Ποιμαντορικη Ἐγκύκλιος: Ὁ Οἰκουμενικος Πατριάρχης στὴν Ναυπακτο
Ἀγαπητοὶ ἀδελφοί,
Μετὰ ἀπὸ λίγες ἡμέρες καὶ συγκεκριμένα τὴν Τρίτη 4 Νοεμβρίου θὰ ὑποδεχθοῦμε στὴν Ναύπακτο, τὴν ἕδρα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου, τὸν Οἰκουμενικὸ Πατριάρχη Κύριο Βαρθολομαῖο μὲ τὴν συνοδεία του, ἐρχόμενον ἀπὸ τὴν Κωνσταντινούπολη διὰ τῶν Πατρῶν καὶ συνοδευόμενον ἀπὸ τὸν Μακαριώτατο Ἀρχιεπίσκοπο Ἀθηνῶν καὶ Πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερώνυμο.
Εἶναι μιὰ μεγάλη τιμὴ γιὰ τὴν πόλη καὶ τὴν Μητρόπολή μας, διότι σπανίως πέρασε ἀπὸ τὰ μέρη μας Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης. Διασώζεται μόνον μιὰ πληροφορία ὅτι τὸ 1550 διῆλθε ἀπὸ τὴν περιοχή μας ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης Διονύσιος ὁ Β', ἀλλὰ δὲν γνωρίζουμε ἂν ἔγινε ἐπίσημη ὑποδοχὴ καὶ Δοξολογία στὸν Μητροπολιτικὸ Ναό.
Ἡ ἔλευση τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου στὴν Ναύπακτο εἶναι ἕνα μεγάλο ἐκκλησιαστικὸ γεγονὸς γιὰ τέσσερεις βασικοὺς λόγους.
Ὁ πρῶτος λόγος εἶναι τὸ ὅτι ἀπὸ τοὺς ἱεροὺς Κανόνας, ἐκτὸς τοῦ ὅτι διοικεῖ καὶ ποιμαίνει τὶς Ἐκκλησίες τῆς «Ἀσιανῆς»-Μικράς Ἀσίας, «Ποντικῆς»- Πόντου καὶ τῆς «Θρακικῆς»-Θράκης, συγχρόνως ποιμαίνει καὶ διοικεῖ τὶς Μητροπόλεις του ποὺ ἐπεκτείνονται σὲ ὅλη τὴν Οἰκουμένη, ἤτοι τὴν Βόρεια καὶ Νότια Ἀμερική, Καναδᾶ, Εὐρώπη, Ἀνατολικὴ Ἀσία, Αὐστραλία, Νέα Ζηλανδία. Τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο εἶναι ἕνα ἀνοικτὸ παράθυρο ποὺ βλέπει ὅλο τὸν κόσμο, ἀντιμετωπίζει τὰ προβλήματα τοῦ συγχρόνου ἀνθρώπου καὶ γνωρίζει τὶς συνθῆκες τῶν ὀρθοδόξων Χριστιανῶν ποὺ ζοῦν σὲ ὅλα τὰ μήκη καὶ τὰ πλάτη τῆς γῆς. Εἶναι μιὰ μεγάλη πνευματικὴ καὶ ἐκκλησιαστικὴ δύναμη στὴν Οἰκουμένη καὶ ἐπιτελεῖ ἕνα σπουδαῖο, ἐκκλησιαστικὸ καὶ πνευματικὸ ἔργο, εἶναι ζωντανὴ ἔκφραση τῆς οἰκουμενικότητος τοῦ Ἑλληνισμοῦ.
Ὁ δεύτερος λόγος ἀναφέρεται στὸν θεσμὸ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, ὡς πρωτόθρονης Ἐκκλησίας στὸ ἱεραρχικὸ πολίτευμα τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. Ὁ θρόνος τῆς Κωνσταντινουπόλεως καθιερώθηκε ἀπὸ τίς: Δεύτερη (Β'), Τέταρτη (Δ') καὶ Πενθέκτη (Ε+ΣΤ') Οἰκουμενικὲς Συνόδους ὡς πρωτόθρονης στὸ σύστημα διοικήσεως τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. Εἶναι γνωστὸν ὅτι στὰ ὅρια τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου συνῆλθαν ὅλες οἱ Οἰκουμενικὲς Σύνοδοι ποὺ καθόρισαν τὴν Ὀρθόδοξη πίστη καὶ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας.
Ἔπειτα, ὡς πρωτόθρονη Ἐκκλησία τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο ἔχει μεγάλη ἀποστολή, γιατί προεδρεύει στὶς Συνάξεις ὅλων τῶν Ὀρθοδόξων Πατριαρχείων καὶ Αὐτοκεφάλων Ἐκκλησιῶν, εἶναι ἐγγυητὴς τῆς ἑνότητος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας στὴν πίστη καὶ στὴν κανονικότητα καὶ συντονίζει τὶς σχέσεις μεταξὺ τῶν Αὐτοκεφάλων καὶ Αὐτονόμων Ἐκκλησιῶν, ἀναλαμβάνει πρωτοβουλίες γιὰ τὴν ἐπίλυση διαφόρων ἐκκλησιαστικῶν προβλημάτων ποὺ ἀνακύπτουν στὶς ἐπὶ μέρους Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες, καθορίζει τὸν τρόπο τῶν Διαλόγων μὲ τὶς ἄλλες Χριστιανικὲς Ὁμολογίες καὶ τὰ Θρησκεύματα καὶ λοιπά.
Ὁ τρίτος λόγος γιὰ τὸν ὁποῖον χαρακτηρίζουμε μεγάλο ἐκκλησιαστικὸ γεγονὸς τὴν ἔλευση τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου στὴν Ναύπακτο εἶναι ὅτι ἕδρα τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου εἶναι ἡ Κωνσταντινούπολη, ποὺ ὀνομάζεται καὶ Νέα Ρώμη, γιατί ἦταν πρωτεύουσα τῆς Ρωμαϊκῆς Αὐτοκρατορίας, αὐτὸ ποὺ σήμερα ὀνομάζουμε Βυζάντιο. Ἀλλὰ καὶ μετὰ τὴν Ἅλωσὴ τῆς ἡ Κωνσταντινούπολη ἐξακολουθεῖ νὰ εἶναι ἡ πρωτεύουσα τῆς πονεμένης Ρωμηοσύνης, μιὰ μαρτυρική, δοξασμένη καὶ πονεμένη πόλη. Ποιός ἀπὸ μᾶς δὲν ἀγάπησε τὴν Κωνσταντινούπολη καὶ δὲν τὴν ἔχει τοποθετήσει στὸν μῦθο καὶ τὶς παραδόσεις, ἀλλὰ καὶ τοὺς θρύλους τοῦ Γένους μας. Ὅταν ἐπισκέπτεται κανεὶς σήμερα τὴν Κωνσταντινούπολη καὶ τὸ πνευματικό της σύμβολο, ποὺ εἶναι ὁ Ἱερὸς Ναὸς τῆς Ἁγίας Σοφίας, συγκινεῖται βαθύτατα. Ἐκεῖ λοιπόν, στὴν πρωτεύουσα τοῦ Γένους μας, τῶν παραδόσεών μας, παραμένουν ὁ Πατριάρχης, οἱ Ἐπίσκοποι καὶ οἱ Κληρικοὶ καὶ φυλάσσουν πνευματικὲς Θερμοπύλες.
Ὁ τέταρτος λόγος τοῦ σημαντικοῦ αὐτοῦ γεγονότος εἶναι ἡ προσωπικότητα τοῦ σημερινοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου Κυρίου Βαρθολομαίου, ὁ ὁποῖος ἔχει λάβει πολλὰ χαρίσματα ἀπὸ τὸν Θεό, διαπνέεται ἀπὸ τὶς παραδόσεις τοῦ Γένους μας καὶ εἶναι συνεχιστὴς τοῦ ἔργου μεγάλων Πατριαρχῶν. Πρόκειται γιὰ μιὰ ἰσχυρὴ προσωπικότητα, μὲ ὅραμα καὶ πολλὲς δυνάμεις, ποὺ περιοδεύει ὅλο τὸν κόσμο, εἰσέρχεται στὰ μεγάλα κέντρα λήψεων ἀποφάσεων τῆς ἐποχῆς μας, προσφέροντας τὸν κατάλληλο κάθε φορὰ λόγο καὶ ἀγωνιζόμενος γιὰ τὴν διατήρηση αὐτοῦ τοῦ εὐλογημένου θεσμοῦ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου. Οἱ λόγοι ποὺ ἐκφωνεῖ σὲ κάθε περίπτωση κινοῦνται σὲ τρεὶς ἄξονες, ἤτοι τὴν διατήρηση καὶ στερέωση τοῦ θεσμοῦ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, τὴν προβολὴ τῆς ἀξίας τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου καὶ τὸν ἀγῶνα γιὰ τὴν βελτίωση τῶν περιβαλλοντολογικῶν συνθηκῶν. Πρόσφατα δὲ στὸ Ἅγιον Ὅρος μὲ τὶς ἀντιφωνήσεις τοῦ στὰ διάφορα Μοναστήρια ἔδωσε ὁμολογία Ὀρθοδόξου πίστεως.
Καὶ οἱ τέσσερεις αὐτοὶ λόγοι (Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο, Πρωτόθρονη Ἐκκλησία, Κωνσταντινούπολη, Πατριάρχης Βαρθολομαῖος) μᾶς κάνουν νὰ αἰσθανόμαστε μεγάλη τιμὴ ποὺ ὑπάρχει αὐτὸς ὁ εὐλογημένος θεσμὸς τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, ὁ ὁποῖος καθιερώθηκε ἀπὸ Οἰκουμενικὲς Συνόδους καὶ ἐξαγιάσθηκε ἀπὸ τοὺς ἱδρῶτες τῆς ἀσκήσεως καὶ τὰ αἵματα τῶν Μαρτύρων καὶ Ὁμολογητῶν τῆς πίστεως, τῶν μακαρίων Πατέρων, Πατριαρχῶν, Ἐπισκόπων καὶ Χριστιανῶν, ποὺ ἀνδρώθηκαν καὶ ἔζησαν στὰ κανονικὰ ὅρια τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου.
Μέσα στὸ πλαίσιο αὐτὸ πρέπει νὰ δοῦμε τὴν ἔλευση τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη στὴν Ναύπακτο –μιὰ ἱστορικὴ Ἐπισκοπὴ καὶ Μητρόπολη ἀπὸ τὸν 4ο αἰῶνα καὶ ἑξῆς– καὶ τὴν παρουσία μας στὴν ὑποδοχὴ καὶ τὴν Δοξολογία ποὺ θὰ ἀκολουθήσει. Πρέπει νὰ ἀποδώσουμε τὴν ὀφειλόμενη τιμὴ καὶ τὸν ἀπαραίτητο σεβασμὸ καὶ στὸν θεσμὸ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου καὶ στὰ πρόσωπα τὰ ὁποῖα ἀγωνίζονται νὰ διατηρήσουν ὅσα παρέλαβαν ἀπὸ τοὺς προκατόχους τους. Τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο εἶναι αὐτὸ ποὺ μᾶς ἔμεινε ἀπὸ τὴν παλαιὰ δόξα τῆς Ρωμαϊκῆς Χριστιανικῆς Αὐτοκρατορίας, τοῦ εὐλογημένου Βυζαντίου μὲ τὴν παγκόσμια ἀκτινοβολία. Βλέποντας τὸν Οἰκουμενικὸ Πατριάρχη νὰ προεδρεύη ὅλων τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν διακρίνουμε τὴν ἐναπομείνασα δόξα τοῦ Βυζαντίου.
Ἡ ὑποδοχὴ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη καὶ τῆς Συνοδείας του στὴν ὁποῖα θὰ συμμετέχη καὶ ὁ Ναυπάκτιος, κατὰ τὴν καταγωγή, Μητροπολίτης Ἱσπανίας καὶ Πορτογαλίας κ. Πολύκαρπος θὰ γίνη τὴν Τρίτη 4 Νοεμβρίου καὶ ὥρα 12 μεσημβρινὴ στὴν πλατεῖα Λιμανιοῦ τῆς πόλεως μπροστὰ ἀπὸ τὸ Ἐπισκοπεῖο καὶ στὴν συνέχεια θὰ σχηματισθῇ πομπὴ πρὸς τὸν Μητροπολιτικὸ Ναὸ Ναυπάκτου ὅπου καὶ θὰ ψαλῇ πανηγυρικὴ Δοξολογία. Ὡς Μητροπολίτης τῆς ἱστορικῆς αὐτῆς Μητροπόλεως σᾶς καλῶ ὅλους στὴν τελετὴ τῆς ὑποδοχῆς γιὰ νὰ γίνουμε μέτοχοι αὐτῆς τῆς μεγάλης χαρᾶς.
Μὲ πατρικὲς εὐχές
Ὁ Μητροπολιτης
Ὁ Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ
Πρόγραμμα Ὑποδοχῆς τῆς Α.Θ.Π. τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου στὴν Ναύπακτο - Τρίτη 4 Νοεμβρίου 2008
- 11.45 π.μ. Ὑποδοχὴ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου στὰ ὅρια τοῦ Νομοῦ, στὰ διόδια τῆς Γέφυρας «Χαριλάου Τρικούπη» (Ρίου-Αντιρρίου), ὑπὸ τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱεροθέου, τοῦ Νομάρχου Αἰτωλοακαρνανίας κ. Εὐθυμίου Σώκου, τοῦ Δημάρχου Ἀντιρρίου κ. Γεωργίου Κολοβοῦ, τοῦ Προσωπικοῦ τῆς «Γέφυρας».
- 12.00 μέσ. Ἄφιξη τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου στὴν Ναύπακτο καὶ πάνδημη ὑποδοχὴ στὴν πλατεῖα Λιμένος. Προσφώνηση ὑπὸ τοῦ Δημάρχου Ναυπάκτου κ. Ἀθανασίου Παπαθανάση. Ἀπόδοση τῆς ὑψίστης τιμῆς τοῦ Δήμου πρὸς τὸν Παναγιώτατο. Ἀντιφώνηση τοῦ Πατριάρχου.
- 12.30 μ.μ. Μετάβαση ἐν πομπῇ στὸν Ἱερὸ Μητροπολιτικὸ Ναὸ Ἁγίου Δημητρίου. Δοξολογία. Προσφώνηση ὑπὸ τοῦ Μητροπολίτου κ. Ἱεροθέου, ὑπὸ τοῦ Νομάρχου κ. Εὐθυμίου Σώκου. Ὁμιλία τοῦ Παναγιωτάτου.
- 1.30 μ.μ. Μετάβαση τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου καὶ τῆς Συνοδείας του στὸ Μητροπολιτικὸ Οἴκημα.
- 2.00 μ.μ. Ἐπίσημο Γεῦμα. Κατὰ τὴν διάρκεια τοῦ γεύματος θὰ ἀποδώση τραγούδια ἡ Μικτὴ Χορωδία Ναυπάκτου.
- 3.30 μ.μ. Ἀναχώρηση Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου καὶ τῆς Συνοδείας του.
ΕΓΚΥΚΛΙΟΙ, ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ
- Προβολές: 3243