πώς κρίνεται τους νέους σήμερα; Θεωρείτε ότι διατρέχουν αυξημένους κινδύνους σε σχέση με προηγούμενες γενιές;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το βασικό πρόβλημα και σήμερα αλλά και πάντοτε δεν είναι οι νέοι, αλλά οι μεσήλικες και οι γηραλέοι. Αυτοί προκαλούν πολέμους, καταστροφές, αντικοινωνικές συμπεριφορές, αυτοί δημιουργούν ακοινώνητες κοινωνίες, αυτοί εμπορεύονται τα ναρκωτικά του θανάτου, αλλά και τα ψυχοναρκωτικά του υπαρξιακού θανάτου. Οι γενιές δεν συγκρίνονται μεταξύ τους, αλλά σίγουρα σήμερα υπάρχουν μεγαλύτερες δυνατότητες για επικοινωνία, αλλά επικρατεί και μοναξιά. Ζούμε σε κοινωνία με μεγάλη επικοινωνία, χωρίς κοινωνία. Αυτήν την κοινωνία δεν την φτιάχνουν οι νέοι, αλλά την βρίσκουν από μάς.

 

7. ΕΡΩΤΗΣΗ: Οι καλλιτεχνικές απεικονίσεις θρησκευτικών θεμάτων (ταινίες, βιβλία κλπ) πολλές φορές προκαλούν αντιδράσεις με πρόσχημα την παραποίηση στοιχείων. Ποιά η θέση σας πάνω σ’ αυτό το ζήτημα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Επειδή το ερώτημα είναι θεωρητικό, γι’ αυτό και απαντώ θεωρητικά. Στην Ορθόδοξη Εκκλησία χρησιμοποιούμε την τέχνη κάθε εποχής, αλλά προσέχουμε να μη αλλοιώσουμε τα θεολογικά θέματα και να μη τα εκκοσμικεύσουμε. Κάθε επιπεδοποίηση της ζωής, κάθε εκκοσμίκευση είναι μια ψεύτικη και νόθη κατάσταση που αφήνει τον άνθρωπο ανάπηρο πνευματικά και ψυχολογικά.

 

8. ΕΡΩΤΗΣΗ: Πολλοί κατηγορούν την Εκκλησία μας ότι δεν έχει αναπτύξει σε μεγάλο βαθμό την ανεκτικότητά της, όταν έρχεται σε επαφή με άλλες θρησκείες (π.χ. η κατασκευή τεμένους στην περιοχή της Παιανίας). Ισχύει αυτό; Δικαιολογείτε τις αντιδράσεις του κόσμου στο συγκεκριμένο παράδειγμα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η Ορθόδοξη Εκκλησία ως Σώμα Χριστού είναι ανοικτή και ανεκτική σε όλους, αλλά μερικά μέλη της δημιουργούν προβλήματα. Δεν πρέπει να συγχέουμε τα μέλη, που έχουν τις ιδιαιτερότητές τους, με την Εκκλησία. Στο θέμα που αναφέρατε πρέπει να σάς πω ότι η Εκκλησία δεν έχει αντίρρηση για την ανέγερση του τεμένους, αλλά έχει αντιρρήσεις για την ανέγερση και λειτουργία Κέντρου Ισλαμικών Σπουδών, το οποίο δεν είναι ανάγκη να δημιουργηθή στην Παιανία. Υπάρχουν τέτοια Κέντρα σε περιοχές που ζουν μουσουλμάνοι, όπως στην Θράκη. Ποιός ο λόγος να ιδρυθή στην Αττική εκτός από τον χώρο λατρείας, για τον οποίο δεν έχουμε αντίρρηση, και χώρος ισλαμικών σπουδών, πράγμα το οποίο επιθυμεί κυρίως η Σαουδική Αραβία; Και ποιός ο λόγος να ανοικοδομηθή πλησίον του αεροδρομίου και μάλιστα εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων ένα τέτοιο Κέντρο; Από ό,τι γνωρίζω για το θέμα αυτό, αντιδρούν οι εκλεγμένοι Δήμαρχοι της περιοχής και ο λαός.

Ετικέτες: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

  • Προβολές: 1499

Χρησιμοποιοῦμε cookies γιὰ νὰ βελτιώσουμε τὴν ἐμπειρία σας στὸν ἰστότοπο μας.  Διαβάστε Περισσότερα - Ἀποδοχή.

We use cookies to improve your site experience. Read More - Acceptance